Sinds afgelopen weekend probeer ik de accuraatheid van mijn RTI navigatie te verbeteren. Helaas slaag ik hier heel slecht in en kom ik tot verbazingwekkende conclusies.
Het meest opvallende vind ik dat het RTI systeem op de een of andere manier het GPS signaal niet vertrouwt. Als je een afslag van de snelweg neemt zie je op je RTI een grote afwijking tussen het werkelijke signaal het de positie op de kaart die de RTI eraan geeft. Hoe kan je hier iets aan doen?
Eigenlijk vind ik dat de RTI bij ontvangst van vier of meer satelieten blindelings af moet gaan op de ontvangen GPS positie. Is iets dergelijks ergens in te stellen? TomTom heeft dit veel beter voor elkaar. Die gaat bijvoorbeeld niet door eigen eigenwijsheid bij iedere snelwegafslag de route herplannen.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen hiermee.
Verwerking van het GPS signaal
- 480S60
- 4th Gear member
- Contacteer:
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Arjen
- FrankM
- 4th Gear member
Hoewel het aantal sattelieten iets zegt over de betrouwbaarheid van het signaal, is er geen honderd procent garantie dat de GPS gegevens correct zijn. Een reden is dat het signaal gereflecteerd kan zijn door gebouwen, maar ook de inherente onnauwkeurigheid van GPS speelt een rol. Het signaal kan sowieso tot 15 meter van de juiste positie afwijken - theoretisch kunnen twee achtereenvolgende metingen dus 30 meter van elkaar af liggen.
Een systeem als TomTom of RTI moet iets doen om voor dit soort fouten te corrigeren. Voertuiggebonden systemen (RTI) kunnen iets doen met gegevens die over de CAN bus komen: snelheid, stuurstand, etc. Alle systemen die met kaartmateriaal werken kunnen daarnaast gebruik maken van routelogica, die kan varieren van "kan iemand hier uberhaupt zitten" via "kan iemand die net daar zat nu hier zitten" naar "is het logisch dat iemand die net daar zat nu hier zit". Kennelijk gaan RTI en TomTom daar anders mee om, uit eigen ervaring leid ik af dat RTI er bij een geplande route vanuit gaat dat je de route volgt en bij een niet geplande route dat je de doorgaande weg volgt.
Overigens kan ik dit niet zo goed rijmen met jouw opmerking dat "[TomTom] niet door eigen eigenwijsheid bij iedere snelwegafslag de route [gaat] herplannen". Wat heeft dat met GPS te maken? Als de RTI een route bepaald dan gaat die of de snelweg af, of hij loopt door. RTI zal je zo lang mogelijk positioneren op de route, totdat GPS gegevens echt niet meer te rijmen zijn. In dat geval ben je van de route afgeweken en moet er wel herplanning plaatsvinden. Het is mij nog niet voorgekomen dat ik de route volgde, maar dat de RTI mij op de andere rijlijn plaatste.
Groeten,
Frank
Een systeem als TomTom of RTI moet iets doen om voor dit soort fouten te corrigeren. Voertuiggebonden systemen (RTI) kunnen iets doen met gegevens die over de CAN bus komen: snelheid, stuurstand, etc. Alle systemen die met kaartmateriaal werken kunnen daarnaast gebruik maken van routelogica, die kan varieren van "kan iemand hier uberhaupt zitten" via "kan iemand die net daar zat nu hier zitten" naar "is het logisch dat iemand die net daar zat nu hier zit". Kennelijk gaan RTI en TomTom daar anders mee om, uit eigen ervaring leid ik af dat RTI er bij een geplande route vanuit gaat dat je de route volgt en bij een niet geplande route dat je de doorgaande weg volgt.
Overigens kan ik dit niet zo goed rijmen met jouw opmerking dat "[TomTom] niet door eigen eigenwijsheid bij iedere snelwegafslag de route [gaat] herplannen". Wat heeft dat met GPS te maken? Als de RTI een route bepaald dan gaat die of de snelweg af, of hij loopt door. RTI zal je zo lang mogelijk positioneren op de route, totdat GPS gegevens echt niet meer te rijmen zijn. In dat geval ben je van de route afgeweken en moet er wel herplanning plaatsvinden. Het is mij nog niet voorgekomen dat ik de route volgde, maar dat de RTI mij op de andere rijlijn plaatste.
