T5 valt stil in Spanje
Geplaatst: 12.03.2013 - 20:08
Wat zo mooi begon, had een naar vervolg, maar zoals zo vaak eind goed al goed.
Tijdens onze vakantie trip naar het warme zuiden (Alicante - Spanje) had ik tijdens de heen reis in mijn V70 T5 uit 2001, 204.000km (Getuned; 285pk / 400nm) al een aantal maal rare trillingen gevoeld en vooral bergop werden deze erger. In mijn naïviteit dacht ik dat ik eenmaal weer thuis in Nederland er wel naar zou laten kijken en dat met een rustigere reisstijl er niet zo veel aan de hand zou zijn.
Maar het noodlot sloeg onverwachts toe,na een snelle rit (had afspraak) van Alicante naar Benidorm, gaf mijn T5, na het passeren van het noodzakelijk kwaad dat tolpoort heet, de geest. Lampjes op het dashboard en melding via de BC; "versnellingsbak service spoed". De automaat (geartronic) ging in de noodloop en met sukkelend gangetje de auto aan de kant gezet. Daar stond ik dan met mijn gezin.Ik spreek geen woord Spaans en niemand in geen velden of wegen te bekennen. Daar ik zelf a-technisch ben had mijn blik die ik onder de motorkap wierp weinig zin. Ik kwam niet veel verder dan dat alles er normaal uitzag en dat de vloeistoffen op niveau stonden.
Omdat ik een tijd geleden een automaat flush heb laten doen, was mijn ingeving om dat bedrijf (VarioClean) te contacten.Kreeg een aantal goede tips van ze maar kon helaas niet voorkomen dat ik genoodzaakt was de ANWB te bellen (heb Europa dekking + reisverzekering) de ANWB was kortaf en gaf aan dat de wegenwacht binnen 2 uur te plaatsen zou zijn.Na 3 uur in de middle of nowhere gestaan te hebben belde de ANWB mij terug, ze hadden geïnformeerd en kwamen tot de conclusie dat mijn probleem; Geartronic die vast is gelopen en niet meer schakelt frequent voorkomt en volgens de ANWB niet binnen 48 uur lokaal was te repareren.Even zo kortaf als in het eerste contact deelde de ANWB mee,dat de bergingswagen al onderweg( duurde overigens nog een keer 2 uur!) was en dat de auto op transport naar NL zou worden gezet en of ik aan kon geven waar de auto naar toe moest. Na telefonisch overleg met het bedrijf (VarioClean), dus degene die mij een aantal uur daarvoor nog goede tips had gegeven en waar ik in het verleden al tevreden over was besloten om mijn auto daar naar toe te laten repatriëren.
Eenmaal terug in Nederland kreeg ik bericht van de ANWB dat mijn auto na 3 weken! op plaats van bestemming was aangekomen (Varsseveld).
De diagnose door de experts van Varioclean was niet mals, de gehele automaat was aan gort gereden dwz het kleppenhuis, de koppelomvormer, en er was het nodige afgebroken in het inwendige van de bak zelf. Ik vind het nog een wonder dat ik van die slijtage eerder weinig heb gemerkt, op af en toe doorslippen van de bak met name in 1ste en 2de versnelling, en de trillingen op de weg heen naar Spanje,na
Na een uitgebreid gesprek met de mensen van Varioclean mbt de diagnose en het bespreken van de mogelijkheden (auto verkopen in deze staat, ruilautomaat, revisie) heb ik besloten om de automaat volledig te laten reviseren omdat dat al met al genomen het beste was voor mijn portemonnee. Inmiddels is de gehele automaat incl koppelomvormer,frictieplaten,kleppenhuis en het inwendige gereviseerd en het is duidelijk merkbaar ook. Mijn T5 voelt weer soepel en licht aan en reageert sneller op de bewegingen van mijn rechtervoet.Tevens heb ik het idee dat de auto wat zuiniger is geworden.
Al met al dus eind goed al goed, maar toch blijf ik rondlopen dat ik in een eerder stadium (bij het slippen van de Geartronic in 1ste en 2de versnelling en het af en toe mis schakelen van de Geartronic) had moeten ingrijpen volgens de experts van Varioclean had ik daarmee een hoop ellende (en centjes) kunnen besparen door tijdig 'het brein' wat de automaat feitelijk aanstuurt te vervangen.
Mijn suggestie aan andere geartronic gebruikers is dan ook asap een garage te bezoeken bij afwijkend schakel ( slippen,misschakelen,e.d) gedrag van de automaat het kan u wellicht een hoop geld voor een revisie schelen.
Voor de geintresseerde; stuur mij een pm voor meer inhoudelijke info mbt de revisie zelf.
