Wat zijn de voors en tegens van inbouw LPG ?
We rijden een 940 estate met bijna 320.000 op de klok, rijdt als een zonnetje maar benzineverbruik is 1:9. Inbouwkosten met huidige brandstofprijzen na 1 jaar al eruit. Maar hoe zit het met hogere onderhoudskosten, klepzittingen e.d. ? Motortype is B230FB. Distributieketting vervangen in 2006, moet dat weer na 10 jaar ? gr Laurens
LPG
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 09.02.2013 - 09:24
- Locatie: Spaubeek
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Het ligt eraan hoelang je deze auto wilt houden. Je hebt al uitgerekend dat je de inbouwkosten er al na 1 jaar uit hebt......dus daarna is het pure winst. Heb je ook rekening mee gehouden dat de houderschapsbelasting verdubbeld wordt?
Hogere onderhoudskosten? Welke kosten? De onderdleen voor een beurt zijn gelijk. En LPG onderhoudskosten zijn de eerst paar jaar te verwaarlozen.
De genoemde motor (B230F ) is beresterk, en goed bestand tegen LPG. Wel is het raadzaam om echt volgens het boekje de kleppen te stellen.
En deze motor heeft geen distributieketting, maar een -riem, welke om de 60.000 km vervangen dient te worden. 10 jaar zou ik er niet mee doen, je rijdt meer dan 60.000 km in 10 jaar, anders ga je niet overschakelen op LPG, lijkt mij.
Zelf heb ik bijna 800.000 km gereden met een 945, maar daar zat een B230FT motor in. Klep speling goed in de gaten houden, daar zijn ze erg gevoelig voor.
Hogere onderhoudskosten? Welke kosten? De onderdleen voor een beurt zijn gelijk. En LPG onderhoudskosten zijn de eerst paar jaar te verwaarlozen.
De genoemde motor (B230F ) is beresterk, en goed bestand tegen LPG. Wel is het raadzaam om echt volgens het boekje de kleppen te stellen.
En deze motor heeft geen distributieketting, maar een -riem, welke om de 60.000 km vervangen dient te worden. 10 jaar zou ik er niet mee doen, je rijdt meer dan 60.000 km in 10 jaar, anders ga je niet overschakelen op LPG, lijkt mij.
Zelf heb ik bijna 800.000 km gereden met een 945, maar daar zat een B230FT motor in. Klep speling goed in de gaten houden, daar zijn ze erg gevoelig voor.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 09.02.2013 - 09:24
- Locatie: Spaubeek
Navraag bij LPG specialist leert dat typemotor U9 niet op G3 kan. Er kan wel lpg in maar dat is fiscaal een stuk minder interessant. Scheelt ruim € 400,- extra motorrijtuigenbelasting. Gebaseerd op verwacht aantal km is op benzine blijven rijden dan toch zo gek nog niet.
Wel bevestigd gekregen dat deze auto's goed lopen op lpg met hoge km standen. Maar G2 is niet echt interessant. Verder is deze auto geweldig.
Laurens
Wel bevestigd gekregen dat deze auto's goed lopen op lpg met hoge km standen. Maar G2 is niet echt interessant. Verder is deze auto geweldig.
Laurens
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Ik zou het niet meer doen, mag je nog 10 jaar wachten voor je er voordeel uithaalt. Ik ga iig van de week een 73er volvo importeren en er gas ingooien. De station blijft voor praktische redenen en de sedan die ik heb wordt leeg gelepeld. De voorruit komt niet meer door de APK en de roest wordt ook te erg 

Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik vraag me inderdaad af of in een oudere ( >25 jaar) nog verstandig is om er LPG in te gooien nu deze belastingmaatregel eindelijk uitgekristalliseerd is.......je betaalt nml de hoofdprijs aan houderschapbelasting.
Terwijl je als benzine auto je het kwart tarief kan betalen als je deze "oldtimer" erbij hebt.
Wil je er dagelijks (veel) mee gaan rijden....is het misschien nog een iets ander verhaal, maar alles stevig doorrekenen is altijd handig.
Nu met die nieuwe belasting maatregel is in 1 klap de 7 en 9 series van eind 70, begin 80 jaren direct 75% minder waard geworden. Maar ja, er werden ook absurde bedragen soms neergeteld voor een zgn "belastingvrije" auto...je sprak allang niet meer over de werkelijke waarde van zo'n auto.
Terwijl je als benzine auto je het kwart tarief kan betalen als je deze "oldtimer" erbij hebt.
Wil je er dagelijks (veel) mee gaan rijden....is het misschien nog een iets ander verhaal, maar alles stevig doorrekenen is altijd handig.
Nu met die nieuwe belasting maatregel is in 1 klap de 7 en 9 series van eind 70, begin 80 jaren direct 75% minder waard geworden. Maar ja, er werden ook absurde bedragen soms neergeteld voor een zgn "belastingvrije" auto...je sprak allang niet meer over de werkelijke waarde van zo'n auto.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 4th Gear member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 17.04.2009 - 09:44
- Locatie: Zuid-Limburg
Wat een onzin reacties. Een 940 is sowieso voorlopig nog geen 25. Dus het gaat al om een belastingplichtige auto.
Volvo C70 t-5 1998 saffron
Volvo 850 t-5r cream yellow (auto van de vrouw)
Volvo 360GLE 1987 blauw
Volvo 760TURBO intercooler 1986 flamenco red
Volvo 850 t-5r cream yellow (auto van de vrouw)
Volvo 360GLE 1987 blauw
Volvo 760TURBO intercooler 1986 flamenco red
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 21.04.2010 - 22:23
En als je die op LPG zet betaal je met G2 200% belasting tov een benzine auto. Met G3 150%. Als je van plan bent de 940 langere tijd in bezit te houden, valt LPG inbouw te overwegen. Dan wil je natuurlijk wel G3, dus een paar telefoontjes lijkt me wel de moeite waard. Ik vraag me af of TS überhaupt nog meeleest.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Nou, de B230FB motor heeft er van het eerst begin in gezeten, zat ook in de 740.
Dus als het een van de eerste 940 is, kan hij zomaar van 1990 zijn (modeljaar 1991) en wordt over 2 jaar >25 jaar.
Dan zou het zomaar uitkomen dat het kwarttarief op benzine beter is dan de volle mep op G2. En om er nu na een 1,5 jaar een nieuw aangeschafte LPG installatie er weer uit te gooien, lijkt me (zachtjes gezegd) onzin.
Maar goed, alles staat en valt met de vraag: hoe lang wil je er mee rijden, en hoeveel rijdt je per jaar.
Dus als het een van de eerste 940 is, kan hij zomaar van 1990 zijn (modeljaar 1991) en wordt over 2 jaar >25 jaar.
Dan zou het zomaar uitkomen dat het kwarttarief op benzine beter is dan de volle mep op G2. En om er nu na een 1,5 jaar een nieuw aangeschafte LPG installatie er weer uit te gooien, lijkt me (zachtjes gezegd) onzin.
Maar goed, alles staat en valt met de vraag: hoe lang wil je er mee rijden, en hoeveel rijdt je per jaar.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 09.02.2013 - 09:24
- Locatie: Spaubeek
Ik heb de 2 ge noemde LPG bedrijven gebeld. Eigenlijk hetzelfde verhaal over G3, niet doen dus. Als ik e.e.a. beluister is voorlopig benzine blijven rijden de beste optie en wellicht toch gaan uitkijken voor een V70 waar al gas in ligt. Zou normaal niet mijn eerste keuze zijn om bestaande installatie over te nemen maar gewoon goed uitkijken. Goed weekend allemaal.
Laurens
Laurens