Sinds een tijdje (deze winter) start mijn xc 2,5 uit '98 meestal op 4 cylinders... FF een beetje gas geven en na veel grijze rook en een flinke benzinelucht komt de 5e erbij.
Bij de garage zeiden ze dat het slijtage was. Er staat 235000 op de teller!?
Ik kan eigenlijk niet geloven dat het slijtage is
Iemand hier die nog andere ideeen heeft?
Geplaatst: 05.04.2013 - 12:09
door Walter
wanneer zijn je bougies en -kabels vervangen? En de rotor/verdelerkap? Gezien de benzinelucht krijg ik het idee dat er wel brandstof wordt ingespoten maar dat de ontsteking niet werkt.
wanneer zijn je bougies en -kabels vervangen? En de rotor/verdelerkap? Gezien de benzinelucht krijg ik het idee dat er wel brandstof wordt ingespoten maar dat de ontsteking niet werkt.
Bougies zijn gisteren vervangen door de garage. rotor een verdelerkap kan ik met niet herinneren.
heb een lange tijd gehad dat ik de auto wel 10x moest starten voor dat hij aansloeg! Dit was vaak na een rit 10 min wachte en dan weer proberen te starten. Drama!! Nu hij start op 4 cyl. is dat nie meer..
::?
Een maat van mij (oud monteur) vond ook al dat er zoveel roet rond de uitlaat zat...
veel stank in interrieur.. benzine e.a. gassen ::roll:
Geplaatst: 05.04.2013 - 17:32
door Shockwave
Veel onverbrande benzine dus...
Bougies zijn gisteren vervangen door de garage. rotor een verdelerkap kan ik met niet herinneren.
Okay, die zou ik toch maar (laten) checken. Inclusief de kabel van de verdeelkap naar de bobine en de kabels van de verdeelkap naar de bougies.
Geplaatst: 05.04.2013 - 18:33
door edraket
De kans is groot dat je een aantal slecht werkende klepstoters hebt. Starten wil dan ook moeizaam en soms moet je echt doorstarten om de auto aan te laten slaan. Zeker na een korte start en weer uit zetten is het zeer lastig de auto te starten. Je zou een compressietest kunnen doen om dit te controleren. Doe dat uiteraard met koude motor en dan heb je maar kort de tijd om te testen. Als de test niet goed is kun je een scheut ATF olie (<0,5L) bij de motorolie gieten om de stoters weer gangbaar te krijgen. De ATF maakt het vuil los. Tap de motorolie af na een kwartiertje draaien of een rustig! ritje. Je kunt ook bijv Forte engine cleaner toevoegen.
Doe wel een beetje motorolie in het betreffende bougiegat om alleen de kleppen te meten en niet de compressie. Laat de motor steeds rusten tussen de verschillende cilinder tests omdat na een paar keer testen de stoters waarschijnlijk weer ok werken.
Hoelang loopt hij onregelmatig?
Geplaatst: 07.04.2013 - 01:17
door Volvo fan
Bedankt voor de adviezen! Ga dit Zeker uitvoeren...
Wss begin mei.
De motor loopt niet langer dan 1,5 minuut onregelmatig.
Als ik hem meerdere keren nodig heb op een dag dan merk ik dat ie ook al wat ruwer loopt n het begin ::?
Geplaatst: 10.04.2013 - 12:45
door arjan_de_jong
Dat klinkt idd erg als problemen met klepstoters. Welke olie gebruik je? Moet niet te dik zijn
Ik zou de motor flushen met idd iets van forte of iets dergelijks. Gewoon 30 tot 45 min mee laten lopen met iets verhoogd toerental. Aftappen en goede olie er in met een toevoeg middel van forte oid.
Geplaatst: 17.04.2013 - 20:15
door The Volvoboy
Zoiets bedoel je?
Geplaatst: 27.04.2013 - 12:02
door Volvo fan
Ik wacht nog maar even met flushen....
Na flinke ritten moet ik veel koelvloeistof bijvullen.
Een jaar geleden ging mijn oliekoeler kapot en kwam er olie in mijn koelvloeistofslangen. Dus gaan al die slangen ook langzaam lek.
Maar met het troebel starten, af en toe een grijze rookpluim en koelvloeistof verlies toch wel kans op een lekke koppakking...
