Pagina 1 van 2

motor management aanpassen bij rtl-nws

Geplaatst: 10.03.2013 - 10:19
door Obbetuning
Gisteren tot mijn vreugde op RTL 4 het item gezin over ECO tuning. Het blijkt nu toch acceptabel om iets aan je motor management te doen. Geen rokende banden en hoge pk getallen, maar een aanpassing van het motormanagement met een bezuiniging van tot 8% bij gelijkblijvende rijgedrag zoals wij al in praktijk brachten.
Leuk filmpje om te zien.


Geplaatst: 10.03.2013 - 10:51
door Msuidgeest
RTL4 niews ... Nogal objectief niews maken ze daar. Dat is nieuws met commerciele belangen en niet anders. Daarnaast laten ze een Audi zien en geen Volvo.

En wat 8% zuiniger betreft: let eens op je rijstijl en rij een paar km per uur zachter. Dat scheelt meer dan 8% en dat zonder je motormanagement aan te passen.

Re: motor management aanpassen bij rtl-nws

Geplaatst: 10.03.2013 - 11:08
door Obbetuning
Of er nu een Audi, Volvo of Daf te zien is, dat was eigenlijk niet de strekking van mijn post.
volvotune schreef: Het blijkt nu toch acceptabel om iets aan je motor management te doen.

Geplaatst: 10.03.2013 - 11:13
door Bover
Als je race stijl hebt dan helpt geen enkele eco tuning.
Bij mij aantoonbaar 8% minder verbruik met 1200km in de week!

Geplaatst: 10.03.2013 - 12:19
door Edwin
Msuidgeest schreef:En wat 8% zuiniger betreft: let eens op je rijstijl en rij een paar km per uur zachter. Dat scheelt meer dan 8% en dat zonder je motormanagement aan te passen.
+1

Sterker nog als je continue waar mogelijk, ook al is het maar voor 400 meter, de cruisecontrol gebruikt kun je al flink besparen. En op de snelweg al helemaal, maar dat is een open deur....

Voorbeeld: afgelopen zomer met een tot de nok toe afgeladen V70 T5 automaat, i.d.d. de meest onzuinige uitvoering, op de route du soleil, met +/- 115km/u op de teller (in de vakantie-we-hebben-geen-haast modus :wink: ) en CC aan een verbruik van net geen 1 op 12,25!

En dat zonder tuning, behalve mindtuning dan....

Gr. Edwin.

Geplaatst: 10.03.2013 - 13:34
door Bover
Ha ha als we gaan opscheppen, Voor de eco tuning 1:13.7 en nu gemiddeld 15.6
over de afgelopen 11.ooo km dit jaar

Geplaatst: 10.03.2013 - 13:45
door Edwin
Bover schreef:Ha ha als we gaan opscheppen, Voor de eco tuning 1:13.7 en nu gemiddeld 15.6
over de afgelopen 11.ooo km dit jaar
:wink: ja hèhè, met een oliestoker is dat ook niet zo moeilijk! :twisted:

Gr. Edwin.

Geplaatst: 10.03.2013 - 16:25
door Gerardf
En wat 8% zuiniger betreft: let eens op je rijstijl en rij een paar km per uur zachter. Dat scheelt meer dan 8% en dat zonder je motormanagement aan te passen.
Mark, je had je bestelbus toch al ge-tuned? (imperial verwijdert)

Geplaatst: 10.03.2013 - 16:45
door OGA244
wat kost dat eco tunen?

Geplaatst: 10.03.2013 - 18:01
door Obbetuning
@OGA244

Bij mij liggen de prijzen en ervaring zo:

Bij non turbo benzine: niet aan beginnen, het resultaat is niet de moeite waard.
Turbo benzine kost: 325,- ( zo'n 5 % besparing,wel leuk in combinatie met een power-tune overigens)
Diesel, max 4% (matig resultaat dus)
Turbo diesel 275,- (bij de turbo diesels is het effect het grootst, dus de beste resultaten tot over 10% en indien gewenst buiten het eco-vlak een powertune)

mvgr Obbe

Geplaatst: 11.03.2013 - 08:09
door Bakboord1
Minder brandstof is ook een schralere verbranding met kans op motorschade op de langere termijn.

Ik zou het voordeel bij mijn rechtervoet zoeken.
En als je je linkervoet erbij pakt dan heb je een prima stel om eens vaker de fiets te pakken. Als je voor de korte stukjes de fiets pakt dan gaat je verbruik ook fors omlaag.

