Pagina 1 van 1
LPG
Geplaatst: 18.04.2013 - 10:27
door Laurens940
Wat zijn de voors en tegens van inbouw LPG ?
We rijden een 940 estate met bijna 320.000 op de klok, rijdt als een zonnetje maar benzineverbruik is 1:9. Inbouwkosten met huidige brandstofprijzen na 1 jaar al eruit. Maar hoe zit het met hogere onderhoudskosten, klepzittingen e.d. ? Motortype is B230FB. Distributieketting vervangen in 2006, moet dat weer na 10 jaar ? gr Laurens
Geplaatst: 18.04.2013 - 12:29
door wim de jong
Het ligt eraan hoelang je deze auto wilt houden. Je hebt al uitgerekend dat je de inbouwkosten er al na 1 jaar uit hebt......dus daarna is het pure winst. Heb je ook rekening mee gehouden dat de houderschapsbelasting verdubbeld wordt?
Hogere onderhoudskosten? Welke kosten? De onderdleen voor een beurt zijn gelijk. En LPG onderhoudskosten zijn de eerst paar jaar te verwaarlozen.
De genoemde motor (B230F ) is beresterk, en goed bestand tegen LPG. Wel is het raadzaam om echt volgens het boekje de kleppen te stellen.
En deze motor heeft geen distributieketting, maar een -riem, welke om de 60.000 km vervangen dient te worden. 10 jaar zou ik er niet mee doen, je rijdt meer dan 60.000 km in 10 jaar, anders ga je niet overschakelen op LPG, lijkt mij.
Zelf heb ik bijna 800.000 km gereden met een 945, maar daar zat een B230FT motor in. Klep speling goed in de gaten houden, daar zijn ze erg gevoelig voor.
LPG-inbouw
Geplaatst: 23.04.2013 - 14:46
door Laurens940
Navraag bij LPG specialist leert dat typemotor U9 niet op G3 kan. Er kan wel lpg in maar dat is fiscaal een stuk minder interessant. Scheelt ruim € 400,- extra motorrijtuigenbelasting. Gebaseerd op verwacht aantal km is op benzine blijven rijden dan toch zo gek nog niet.
Wel bevestigd gekregen dat deze auto's goed lopen op lpg met hoge km standen. Maar G2 is niet echt interessant. Verder is deze auto geweldig.
Laurens
Geplaatst: 23.04.2013 - 14:48
door MarioC70
We hebben hier ook een B230 U9 met G3,dus ja..
Verkeerd voorgelicht dus..
Geplaatst: 23.04.2013 - 17:58
door marrrcel
Je kunt Mesman in Son bellen of Boertien in Wezep. Waarschijnlijk kunnen zij je meer info geven of G3 mogelijk is.
Geplaatst: 25.04.2013 - 23:02
door mightyspawn
Ik zou het niet meer doen, mag je nog 10 jaar wachten voor je er voordeel uithaalt. Ik ga iig van de week een 73er volvo importeren en er gas ingooien. De station blijft voor praktische redenen en de sedan die ik heb wordt leeg gelepeld. De voorruit komt niet meer door de APK en de roest wordt ook te erg

Geplaatst: 26.04.2013 - 12:46
door wim de jong
Ik vraag me inderdaad af of in een oudere ( >25 jaar) nog verstandig is om er LPG in te gooien nu deze belastingmaatregel eindelijk uitgekristalliseerd is.......je betaalt nml de hoofdprijs aan houderschapbelasting.
Terwijl je als benzine auto je het kwart tarief kan betalen als je deze "oldtimer" erbij hebt.
Wil je er dagelijks (veel) mee gaan rijden....is het misschien nog een iets ander verhaal, maar alles stevig doorrekenen is altijd handig.
Nu met die nieuwe belasting maatregel is in 1 klap de 7 en 9 series van eind 70, begin 80 jaren direct 75% minder waard geworden. Maar ja, er werden ook absurde bedragen soms neergeteld voor een zgn "belastingvrije" auto...je sprak allang niet meer over de werkelijke waarde van zo'n auto.
Geplaatst: 26.04.2013 - 13:26
door v0lv0freak
Wat een onzin reacties. Een 940 is sowieso voorlopig nog geen 25. Dus het gaat al om een belastingplichtige auto.
Geplaatst: 26.04.2013 - 23:27
door marrrcel
En als je die op LPG zet betaal je met G2 200% belasting tov een benzine auto. Met G3 150%. Als je van plan bent de 940 langere tijd in bezit te houden, valt LPG inbouw te overwegen. Dan wil je natuurlijk wel G3, dus een paar telefoontjes lijkt me wel de moeite waard. Ik vraag me af of TS überhaupt nog meeleest.
Geplaatst: 27.04.2013 - 13:32
door wim de jong
Nou, de B230FB motor heeft er van het eerst begin in gezeten, zat ook in de 740.
Dus als het een van de eerste 940 is, kan hij zomaar van 1990 zijn (modeljaar 1991) en wordt over 2 jaar >25 jaar.
Dan zou het zomaar uitkomen dat het kwarttarief op benzine beter is dan de volle mep op G2. En om er nu na een 1,5 jaar een nieuw aangeschafte LPG installatie er weer uit te gooien, lijkt me (zachtjes gezegd) onzin.
Maar goed, alles staat en valt met de vraag: hoe lang wil je er mee rijden, en hoeveel rijdt je per jaar.
Geplaatst: 27.04.2013 - 20:30
door Laurens940
Ik heb de 2 ge noemde LPG bedrijven gebeld. Eigenlijk hetzelfde verhaal over G3, niet doen dus. Als ik e.e.a. beluister is voorlopig benzine blijven rijden de beste optie en wellicht toch gaan uitkijken voor een V70 waar al gas in ligt. Zou normaal niet mijn eerste keuze zijn om bestaande installatie over te nemen maar gewoon goed uitkijken. Goed weekend allemaal.
Laurens