C70 opkrikken

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Oorspronkelijke vraag:

Ik weet niet of mijn C70 een speciale voorkant heeft, maar ik krijg er geen krik onder. Als ik 'm nu op wil krikken moet ik 'm eerst met de noodkrik schuin zetten waarna ik de krik eronder kan rijden. Dan de noodkrik omlaag en dan met de grote krik weer omhoog. Dit is echt niet ideaal voor de lastverdeling over de assen.

Is dit normaal bij deze auto? Zo ja, waar kan ik een extra platte krik halen?


--------------


Met het verwisselen van de distributieriem heb ik de auto eerst aan de zijkant met de kleine krik een stuk opgetild en daarna de auto ondersteund met een garagekrik en blokken hout. Voor een werkje aan de zijkant van het blok maakt dat niet heel veel uit. Maar als ik ónder de auto moet zijn, dan wil ik dat wel wat netter doen. Ik kan alleen nergens een definitief antwoord vinden op de vraag waar ik de auto aan de voorkant vanuit één krikpunt omhoog kan krikken. Op de ene site wordt gezegd dat dat helemaal niet goed is, op de andere dat het wel kan, en nergens kan ik uitsluitsel vinden over welk punt dan gebruikt moet worden. Onder het blok? Direct achter de radiator?

Het lijkt me sterk dat je de zijkant eerst omhoog moet tillen en dan een assteun plaatst en dan de andere kant hetzelfde. Dan komen er namelijk enorme krachten te staan op de tegenoverliggende achterste as. Dat kan nooit goed zijn...

Heeft iemand een duidelijke beschrijving van alle krikpunten en waar ze wel en niet geschikt voor zijn?
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1592
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Wiel even op een plankje of balkje rijden.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Gewoon een lagere krik kopen ben je er vanaf. 10cm moet voldoen, sommige krikken zijn nog lager, maar deze zijn meestal ook minder sterk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Ik heb deze. Nog geen probleem gehad met verlaagde auto's.


http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=2252
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Men-O
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:21

Jaar geleden ook eens een lekke band gehad, de mannen bij het tankstation waar ik de band wisselde moesten ook gniffellen toen ik de originele krik er niet onderkreeg.. Door de auto te verplaatsen ging het nét.

Overigens is de auto wel zo stijf dat je de gehele zijde van de auto opkrikt, zodat beide wielen van de grond zijn.
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 535
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Mijn krik past er gemakkelijk onder. Niet passen lijkt me een teken dat er iets is verlaagd / er een of ander probleem is.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29618
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De standaard meegeleverde krik moet passen, zo niet dan is de auto later verlaagd of is er iets mis met de wielophanging.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

De standaard meegeleverde krik past wel, maar die is lastig in gebruik en komt niet heel hoog.
Gebruikersavatar
Giesto-440
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 07.04.2008 - 12:51
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Hoog genoeg toch? Of wil je hem laten kantelen?
Lastig in gebruik kan ik wel inkomen.. Je kunt niet 1 vloeiende draai beweging maken!
Als ik niet met de Porsche mag, pak ik toch gewoon de fiets


Opel Astra Station - 1997 - 220.000km
Volvo 440 Comfort Line - 1995 - 208.000km
Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe - 2004 - 65.000km
Toyota Starlet 1.3i - 1990 - 125.000
Volvo C70 2.3 T5 Saffron Pearl - 1998 - 343.000
Gebruikersavatar
VolvoRacing
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 23.03.2005 - 22:39
Locatie: Rotterdam

Originele krik moet in het midden van de auto eronder geschoven worden (zit een inschuif uitsparing), dan opkrikken en voor en achter gaan tegelijk omhoog.
Volvo 440 1.8 GL E2 1992 Volvo S40 1.8 Europa 1998
Mini Cooper 1989 Volvo 440 Turbo 1989 Volvo C70 T5 introline automaat 1998
Volkswagen Golf VR6 1992 Volvo 440 1.8i Polar sports 1997
Volvo 480 GT Turbo 1995 Saab 9-5SE 1998
Volvo V40 2.0 1997 Volvo V40 T4 automaat 1998
Volvo S60 2.4 2001, Kawasaki GPZ 600R 1986, Kawasaki ZX-9R Ninja 1996
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik denk dat er in het instructieboekje ook info te vinden is waar de originele krikpunten zitten. En daar zou ik in eerste instantie vanuit gaan.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”