Pagina 1 van 2

Motorbeschermingsplaat en Koeling

Geplaatst: 08.04.2013 - 09:51
door mad
Omdat ik geregeld over ongeasfalteerde wegen rijd en bang ben dat steenslag motordelen/ radiator (opnieuw) zal beschadigen wil ik een originele Volvo- bodemplaat bestellen; kost € 250,00.
Mijn vraag is in hoeverre dit de koeling van de motor beïnvloedt. Ik heb gelezen dat er speciale gaten in zitten voor koeling etc. maar mogelijk heeft iemand hier ervaring mee. De politie in Zweden gebruikt bodemplaten maar het klimaat is daar toch even gemiddeld nogal anders. Bij + 40-45 graden moet het ook goed gaan bedoel ik....

Geplaatst: 08.04.2013 - 13:29
door lint
Ik neem aan dat Volvo met het ontwerpen van bodemplaat rekening houdt met het effect op de motorkoeling.
De 240 en 940 hebben ook een motorbeschermplaat aan de onderzijde en geen koelingsproblemen.

Geplaatst: 08.04.2013 - 19:19
door Wim J
Een XC70 heeft die toch standaard? De standaard is van kunststof en er is ook een metalen variant beschikbaar

Geplaatst: 08.04.2013 - 21:20
door Msuidgeest
Harm, zonder plaat onder je auto kan de koelventilator de lucht direct achter de waaier weer oppakken en terugvoeren naar de voorkant van de auto. Je zuigt dan warme lucht aan om je radiator mee te koelen.

Met plaat perst de koelventilator de lucht grotendeels langs de motor en versnellingsbak om dan onder de auto uit te komen. De kans op terugzuiging van de koellucht is dan minimaal geworden.

Ik ben blij dat ik er een plaat onder heb zitten. Tijdens de vakantie had ik een automaatolietemperatuurmeter (automaat-olie-temperatuur-meter) gemonteerd en zodra je stil staat zag ik de temperatuur in de bak omhoog lopen door het ontbreken van rijwind, of door het ontbreken van koellucht van de ventilator.
Nu heb ik een 6 in lijn met daarachter de automaat en dan de cardan-as naar de achterwielen, dus alles ligt in lijn in de auto en niet dwars zoals in jouw auto.

Mijn betoog? In ons geval ben ik blij dat er een plaat onder gemonteerd zit.

Geplaatst: 08.04.2013 - 23:52
door DrRossi
Bij mijn auto zit die er ook gewoon standaard onder ?
Zijn er modellen waar dan niet was dan?

Geplaatst: 09.04.2013 - 07:12
door mad
DrRossi schreef:Bij mijn auto zit die er ook gewoon standaard onder ?
Zijn er modellen waar dan niet was dan?
Standaard zit er inderdaad (XC70) een kunststofplaat onder, mogelijk te vervangen door een aluminiumplaat die groter en langer is, en tevens de versnellingsbak beschermt. Te vinden bij de Volvo accessoires.

@Mark: dat zijn in ieder geval goede berichten.... :razz:

Iemand anders nog commentaar of een goed idee? :roll:

Geplaatst: 10.04.2013 - 22:23
door sanco
Misschien helpt die alu plaat juist wel goed bij het opnemen / verspreiden van de warmte van turbo etc. Alu geleidt immers erg goed..
Ik zou als je de kans krijgt wel ff kijken in hoeverre deze plaat meer bescherming biedt dan de kunststof versie.. Kan me ook voorstellen dat die mooier rondom aansluit..
Heb ik mogelijk gemist, maar je hebt al schade gehad?

Voor de radiator en condensor heb je denk ik meer aan fijn gaas.

Geplaatst: 11.04.2013 - 07:37
door mad
sanco schreef:Misschien helpt die alu plaat juist wel goed bij het opnemen / verspreiden van de warmte van turbo etc. Alu geleidt immers erg goed..
Ik zou als je de kans krijgt wel ff kijken in hoeverre deze plaat meer bescherming biedt dan de kunststof versie.. Kan me ook voorstellen dat die mooier rondom aansluit..
Heb ik mogelijk gemist, maar je hebt al schade gehad?

Voor de radiator en condensor heb je denk ik meer aan fijn gaas.

OK Sanco, dankje voor de reactie, inderdaad heb ik onlangs de radiator op een punt geraakt (in een gigagat gereden; helaas niet gezien). Deze is gaan lekken en daarnaast is ook de zwarte kunststof-plaat vervangen, zat een barst in. Alles werd betaald door de verzekering :-) € 1000,00.. Ik zal foto's maken als de plaat eronder zit. Dat fijne gaas zou ook een goede optie zijn...

Geplaatst: 19.04.2013 - 18:01
door mad
De aluminium-plaat zit eronder....bouten zijn op de foto nog niet helemaal vastgedraaid. Bleek een beste klus te zijn.... anderhalf uur... de plaat wordt bevestigd met 7 bouten, die in vooraf een te monteren plug gaan. Daar worden de gaten voor gebruikt waar de oude kartonnen/ kunststof plaat vast zat met schroefjes.

Geplaatst: 19.04.2013 - 19:49
door lint
Dat ziet er degelijk uit zo'n aluminiumplaat en ook met een soort van afneembare inspectie/service platen.

Geplaatst: 19.04.2013 - 19:53
door mad
Is inderdaad "degelijk"... 3-4 mm dik.

Geplaatst: 20.04.2013 - 16:21
door Thom
Zou dit niet standaard moeten zijn op een XC AWD?

Geplaatst: 20.04.2013 - 16:42
door lint
Thom schreef:Zou dit niet standaard moeten zijn op een XC AWD?
Je moet je afvragen of veel XC AWD's buiten de gewone wegen rijden. Op een onverhard/half verhard pad met hoog middendeel kan de plaat nuttig zijn maar verder niet.

Geplaatst: 20.04.2013 - 22:26
door tip
Wat te denken van agressieve keien...?

Geplaatst: 21.04.2013 - 00:12
door lint
Ik hoop dat er op gewone wegen weinig agressieve keien liggen dat is meer iets voor in het ruige terrein.

Geplaatst: 21.04.2013 - 00:53
door Thom
Klopt idd wel, bij andere merken zijn SUV's vaak af-fabriek met meer bescherming leverbaar, tegen meerprijs. Zal wel weinig besteld worden aangezien het 95% van de kopers te doen is om de hogere zit en vooral uitstraling..

Geplaatst: 21.04.2013 - 11:05
door Msuidgeest
Hogere zit is inderdaad prettig. Dat merk ik als ik in mijn zakelijke Nissan-bus onderweg ben.

Geplaatst: 27.04.2013 - 23:00
door Wim J
lint schreef:Ik hoop dat er op gewone wegen weinig agressieve keien liggen dat is meer iets voor in het ruige terrein.
Al eens op een belgische autosnelweg gereden de laatste jaren? :?

Geplaatst: 28.04.2013 - 00:57
door lint
Ja, wel slecht onderhouden wegen maar weinig keien.

Geplaatst: 28.04.2013 - 10:49
door mad
Wel eens hier gereden? Dit is "normaal".
Elke vrachtwagen maakt de kuilen dieper.
En als het geregend heeft weet je dus niet hoe diep ze zijn...in 90% van de gevallen zijn ze te ontwijken. Een beschermingsplaat onder de motor is geen overbodige luxe in deze regionen (Roemenië- Bulgarije- Oekraïne- Moldavië)