1e versnelling traag?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Quinternet
1st Gear member

De 1e versnelling lijkt nogal traag, alsof de turbo in deze versnelling niet 'inkickt'.

De tweede versnelling maakt alles weer goed, maar dit is volgens mij niet nodig. Ideeën?
LightStar
4th Gear member

Als je gaat zoeken zul je vinden dat je eigelijks in zijn 2 moet wegrijden... Dit zal je ook vinden in je manual...
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
Quinternet
1st Gear member

LightStar schreef:Als je gaat zoeken zul je vinden dat je eigelijks in zijn 2 moet wegrijden... Dit zal je ook vinden in je manual...
Seriously?????????
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

wat zou een 1e versnelling dan voor zin hebben?
Volvo for life
LightStar
4th Gear member

Iets met caravans... Deze discussie speelde laatst ook op een ander forum (tweakers of autoweek) en daar hebben ze het opgezocht in de manual...
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
Vossie
2nd Gear member

Kan het ook iets te maken hebben met beperking van het koppel in de eerste versnelling? Er zijn de nodige auto's die dit uit soort van "bescherming" hebben. Bij mijn vorige auto (Fiesta) was het koppel volgens mij ook beperkt tot 100nm in de eerste versnelling.

Volgens mij ligt het bij de V40 ook wel aan hoe erg je de koppeling laat slippen en hoeveel gas je geeft. As ik gewoon normaal weg rij zoals ik gewend was dan valt hij eerst even dood. Met iets meer toeren wegrijden lost dit op, dan komt ie wel lekker uit de startblokken en lijkt van een beperking van vermogen ook geen sprake. Heb het doodvallen overigens met name bij een koude motor, bij warme motor is het veel minder
lint
Geartronic member

De beperking van het vermogen bij koude motor is om de motor en aandrijving te beschermen tegen mensen met een te zware rechter voet.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Mijn S60 doet het ook in de eerste versnelling, sinds hij gechipt is. Daar voor kon ik wel raggen en zo de boel kapot draaien, misschien dat Volvo het nu af fabriek zo geregeld heeft.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Quinternet
1st Gear member

Net in de tweede versnelling geprobeerd op te trekken, maar da's geen optie. Niets sneller en je sloopt je koppelingsplaten omdat je de koppeling teveel moet laten slippen.

Zonde.
Johann
5th Gear member
Contacteer:

Denk dat meerdere diesels van Volvo deze eigenschap hebben.
We rijden zelf een XC60 DrivE (D3ig) en deze komt ook niet echt lekker in de 1 weg. In vlak NL niet zo'n punt maar in de bergen toch soms wel lastig. Vraagt ook veel van de koppeling. Gekke is dat het niet echt consistent is.
MarioC70
6th Gear member

bart simpson schreef:wat zou een 1e versnelling dan voor zin hebben?
Dat weet je zelf ook wel Bart,die zit er op, omdat ze die tandwielen toch over hebben bij de fabriek. :)
HakanC
3rd Gear member

In handleiding:

Onder Rijadviezen > Zuinig rijden >

"Bij auto's met een handgeschakelde versnellingsbak
geldt in normale omstandigheden
op een vlakke ondergrond de 2e
versnelling als wegrijversnelling."

Vind ook dat ie in 1 helemaal geen vermogen heeft. Maar in z'n 2 wegrijden?? Lijkt me niet fijn.. Ik zal het eens proberen morgen.
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
V40-D2
2nd Gear member

Als je de 1e al traag vind dan moet je vanuit de 2 niet eens willen optrekken. De enige reden om vanuit de 2 op trekken is vanuit milieu optiek.
-= V40 D2 Momentum | Driver Support Line | Electric Silver =-
Alfist33
2nd Gear member

Volgens mij kan je aardig wegkomen in een V40 , in je eerste versnelling.
Wel moet je een beetje leren spelen met je gas/koppeling, als je iets voordat je je koppeling echt loslaat al gas geeft, gaat het gehele net wat vlotter.
Alfa Romeo Virus in my veins
NU: AR 33 QV 1.7 16V , AR GT 2.0 JTS
Lease:Volvo V40 D2 Summum
Quinternet
1st Gear member

Alfist33 schreef:Volgens mij kan je aardig wegkomen in een V40 , in je eerste versnelling.
Wel moet je een beetje leren spelen met je gas/koppeling, als je iets voordat je je koppeling echt loslaat al gas geeft, gaat het gehele net wat vlotter.
Klopt, dit helpt inderdaad wat. De turbo kickt trouwens rond de 3000 Toeren wel alsnog in.

