motorolie lekkage egr leiding 2.0D

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Vpower
Starter

Mijn S40 2.0D heeft last van een olielekkage.

Olie lekt tijdens het rijden uit het aansluitstuk van de EGR leiding op het lucht inlaatspruitstuk. Zie onderstaande afbeelding. Geen last van olieverbruik.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Daar komt normaal gezien nergens olie door,

de luchtinlaat bevat...lucht,

de EGR terugvoer bevat vervuilde ....lucht.

Die vervuilde lucht kan wel aankoeken en een smurrie achterlaten, vooral waar de pijp de luchtinlaat ingaat, dus waar je cirkeltje zit.

Draai die pijp er eens af, (2 schroeven aan EGR, 2 aan luchtinlaat, 1 or 2 ergens midden aan een steunbeugeltje, Torx T20, lange bit gebruiken) goed afspoelen met wasbenzine, terug erop zetten.

Ik denk dat je probleem dan opgelost gaat zijn.

Als er veel smurrie inzit, dan best de EGR klep reinigen, Bahrdal verkoopt een setje EGR klep reiniger, zitten 2 dingen in; busje voor bij de diesel, en een spuitbus,.

Die spuitbus spuit je leeg met draaiende motor in de luchtinlaat (vreselijke herrie), en op de klep zelf (als je de buis er uit haalt zie je de achterkant vd klep, in dat gat dus).
leonboersma
3rd Gear member

het lijkt me gewoon olie die door de inlaat meegevoerd wordt vanaf de turbo, alle turbo's lekken altijd een beetje olie. en dit wordt dan door de luchtstroom meegevoerd richting je motor. waarschijnlijk kon het er hier lekker uit zweten.

maar is het olie smurrie en een beetje vuil. of een lekage van zeg maar druppels.
History: Volvo 66 MY 79, Volvo s40 MY 00, Volvo V40 2.0T MY 01, Volvo v50 2.0D MY 05, Volvo s40 2.0D MY 05
Current: V70 2.4D MY 08
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”