Groeten,
Frank
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
S60 2.0T MY06 Sum
- 480S60
- 4th Gear member
- Contacteer:
Hier was ik even niet duidelijk. Wat er gebeurd is dat de RTI bij iedere snelwegafslag die ik neem er vanuit gaat dat ik rechtdoor ben gereden. Hierdoor gaat hij de route herplannen want je hebt de route niet gevolgd. Hij blijkt er dus niet vanuit te gaan dat je de route volgt. Dat is nu precies wat ik zo erg mis eigenlijk. Bij een afslag die je moet nemen laat hij ineens een stuk groter verschil tussen GPS en kaartpositie onststaan. Ik ben heel benieuwd naar wat je hier aan kan doen.Overigens kan ik dit niet zo goed rijmen met jouw opmerking dat "[TomTom] niet door eigen eigenwijsheid bij iedere snelwegafslag de route [gaat] herplannen". Wat heeft dat met GPS te maken?
Arjen
Arjen
- FrankM
- 4th Gear member
Goh vreemd. Ik herken dit niet, maar zal het nog eens extra proberen. Misschien is dit iets dat in een latere versie is gewijzigd? Je kunt jouw RTI versie achterhalen door via Help naar About/Over te gaan. Met een nieuwe set DVDs wordt de software automatisch bijgewerkt overigens.
Gr/F
Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
S60 2.0T MY06 Sum
S60 2.0T MY06 Sum
- 480S60
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ik hoopte inderdaad dat met de nieuwste set DVD's en de update DVD dit euvel opgelost zou zijn. Helaas is dit niet het geval. Ik heb de update DVD gedraaid en daarna de DVD's van de tweede kaartupdate uit 2005 in gebruik genomen. Het navigatiesysteem dat in mijn modeljaar 2002 auto sit is van maart 2004. Dus allemaal nog vrij up-to-date.
Arjen
Arjen
- 480S60
- 4th Gear member
- Contacteer:
Net weer een leuke constatering gedaan. Als de weg rechtdoor ophoudt op een T splitsing bijvoorbeeld denkt de RTI dat je rechtdoor de akkers in gereden bent en gaat hij niet met de route mee linksaf (of rechtsaf). Waar ligt dit aan...?
Welke gegevens komen er allemaal over de CAN bus naar de navigatie?Voertuiggebonden systemen (RTI) kunnen iets doen met gegevens die over de CAN bus komen: snelheid, stuurstand, etc.
Arjen
Arjen
-
- 2nd Gear member
TomTom gebruikt een techniek die road snap heet, hierdoor lijkt het alsof er geen afwijking
zit in het GPS signaal en de getoonde positie. Je moet behoorlijk ver van een werkelijke
route afzitten wil het GPS signaal dit echt aan gaan geven. M.a.w. ook al klopt de GPS
positie niet met de weg waar je op rijdt, toch laat TomTom je zien dat je gewoon op de
weg rijdt.
Groet,
Bert
zit in het GPS signaal en de getoonde positie. Je moet behoorlijk ver van een werkelijke
route afzitten wil het GPS signaal dit echt aan gaan geven. M.a.w. ook al klopt de GPS
positie niet met de weg waar je op rijdt, toch laat TomTom je zien dat je gewoon op de
weg rijdt.
Groet,
Bert
- Rogier64
- 5th Gear member
Mmm, mijn RTI, die met cd's werkt, heeft het beschreven verschijnsel niet. Moet zeggen dat die best goed werkt. Natuurlijk gebruik je zo'n ding op plaatsen waar je de weg niet kent en dan lijkt alles natuurlijk goed, maar rechtdoor gaan op de kaart terwijl je afslaat of bij het einde van een T splitsing rechtdoor gaan heb ik niet, het geheel werkt prima.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- 2nd Gear member
Hmm. Het lijkt wel of jouw kompas niet functioneert. Heb je daar al eens naar gekeken op je scherm. Als het kompas niet werkt zou het kunnen zijn dat de bocht niet wordt waargenomen waardoor de RTI 'denkt' dat je rechtdoor bent gegaan. Hij gaat dan meteen een nieuwe route plannen om vervolgens op basis van de GPS info op de weg te komen die je bent ingeslagen. Het is maar een suggestie dus succes.
