Hallo allemaal,
Ik heb een probleempje met mijn S80 2.4 automaat van 1999. Bij 90 km/h heeft deze een trilling die voelbaar is in de stoelzitting. Dit is het ergste na een koude start of een hele tijd (dagen) stilstaan, wanneer alles op temperatuur is, is het zo goed als helemaal weg. Als ik licht rek op het moment dat hij trilt (dus bij ca 90 en nog koud), verandert de trilling iets; klinkt raar maar lijkt van een 'verticale' trilling naar een 'horizontale' trilling te gaan o.i.d.
Bij remmen bij hogere snelheden.(bijv 140/150 km/h) voel je ook een zekere trilling, maar niet zozeer in het stuur, meer het in het rempedaal en de auto zelf.
Banden zijn goed gebalanceerd en vertonen geen hoogteslag, zijn zelfs de laatste keer op de auto gebalanceerd (achter). Voorwielophanging is volledig vernieuwd, m.u.v de fuseekogels en de linker stuurkogel. Achterwielophanging is nog niks aan vernieuwd. Ik verdenk zelf de schijven (behoorlijk krom achter vooral) en/of de achterschokbrekers. Wat denken jullie? Ik hoop dat jullie me in de goede richting kunnen helpen.
Rens
Trillende koude S80 bij 90 km/h
-
- 2nd Gear member
- lint
- Geartronic member
Ik denk niet dat het in de wielophanging zit, het probleem wordt minder als alles warm is. Lijkt meer iets in de motor of aandrijving te zijn.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
Hallo,
Zou je een voorbeeld kunnen noemen? Remmen worden toch ook warmer naarmate je vaker en langer remt? Motorsteunen nog een optie dan? En hoe controleer ik die? Als iemand nog suggesties of ideeën heeft; graag!
Rens
Zou je een voorbeeld kunnen noemen? Remmen worden toch ook warmer naarmate je vaker en langer remt? Motorsteunen nog een optie dan? En hoe controleer ik die? Als iemand nog suggesties of ideeën heeft; graag!
Rens
- haasje
- 4th Gear member
Het zou kunnen zijn dat je banden hebt die last hebben van een ochtendzool, de klachten die je hebt komen erg overeen.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
-
- 2nd Gear member
Hoi haasje,
Wat houdt dat precies in? Is er iets aan te doen, behalve andere banden? Ik wist niet eens dat het bestond...
Rens
Wat houdt dat precies in? Is er iets aan te doen, behalve andere banden? Ik wist niet eens dat het bestond...
Rens
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ook een S80 MY00.VolvoS801999 schreef:Wat houdt dat precies in? Is er iets aan te doen, behalve andere banden? Ik wist niet eens dat het bestond...Rens
Ik heb al vanaf het begin dat ik hem heb en dat is nu zo'n 80.000 km (begonnen bij ca. 110.000) last van de zgn. 'ochtendzool'. Een kilometer of 5 en het is weg.
Ik heb nooit enige reden gezien om er iets aan te laten doen omdat het maar zo kortstondig is en ook niet altijd voorkomt.
De uitlijning en balancering is prima en de banden hebben ook een normaal slijtagepatroon.
Ik zou zeggen Google eens op 'ochtendzool bij banden' en dan vind je genoeg leesstof om het verschijnsel duidelijk te maken.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- lint
- Geartronic member
Je zegt zelf al dat de remschijven krom zijn, dat kan trillingen geven, koud en warm en ik begrijp dat het alleen trilt als de boel nog koud is.
Motorsteunen kan je testen door te kijken of de motor veel beweegt bij gas geven en loslaten of een goede inspectie van de rubbers van de motorsteunen.
Motorsteunen kan je testen door te kijken of de motor veel beweegt bij gas geven en loslaten of een goede inspectie van de rubbers van de motorsteunen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
MGB GT 1976
MGB GT 1976
- dutchlimits
- 5th Gear member
Begin maar eens met het vervangen van de remschijven. Kan ook zijn dat er iets niet goed is uitgevoerd bij het vervangen van de voorwielophanging.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
-
- 2nd Gear member
Zo, even een upje:,
Vandaag, voor balanceren ook even naar de remschijven laten kijken. Hieruit kwam naar voren dat er niks mis met de voorste remschijven was, maar wel met de achterste. Linksachter was licht krom; deze liep op de ene helft zwaar en op de andere helft volledig vrij.
Ik heb nu de achterste schijven vervangen, dit was een makkie en trillen bij remmen heeft ie nu zoiezo niet meer.
