starten op 4 cyl ipv 5

Voor kenners: de "Roffel"
Volvo fan
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 06.08.2007 - 21:34

Sinds een tijdje (deze winter) start mijn xc 2,5 uit '98 meestal op 4 cylinders... FF een beetje gas geven en na veel grijze rook en een flinke benzinelucht komt de 5e erbij.
Bij de garage zeiden ze dat het slijtage was. Er staat 235000 op de teller!?
Ik kan eigenlijk niet geloven dat het slijtage is :cry:

Iemand hier die nog andere ideeen heeft?
Volvo XC70 2.5 turbo, Volvo 245 B21A, Renault 4 (gerestaureerd), Renault Clio,
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

wanneer zijn je bougies en -kabels vervangen? En de rotor/verdelerkap? Gezien de benzinelucht krijg ik het idee dat er wel brandstof wordt ingespoten maar dat de ontsteking niet werkt.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Check eerst je ontstekingstraject maar eens.
Halverwege in deze link staat misschien een stukje waar je wat aan hebt:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 89.15.html
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo fan
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 06.08.2007 - 21:34

wanneer zijn je bougies en -kabels vervangen? En de rotor/verdelerkap? Gezien de benzinelucht krijg ik het idee dat er wel brandstof wordt ingespoten maar dat de ontsteking niet werkt.
Bougies zijn gisteren vervangen door de garage. rotor een verdelerkap kan ik met niet herinneren.
Check eerst je ontstekingstraject maar eens.
Halverwege in deze link staat misschien een stukje waar je wat aan hebt:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 89.15.html
Dit ga ik zeker doen.

Wat ook raar is>

heb een lange tijd gehad dat ik de auto wel 10x moest starten voor dat hij aansloeg! Dit was vaak na een rit 10 min wachte en dan weer proberen te starten. Drama!! Nu hij start op 4 cyl. is dat nie meer..
::?
Een maat van mij (oud monteur) vond ook al dat er zoveel roet rond de uitlaat zat...

veel stank in interrieur.. benzine e.a. gassen ::roll:
Volvo XC70 2.5 turbo, Volvo 245 B21A, Renault 4 (gerestaureerd), Renault Clio,
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Veel onverbrande benzine dus...
Bougies zijn gisteren vervangen door de garage. rotor een verdelerkap kan ik met niet herinneren.
Okay, die zou ik toch maar (laten) checken. Inclusief de kabel van de verdeelkap naar de bobine en de kabels van de verdeelkap naar de bougies.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De kans is groot dat je een aantal slecht werkende klepstoters hebt. Starten wil dan ook moeizaam en soms moet je echt doorstarten om de auto aan te laten slaan. Zeker na een korte start en weer uit zetten is het zeer lastig de auto te starten. Je zou een compressietest kunnen doen om dit te controleren. Doe dat uiteraard met koude motor en dan heb je maar kort de tijd om te testen. Als de test niet goed is kun je een scheut ATF olie (<0,5L) bij de motorolie gieten om de stoters weer gangbaar te krijgen. De ATF maakt het vuil los. Tap de motorolie af na een kwartiertje draaien of een rustig! ritje. Je kunt ook bijv Forte engine cleaner toevoegen.

Doe wel een beetje motorolie in het betreffende bougiegat om alleen de kleppen te meten en niet de compressie. Laat de motor steeds rusten tussen de verschillende cilinder tests omdat na een paar keer testen de stoters waarschijnlijk weer ok werken.

Hoelang loopt hij onregelmatig?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Volvo fan
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 06.08.2007 - 21:34

Bedankt voor de adviezen! Ga dit Zeker uitvoeren...
Wss begin mei.

De motor loopt niet langer dan 1,5 minuut onregelmatig.
Als ik hem meerdere keren nodig heb op een dag dan merk ik dat ie ook al wat ruwer loopt n het begin ::?
Volvo XC70 2.5 turbo, Volvo 245 B21A, Renault 4 (gerestaureerd), Renault Clio,
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Dat klinkt idd erg als problemen met klepstoters. Welke olie gebruik je? Moet niet te dik zijn

Ik zou de motor flushen met idd iets van forte of iets dergelijks. Gewoon 30 tot 45 min mee laten lopen met iets verhoogd toerental. Aftappen en goede olie er in met een toevoeg middel van forte oid.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Zoiets bedoel je?
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Volvo fan
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 06.08.2007 - 21:34

