Aankoop tips V70 D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Jacco K.
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 15.01.2010 - 15:49
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Hallo forumleden,

Binnenkort ga ik weer Volvo rijden naar veel omzwervingen.

Het zal een V70 of S80 gaan worden van de bouwjaren 2002-2004 met de D5 motor voorzien van automaat.

Ik heb al op het forum gezocht naar aankoop tips maar kom niet verder.

Kunnen jullie mij helpen met enkele tips.
Hoge kilometerstanden vind ik zelf geen probleem moet kunnen met een Volvo denk ik zo.

Alvast bedankt.

Groet,

Jacco.
XC90 2.5t AWD Automaat, bwjr 2003
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29690
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Er is veel aanbod momenteel dus dat is een voordeel.
Aandachtspunten zijn: gedocumenteerde onderhoudshistorie (distributieriem vervangen?), versleten delen in voorwielophanging, deursloten en de automaat.
Een uitgebreide proefrit maken is altijd verstandig.
Het is aan te bevelen om een aankoopkeuring door de Volvodealer te laten uitvoeren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Wees scherp op de automaat of GT. Daar kan je bij problemen op leeglopen.

Verder Verstuivers, draagarmen,
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gast

Rippie V70 schreef:Wees scherp op de automaat of GT. Daar kan je bij problemen op leeglopen.
? En op een dualmassvliegwiel zeker niet.... :roll:
Als er al een probleem is bij een automaat (GT) gaat het meestal over het kleppenhuis en dat kan aanmerkelijk goedkoper verholpen worden dan het vervangen van een koppeling.
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

? En op een dualmassvliegwiel zeker niet.... Rolling Eyes
Als er al een probleem is bij een automaat (GT) gaat het meestal over het kleppenhuis en dat kan aanmerkelijk goedkoper verholpen worden dan het vervangen van een koppeling.
Hey Alex, Hij zoekt een automaat. Een vliegwiel is dus niet van toepassing hier. Daar kan je inderdaad ook op leeglopen
:wink:
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gast

Het ging mij om de opmerking dat je kan leeglopen op een automaat.
Ik zie het hier wel vaker voorbij komen en nmm een onjuiste stelling.
Vandaar. :P
Jacco K.
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 15.01.2010 - 15:49
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Vliegwiel heeft een automaat idd niet.

Ik heb alleen nog 1 vraagje wat betreft km-stand. Een exemplaar zo rond de 4 ton hoeft toch geen probleem te zijn met D5? Mits goed onderhouden lijkt mij?
XC90 2.5t AWD Automaat, bwjr 2003
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dan zou ik zekerheidshalve een aankoopkeuring laten doen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

1. laten uitlezen bij twijfel
2. stuurhuis (paar lange bochten nemen)
3. turboslang
Jacco K.
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 15.01.2010 - 15:49
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Allen bedankt voor de reacties!
Deze tips neem ik zeker mee bij het bepalen van keuze.

Groet,

Jacco.
XC90 2.5t AWD Automaat, bwjr 2003
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

NJ8 schreef:1. laten uitlezen bij twijfel
2. stuurhuis (paar lange bochten nemen)
3. turboslang
turboslang is de kosten niet
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Het ging mij om de opmerking dat je kan leeglopen op een automaat.
Ik zie het hier wel vaker voorbij komen en nmm een onjuiste stelling.
Helemaal mee eens.

Daarnaaast: controleer of er een roetfilter onder zit (retrofit in het geval van de gezochte bouwjaren). Met filter zou ik verder zoeken of flink afdingen tenzij deze recent geplaatst / vernieuwd is.

Ditstributieriem: als deze vervangen is door een niet-dealer altijd opnieuw laten doen tenzij aantoonbaar rollen en waterpomp mee vervangen zijn. In de meeste gevallen wordt enkel de riem vervangen en niet de rollen / pomp en kan deze oefening alsnog gedaan worden.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Kijk eens bij ooster of zuiderburen, prijzen zullen niet veel verschillen bij deze "oudjes" maar in km. stand kan het meer als de helft schelen.
Wat is ruwweg je budget? Kijk graag mee

selekt.volvocars.be/nl-BE/selekt-search-results/Volvo-V70-5003959/

http://www.volvocars.com/de/sales-servi ... S=77653991 (handbak)
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Jacco K.
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 15.01.2010 - 15:49
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Beste forumleden,

Ik heb een inschattingsfout gemaakt tov diesel.
Ik heb eens goed gekeken naar omslagpunt benzine naar diesel.
We rijden gemiddeld per jaar 15.000 kilometer.
Het goedkoopste mbt wegenbelasting en brandstof is een uitvoering op benzine het beste.

Voorkeur gaat uit naar een S80 of een V70.
Ik heb al verschillende gezien op marktplaats en voorkeur gaat toch uit naar een S80.
Ik zal een en ander vragen op de S80 rubriek.

In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie adviezen!

Groet,

Jacco.
XC90 2.5t AWD Automaat, bwjr 2003
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik heb in het verleden, toen ik een andere auto overweeg, eens alles op een rijtje gezet wat het gunstigst is; diesel, LPG (G3) of benzine.
Alle variabelen kan je invullen, en dan in de tabel en grafiek zie je precies wat er gebeurd.
RAR file uitpakken en je hebt een EXCELL sheet.