Groet en hoop dat u het beter vergaat met een Geartronic,
Harold
Tijdens onze vakantie trip naar het warme zuiden (Alicante - Spanje) had ik tijdens de heen reis in mijn V70 T5 uit 2001, 204.000km (Getuned; 285pk / 400nm) al een aantal maal rare trillingen gevoeld en vooral bergop werden deze erger. In mijn naïviteit dacht ik dat ik eenmaal weer thuis in Nederland er wel naar zou laten kijken en dat met een rustigere reisstijl er niet zo veel aan de hand zou zijn.
Maar het noodlot sloeg onverwachts toe,na een snelle rit (had afspraak) van Alicante naar Benidorm, gaf mijn T5, na het passeren van het noodzakelijk kwaad dat tolpoort heet, de geest. Lampjes op het dashboard en melding via de BC; "versnellingsbak service spoed". De automaat (geartronic) ging in de noodloop en met sukkelend gangetje de auto aan de kant gezet. Daar stond ik dan met mijn gezin.Ik spreek geen woord Spaans en niemand in geen velden of wegen te bekennen. Daar ik zelf a-technisch ben had mijn blik die ik onder de motorkap wierp weinig zin. Ik kwam niet veel verder dan dat alles er normaal uitzag en dat de vloeistoffen op niveau stonden.
Omdat ik een tijd geleden een automaat flush heb laten doen, was mijn ingeving om dat bedrijf (VarioClean) te contacten.Kreeg een aantal goede tips van ze maar kon helaas niet voorkomen dat ik genoodzaakt was de ANWB te bellen (heb Europa dekking + reisverzekering) de ANWB was kortaf en gaf aan dat de wegenwacht binnen 2 uur te plaatsen zou zijn.Na 3 uur in de middle of nowhere gestaan te hebben belde de ANWB mij terug, ze hadden geïnformeerd en kwamen tot de conclusie dat mijn probleem; Geartronic die vast is gelopen en niet meer schakelt frequent voorkomt en volgens de ANWB niet binnen 48 uur lokaal was te repareren.Even zo kortaf als in het eerste contact deelde de ANWB mee,dat de bergingswagen al onderweg( duurde overigens nog een keer 2 uur!) was en dat de auto op transport naar NL zou worden gezet en of ik aan kon geven waar de auto naar toe moest. Na telefonisch overleg met het bedrijf (VarioClean), dus degene die mij een aantal uur daarvoor nog goede tips had gegeven en waar ik in het verleden al tevreden over was besloten om mijn auto daar naar toe te laten repatriëren.
Eenmaal terug in Nederland kreeg ik bericht van de ANWB dat mijn auto na 3 weken! op plaats van bestemming was aangekomen (Varsseveld).
De diagnose door de experts van Varioclean was niet mals, de gehele automaat was aan gort gereden dwz het kleppenhuis, de koppelomvormer, en er was het nodige afgebroken in het inwendige van de bak zelf. Ik vind het nog een wonder dat ik van die slijtage eerder weinig heb gemerkt, op af en toe doorslippen van de bak met name in 1ste en 2de versnelling, en de trillingen op de weg heen naar Spanje,na
Na een uitgebreid gesprek met de mensen van Varioclean mbt de diagnose en het bespreken van de mogelijkheden (auto verkopen in deze staat, ruilautomaat, revisie) heb ik besloten om de automaat volledig te laten reviseren omdat dat al met al genomen het beste was voor mijn portemonnee. Inmiddels is de gehele automaat incl koppelomvormer,frictieplaten,kleppenhuis en het inwendige gereviseerd en het is duidelijk merkbaar ook. Mijn T5 voelt weer soepel en licht aan en reageert sneller op de bewegingen van mijn rechtervoet.Tevens heb ik het idee dat de auto wat zuiniger is geworden.
Al met al dus eind goed al goed, maar toch blijf ik rondlopen dat ik in een eerder stadium (bij het slippen van de Geartronic in 1ste en 2de versnelling en het af en toe mis schakelen van de Geartronic) had moeten ingrijpen volgens de experts van Varioclean had ik daarmee een hoop ellende (en centjes) kunnen besparen door tijdig 'het brein' wat de automaat feitelijk aanstuurt te vervangen.
Mijn suggestie aan andere geartronic gebruikers is dan ook asap een garage te bezoeken bij afwijkend schakel ( slippen,misschakelen,e.d) gedrag van de automaat het kan u wellicht een hoop geld voor een revisie schelen.
Voor de geintresseerde; stuur mij een pm voor meer inhoudelijke info mbt de revisie zelf.
Groet en hoop dat u het beter vergaat met een Geartronic,
Harold