Ik wacht nog maar even met flushen....
Na flinke ritten moet ik veel koelvloeistof bijvullen.
Een jaar geleden ging mijn oliekoeler kapot en kwam er olie in mijn koelvloeistofslangen. Dus gaan al die slangen ook langzaam lek.
Maar met het troebel starten, af en toe een grijze rookpluim en koelvloeistof verlies toch wel kans op een lekke koppakking...
Volvo XC70 2.5 turbo, Volvo 245 B21A, Renault 4 (gerestaureerd), Renault Clio,
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Als je wilt weten of je koppakking lek is kun je een test laten doen waarbij er gekeken wordt of er uitlaatgassen in je koelvloeistof zit. Kan ieder garagebedrijf. Verder kun je aan de bougies zien of er iets mis is. Als 1 vna de bougies een andere kleur heeft, is er in die cilinder iets aan de hand
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Volvo fan
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 06.08.2007 - 21:34

Helaas... Ze meten meer uitlaatgassen boven het reservoir dan voor de uitlaat!
En overal zeggen ze dat ik bijna de eerste ben met dit type blok.
Maar waar komt het door?? Slecht geflushed na de oliekoeler lek? Carterkanalen nooit gereinigd? Of gewoon vette pech? Pfff....
Geschatte kosten € 1200.- tot € 1500.- :eeeek:
Incl distributie, waterpomp enzovoort
Dikke twijfel! Maken? En dan ook nog wat kleine dingetjes aanpakken en lekker veel belasting en benzine betalen en heerlijk door toeren of een 2.4 v50 aanschaffen en dus diep in de buidel maar minder belasting (en benzine?) en hopelijk minder mango's.
Volvo XC70 2.5 turbo, Volvo 245 B21A, Renault 4 (gerestaureerd), Renault Clio,
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1600
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Ergerlijk die domme opmerking dat je de eerste bent! Met zo'n opmerking kun je werkelijk niks.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Komt niet vaak voor een lekke koppakking,maar om te zeggen ,je bent de eerste dat is overdreven natuurlijk,we hebben hier de onderdelen op de plank liggen,dus het komt vaker voor.

Tussen de 800 en 1000 euro weet je het weer,afhankelijk van, of de kop afgeperst moet worden.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1600
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Heeft het niet meer te maken met een klant die afgeperst moet worden? Mijn lekke koppakking krijg ik niet vervangen voor achthonderd euro!
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

ruuds70 schreef:Heeft het niet meer te maken met een klant die afgeperst moet worden? Mijn lekke koppakking krijg ik niet vervangen voor achthonderd euro!
Leg deze opmerking even uit als je wilt?
Een koppakking vervangen is ongeveer 6 uur werk plus de onderdelen.
Plus een distributieriemset van 135 euro.
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1600
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Een set volvo onderdelen zou al 320 euro kosten, inclusief 12 kopbouten. Daarnaast nog twee pakkingen voor 100 euro, kleinmateriaal en een distributieriem voor 135 euro en de uren nog. Daarmee zou duizend euro al een vriendendienst zijn.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

ruuds70 schreef:Een set volvo onderdelen zou al 320 euro kosten, inclusief 12 kopbouten. Daarnaast nog twee pakkingen voor 100 euro, kleinmateriaal en een distributieriem voor 135 euro en de uren nog. Daarmee zou duizend euro al een vriendendienst zijn.
Bij een oud model met hydraulische stoters hoef je geen kleppen te stellen,zoals bij de modellen vanaf modeljaar 2000.
Dus het is vrij snel te doen als je er ervaring mee hebt.
Ik weet ook niet waar je die 320 aan onderdelen vandaan haalt,een koppakkingset is stuk goedkoper.
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1600
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Ik zet alleen neer wat mij wordt verteld op de vraag wat het zou kosten de koppakking te vervangen, meer weet ik ook niet.

Maar terug on-topic, jij doet het dus voor minder dan de 1200-1500 voor Volvo fan?

Heb je daar iets aan Volvo fan?
robert31
2nd Gear member
Berichten: 201
Lid geworden op: 09.06.2006 - 20:01

Hallo,
Ik wil niemand verontrusten maar ik heb begrepen dat de 2.5t koppakkingen het niet vaak begeven maar de onderblokken kunnen scheuren doordat de ruimte tussen 2 cilinders heel klein is.
Hopelijk is dat bij jou niet het geval. Ik weet ook niet of dat dezelfde symptomen geeft.... Ik ben benieuwd wat er tevoorschijn komt. Misscien valt het mee[of minder tegen]
Succes!!!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”