Pagina 1 van 2

Volvo v90 presentatie

Geplaatst: 21.04.2013 - 00:02
door harold.bijmolt
hallo allemaal,

sommigen wisten het misschien al: een V90 stond op mijn verlanglijstje. vorig jaar juni gekocht, achterstallig onderhoud weggewerkt en op LPG gezet. inmiddels alweer 30.000 km in deze youngtimer gereden. huidige km-stand 205.000. het is de 150kW Limited Edition.

wat heb ik zoal aan achterstallig onderhoud gedaan?
- distributieriem + waterpomp
- bougies
- olie 10W40 + filter
- versnellingsbak spoelen + nieuwe olie
- koelvloeistof en remolie vervangen
- luchtfilter
- aircocondensor + filterdroger vervangen incl. nieuwe filters, afvullen etc.
- radiateur vervangen
- rubber raamstrips voorruit vervangen
- gasveren achterklep vervangen
- spuitwerk (o.a. bumpers)
- Vialle LPI ingebouwd
- handeltje cruisecontrol vervangen
- achterlichten vervangen

wat staat er nog op de 'to do list'?
- nivomaten vervangen (nieuwe reeds in bezit)
- kunststof bladveer vervangen (*)
- schokbrekers voor
- stoelverwarming vervangen
- leer zitting bestuurdersstoel vervangen
- stuur omruilen voor een massief houten stuur (wie weet er een te koop???)
- bekleding kofferklep weer vastmaken
- automatische stoelverstelling nakijken (hapert soms)
- grote beurt binnenkort weer

(*) hiervoor schijnen 2 versies te bestaan: de normale en de verzwaarde. die laatste zoek ik i.v.m. LPG. weet iemand een artikelnummer / leverancier?

ben benieuwd naar jullie reactie.

Geplaatst: 21.04.2013 - 08:47
door OGA244
in de zo mooie kleurnummer 421, mooi ding! (mooi bijpassend huis ook)

Geplaatst: 21.04.2013 - 10:04
door The Saint
Beautiful. Echt een koning op de weg! Huis past er idd goed bij ; )

Geplaatst: 21.04.2013 - 10:10
door Ben
bijzondere auto in een mooi decor

Geplaatst: 21.04.2013 - 10:58
door Gast
Helemaal prachtig, dezelfde uitvoering als die van mij alleen heb ik een S90 ipv een V90. Top! Wat rijd het geweldig goed hé?

Geplaatst: 21.04.2013 - 11:33
door lint
Hele mooie V90 maar ook een heel leuk huis!

Geplaatst: 21.04.2013 - 11:37
door Gast
mooie wagen. Niet alleen een mooi decor, maar ook een bijpassend decor.

Geplaatst: 21.04.2013 - 20:08
door piet22
Er zijn 4 soorten bladveren gebruikt.

De standaard bladveer werd i.c.m. niveaumats op de estate gemonteerd en had origineel partnr 6819300.

Een zwaardere bladveer werd i.c.m. normale vering op de sedan gemonteerd en had origineel partnr 6819301 en tegenwoordig 9140471. Kost bij de dealer ca 125 euro ex BTW

Bij een verlagingsset werd een nog zwaardere bladveer geleverd met partnr 3529932.

En de dikste bladveer zit op de sedan executive met partnr 9183523

De meeste LPG-rijders monteren tegenwoordig de 9140471 icm niveaumats.

Piet

Geplaatst: 21.04.2013 - 20:25
door harold.bijmolt
hoi Piet22
geldt wat jij in je laatste zin schrijft " De meeste LPG-rijders monteren tegenwoordig de 9140471 icm niveaumats" ook voor de V90 of geldt dit alleen voor de S90?
of anders gezegd: kan ik voor de V90 i.c.m. nivomats de zwaardere bladveer 9140471 nodig ben monteren?

