Pagina 1 van 1

Trillende koude S80 bij 90 km/h

Geplaatst: 11.03.2013 - 21:40
door VolvoS801999
Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn S80 2.4 automaat van 1999. Bij 90 km/h heeft deze een trilling die voelbaar is in de stoelzitting. Dit is het ergste na een koude start of een hele tijd (dagen) stilstaan, wanneer alles op temperatuur is, is het zo goed als helemaal weg. Als ik licht rek op het moment dat hij trilt (dus bij ca 90 en nog koud), verandert de trilling iets; klinkt raar maar lijkt van een 'verticale' trilling naar een 'horizontale' trilling te gaan o.i.d.
Bij remmen bij hogere snelheden.(bijv 140/150 km/h) voel je ook een zekere trilling, maar niet zozeer in het stuur, meer het in het rempedaal en de auto zelf.

Banden zijn goed gebalanceerd en vertonen geen hoogteslag, zijn zelfs de laatste keer op de auto gebalanceerd (achter). Voorwielophanging is volledig vernieuwd, m.u.v de fuseekogels en de linker stuurkogel. Achterwielophanging is nog niks aan vernieuwd. Ik verdenk zelf de schijven (behoorlijk krom achter vooral) en/of de achterschokbrekers. Wat denken jullie? Ik hoop dat jullie me in de goede richting kunnen helpen.

Rens

Geplaatst: 11.03.2013 - 21:47
door lint
Ik denk niet dat het in de wielophanging zit, het probleem wordt minder als alles warm is. Lijkt meer iets in de motor of aandrijving te zijn.

Geplaatst: 11.03.2013 - 22:09
door VolvoS801999
Hallo,

Zou je een voorbeeld kunnen noemen? Remmen worden toch ook warmer naarmate je vaker en langer remt? Motorsteunen nog een optie dan? En hoe controleer ik die? Als iemand nog suggesties of ideeën heeft; graag!
Rens

Geplaatst: 11.03.2013 - 22:27
door haasje
Het zou kunnen zijn dat je banden hebt die last hebben van een ochtendzool, de klachten die je hebt komen erg overeen.

Geplaatst: 11.03.2013 - 22:54
door VolvoS801999
Hoi haasje,

Wat houdt dat precies in? Is er iets aan te doen, behalve andere banden? Ik wist niet eens dat het bestond...

Rens

Geplaatst: 11.03.2013 - 23:12
door gsx750r
VolvoS801999 schreef:Wat houdt dat precies in? Is er iets aan te doen, behalve andere banden? Ik wist niet eens dat het bestond...Rens
Ook een S80 MY00.

Ik heb al vanaf het begin dat ik hem heb en dat is nu zo'n 80.000 km (begonnen bij ca. 110.000) last van de zgn. 'ochtendzool'. Een kilometer of 5 en het is weg.
Ik heb nooit enige reden gezien om er iets aan te laten doen omdat het maar zo kortstondig is en ook niet altijd voorkomt.
De uitlijning en balancering is prima en de banden hebben ook een normaal slijtagepatroon.

Ik zou zeggen Google eens op 'ochtendzool bij banden' en dan vind je genoeg leesstof om het verschijnsel duidelijk te maken.

Rob

Geplaatst: 11.03.2013 - 23:15
door lint
Je zegt zelf al dat de remschijven krom zijn, dat kan trillingen geven, koud en warm en ik begrijp dat het alleen trilt als de boel nog koud is.
Motorsteunen kan je testen door te kijken of de motor veel beweegt bij gas geven en loslaten of een goede inspectie van de rubbers van de motorsteunen.

Geplaatst: 11.03.2013 - 23:22
door dutchlimits
Begin maar eens met het vervangen van de remschijven. Kan ook zijn dat er iets niet goed is uitgevoerd bij het vervangen van de voorwielophanging.

Geplaatst: 15.03.2013 - 00:14
door VolvoS801999
Zo, even een upje:,

Vandaag, voor balanceren ook even naar de remschijven laten kijken. Hieruit kwam naar voren dat er niks mis met de voorste remschijven was, maar wel met de achterste. Linksachter was licht krom; deze liep op de ene helft zwaar en op de andere helft volledig vrij.
Ik heb nu de achterste schijven vervangen, dit was een makkie en trillen bij remmen heeft ie nu zoiezo niet meer.
Is het echter nog aan te raden de voorste schijven (toch) te vervangen? Ik zit er ook nog aan te denken de achterschokdempers te vervangen; deze zijn nog nooit vervangen en merkbaar soepeler dan de nieuwere dempers voor.