Geplaatst: 11.03.2013 - 09:19
door Steven Volvo
Bakboord1 schreef:Minder brandstof is ook een schralere verbranding met kans op motorschade op de langere termijn.
Dat is waar ik ook risico's zie. Als je met cruise control rijdt, dan is de verrandingswaaarde met een reden zo gekozen?

Trouwens, wat gebeurt er eigenlijk met de aangepaste autos als ze in extreem koud of warm weer of hoogte terecht komen? In de zomer tegen de berg op met familie etc?

Gr.

Geplaatst: 11.03.2013 - 12:17
door TPRPowerflush
Edwin schreef:
Msuidgeest schreef:En wat 8% zuiniger betreft: let eens op je rijstijl en rij een paar km per uur zachter. Dat scheelt meer dan 8% en dat zonder je motormanagement aan te passen.
+1

Sterker nog als je continue waar mogelijk, ook al is het maar voor 400 meter, de cruisecontrol gebruikt kun je al flink besparen. En op de snelweg al helemaal, maar dat is een open deur....

Voorbeeld: afgelopen zomer met een tot de nok toe afgeladen V70 T5 automaat, i.d.d. de meest onzuinige uitvoering, op de route du soleil, met +/- 115km/u op de teller (in de vakantie-we-hebben-geen-haast modus :wink: ) en CC aan een verbruik van net geen 1 op 12,25!

En dat zonder tuning, behalve mindtuning dan....

Gr. Edwin.

hmm, mooie waarde hoor,

mijn V70-t5 doet wel 1 op 8,7 bij die snelheden met LPI..

Geplaatst: 11.03.2013 - 13:36
door ovwest
Wie koopt er nou een Volvo (benzine) met turbo en gaat dan lopen zeuren over het verbruik? 5% besparen... joeppie! Op wat denk ik dan? ik bedoel 5% besparen van heel veel hou je nog steeds behoorlijk veel over.

Als dat allemaal een probleem is dan moet je gewoon rustig rijden (zoals iedereen hier eigenlijk al geroepen heeft) of koop dan een Leaf maar hou op met dat gejammer!

Geplaatst: 11.03.2013 - 15:35
door Apejoekie
Over nagedacht, ben alleen bang dat het probleem niet de volvo is maar de rechter voet!

En ja, hij verbruikt wat meer dan onze C1. Maar ondanks het verbruik heb ik in de v70 altijd een glimlach op mijn gezicht (ook ernaast, tijdens het tanken)

Geplaatst: 12.03.2013 - 13:00
door ovwest
Kijk ik geef ongeveer 500,- per maand uit aan benzine (V-power) wat echt wel een klap geld is. Maar als ik 5% zou besparen scheeld me dat 25,-
Ik wil niet stoer doen of zeggen dat geld me niets intereseerd maar ik acht die 25,- wel te verwaarlozen en daar komt bij dat ik geen genoeg kan krijgen van die heerlijke turbo!

Hiermee wil ik overigens niets af doen aan het nobele werk van de tuners.
Als die een moter mooier kunnen laten lopen vind ik dat super knap en ik doe het ze zeker niet na....

Geplaatst: 12.03.2013 - 13:01
door ovwest
(interesseert !!)

Geplaatst: 12.03.2013 - 16:01
door Rippie V70
(( Motor!!)) :wink:

Geplaatst: 12.03.2013 - 17:35
door ovwest
Haha, ja gaat lekker! :roll:

Geplaatst: 12.03.2013 - 20:01
door Edwin
ovwest schreef:Kijk ik geef ongeveer 500,- per maand uit aan benzine (V-power) wat echt wel een klap geld is. Maar als ik 5% zou besparen scheeld me dat 25,-
Ik wil niet stoer doen of zeggen dat geld me niets intereseerd maar ik acht die 25,- wel te verwaarlozen en daar komt bij dat ik geen genoeg kan krijgen van die heerlijke turbo!

Hiermee wil ik overigens niets af doen aan het nobele werk van de tuners.
Als die een moter mooier kunnen laten lopen vind ik dat super knap en ik doe het ze zeker niet na....
Ben ik helemaal met je eens. Wij hebben de T5 ook niet voor niets wederom uitgekozen!
Het ging mij er alleen maar om duidelijk te maken dat je ook met 250pk en een ouderwetse 5 traps automaat zuinig kunt rijden als je dat wilt, zelfs zonder tuning!

Gemiddeld jaarverbruik van ons is overigens +/- 1 op 8.
10.000 km/jaar waarvan 6.000 stadsverkeer met hier en daar een stoplicht sprintje.... :D

Gr. Edwin.