Lekkende verdamper van Airco van S60... Komt dit veel voor?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gardacus
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 11.02.2005 - 13:28
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Hoi Volvofans

Ik heb onlangs het vervelende feit gehad dat ik in het midden van de nacht over losslingerende bagage ben heen gereden op een snelweg ver in een buitenland. Hierdoor is de neusbodembescherming weggeslagen, en de intercooler krom geslagen. Ik spreek over augustus 2005. Nu ontdenkte de reparateur dat ook de verdamper van de airco lekte. Na het ongeval heb ik de airco al meteen laten controleren, en is deze afgevuld. Tijdens reparatie in april bleek 600 van de 1000gram te zijn verdwenen.

Het eerste geval is gemeld bij de verzekering direct na terugkeer in Nederland. Het tweede gemeld na ontdekking. Nu kreeg ik van de verzekering de vraag hoeveel km de auto had gereden op moment van reparatie wat 237000 is.

Natuurlijk ben ik bang dat ze het gaan wijten aan de leeftijd/km's van de auto (10-2001).

Mijn vraag uiteindelijk is (vooral aan lezende Volvo monteurs) Hoe vaak komt het voor dat je bij een Volvo S60 van oktober 2001 rond de 230000 km "spontane" lekkage krijgt en dus vervangen van verdamper de enige oplossing is?

Alle info is super welkom.

Dank je!

Groetjes

Mike
April 1992 - december 1995 - Volvo 343 DL 1.4
December 1995 - juni 2003 - Volvo 740 GLT 2.3 16v Estate +/525000km
Juni 2003 - 05-02-2005 - Volvo 960 2.5 30v Estate +/- 340000km
05-02-2003 - 17-05-2013 - Volvo S60 D5 +/- 500065km

Na 500065 km met de S60, is sinds 17-05-2013 de beurt aan mijn XC60 D5 AWD Summum
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Toevallig staat mijn S60 (07-2002 met 228.000 km) vandaag bij de garage voor een nieuwe condensor (dat is wat je bedoelt denk ik - die warmtewisselaar vóór de radiateur). Grote lekkage, een lek door steenslag en daarnaast een groot lek in de onderhoek (+/- 15 cm).

Zegt natuurlijk nog niks over de frequentie waarin dit voorkomt.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
gardacus
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 11.02.2005 - 13:28
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

ja... volgens mij is condensor het Engelse woord voor verdamper.

Het is flink balen. Ik ben over bagage gereden, waarschijnlijk zelfs een koffer. Daarmee is de condersor en de intercooler vernield. Mooie zwarte rookpluimen op zijn laatst en duidelijk verminderde trekkracht.

Ik hoop een lijn in de frequentie te vinden, zodat ik een goed verhaal heb naar de verzekeringsagent... We hebben het natuurlijk niet over een gemiddelde Opel Kadett he? (met alle respect voor diens eigenaren)
April 1992 - december 1995 - Volvo 343 DL 1.4
December 1995 - juni 2003 - Volvo 740 GLT 2.3 16v Estate +/525000km
Juni 2003 - 05-02-2005 - Volvo 960 2.5 30v Estate +/- 340000km
05-02-2003 - 17-05-2013 - Volvo S60 D5 +/- 500065km

Na 500065 km met de S60, is sinds 17-05-2013 de beurt aan mijn XC60 D5 AWD Summum
Gebruikersavatar
smokingman
4th Gear member
Berichten: 671
Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
Locatie: Spijkenisse

Condensor is niet het Engelse woord voor verdamper. Dat is evaporator. En als je je verdamper lek gereden hebt, weet ik heel zeker dat je geen meter meer verder had gereden. De verdamper zit namelijk onder je dashboard.

Bij 230000 km heeft een condensor al een heel leven aanslagen van pekel, steenslag en andere troep te verduren gehad. Als de condensor krom of een zichtbare beschadiging heeft is het een makkelijk verhaal voor de verzekeringsagent. Zie je er niks aan, dan zal het wel lastiger worden om hem ervan te overtuigen dat het een gevolg is van je "aanrijding".
Gebruikersavatar
gardacus
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 11.02.2005 - 13:28
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Ah... excuseer mijn non-technische kennis van dit onderwerp. Waarschijnlijk ben ik in de war gebracht door een van de punten waar de auto is gecheckt.

Nou ja... Ik wacht wel af.

Dank voor de response.
April 1992 - december 1995 - Volvo 343 DL 1.4
December 1995 - juni 2003 - Volvo 740 GLT 2.3 16v Estate +/525000km
Juni 2003 - 05-02-2005 - Volvo 960 2.5 30v Estate +/- 340000km
05-02-2003 - 17-05-2013 - Volvo S60 D5 +/- 500065km

Na 500065 km met de S60, is sinds 17-05-2013 de beurt aan mijn XC60 D5 AWD Summum
Gebruikersavatar
fluz
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
Locatie: Utrecht

Bij mijn D5 uit 11/01 met 250.000 km (nog) geen problemen :|
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Wat is de functie van een verdamper? Zit dat ding bij de ventilatormotor onder het dashboard, ergens ter hoogte van de bestuurder?
Gebruikersavatar
smokingman
4th Gear member
Berichten: 671
Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
Locatie: Spijkenisse

Inde verdamper verdampt het koudemiddel. En om iets te laten verdampen heb je warmte nodig. Die warmte wordt onttrokken aan de lucht die door de verdamper heen geblazen wordt. Zodoende koelt deze lucht af en wordt die lucht droger. Omdat een deel van het aanwezige vocht neerslaat op de verdamper.

Dus de verdamper koelt en "droogt" de lucht die de auto ingeblazen wordt.

Hij zit oder het dashboard. Afhankelijk van welke auto je hebt zit hij inhet midden of aan de rechterzijde. Vlak na de ventilator. Je kan het zien waar hij zit als je kijkt naar een afvoerpijpje naar buiten. Vlak daarboven zit hij.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Smokingman, bedankt voor de uitleg.

Hoort zo'n verdamper geluid te maken, zo'n rochelend geluid? Ik heb het idee dat als de aircopomp aanslaat dit geluid onder het dashboard vandaan komt. Heb dit geluid eigenlijk pas sinds de ventilatormotor ooit eens gereinigd is (bladertroep e.d.). Waarschijnlijk niet goed teruggeplaatst of loopt het ergens tegenaan. Wie kent dat geluid, en weet wat daar aan te doen is?
Gebruikersavatar
smokingman
4th Gear member
Berichten: 671
Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
Locatie: Spijkenisse

Als het te maken heeft met het reinigen van je ventilatormotor, zou je het altijd als je de ventilator aanzet moeten horen.

Als de aircopomp inslaat kan je inderdaad een rochelend (of suizend) geluid horen. Dit is normaal. Duurt dat geluid echter langer dan een paar tellen, dan is er iets aan de hand met je aircosysteem. Meestal zit er dan te weinig koudemiddel in. Het is echter ook mogelijk dat er andere oorzaken zijn.

Laat gewoon je airco controleren. Dan weet je wat er aan de hand is en voorkom je ergere gevolgschade. Compressoren vinden het niet altijd lekker als ze met te weinig koudemiddel draaien.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”