Volvo V40 1.9 TD 102 PK Phase II - Inhouden / optrekken

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
kajotan
2nd Gear member

Beste allemaal,

Vandaag heb ik mij aangemeld op dit forum omdat ik een probleem met mijn auto heb. Komende dagen zal ik mij nog even elders op het forum netjes voorstellen :)

Een aantal maanden geleden hield mijn auto erg in, trok niet goed door in de versnellingen. Na het lezen op dit forum heb ik de EGR klep eruit gehaald en helemaal schoongemaakt, hierna was het probleem verholpen. Om te voorkomen dat ik dit weer zou krijgen, heb ik de stekker van de EGR klep afgehaald.
Hierna ging het een paar maand goed, tot een maandje geleden. Weer op internet gelezen, en las de tip de motor eens goed warm te rijden. Hierna 20 km met 4.000 rpm in de 4 versnelling gereden = het inhouden was weer weg. Maar nu is het weer terug.........

De motor start prima, loopt goed stationair, geen rare geluiden bij het afzetten van de motor en geen rook bij optrekken. De problemen doen zich af en toe voor, zeg maar 50/50. Als ik 2.000 rpm in zijn 2 rijd en dan volgas geef, kan hij tijdens het optrekken eventjes inhouden/stotter en hierna weer normaal rijden. Soms is het inhouden zo erg, dat hij met moeite een vrachtwagen bij kan houden en een topsnelheid van 120 km/u heeft. Het probleem doet zich tot nu toe enkel met een (redelijk) warme motor voor. Bovenstaande probleem deed me denken aan het rijden op een brommertje die even smoort/verzuipt.

De auto bij mijn garage gebracht. Hij heeft de smoorklep (EGR) vast gezet, dit maakte geen verschil.
Verder verschillende vacuumslangen gecontroleerd op lekkage, alles goed bevonden.
Vacuumslang van de turbo (?) naar de EGR (aansturing) afgedopt.
De turboregelklep handmatig getest (vacuum opzetten) terwijl de auto aan de computer hing, werkte prima en maakte de volledige slag.

Auto uitgelezen:

Afbeelding

Bovenste 2 foutcodes zijn bekend, EGR is afgekoppeld.

Hierna de foutcodes gewist, en een stuk mee gereden. Vervolgens de auto opnieuw uitgelezen, we kregen dezelfde 4 meldingen + 1 nieuwe (iets over gloeibougies).

Hierna hebben we de vacuumklep vervangen voor een nieuw examplaar die de turbo aanstuurt (zeg ik dit zo goed?).
Het rood omcirckelde onderdeel.

Afbeelding

Hierna waren de problemen veel minder, ik heb 1 dag (50 km) probleemloos kunnen rijden.
Een vrachtwagen bijhouden etc. was weer mogelijk. Ik heb het probleem vooral nog gemerkt wanneer de motor goed warm was na snelweg rijden, en accelereren v.a. 120 km/u als je even van 't gas moest vanwege het overige verkeer.

- Ergens bij de turbo zit een klepje waar een vacuumslang op moet, deze stuurt je EGR aan (als ik het goed heb begrepen). Garage had deze afgekoppeld, maar op mijn verzoek weer gemonteerd om alles in originele staat terug te brengen. Vanaf het moment dat dit weer aangesloten is, loopt de auto direct weer slechter (vergelijkbaar als in het begin): soms rijdt hij 100% goed, soms houdt hij weer in bij optrekken.
- De andere foutcode die uit het uitlezen kwam, gaat over de sensor in de gele cirkel.

Wat wij ons afvragen is: wat is de oorzaak, en wat is het gevolg.
Het kwam waarschijnlijk van alles zijn, wat deze foutmeldingen geeft............
Om niet onnodig op kosten gejaagd te worden, zoeken we liever naar de juiste oplossing i.p.v. alles klakkeloos te vervangen.

Maandag ga ik weer naar de garage, waarschijnlijk halen we dan die vacuumslang tussen turbo en EGR er maar weer af. Wellicht rijdt hij hierna weer een stuk beter? Zou het aan de vacuumpomp kunnen liggen die af en toe weigert? Of toch de luchtmassameter, ondanks dat die niet (altijd) een foutcode geeft? De sensor in de gele cirkel kapot wat voor deze problemen kan zorgen?

Iemand een goed idee?

Héél graag!

Groet,
Kajotan
kajotan
2nd Gear member

Het is inmiddels duidelijk dat het probleem zich alleen met een goed warme motor voordoet. Eerste 10 km is er niets aan de hand, maar bijv. op de snelweg enz is het wel aanwezig.
Iemand een idee?
kajotan
2nd Gear member

Niemand?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”