Pagina 1 van 2

1e versnelling traag?

Geplaatst: 17.03.2013 - 21:18
door Quinternet
De 1e versnelling lijkt nogal traag, alsof de turbo in deze versnelling niet 'inkickt'.

De tweede versnelling maakt alles weer goed, maar dit is volgens mij niet nodig. Ideeën?

Geplaatst: 17.03.2013 - 21:29
door LightStar
Als je gaat zoeken zul je vinden dat je eigelijks in zijn 2 moet wegrijden... Dit zal je ook vinden in je manual...

Geplaatst: 17.03.2013 - 21:32
door Quinternet
LightStar schreef:Als je gaat zoeken zul je vinden dat je eigelijks in zijn 2 moet wegrijden... Dit zal je ook vinden in je manual...
Seriously?????????

Geplaatst: 17.03.2013 - 21:34
door bart simpson
wat zou een 1e versnelling dan voor zin hebben?

Geplaatst: 17.03.2013 - 21:45
door LightStar
Iets met caravans... Deze discussie speelde laatst ook op een ander forum (tweakers of autoweek) en daar hebben ze het opgezocht in de manual...

Geplaatst: 17.03.2013 - 21:51
door Vossie
Kan het ook iets te maken hebben met beperking van het koppel in de eerste versnelling? Er zijn de nodige auto's die dit uit soort van "bescherming" hebben. Bij mijn vorige auto (Fiesta) was het koppel volgens mij ook beperkt tot 100nm in de eerste versnelling.

Volgens mij ligt het bij de V40 ook wel aan hoe erg je de koppeling laat slippen en hoeveel gas je geeft. As ik gewoon normaal weg rij zoals ik gewend was dan valt hij eerst even dood. Met iets meer toeren wegrijden lost dit op, dan komt ie wel lekker uit de startblokken en lijkt van een beperking van vermogen ook geen sprake. Heb het doodvallen overigens met name bij een koude motor, bij warme motor is het veel minder

Geplaatst: 17.03.2013 - 21:57
door lint
De beperking van het vermogen bij koude motor is om de motor en aandrijving te beschermen tegen mensen met een te zware rechter voet.

Geplaatst: 17.03.2013 - 22:15
door JeroenSpock
Mijn S60 doet het ook in de eerste versnelling, sinds hij gechipt is. Daar voor kon ik wel raggen en zo de boel kapot draaien, misschien dat Volvo het nu af fabriek zo geregeld heeft.

Geplaatst: 17.03.2013 - 22:56
door Quinternet
Net in de tweede versnelling geprobeerd op te trekken, maar da's geen optie. Niets sneller en je sloopt je koppelingsplaten omdat je de koppeling teveel moet laten slippen.

Zonde.

Geplaatst: 17.03.2013 - 23:39
door Johann
Denk dat meerdere diesels van Volvo deze eigenschap hebben.
We rijden zelf een XC60 DrivE (D3ig) en deze komt ook niet echt lekker in de 1 weg. In vlak NL niet zo'n punt maar in de bergen toch soms wel lastig. Vraagt ook veel van de koppeling. Gekke is dat het niet echt consistent is.

Geplaatst: 18.03.2013 - 00:26
door MarioC70
bart simpson schreef:wat zou een 1e versnelling dan voor zin hebben?
Dat weet je zelf ook wel Bart,die zit er op, omdat ze die tandwielen toch over hebben bij de fabriek. :)

Geplaatst: 18.03.2013 - 00:52
door HakanC
In handleiding:

Onder Rijadviezen > Zuinig rijden >

"Bij auto's met een handgeschakelde versnellingsbak
geldt in normale omstandigheden
op een vlakke ondergrond de 2e
versnelling als wegrijversnelling."

Vind ook dat ie in 1 helemaal geen vermogen heeft. Maar in z'n 2 wegrijden?? Lijkt me niet fijn.. Ik zal het eens proberen morgen.

Geplaatst: 18.03.2013 - 08:19
door V40-D2
Als je de 1e al traag vind dan moet je vanuit de 2 niet eens willen optrekken. De enige reden om vanuit de 2 op trekken is vanuit milieu optiek.

Geplaatst: 18.03.2013 - 09:08
door Alfist33
Volgens mij kan je aardig wegkomen in een V40 , in je eerste versnelling.
Wel moet je een beetje leren spelen met je gas/koppeling, als je iets voordat je je koppeling echt loslaat al gas geeft, gaat het gehele net wat vlotter.

