Pagina 1 van 1
schokdemper bouten zitten muurvast
Geplaatst: 18.04.2013 - 22:44
door chocoSjakie
Volvo V40
Bouwjaar: 2000
Brandstof: LPi G3
Motor: 1.8
Hallo,
Mijn v40 op gaat binnenkort op vakantie met een vouwwagen.
Omdat hij van achteren erg doorgezakt is wil ik er verzwaarde , dan wel hulpveren onder zetten.
Nu is het probleem dat de onderste bouten muurvast zitten in de bus.
De rubberen ring draait rond in de schokbreker.
Heb de boel al ingespoten met WD40, en met een moker kennis laten maken (een moer op de bout tegen beschadigen van het schroefdraad natuurlijk)
Wie heeft er een oplossing om de bouten eruit te krijgen, zonder de dempers te moeten vervangen( deze zijn nog goed)
Zelf had ik al gedacht om deze door te zagen, maar heb ik dan genoeg ruimte om de schokdemper te demonteren.
alvast bedankt
Mvg Eric
Geplaatst: 18.04.2013 - 23:27
door lint
Heb je warm stoken al geprobeerd of echte kruipolie in plaats van WD 40?
Als laatste kan je de bouten doorslijpen/doorzagen.
Geplaatst: 18.04.2013 - 23:34
door volvo-s40
Je bedoeld de bout die door de onderste draagarm gaat door de schokbreker ?
Ga eerst langs de dealer om een nieuwe bout (met moer) te halen.
En slijp daarna de handel door.
Deze draait vaker stuk bij het verwijderen van de schokdemper.

Geplaatst: 19.04.2013 - 08:02
door chocoSjakie
Hallo,
volvo- s40 idd die bouten
Maar die van jou ie eruit zo te zien
De moeren zijn gewoon los te draaien.
Bouten en moeren worden besteld (had de dealer niet op voorraad!!)
Ga van het weekend de boel voorzichtig warm stoken met kruipolie en een kijken of het gangbaar gaat worden.
Zo niet gaat de slijptol/ijzerzaag erop.
Word weer een heerlijk klusweekend.
Mvg Eric
Geplaatst: 19.04.2013 - 11:58
door volvo-s40
moer is er af.
en de bout draait vrij rond.
Heb je een krik ?
Zet deze onder de schokdemper en krik voorzichtig de demper iets omhoog zodat de spanning van de bout eraf is.
De demper drukt op die bout namelijk en wil er dan niet zo lekker eruit.
Als de spanning er af is, tik je de bout er zo uit.
Geplaatst: 19.04.2013 - 12:22
door chocoSjakie
Volvo-S40
met de krik heb ik de demper ondersteund.
Bout zit vastgeroest in de bus.(rubber draait rond in de demper)
Laat het even voor wat het is.
Klusje van 1.5 uur moet geen weekendproject worden.
Over niet al te lange tijd ga ik de dempers en veren vervangen.
Moet een beetje beter weer worden.
Ben geen koukleum , maar in de wind onder een auto liggen met 10 graden is niet een van mijn hobby's.
Maar bedankt voor de hulp.
Mvg Eric
Geplaatst: 22.05.2013 - 23:38
door mauricem
Hoi chocoSjakie
Heb je dit al opgelost ?
Geplaatst: 23.05.2013 - 00:28
door dutchlimits
Moer iets los draaien, (lange) dop erop, rammen met de hamer. Als het tegen zit dan moet het altijd op de grove manier.
Geplaatst: 23.05.2013 - 08:31
door chocoSjakie
Hallo,
Ben er nog niet aan toegekomen.
Heb de handel wel vast ingespoten met (eerst met remmenreiniger daarna met kruipolie,kan het even lekker inwerken )
Heb er nu ook niet zoveel haast mee.
tijdens de vakantie heb ik de vouwwagen, zo ingeladen dat deze niet teveel op de trekhaakkogel drukte.
En het is allemaal goed gegaan.
Ik weet nu wat ik moet doen ,en wat mij te wachten staat met het demonteren van de schokdempers en veren.
Heb nog wel 1 vraagje:
Is het niet handiger om de veerspanner aan te brengen als de veer nog onder de auto zit, en dan de complete schokdemper te demomteren?
scheelt volgens mij 2 keer opspannen van de veren, of heb je daar geen ruimte voor in de wielkast.
Natuurlijk laat ik weten als ze eronder zitten, en of het tegen/mee zat.
Alvast allen bedankt voor de bijdrage.
Mvg Eric
Geplaatst: 23.05.2013 - 08:32
door Bart Giesen
Met Volvo S40 eens. Heb bij het vervangen van mijn Nivomat hetzelfde ervaren. Los geslepen, nieuwe bouten en moeren erop en gaan.
Geplaatst: 18.08.2013 - 12:09
door eddos
Een verlengde dopsleutel erop, een flinke klap erop (ff laten schrikken) en proberen los te draaien. Wil dit niet lukken gewoon slijptol erin!
Als je nieuwe bouten en moeren erop zet pak dan rvs bouten met een zelfborgende moer, flink wat vet aan de bout doen en de moer vastdraaien.
Vet je deze bout niet in dan heb je kans dat de moer zich aan de bout vast vreet.
succes!
Geplaatst: 21.08.2013 - 10:35
door chocoSjakie
Hallo Allemaal,
Veren en dempers zijn vervangen.
Heb nu wel een setje V40-velgen met banden( 205*55*16) over.
Maar die slijt ik wel.
Bedankt voor de reacties
topic mag van mij gesloten worden.
Mvg,
Eric