Lastig, de V40 nodigt anderen duidelijk uit tot een krachtmeting bij verkeerslichten, mocht ik me daar al toe laten verleiden, dan zou ik het niet eens aandurven.
V40-D2
2nd Gear member

Quinternet schreef:
Alfist33 schreef:Volgens mij kan je aardig wegkomen in een V40 , in je eerste versnelling.
Klopt, dit helpt inderdaad wat. De turbo kickt trouwens rond de 3000 Toeren wel alsnog in.

Lastig, de V40 nodigt anderen duidelijk uit tot een krachtmeting bij verkeerslichten, mocht ik me daar al toe laten verleiden, dan zou ik het niet eens aandurven.
Dan zou ik toch echt even gaan oefenen. met 270NM koppel kom je aardig snel weg hoor. je moet hem gewoon niet onder de 2000 RPM laten komen.

zorg dus dat je wat gas geeft tot ca 2500RPM
Laat de koppeling opkomen tot het punt waar hij opgrijpt en dan volgas weg en bij 4000-4500 RPM doorschakelen.

Evt DSTC uitschakelen in de boordcomputer om zelf te doseren iopv traction control te laten ingrijpen, Als je namelijk teveel gast en daarmee wielspin veroorzaakt dan grijpt DSTC in door toevoer van het gaspedaal te verminderen, dan valt dus gewoon het hele vermogen weg.
-= V40 D2 Momentum | Driver Support Line | Electric Silver =-
Jeroen C
3rd Gear member

Als iemand bij het stoplicht zo graag het snelst wil wegspurten, gun hem ik de lol graag, hij blij en ik blij dat ik iemand blij heb kunnen maken :)

V40 Momentum Raw Copper Introline Winterline Blis
MarioC70
6th Gear member

V40-D2 schreef:
Quinternet schreef:

Dan zou ik toch echt even gaan oefenen. met 270NM koppel kom je aardig snel weg hoor. je moet hem gewoon niet onder de 2000 RPM laten komen.

zorg dus dat je wat gas geeft tot ca 2500RPM
Laat de koppeling opkomen tot het punt waar hij opgrijpt en dan volgas weg en bij 4000-4500 RPM doorschakelen.

Evt DSTC uitschakelen in de boordcomputer om zelf te doseren iopv traction control te laten ingrijpen, Als je namelijk teveel gast en daarmee wielspin veroorzaakt dan grijpt DSTC in door toevoer van het gaspedaal te verminderen, dan valt dus gewoon het hele vermogen weg.
Goed voor de koppeling omzet,zo blijven we werk houden,ik zou wegtrekken in zijn drie en vaak doen. :)
The Saint
2nd Gear member

HakanC schreef:In handleiding:

Onder Rijadviezen > Zuinig rijden >

"Bij auto's met een handgeschakelde versnellingsbak
geldt in normale omstandigheden
op een vlakke ondergrond de 2e
versnelling als wegrijversnelling."

Vind ook dat ie in 1 helemaal geen vermogen heeft. Maar in z'n 2 wegrijden?? Lijkt me niet fijn.. Ik zal het eens proberen morgen.
Ben heel benieuwd naar je ervaringen. Als de handleiding het al zegt.. Aan de andere kant is het mss vooral een tip voor 'Zuinig rijden'.
The world's a stage, and each must play a part
HakanC
3rd Gear member

Heb het met warme motor geprobeerd... Als je snel nieuwe koppelingsplaat wilt, dan moet je het vooral doen :)
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
Plaats reactie

Terug naar “V40”