Rens

Geplaatst: 15.03.2013 - 00:42
door gsx750r
VolvoS801999 schreef:Hieruit kwam naar voren dat er niks mis met de voorste remschijven was, .....
Is het echter nog aan te raden de voorste schijven (toch) te vervangen?
Ik denk dat de vraag stellen hem beantwoorden is .......

Waarom iets vervangen waar niets mee aan de hand is ? Bovendien zeg je dat het trillen bij het remmen nu ook weg is na het vervangen van de achterste remschijven.

En voor de schokbrekers geldt in feite hetzelfde. Laat ze controleren op een schokbrekertestbank en dan weet je of het zinvol is om die te vervangen.

Rob

Geplaatst: 15.03.2013 - 01:23
door VolvoS801999
Ok, inderdaad beetje overbodig; ik weet genoeg!

Rens

Geplaatst: 15.03.2013 - 09:37
door josas1
VolvoS801999 schreef:Zo, even een upje:,

Vandaag, voor balanceren ook even naar de remschijven laten kijken. Hieruit kwam naar voren dat er niks mis met de voorste remschijven was, maar wel met de achterste. Linksachter was licht krom; deze liep op de ene helft zwaar en op de andere helft volledig vrij.
Ik heb nu de achterste schijven vervangen, dit was een makkie en trillen bij remmen heeft ie nu zoiezo niet meer.
Is het echter nog aan te raden de voorste schijven (toch) te vervangen? Ik zit er ook nog aan te denken de achterschokdempers te vervangen; deze zijn nog nooit vervangen en merkbaar soepeler dan de nieuwere dempers voor.

Rens
Maar hoe rijdt ie nu?

Geplaatst: 15.03.2013 - 10:32
door tip
Lijkt mij dat bij deze km stand je achterschokbrekers waarschijnlijk ook aan de beurt zijn..

Geplaatst: 15.03.2013 - 11:54
door gsx750r
tip schreef:Lijkt mij dat bij deze km stand je achterschokbrekers waarschijnlijk ook aan de beurt zijn..
Rens heeft geen km.stand aangegeven maar gezien het bouwjaar is bij een Volvo 200.000 km of meer niets bijzonders.
Feit is natuurlijk dat bij dit soort kilometerstanden het altijd een positief effect zal hebben indien je de schokbrekers laat vernieuwen.

Tijdens de laatste APK (bij 191.000 km) werd vastgesteld dat de 4 schokbrekers op zich nog aan de eisen voldeden maar hier wordt ook het verschil in werking gemeten tussen voor en achter en links en rechts.
Voldoet dat niet aan de eisen dan volgt afkeur. Dat was bij mij dus het geval want het verschil tussen links en rechts achter bleek te groot. Gevolg: achter beide schokbrekers moeten laten vervangen en dat was zeker goed merkbaar !

Rob

Geplaatst: 15.03.2013 - 18:17
door VolvoS801999
Hoi,

Mijn auto heeft inmiddels 205.000km gelopen. Het vervangen van de achterschijven heeft behoorlijk geholpen, samen met het opnieuw balanceren: het trillen is (voorlopig) weg.
Over de achterschokbrekers ben ik nog niet uit, het zal in ieder geval wel schelen wat stabiliteit betreft, die komt toch vanaf de achterkant.

Rens

Geplaatst: 16.03.2013 - 00:51
door VolvoS801999
Hoi,

Is het te doen om de achterschokbrekers zelf te vervangen? Ik lees iets over het tegenhouden van een torx-moer, hoe doe je dat? Als er niks in de weg zit wil ik het zelf doen.

Rens

Geplaatst: 17.03.2013 - 22:58
door VolvoS801999
Hoi allemaal,

Vorige vraag is een beetje overbodig geworden; het vervangen van de achterschokdempers is al gelukt! Was eigenlijk een klusje van niks en de auto is merkbaar stugger geworden aan de achterkant, het verschil daarin tussen voor en achter is nu weg. Mijn verdere bevindingen laat ik nog weten!

Rens