Groet Bart.
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
- FrankM
- 4th Gear member
Ik heb naar aanleiding van de originele vraag nog wat getest en het is zeker dat de RTI gebruik maakt van route snap en road snap (zie eerder voor uitleg). Bij afritten die een beetje bij de weg liggen, verlaat ik volgens de RTI de weg niet eens. En andersom ga ik volgens de RTI de afrit af (conform route) terwijl ik vrolijk over de snelweg doorrij.
@480s60: zou het kunnen zijn dat jouw GPS signaal niet goed is uitgelijnd? Om dat te controleren kan je het volgende doen:
- ga op een locatie staan die redelijk vrij is van bebouwing, maar waar je zelf wel (aan de hand van straten) kunt bepalen waar je precies staat
- zet het contact aan en de RTI ook (scherm omhoog)
- zet het contact uit en wacht tot de RTI omlaag is gegaan
- zet het contact nu weer aan en wacht tot de RTI omhoog komt en het Volvo RTI scherm toont (dat aan het begin)
- druk nu achtereenvolgens op back, enter en back
- als het goed is kom je nu in een menu - kies 5 (Adjust)
- kies nu de optie Map scroll (of vergelijkbaar)
Als het goed is zie je nu een plaatje van de locatie waar je bent en de cross-hair (het kruis) geeft aan waar je staat. Klopt dat met waar je fysiek staat?
Zo niet dan kan ik het gedrag van jouw RTI wel verklaren - je wordt dan op de verkeerde positie gezet en die snap functies die doen het niet meer als het signaal er echt niet mee te correlleren is. Je kunt dat corrigeren, maar dat doe je geheel onder je eigen verantwoordelijkheid door de cross-hair te verplaatsen en als die goed staat op 'enter' te drukken en dan voor 'set pos' te kiezen. Nogmaals denk na voor je dit doet. Je komt in alle gevallen uit deze stand door het contact uit te zetten.
Klopt de locatie wel of durf je het zelf niet aan, dan rest weinig anders dan naar de dealer. Dan is er "gewoon" iets stuk - je kunt nog wat door de andere menu opties wandelen om te kijken of je wat kunt vinden (optie 2 - 2.4 is wel aardig).
Gr/F
Zo niet - en je weet dat zeker - kan je de cross hair naar de juiste plek verplaatsen, op Enter drukken en dan kiezen voor set pos. Let op: je bent nu wel aan het klooien in de RTI settings, dus eigen verantwoordelijkheid is een paar zinnen hiervoor heel erg in gegaan.
Als de locatie in
@480s60: zou het kunnen zijn dat jouw GPS signaal niet goed is uitgelijnd? Om dat te controleren kan je het volgende doen:
- ga op een locatie staan die redelijk vrij is van bebouwing, maar waar je zelf wel (aan de hand van straten) kunt bepalen waar je precies staat
- zet het contact aan en de RTI ook (scherm omhoog)
- zet het contact uit en wacht tot de RTI omlaag is gegaan
- zet het contact nu weer aan en wacht tot de RTI omhoog komt en het Volvo RTI scherm toont (dat aan het begin)
- druk nu achtereenvolgens op back, enter en back
- als het goed is kom je nu in een menu - kies 5 (Adjust)
- kies nu de optie Map scroll (of vergelijkbaar)
Als het goed is zie je nu een plaatje van de locatie waar je bent en de cross-hair (het kruis) geeft aan waar je staat. Klopt dat met waar je fysiek staat?
Zo niet dan kan ik het gedrag van jouw RTI wel verklaren - je wordt dan op de verkeerde positie gezet en die snap functies die doen het niet meer als het signaal er echt niet mee te correlleren is. Je kunt dat corrigeren, maar dat doe je geheel onder je eigen verantwoordelijkheid door de cross-hair te verplaatsen en als die goed staat op 'enter' te drukken en dan voor 'set pos' te kiezen. Nogmaals denk na voor je dit doet. Je komt in alle gevallen uit deze stand door het contact uit te zetten.
