Hoe hoofdsteunen achterbank verwijderen

jaapvanharen
1st Gear member

Hallo,

Kan iemand mij vertellen hoe ik de (neer/op)klapbare hoofdsteunen uit de rugleuning van de achterbank van mijn XC70 (2008) kan uitbouwen?
Graag wel op een manier dat ze er weer later weer in kunnen, dus opties die het gebruik van een slijptol of ijzerzaag suggereren ontvang ik liever niet ..... ;-))

Ik zie aan de achterkant van de rugleuning wel een paar schroeven zitten, maar die zitten in een soort plaatje.

Graag hulp!

Groeten van Jaap
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

je kunt ze simpel semi permanent naar voren omklappen, er echt uithalen is een heel ander verhaal
Volvo for life
jaapvanharen
1st Gear member

Dan hoor ik toch graag dat andere verhaal. Het omklappen is wel leuk, maar omdat onze stoelen ver naar achter staan, blijft er met die omgeklapte hoofdsteunen geen ruimte over wat handig wat klein spul te sjouwen waar je tijdens de rit dan nog bijkan.

Dus vertel maar, ik luister .... !
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

kan niet
Volvo for life
Ben
Executive Member
Contacteer:

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Thom
5th Gear member

Vind t maar een raar verhaal; wat is nu precies het probleem? Vind t overigens een pre dat je die dingen niet kan verwijderen (safety first!)
Wim J
4th Gear member

verwijder dan ineens de volledige bank,...
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
jaapvanharen
1st Gear member

@ Thom: wat vind je een raar verhaal. Als de rugleuning van de achterbank plat ligt hebben de hoofdsteunen niet echt een toegevoegde waarde aan enige safety! De meeste tijd ligt de rugleuning toch al plat, trouwens.
Als ik de auto vol heb met spullen, die tot de achterkant van de voorstoelen opgestapeld zijn, wil ik graag nog een plekje hebben voor wat klein spul. Met die hoofdsteunen boven de voetenruimte van de achterpassagiers kun je a) bijna niets kwijt daar en b) kan je er zo goed als niet bij. Dus daarom de grote wens om die kopsteunen eruit te kunnen halen.

@ WimJ: Geen slecht idee om de hele bank te verwijderen. Levert best nog wat extra ruimte op! De zitting is er idd zo uit. Hoe komt de rugleuning los dan?

@Ben: heb de manual nog eens doorzocht, maar kan geen hints vinden tot verwijderen van de hoofdsteun

Het kan toch niet zo zijn dat zo'n hoofdsteun er alleen maar opgezet wordt en er niet meer af kan? En ik zal toch niet de enige zijn die wenst dat die steun er af kan?
lint
Geartronic member

@ WimJ: Geen slecht idee om de hele bank te verwijderen. Levert best nog wat extra ruimte op! De zitting is er idd zo uit. Hoe komt de rugleuning los dan?

Waarom koop je dan geen bestelauto? Heb je nooit meer ruimteproblemen en je bent van je achterbank af.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
jaapvanharen
1st Gear member

Beste mensen, zou het mogelijk zijn me een serieus antwoord te geven en me te helpen met het verwijderen van de hoofdsteunen ipv al die onzinnige bla-bla adviezen te geven om gewoon maar wat te mekkeren te hebben?
Wat is dat nou voor onzinnige opmerking om een bestelauto te kopen?
Ik heb een serieuze vraag gesteld en heb dan graag een serieus antwoord.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Jaap, het serieuze antwoord staat er al lang.
De hoofsteunen kun je wel omklappen maar niet tijdelijk verwijderen.
De link naar het instructieboekje staat er ook.
least
3rd Gear member

en dan is het ook nog 1 april! =D>
nadenkend over weer een Volvo: V90
jaapvanharen
1st Gear member

OK, dan is het maar zo.
Jammer hoor.

Dank voor de serieuze reacties.
Fijne 2e paasdag verder.
Groeten van Jaap
Fore
2nd Gear member

Jaap,

Als ik mijn achterbankzetels opklap, dan valt de rugleuning er keurig in met de hoofdsteunen naar beneden.

Nu heb ik mijn voorstoelen niet helemaal naar achteren staan. Volgens mij blijft er dan nog wel wat ruimte over. Niet veel, maar toch wel iets.

