hallo allemaal,
sommigen wisten het misschien al: een V90 stond op mijn verlanglijstje. vorig jaar juni gekocht, achterstallig onderhoud weggewerkt en op LPG gezet. inmiddels alweer 30.000 km in deze youngtimer gereden. huidige km-stand 205.000. het is de 150kW Limited Edition.
wat heb ik zoal aan achterstallig onderhoud gedaan?
- distributieriem + waterpomp
- bougies
- olie 10W40 + filter
- versnellingsbak spoelen + nieuwe olie
- koelvloeistof en remolie vervangen
- luchtfilter
- aircocondensor + filterdroger vervangen incl. nieuwe filters, afvullen etc.
- radiateur vervangen
- rubber raamstrips voorruit vervangen
- gasveren achterklep vervangen
- spuitwerk (o.a. bumpers)
- Vialle LPI ingebouwd
- handeltje cruisecontrol vervangen
- achterlichten vervangen
wat staat er nog op de 'to do list'?
- nivomaten vervangen (nieuwe reeds in bezit)
- kunststof bladveer vervangen (*)
- schokbrekers voor
- stoelverwarming vervangen
- leer zitting bestuurdersstoel vervangen
- stuur omruilen voor een massief houten stuur (wie weet er een te koop???)
- bekleding kofferklep weer vastmaken
- automatische stoelverstelling nakijken (hapert soms)
- grote beurt binnenkort weer
(*) hiervoor schijnen 2 versies te bestaan: de normale en de verzwaarde. die laatste zoek ik i.v.m. LPG. weet iemand een artikelnummer / leverancier?
ben benieuwd naar jullie reactie.
Volvo v90 presentatie
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
- Locatie: Noorden des Lands
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40990
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
bijzondere auto in een mooi decor
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Helemaal prachtig, dezelfde uitvoering als die van mij alleen heb ik een S90 ipv een V90. Top! Wat rijd het geweldig goed hé?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
Er zijn 4 soorten bladveren gebruikt.
De standaard bladveer werd i.c.m. niveaumats op de estate gemonteerd en had origineel partnr 6819300.
Een zwaardere bladveer werd i.c.m. normale vering op de sedan gemonteerd en had origineel partnr 6819301 en tegenwoordig 9140471. Kost bij de dealer ca 125 euro ex BTW
Bij een verlagingsset werd een nog zwaardere bladveer geleverd met partnr 3529932.
En de dikste bladveer zit op de sedan executive met partnr 9183523
De meeste LPG-rijders monteren tegenwoordig de 9140471 icm niveaumats.
Piet
De standaard bladveer werd i.c.m. niveaumats op de estate gemonteerd en had origineel partnr 6819300.
Een zwaardere bladveer werd i.c.m. normale vering op de sedan gemonteerd en had origineel partnr 6819301 en tegenwoordig 9140471. Kost bij de dealer ca 125 euro ex BTW
Bij een verlagingsset werd een nog zwaardere bladveer geleverd met partnr 3529932.
En de dikste bladveer zit op de sedan executive met partnr 9183523
De meeste LPG-rijders monteren tegenwoordig de 9140471 icm niveaumats.
Piet
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
- Locatie: Noorden des Lands
hoi Piet22
geldt wat jij in je laatste zin schrijft " De meeste LPG-rijders monteren tegenwoordig de 9140471 icm niveaumats" ook voor de V90 of geldt dit alleen voor de S90?
of anders gezegd: kan ik voor de V90 i.c.m. nivomats de zwaardere bladveer 9140471 nodig ben monteren?
geldt wat jij in je laatste zin schrijft " De meeste LPG-rijders monteren tegenwoordig de 9140471 icm niveaumats" ook voor de V90 of geldt dit alleen voor de S90?
of anders gezegd: kan ik voor de V90 i.c.m. nivomats de zwaardere bladveer 9140471 nodig ben monteren?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
- Locatie: Noorden des Lands
dank voor jullie complimenten zowel van de auto als het huis. eerstgenoemde is niet te koop. laatstgenoemde wel 

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
Klopt, onder mijn V90 met LPG heb ik nivomats en de 9140471. En dan krijg je zoiets:harold.bijmolt schreef:hoi Piet22
geldt wat jij in je laatste zin schrijft " De meeste LPG-rijders monteren tegenwoordig de 9140471 icm niveaumats" ook voor de V90 of geldt dit alleen voor de S90?
of anders gezegd: kan ik voor de V90 i.c.m. nivomats de zwaardere bladveer 9140471 nodig ben monteren?