Klopt de locatie wel of durf je het zelf niet aan, dan rest weinig anders dan naar de dealer. Dan is er "gewoon" iets stuk - je kunt nog wat door de andere menu opties wandelen om te kijken of je wat kunt vinden (optie 2 - 2.4 is wel aardig).
Gr/F
Zo niet - en je weet dat zeker - kan je de cross hair naar de juiste plek verplaatsen, op Enter drukken en dan kiezen voor set pos. Let op: je bent nu wel aan het klooien in de RTI settings, dus eigen verantwoordelijkheid is een paar zinnen hiervoor heel erg in gegaan.
Als de locatie in
S60 2.0T MY06 Sum
S60 2.0T MY06 Sum
- drowel
- 5th Gear member
Ik dnek niet dat hier al te veel aan te doen is! kan aan het aantal satelieten liggen die hij tot zijn beschikking heeft! (WEETJE: de amerikanen, waarvan de satelieten zijn. Kunnen bijv. in tijd van oorlog een afwijking van 100 M instellen
)

- 480S60
- 4th Gear member
- Contacteer:
@Barlin: Mijn kompas draait inderdaad niet mee als ik op een T-splitsing afsla. Ik denk dat daar een probleem in zit. Hoe ik dat moet oplossen weet ik niet.
@FrankM: De suggestie die je doet ken ik. Daar ben ik al eens eerder mee aan de slag gegaan. Ik zie dan dat de plek op de kaart goed klopt met de plek waar ik werkelijk ben op dat moment. Maar zodra ik dus ga rijden en de bocht om ga klopt er geen hout meer van. Dan is het verschil tussen GPS signaal en positie op de kaart enorm aan het oplopen. Op de een of andere manier denk ik een eigenwijze RTI te hebben die altijd denkt dat ik rechtdoor ga op splitsingen. 1km later ofzo komt terkt hij dit pas weer recht.
@FrankM: De suggestie die je doet ken ik. Daar ben ik al eens eerder mee aan de slag gegaan. Ik zie dan dat de plek op de kaart goed klopt met de plek waar ik werkelijk ben op dat moment. Maar zodra ik dus ga rijden en de bocht om ga klopt er geen hout meer van. Dan is het verschil tussen GPS signaal en positie op de kaart enorm aan het oplopen. Op de een of andere manier denk ik een eigenwijze RTI te hebben die altijd denkt dat ik rechtdoor ga op splitsingen. 1km later ofzo komt terkt hij dit pas weer recht.
Arjen
Arjen
-
- 2nd Gear member
Beste Arjen,
Dan is dus waarschijnlijk de Gyroscoop in de GPS ontvanger kapot. In de S60 ziet die ergens bij de achterruit onder de hoedenplank. Wellicht dat je hem met een klein tikje los kunt krijgen maar anders moet je echt even naar de de dealer.
Het alleen ontvangen van GPS signalen is namelijk niet voldoende omdat in het systeem evtuele meetfouten worden gecorrigeerd door je 'op de weg te houden' of juist de weg die er niet is te vervolgen. Met de gyroscoop wordt de verdraaing gemeten en dus voor richting van de pijl aangepast.
Succes.
Bart.
Dan is dus waarschijnlijk de Gyroscoop in de GPS ontvanger kapot. In de S60 ziet die ergens bij de achterruit onder de hoedenplank. Wellicht dat je hem met een klein tikje los kunt krijgen maar anders moet je echt even naar de de dealer.
Het alleen ontvangen van GPS signalen is namelijk niet voldoende omdat in het systeem evtuele meetfouten worden gecorrigeerd door je 'op de weg te houden' of juist de weg die er niet is te vervolgen. Met de gyroscoop wordt de verdraaing gemeten en dus voor richting van de pijl aangepast.
Succes.
Bart.
Groet Bart.