Hoofdsteunen verwijderen kan inderdaad niet. Beleid van Volvo.
245 Estate MY 89 (Verkocht, nog spijt van)
S40 1.9TD MY98
S40 1.8I (LPG G3) MY 99
V40 1.8I (LPG G3) MY97
V70 2.4 Automaat Benzine MY02
V70 2.4D Edition I MY07

V70NN 2.4D Momentum MY 08
C30 1.6D Drive Sport / Businessline MY09 (voor de Mrs)
jaapvanharen
1st Gear member

Dan heb jij blijkbaar een andere uitvoering dan ik, wan tik kan de zetels helemaal niet opklappen, kan ze er alleen maar uithalen (en aan de constructie te beoordelen is dat niet echt de bedoeling).
In mijn vorige auto (v70 mj2003) kon dat wel, maar dan moest de voorstoel erg naar voren geschoven worden, dus haalde ik de zetel er maar helemaal uit. Dat ging met die clipjes erg gemakkelijk.
Maar ik snap de inconsistentie in beleid dan niet: de hoofdsteunen kan je niet verwijderen, maar de zetels wel ....

Trouwens: wat als je de hoofdsteun om eoa reden dient te vervangen? Moet dan de hele rugleuning wordne vervangen omdat de hoofdsteun er niet uit kan? Lijk tme een (onnodig) prijzige aangelegenheid ....

Groeten van Jaap
Ben
Executive Member
Contacteer:

Op pag. 69 van de handleiding staat dat de hoofdsteunen vanzelf omklappen als je de rugleuning naar voren haalt.
ik begrijp je probleem dus niet.
Misschien moet je even wat foto's maken om te laten zien waar het mis gaat?
den toerist
5th Gear member

Ik kan Jaap wel voor een deel volgen in z'n redenering, indien de voorzetel helemaal naar achteren staat. Dan belemmerd die hoofdsteun inderdaad wel wat de beperkte vrije ruimte achter de voorzetel.
Maar je kan toch, indien je alleen rijdt, wat spullen kwijt naast jou op de vloer voor de passagiers zetel vooraan?
Of je laat een beetje ruimte vrij in de kofferruimte voor persoonlijke spullen waar je dan altijd aankan, toch?
Anders moet je de wagen laten ombouwen tot een lichte vracht. Dan is de achterbank eruit en vervangen door een harde plaat. Maar dat zal dan mogelijk problemen opleveren met de kentekenplaat vermoed ik.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
Battlecruiser
8th Gear member

Als je nou gewoon het spul waar je tijdens de rit niet bij hoeft te zijn onder de opgeklapte zitting en rugleuning legt ( er zit inderdaad een enorme ruimte onder) en verder alles waar je tijdens de rit wél bij wilt bovenop de laadvloer, dan hoef je toch niet moeilijk te doen?
Oftewel waarom zou je dan überhaupt hoofdsteunen willen verwijderen?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
jaapvanharen
1st Gear member

Jullei zullen het allemaal wel goed bedoelen, maar aan oplossingen als neem minder mee, neem een andere auto of laat je vrouw thuis heb ik niets.

Het enige dat voor mij gaat werken is de hoofdsteun eruit. Alleen dan kan ik spulletjes kwijt in de ruimte voor de voeten van de achterpassagier, én kan ik er tijdens het rijden nog bij ook. Het lukt anders gewoon niet omdat onze stoelen zo ver naar achteren staan. Dat geldt dus voor beide kanten.
Als ik de wagen vol heb, dan heb ik 'm ook echt vol. Zo goed als strak tegen de achterkant van de voorstoelen (en dat gaat door tot strak tegen de achterkant; en ook in de breedte is er geen ruimte, en ook niet in de hoogte).

Gelieve dus te concentreren op een manier om de hoofsteunen er toch uitgepeuterd te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat het echt moeilijk is, maar dat je net moet weten hoe.
Ivm slimme/goedkope montage zal het toch niet anders kunnen zijn dan eoa verborgen borgpinnetje indrukken? Of op een bepaalde manier door de borging heentrekken?
Ik ben ook al tevreden met een truc om alleen de kopsteun zelf los van de pinnen te krijgen (en dat de pinnen dus uit de achterbank blijven steken)

Kom jongens, wie heeft de kennis om deze "non-documentened-feature" aan het werk te krijgen?
Ben
Executive Member
Contacteer:

Mijn finale idee:
1. Voorstoelen naar voren schuiven
2. achterbank omklappen
3. voorstoelen weer terug naar achteren schuiven
In mijn idee heb je dan de maximale beschikbare oppervlakte.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”