Omdat ik geregeld over ongeasfalteerde wegen rijd en bang ben dat steenslag motordelen/ radiator (opnieuw) zal beschadigen wil ik een originele Volvo- bodemplaat bestellen; kost € 250,00.
Mijn vraag is in hoeverre dit de koeling van de motor beïnvloedt. Ik heb gelezen dat er speciale gaten in zitten voor koeling etc. maar mogelijk heeft iemand hier ervaring mee. De politie in Zweden gebruikt bodemplaten maar het klimaat is daar toch even gemiddeld nogal anders. Bij + 40-45 graden moet het ook goed gaan bedoel ik....
Motorbeschermingsplaat en Koeling
- lint
- Geartronic member
Ik neem aan dat Volvo met het ontwerpen van bodemplaat rekening houdt met het effect op de motorkoeling.
De 240 en 940 hebben ook een motorbeschermplaat aan de onderzijde en geen koelingsproblemen.
De 240 en 940 hebben ook een motorbeschermplaat aan de onderzijde en geen koelingsproblemen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MGB GT 1976
-
- 4th Gear member
Een XC70 heeft die toch standaard? De standaard is van kunststof en er is ook een metalen variant beschikbaar
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Harm, zonder plaat onder je auto kan de koelventilator de lucht direct achter de waaier weer oppakken en terugvoeren naar de voorkant van de auto. Je zuigt dan warme lucht aan om je radiator mee te koelen.
Met plaat perst de koelventilator de lucht grotendeels langs de motor en versnellingsbak om dan onder de auto uit te komen. De kans op terugzuiging van de koellucht is dan minimaal geworden.
Ik ben blij dat ik er een plaat onder heb zitten. Tijdens de vakantie had ik een automaatolietemperatuurmeter (automaat-olie-temperatuur-meter) gemonteerd en zodra je stil staat zag ik de temperatuur in de bak omhoog lopen door het ontbreken van rijwind, of door het ontbreken van koellucht van de ventilator.
Nu heb ik een 6 in lijn met daarachter de automaat en dan de cardan-as naar de achterwielen, dus alles ligt in lijn in de auto en niet dwars zoals in jouw auto.
Mijn betoog? In ons geval ben ik blij dat er een plaat onder gemonteerd zit.
Met plaat perst de koelventilator de lucht grotendeels langs de motor en versnellingsbak om dan onder de auto uit te komen. De kans op terugzuiging van de koellucht is dan minimaal geworden.
Ik ben blij dat ik er een plaat onder heb zitten. Tijdens de vakantie had ik een automaatolietemperatuurmeter (automaat-olie-temperatuur-meter) gemonteerd en zodra je stil staat zag ik de temperatuur in de bak omhoog lopen door het ontbreken van rijwind, of door het ontbreken van koellucht van de ventilator.
Nu heb ik een 6 in lijn met daarachter de automaat en dan de cardan-as naar de achterwielen, dus alles ligt in lijn in de auto en niet dwars zoals in jouw auto.
Mijn betoog? In ons geval ben ik blij dat er een plaat onder gemonteerd zit.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
- DrRossi
- 4th Gear member
Bij mijn auto zit die er ook gewoon standaard onder ?
Zijn er modellen waar dan niet was dan?
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- mad
- 6th Gear member
Standaard zit er inderdaad (XC70) een kunststofplaat onder, mogelijk te vervangen door een aluminiumplaat die groter en langer is, en tevens de versnellingsbak beschermt. Te vinden bij de Volvo accessoires.DrRossi schreef:Bij mijn auto zit die er ook gewoon standaard onder ?
@Mark: dat zijn in ieder geval goede berichten.... :razz:
Iemand anders nog commentaar of een goed idee? :roll:
XC70 D5 2009 Ocean Race
- sanco
- 5th Gear member
Misschien helpt die alu plaat juist wel goed bij het opnemen / verspreiden van de warmte van turbo etc. Alu geleidt immers erg goed..
Ik zou als je de kans krijgt wel ff kijken in hoeverre deze plaat meer bescherming biedt dan de kunststof versie.. Kan me ook voorstellen dat die mooier rondom aansluit..
Heb ik mogelijk gemist, maar je hebt al schade gehad?
Voor de radiator en condensor heb je denk ik meer aan fijn gaas.
Ik zou als je de kans krijgt wel ff kijken in hoeverre deze plaat meer bescherming biedt dan de kunststof versie.. Kan me ook voorstellen dat die mooier rondom aansluit..
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- mad
- 6th Gear member
sanco schreef:Misschien helpt die alu plaat juist wel goed bij het opnemen / verspreiden van de warmte van turbo etc. Alu geleidt immers erg goed..
OK Sanco, dankje voor de reactie, inderdaad heb ik onlangs de radiator op een punt geraakt (in een gigagat gereden; helaas niet gezien). Deze is gaan lekken en daarnaast is ook de zwarte kunststof-plaat vervangen, zat een barst in. Alles werd betaald door de verzekering

XC70 D5 2009 Ocean Race
- mad
- 6th Gear member
De aluminium-plaat zit eronder....bouten zijn op de foto nog niet helemaal vastgedraaid. Bleek een beste klus te zijn.... anderhalf uur... de plaat wordt bevestigd met 7 bouten, die in vooraf een te monteren plug gaan. Daar worden de gaten voor gebruikt waar de oude kartonnen/ kunststof plaat vast zat met schroefjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 D5 2009 Ocean Race
- lint
- Geartronic member
Je moet je afvragen of veel XC AWD's buiten de gewone wegen rijden. Op een onverhard/half verhard pad met hoog middendeel kan de plaat nuttig zijn maar verder niet.Thom schreef:Zou dit niet standaard moeten zijn op een XC AWD?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
MGB GT 1976
MGB GT 1976
-
- 5th Gear member
Klopt idd wel, bij andere merken zijn SUV's vaak af-fabriek met meer bescherming leverbaar, tegen meerprijs. Zal wel weinig besteld worden aangezien het 95% van de kopers te doen is om de hogere zit en vooral uitstraling..
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Hogere zit is inderdaad prettig. Dat merk ik als ik in mijn zakelijke Nissan-bus onderweg ben.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
-
- 4th Gear member
Al eens op een belgische autosnelweg gereden de laatste jaren? :?lint schreef:Ik hoop dat er op gewone wegen weinig agressieve keien liggen dat is meer iets voor in het ruige terrein.
Toyota Hilux DC Lounge 2016
- mad
- 6th Gear member
Wel eens hier gereden? Dit is "normaal".
Elke vrachtwagen maakt de kuilen dieper.
En als het geregend heeft weet je dus niet hoe diep ze zijn...in 90% van de gevallen zijn ze te ontwijken. Een beschermingsplaat onder de motor is geen overbodige luxe in deze regionen (Roemenië- Bulgarije- Oekraïne- Moldavië)
Elke vrachtwagen maakt de kuilen dieper.
En als het geregend heeft weet je dus niet hoe diep ze zijn...in 90% van de gevallen zijn ze te ontwijken. Een beschermingsplaat onder de motor is geen overbodige luxe in deze regionen (Roemenië- Bulgarije- Oekraïne- Moldavië)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 D5 2009 Ocean Race