Piet
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Prachtig, prachtig, prachtig. Blijft in mijn optiek een van de mooiste Volvomodellen.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Wow! Lucky you 

Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Strakke bak. Als de auto vanui fabriek lpg heeft dan staat hij standaard op de zwaardere veer.
Mijne staat nog op de standaard veer voor een estate met nivomats maar zonder lpg. Bij mij is later lpg ingebouwd en heb laatst de nivomats vervangen
Zo staat hij dan op zijn poten:

Ik vind het prima zo. Ga de veer niet vervangen.
Enkel de nivomats vervangen is minder dan 5 min. Werk per kant. Een brug maakt het een stuk makkelijker.
Mijne staat nog op de standaard veer voor een estate met nivomats maar zonder lpg. Bij mij is later lpg ingebouwd en heb laatst de nivomats vervangen
Zo staat hij dan op zijn poten:

Ik vind het prima zo. Ga de veer niet vervangen.
Enkel de nivomats vervangen is minder dan 5 min. Werk per kant. Een brug maakt het een stuk makkelijker.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Volgens mij is nivomats bijna een must met een LPG tank achterin. Anders hangt hij veel te veel achterover, en zeker met een persoon achterin, of ietsjes bagage.
Met nivomats wordt dit gecompenseerd en blijft hij mooi horizontaal.
De nivomats zorgen voor een horizontale auto bij een willekeurig gewicht achterin.
De zware of standaard bladveer heeft niets te maken of hij nu wel of niet horizontaal staat. Dat is puur voor het comfortabel rijden op klinkerweggetjes, kuilen etc.
Met nivomats wordt dit gecompenseerd en blijft hij mooi horizontaal.
De nivomats zorgen voor een horizontale auto bij een willekeurig gewicht achterin.
De zware of standaard bladveer heeft niets te maken of hij nu wel of niet horizontaal staat. Dat is puur voor het comfortabel rijden op klinkerweggetjes, kuilen etc.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
De niveaumats werken pas na een stukje rijden.
Een s/v90 met een slappe bladveer herken je aan het achterover hangen na een paar uur stilstand, ook als de niveaumats nog prima zijn.
En met een lpg tank kan je het beste de dikkere bladveer monteren.
Piet
Een s/v90 met een slappe bladveer herken je aan het achterover hangen na een paar uur stilstand, ook als de niveaumats nog prima zijn.
En met een lpg tank kan je het beste de dikkere bladveer monteren.
Piet
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
- Locatie: Noorden des Lands
de zwaardere bladveer is mij inmiddels aangeboden door Nordicar voor € 125 excl. met een levertijd van 2 a 3 weken. ik heb ze gevraagd de order alvast te plaatsen.
even iets anders: welk olieverbruik mag als normaal worden beschouwd? heb laatst een liter moeten toevoegen terwijl hij ca. 9.000 km geleden nieuwe olie + filter heeft gehad.
even iets anders: welk olieverbruik mag als normaal worden beschouwd? heb laatst een liter moeten toevoegen terwijl hij ca. 9.000 km geleden nieuwe olie + filter heeft gehad.
Ik heb geen lpg in de S90 maar ik denk wel dat ik de dikkere bladveer heb. Op klinkerweggetjes is hij best een beetje stuiterachtig en na een week stilstand op m'n werk is hij voor het oog niet of nauwelijks gezakt en staat hij nog netjes recht.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
Klopt, zoals ik hierboven heb geschreven werd de sedan uitgevoerd met de dikkere bladveer en normale schokbrekers.lingsper schreef:Ik heb geen lpg in de S90 maar ik denk wel dat ik de dikkere bladveer heb. Op klinkerweggetjes is hij best een beetje stuiterachtig en na een week stilstand op m'n werk is hij voor het oog niet of nauwelijks gezakt en staat hij nog netjes recht.
Piet