Geplaatst: 21.04.2013 - 20:30
door harold.bijmolt
dank voor jullie complimenten zowel van de auto als het huis. eerstgenoemde is niet te koop. laatstgenoemde wel :-)

Geplaatst: 22.04.2013 - 09:40
door piet22
harold.bijmolt schreef:hoi Piet22
geldt wat jij in je laatste zin schrijft " De meeste LPG-rijders monteren tegenwoordig de 9140471 icm niveaumats" ook voor de V90 of geldt dit alleen voor de S90?
of anders gezegd: kan ik voor de V90 i.c.m. nivomats de zwaardere bladveer 9140471 nodig ben monteren?
Klopt, onder mijn V90 met LPG heb ik nivomats en de 9140471. En dan krijg je zoiets:

Afbeelding

Piet

Geplaatst: 22.04.2013 - 09:52
door Morgenstond
Prachtig, prachtig, prachtig. Blijft in mijn optiek een van de mooiste Volvomodellen.

Geplaatst: 22.04.2013 - 10:22
door Shockwave
Wow! Lucky you :D

Geplaatst: 22.04.2013 - 12:47
door arjan_de_jong
Strakke bak. Als de auto vanui fabriek lpg heeft dan staat hij standaard op de zwaardere veer.

Mijne staat nog op de standaard veer voor een estate met nivomats maar zonder lpg. Bij mij is later lpg ingebouwd en heb laatst de nivomats vervangen

Zo staat hij dan op zijn poten:
Afbeelding

Ik vind het prima zo. Ga de veer niet vervangen.
Enkel de nivomats vervangen is minder dan 5 min. Werk per kant. Een brug maakt het een stuk makkelijker.

Geplaatst: 22.04.2013 - 15:41
door Gast
Staat netjes zo toch!?

Geplaatst: 22.04.2013 - 17:29
door wim de jong
Volgens mij is nivomats bijna een must met een LPG tank achterin. Anders hangt hij veel te veel achterover, en zeker met een persoon achterin, of ietsjes bagage.
Met nivomats wordt dit gecompenseerd en blijft hij mooi horizontaal.
De nivomats zorgen voor een horizontale auto bij een willekeurig gewicht achterin.

De zware of standaard bladveer heeft niets te maken of hij nu wel of niet horizontaal staat. Dat is puur voor het comfortabel rijden op klinkerweggetjes, kuilen etc.

Geplaatst: 22.04.2013 - 21:45
door piet22
De niveaumats werken pas na een stukje rijden.
Een s/v90 met een slappe bladveer herken je aan het achterover hangen na een paar uur stilstand, ook als de niveaumats nog prima zijn.
En met een lpg tank kan je het beste de dikkere bladveer monteren.

Piet

Geplaatst: 22.04.2013 - 21:58
door harold.bijmolt
de zwaardere bladveer is mij inmiddels aangeboden door Nordicar voor € 125 excl. met een levertijd van 2 a 3 weken. ik heb ze gevraagd de order alvast te plaatsen.
even iets anders: welk olieverbruik mag als normaal worden beschouwd? heb laatst een liter moeten toevoegen terwijl hij ca. 9.000 km geleden nieuwe olie + filter heeft gehad.

Geplaatst: 22.04.2013 - 22:23
door Gast
Ik heb geen lpg in de S90 maar ik denk wel dat ik de dikkere bladveer heb. Op klinkerweggetjes is hij best een beetje stuiterachtig en na een week stilstand op m'n werk is hij voor het oog niet of nauwelijks gezakt en staat hij nog netjes recht.

Geplaatst: 23.04.2013 - 09:06
door piet22
lingsper schreef:Ik heb geen lpg in de S90 maar ik denk wel dat ik de dikkere bladveer heb. Op klinkerweggetjes is hij best een beetje stuiterachtig en na een week stilstand op m'n werk is hij voor het oog niet of nauwelijks gezakt en staat hij nog netjes recht.
Klopt, zoals ik hierboven heb geschreven werd de sedan uitgevoerd met de dikkere bladveer en normale schokbrekers.

Piet