Is het echter nog aan te raden de voorste schijven (toch) te vervangen? Ik zit er ook nog aan te denken de achterschokdempers te vervangen; deze zijn nog nooit vervangen en merkbaar soepeler dan de nieuwere dempers voor.
Rens
Vandaag, voor balanceren ook even naar de remschijven laten kijken. Hieruit kwam naar voren dat er niks mis met de voorste remschijven was, maar wel met de achterste. Linksachter was licht krom; deze liep op de ene helft zwaar en op de andere helft volledig vrij.
Ik heb nu de achterste schijven vervangen, dit was een makkie en trillen bij remmen heeft ie nu zoiezo niet meer.
Is het echter nog aan te raden de voorste schijven (toch) te vervangen? Ik zit er ook nog aan te denken de achterschokdempers te vervangen; deze zijn nog nooit vervangen en merkbaar soepeler dan de nieuwere dempers voor.
Rens
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ik denk dat de vraag stellen hem beantwoorden is .......VolvoS801999 schreef:Hieruit kwam naar voren dat er niks mis met de voorste remschijven was, .....
Is het echter nog aan te raden de voorste schijven (toch) te vervangen?
Waarom iets vervangen waar niets mee aan de hand is ? Bovendien zeg je dat het trillen bij het remmen nu ook weg is na het vervangen van de achterste remschijven.
En voor de schokbrekers geldt in feite hetzelfde. Laat ze controleren op een schokbrekertestbank en dan weet je of het zinvol is om die te vervangen.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 2nd Gear member
Ok, inderdaad beetje overbodig; ik weet genoeg!
Rens
Rens
- josas1
- 3rd Gear member
Maar hoe rijdt ie nu?VolvoS801999 schreef:Zo, even een upje:,
Rens
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Rens heeft geen km.stand aangegeven maar gezien het bouwjaar is bij een Volvo 200.000 km of meer niets bijzonders.tip schreef:Lijkt mij dat bij deze km stand je achterschokbrekers waarschijnlijk ook aan de beurt zijn..
Feit is natuurlijk dat bij dit soort kilometerstanden het altijd een positief effect zal hebben indien je de schokbrekers laat vernieuwen.
Tijdens de laatste APK (bij 191.000 km) werd vastgesteld dat de 4 schokbrekers op zich nog aan de eisen voldeden maar hier wordt ook het verschil in werking gemeten tussen voor en achter en links en rechts.
Voldoet dat niet aan de eisen dan volgt afkeur. Dat was bij mij dus het geval want het verschil tussen links en rechts achter bleek te groot. Gevolg: achter beide schokbrekers moeten laten vervangen en dat was zeker goed merkbaar !
Rob
-
- 2nd Gear member
Hoi,
Mijn auto heeft inmiddels 205.000km gelopen. Het vervangen van de achterschijven heeft behoorlijk geholpen, samen met het opnieuw balanceren: het trillen is (voorlopig) weg.
Over de achterschokbrekers ben ik nog niet uit, het zal in ieder geval wel schelen wat stabiliteit betreft, die komt toch vanaf de achterkant.
Rens
Mijn auto heeft inmiddels 205.000km gelopen. Het vervangen van de achterschijven heeft behoorlijk geholpen, samen met het opnieuw balanceren: het trillen is (voorlopig) weg.
Over de achterschokbrekers ben ik nog niet uit, het zal in ieder geval wel schelen wat stabiliteit betreft, die komt toch vanaf de achterkant.
Rens
-
- 2nd Gear member
Hoi,
Is het te doen om de achterschokbrekers zelf te vervangen? Ik lees iets over het tegenhouden van een torx-moer, hoe doe je dat? Als er niks in de weg zit wil ik het zelf doen.
Rens
Is het te doen om de achterschokbrekers zelf te vervangen? Ik lees iets over het tegenhouden van een torx-moer, hoe doe je dat? Als er niks in de weg zit wil ik het zelf doen.
Rens
-
- 2nd Gear member
Hoi allemaal,
Vorige vraag is een beetje overbodig geworden; het vervangen van de achterschokdempers is al gelukt! Was eigenlijk een klusje van niks en de auto is merkbaar stugger geworden aan de achterkant, het verschil daarin tussen voor en achter is nu weg. Mijn verdere bevindingen laat ik nog weten!
Rens
Vorige vraag is een beetje overbodig geworden; het vervangen van de achterschokdempers is al gelukt! Was eigenlijk een klusje van niks en de auto is merkbaar stugger geworden aan de achterkant, het verschil daarin tussen voor en achter is nu weg. Mijn verdere bevindingen laat ik nog weten!
Rens