Geplaatst: 18.03.2013 - 09:30
door Quinternet
Alfist33 schreef:Volgens mij kan je aardig wegkomen in een V40 , in je eerste versnelling.
Wel moet je een beetje leren spelen met je gas/koppeling, als je iets voordat je je koppeling echt loslaat al gas geeft, gaat het gehele net wat vlotter.
Klopt, dit helpt inderdaad wat. De turbo kickt trouwens rond de 3000 Toeren wel alsnog in.

Lastig, de V40 nodigt anderen duidelijk uit tot een krachtmeting bij verkeerslichten, mocht ik me daar al toe laten verleiden, dan zou ik het niet eens aandurven.

Geplaatst: 18.03.2013 - 11:12
door V40-D2
Quinternet schreef:
Alfist33 schreef:Volgens mij kan je aardig wegkomen in een V40 , in je eerste versnelling.
Wel moet je een beetje leren spelen met je gas/koppeling, als je iets voordat je je koppeling echt loslaat al gas geeft, gaat het gehele net wat vlotter.
Klopt, dit helpt inderdaad wat. De turbo kickt trouwens rond de 3000 Toeren wel alsnog in.

Lastig, de V40 nodigt anderen duidelijk uit tot een krachtmeting bij verkeerslichten, mocht ik me daar al toe laten verleiden, dan zou ik het niet eens aandurven.
Dan zou ik toch echt even gaan oefenen. met 270NM koppel kom je aardig snel weg hoor. je moet hem gewoon niet onder de 2000 RPM laten komen.

zorg dus dat je wat gas geeft tot ca 2500RPM
Laat de koppeling opkomen tot het punt waar hij opgrijpt en dan volgas weg en bij 4000-4500 RPM doorschakelen.

Evt DSTC uitschakelen in de boordcomputer om zelf te doseren iopv traction control te laten ingrijpen, Als je namelijk teveel gast en daarmee wielspin veroorzaakt dan grijpt DSTC in door toevoer van het gaspedaal te verminderen, dan valt dus gewoon het hele vermogen weg.

Geplaatst: 18.03.2013 - 13:09
door Jeroen C
Als iemand bij het stoplicht zo graag het snelst wil wegspurten, gun hem ik de lol graag, hij blij en ik blij dat ik iemand blij heb kunnen maken :)

Geplaatst: 18.03.2013 - 13:19
door MarioC70
V40-D2 schreef:
Quinternet schreef:
Alfist33 schreef:Volgens mij kan je aardig wegkomen in een V40 , in je eerste versnelling.
Wel moet je een beetje leren spelen met je gas/koppeling, als je iets voordat je je koppeling echt loslaat al gas geeft, gaat het gehele net wat vlotter.
Klopt, dit helpt inderdaad wat. De turbo kickt trouwens rond de 3000 Toeren wel alsnog in.

Lastig, de V40 nodigt anderen duidelijk uit tot een krachtmeting bij verkeerslichten, mocht ik me daar al toe laten verleiden, dan zou ik het niet eens aandurven.
Dan zou ik toch echt even gaan oefenen. met 270NM koppel kom je aardig snel weg hoor. je moet hem gewoon niet onder de 2000 RPM laten komen.

zorg dus dat je wat gas geeft tot ca 2500RPM
Laat de koppeling opkomen tot het punt waar hij opgrijpt en dan volgas weg en bij 4000-4500 RPM doorschakelen.

Evt DSTC uitschakelen in de boordcomputer om zelf te doseren iopv traction control te laten ingrijpen, Als je namelijk teveel gast en daarmee wielspin veroorzaakt dan grijpt DSTC in door toevoer van het gaspedaal te verminderen, dan valt dus gewoon het hele vermogen weg.
Goed voor de koppeling omzet,zo blijven we werk houden,ik zou wegtrekken in zijn drie en vaak doen. :)

Geplaatst: 18.03.2013 - 16:06
door The Saint
HakanC schreef:In handleiding:

Onder Rijadviezen > Zuinig rijden >

"Bij auto's met een handgeschakelde versnellingsbak
geldt in normale omstandigheden
op een vlakke ondergrond de 2e
versnelling als wegrijversnelling."

Vind ook dat ie in 1 helemaal geen vermogen heeft. Maar in z'n 2 wegrijden?? Lijkt me niet fijn.. Ik zal het eens proberen morgen.
Ben heel benieuwd naar je ervaringen. Als de handleiding het al zegt.. Aan de andere kant is het mss vooral een tip voor 'Zuinig rijden'.

Geplaatst: 18.03.2013 - 16:51
door HakanC
Heb het met warme motor geprobeerd... Als je snel nieuwe koppelingsplaat wilt, dan moet je het vooral doen :)