Je kan de diverse brandstofprijzen invullen.
Je kan het verbruik invullen.
Je kan de wegenbelasting invullen die in je provincie geldt.
De prijs van een (onderhouds)beurt kan je invullen, is ook afhankelijk wat je zelf kan doen, of je laat alles bij de dealer doen.
Als je een tweede hands auto koopt, waar een LPG installatie inzit, is de LPG installatie natuurlijk op 0 gezet, maar ja kan ook invullen als je de wagen koopt, en er wordt dan een LPG installatie ingebouwd.
Kortom, alles in invulbaar, en er rollen dan interessante dingen uit bij de tabel. de eerste kolom is dan de afgelegde km per jaar, deze loopt van 2500 km tot 65000 km per jaar.

Er komt ook uit dat LPG altijd goedkoper is dan diesel: houderschapsbelasting is goedkoper, prijs is ongeveer de helft, maar het verbruik is bij lange na niet het dubbele.
Het enige waar ik geen rekening mee (kan) houden is......hoeveel rijdt je ook op benzine als je een LPG auto hebt? (je start sowiezo op benzine, en soms kun je in bepaalde landen moeilijk of geen LPG kopen, zoals scandinavië) dus een paar tankjes benzine heb je al gauw op jaarbasis.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Dit zijn toch wel een paar standaard punten bij de S60, S80 en V70N.

D-riem elke 10 jaar/160DKM.
Magneet koppeling (valt de airco uit naar 10 min?)
Condensor van de Airco (even door het gat van de voorbumper kijken of ie nog een beetje strak is..)
Ophanging is slijtage gevoelig, dus let op kraakjes en bonkjes onder de auto.
Handrem voering wil wel eens los laten, let dus op gebonk bij de achter remmen en of je handrem heel hoog kan trekken en/of moeilijk wil terugkomen.
Bij de benzine versies van My 2000/My 2001/My2002 wil de ETM het nog wel eens af laten weten (heel kleine kans, maar dit zou je kunnen nakijken, originele heeft witte sticker, nieuwe heeft gele sticker, zit aan de onderkant).

Verder zou ik even bellen met de garage's dealers in het boekje om de O.H historie na te trekken.

Onze vorige S60 had 343.000km op de teller, dit was een 2.4 140pk benzine, was niks aan de auto te merken. (km stand bleek teruggedraaid, wij dachten met 200.000km te rijden..)

170pk merk je echt in de hele hoge toerentallen, wil je echt een auto die gewoon onderin lekker op pakt wil ik de 140pk aanraden, die heeft z'n koppel en pk's veel eerder (handig voor trailer trekken) en zijn natuurlijk ook veel makkelijker te vinden.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Jacco K. schreef:Beste forumleden,

Ik heb een inschattingsfout gemaakt tov diesel.
Ik heb eens goed gekeken naar omslagpunt benzine naar diesel.
We rijden gemiddeld per jaar 15.000 kilometer.
Het goedkoopste mbt wegenbelasting en brandstof is een uitvoering op benzine het beste.

Voorkeur gaat uit naar een S80 of een V70.
Ik heb al verschillende gezien op marktplaats en voorkeur gaat toch uit naar een S80.
Ik zal een en ander vragen op de S80 rubriek.

In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie adviezen!

Groet,

Jacco.
100% dat een diesel bij 15000 per jaar goedkoper is. Omslagpunt V70 diesel/benzine ligt rond de 10000 per jaar.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
CoertVolvo
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 13.05.2011 - 16:44

Thijs schreef:
Jacco K. schreef:Beste forumleden,

Ik heb een inschattingsfout gemaakt tov diesel.
Ik heb eens goed gekeken naar omslagpunt benzine naar diesel.
We rijden gemiddeld per jaar 15.000 kilometer.
Het goedkoopste mbt wegenbelasting en brandstof is een uitvoering op benzine het beste.

Voorkeur gaat uit naar een S80 of een V70.
Ik heb al verschillende gezien op marktplaats en voorkeur gaat toch uit naar een S80.
Ik zal een en ander vragen op de S80 rubriek.

In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie adviezen!

Groet,

Jacco.
100% dat een diesel bij 15000 per jaar goedkoper is. Omslagpunt V70 diesel/benzine ligt rond de 10000 per jaar.
En dan hebben we het nog niet over de langere levensduur!
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

De 2.4 blokjes gaan anders ook erg lang mee..
Het omslagpunt ligt echt verder van de 10dkm vandaan dan het lijkt.
Niet voor niets rijden er steeds meer lease-auto's op benzine bij mensen die vroeger diesel reden.

Ik ben zelf ivm gezinsuitbreiding ook aan het kijken naar iets ruimers (3 stoelen op de achterbank) en met mijn 12-15 dkm kom ik nog altijd bij benzine uit.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Hoewel LPG nagenoeg altijd goedkoper is dan diesel puur gebruik, heb ik voor mijn tweede V70 toch voor diesel gekozen....
- Je rijdt altijd toch 3-4-5 tankjes benzine minimaal per jaar
- De vroegere VOLVO motoren zijn toch wat soepeler met LPG, dan de moderne motoren.
- De restwaarde van een diesel ligt toch beduidend hoger dan een wagen met LPG met dezelfde km standen.

Dus in de praktijk is LPG niet altijd goedkoper dan diesel, pas bij ruime km/jaar (ongeveer > 30000).
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”