Geplaatst: 27.04.2013 - 20:35
door dennis850estate
Als je wilt weten of je koppakking lek is kun je een test laten doen waarbij er gekeken wordt of er uitlaatgassen in je koelvloeistof zit. Kan ieder garagebedrijf. Verder kun je aan de bougies zien of er iets mis is. Als 1 vna de bougies een andere kleur heeft, is er in die cilinder iets aan de hand
Geplaatst: 08.05.2013 - 21:36
door Volvo fan
Helaas... Ze meten meer uitlaatgassen boven het reservoir dan voor de uitlaat!
En overal zeggen ze dat ik bijna de eerste ben met dit type blok.
Maar waar komt het door?? Slecht geflushed na de oliekoeler lek? Carterkanalen nooit gereinigd? Of gewoon vette pech? Pfff....
Geschatte kosten € 1200.- tot € 1500.- :eeeek:
Incl distributie, waterpomp enzovoort
Dikke twijfel! Maken? En dan ook nog wat kleine dingetjes aanpakken en lekker veel belasting en benzine betalen en heerlijk door toeren of een 2.4 v50 aanschaffen en dus diep in de buidel maar minder belasting (en benzine?) en hopelijk minder mango's.
Geplaatst: 08.05.2013 - 23:25
door ruuds70
Ergerlijk die domme opmerking dat je de eerste bent! Met zo'n opmerking kun je werkelijk niks.
Geplaatst: 08.05.2013 - 23:35
door MarioC70
Komt niet vaak voor een lekke koppakking,maar om te zeggen ,je bent de eerste dat is overdreven natuurlijk,we hebben hier de onderdelen op de plank liggen,dus het komt vaker voor.
Tussen de 800 en 1000 euro weet je het weer,afhankelijk van, of de kop afgeperst moet worden.
Geplaatst: 08.05.2013 - 23:39
door ruuds70
Heeft het niet meer te maken met een klant die afgeperst moet worden? Mijn lekke koppakking krijg ik niet vervangen voor achthonderd euro!
Geplaatst: 09.05.2013 - 11:06
door MarioC70
ruuds70 schreef:Heeft het niet meer te maken met een klant die afgeperst moet worden? Mijn lekke koppakking krijg ik niet vervangen voor achthonderd euro!
Leg deze opmerking even uit als je wilt?
Een koppakking vervangen is ongeveer 6 uur werk plus de onderdelen.
Plus een distributieriemset van 135 euro.
Geplaatst: 09.05.2013 - 11:20
door ruuds70
Een set volvo onderdelen zou al 320 euro kosten, inclusief 12 kopbouten. Daarnaast nog twee pakkingen voor 100 euro, kleinmateriaal en een distributieriem voor 135 euro en de uren nog. Daarmee zou duizend euro al een vriendendienst zijn.
Geplaatst: 09.05.2013 - 11:37
door MarioC70
ruuds70 schreef:Een set volvo onderdelen zou al 320 euro kosten, inclusief 12 kopbouten. Daarnaast nog twee pakkingen voor 100 euro, kleinmateriaal en een distributieriem voor 135 euro en de uren nog. Daarmee zou duizend euro al een vriendendienst zijn.
Bij een oud model met hydraulische stoters hoef je geen kleppen te stellen,zoals bij de modellen vanaf modeljaar 2000.
Dus het is vrij snel te doen als je er ervaring mee hebt.
Ik weet ook niet waar je die 320 aan onderdelen vandaan haalt,een koppakkingset is stuk goedkoper.
Geplaatst: 09.05.2013 - 14:50
door ruuds70
Ik zet alleen neer wat mij wordt verteld op de vraag wat het zou kosten de koppakking te vervangen, meer weet ik ook niet.
Maar terug on-topic, jij doet het dus voor minder dan de 1200-1500 voor Volvo fan?
Heb je daar iets aan Volvo fan?
Geplaatst: 09.05.2013 - 17:06
door robert31
Hallo,
Ik wil niemand verontrusten maar ik heb begrepen dat de 2.5t koppakkingen het niet vaak begeven maar de onderblokken kunnen scheuren doordat de ruimte tussen 2 cilinders heel klein is.
Hopelijk is dat bij jou niet het geval. Ik weet ook niet of dat dezelfde symptomen geeft.... Ik ben benieuwd wat er tevoorschijn komt. Misscien valt het mee[of minder tegen]
Succes!!!