- FrankM
- 4th Gear member
@Barlin
Kijk... ik dacht dat de RTI inmiddels zonder gyroscoop werkte omdat GPS je de heading geeft en correctie in principe uit de CAN bus gehaald kan worden. Niet dus en dan lijkt (zeker na die terugmelding over de stationaire GPS positie) jouw tip wel de gouden tip.
Gr/F
Kijk... ik dacht dat de RTI inmiddels zonder gyroscoop werkte omdat GPS je de heading geeft en correctie in principe uit de CAN bus gehaald kan worden. Niet dus en dan lijkt (zeker na die terugmelding over de stationaire GPS positie) jouw tip wel de gouden tip.
Gr/F
S60 2.0T MY06 Sum
S60 2.0T MY06 Sum
-
- 2nd Gear member
Ik weet het niet zeker maar een GPS is volgens mij om de plaast te bepalen maar zegt feitelijk niets over de richting. Als je met GPS de richting wil bepalen heb je tenminste twee meetpunten nodig. Als je dan ook nog in acht neemt dat er per meetpunt een fout kan optreden wordt het allemaal wat lastig. De gyroscoop wordt bij de Volvo ook als apart onderdeel genoemd.
Ook als het electronisch kan worden bepaald dan zou die specifieke functie kapot zijn (gezien de beschrijving). Ik ben benieuwd waar Arjen mee komt.
Ook als het electronisch kan worden bepaald dan zou die specifieke functie kapot zijn (gezien de beschrijving). Ik ben benieuwd waar Arjen mee komt.
Groet Bart.
- FrankM
- 4th Gear member
Ik ken GPS ontvangers die je ook een heading (en een snelheid!) leveren. Voor zover ik weet doen ze dat door twee opeenvolgende en correct bevonden metingen met elkaar te vergelijken. Dat levert je inderdaad een foutkans op, maar dat wordt kennelijk voor lief genomen.
@Arjen: weet je al meer?
Gr/F
@Arjen: weet je al meer?
Gr/F
S60 2.0T MY06 Sum
S60 2.0T MY06 Sum
- 480S60
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ik heb de GPS ontvanger naar voren gehaald en achter het RTI scherm gezet. Hopelijk gaat de gyroscoop, als die erin zit, er beter van werken. Immers de afstand tot het draaipunt is vergroot dus moet die beter gaan draaien denk ik. Als dit niet helpt denk ik dat er echt stuursignalen naar de RTI missen. Daar lijkt het nu het meeste op omdat ik nog geen extreme verbetering gemerkt heb.
Arjen
Arjen
-
- 2nd Gear member
@Arjen,
Het gaat echt niet om het draaipunt. Ik hoop tenminste dat de gehele auto draait als je de bocht omgaat en niet alleen de voorkant. Het maakt niet uit of ie in de voorbumber of de acherbumper zit. Ik zou toch even de dealer laten kijken die waarschijnlijk direct een oplossing kan bieden
Het gaat echt niet om het draaipunt. Ik hoop tenminste dat de gehele auto draait als je de bocht omgaat en niet alleen de voorkant. Het maakt niet uit of ie in de voorbumber of de acherbumper zit. Ik zou toch even de dealer laten kijken die waarschijnlijk direct een oplossing kan bieden
Groet Bart.
-
- 4th Gear member
op je stuur zit een sensor, die sensor geeft aan de boort computer de stand van het stuur (=logisch)
die zelfde informatie wordt van de boord computer via het CAN netwerk naar de RTI unit gestuurd samen met de snelheidspuls en de achteruitrij puls.
misschien is de sensor op je stuur niet helemaal 100% meer?
De gyroscoop sensor zit denk ik tussen de 2 voorste stoelen in onder de handrem en net achter de versnelligs pook.
die zelfde informatie wordt van de boord computer via het CAN netwerk naar de RTI unit gestuurd samen met de snelheidspuls en de achteruitrij puls.
misschien is de sensor op je stuur niet helemaal 100% meer?
De gyroscoop sensor zit denk ik tussen de 2 voorste stoelen in onder de handrem en net achter de versnelligs pook.
- 480S60
- 4th Gear member
- Contacteer:
Maakt het uit dat je geen stuurbediening hebt om de goeie signalen naar de RTI te krijgen?
Arjen
Arjen