Pagina 1 van 2

Aankoop tips V70 D5

Geplaatst: 29.04.2013 - 11:46
door Jacco K.
Hallo forumleden,

Binnenkort ga ik weer Volvo rijden naar veel omzwervingen.

Het zal een V70 of S80 gaan worden van de bouwjaren 2002-2004 met de D5 motor voorzien van automaat.

Ik heb al op het forum gezocht naar aankoop tips maar kom niet verder.

Kunnen jullie mij helpen met enkele tips.
Hoge kilometerstanden vind ik zelf geen probleem moet kunnen met een Volvo denk ik zo.

Alvast bedankt.

Groet,

Jacco.

Geplaatst: 29.04.2013 - 12:07
door lint
Er is veel aanbod momenteel dus dat is een voordeel.
Aandachtspunten zijn: gedocumenteerde onderhoudshistorie (distributieriem vervangen?), versleten delen in voorwielophanging, deursloten en de automaat.
Een uitgebreide proefrit maken is altijd verstandig.
Het is aan te bevelen om een aankoopkeuring door de Volvodealer te laten uitvoeren.

Geplaatst: 29.04.2013 - 12:47
door Rippie V70
Wees scherp op de automaat of GT. Daar kan je bij problemen op leeglopen.

Verder Verstuivers, draagarmen,

Geplaatst: 29.04.2013 - 21:20
door Gast
Rippie V70 schreef:Wees scherp op de automaat of GT. Daar kan je bij problemen op leeglopen.
? En op een dualmassvliegwiel zeker niet.... :roll:
Als er al een probleem is bij een automaat (GT) gaat het meestal over het kleppenhuis en dat kan aanmerkelijk goedkoper verholpen worden dan het vervangen van een koppeling.

Geplaatst: 29.04.2013 - 21:24
door Rippie V70
? En op een dualmassvliegwiel zeker niet.... Rolling Eyes
Als er al een probleem is bij een automaat (GT) gaat het meestal over het kleppenhuis en dat kan aanmerkelijk goedkoper verholpen worden dan het vervangen van een koppeling.
Hey Alex, Hij zoekt een automaat. Een vliegwiel is dus niet van toepassing hier. Daar kan je inderdaad ook op leeglopen
:wink:

Geplaatst: 29.04.2013 - 21:28
door Gast
Het ging mij om de opmerking dat je kan leeglopen op een automaat.
Ik zie het hier wel vaker voorbij komen en nmm een onjuiste stelling.
Vandaar. :P

Geplaatst: 29.04.2013 - 22:29
door Jacco K.
Vliegwiel heeft een automaat idd niet.

Ik heb alleen nog 1 vraagje wat betreft km-stand. Een exemplaar zo rond de 4 ton hoeft toch geen probleem te zijn met D5? Mits goed onderhouden lijkt mij?

Geplaatst: 30.04.2013 - 18:59
door V70/2.4D/2003
Dan zou ik zekerheidshalve een aankoopkeuring laten doen.

Geplaatst: 30.04.2013 - 20:41
door NJ8
1. laten uitlezen bij twijfel
2. stuurhuis (paar lange bochten nemen)
3. turboslang

Geplaatst: 30.04.2013 - 21:21
door Jacco K.
Allen bedankt voor de reacties!
Deze tips neem ik zeker mee bij het bepalen van keuze.

Groet,

Jacco.

Geplaatst: 30.04.2013 - 21:39
door crackedtooth
NJ8 schreef:1. laten uitlezen bij twijfel
2. stuurhuis (paar lange bochten nemen)
3. turboslang
turboslang is de kosten niet

Geplaatst: 30.04.2013 - 21:41
door pimsam
Het ging mij om de opmerking dat je kan leeglopen op een automaat.
Ik zie het hier wel vaker voorbij komen en nmm een onjuiste stelling.
Helemaal mee eens.

Daarnaaast: controleer of er een roetfilter onder zit (retrofit in het geval van de gezochte bouwjaren). Met filter zou ik verder zoeken of flink afdingen tenzij deze recent geplaatst / vernieuwd is.

Ditstributieriem: als deze vervangen is door een niet-dealer altijd opnieuw laten doen tenzij aantoonbaar rollen en waterpomp mee vervangen zijn. In de meeste gevallen wordt enkel de riem vervangen en niet de rollen / pomp en kan deze oefening alsnog gedaan worden.

Geplaatst: 30.04.2013 - 23:27
door bartv70
Kijk eens bij ooster of zuiderburen, prijzen zullen niet veel verschillen bij deze "oudjes" maar in km. stand kan het meer als de helft schelen.
Wat is ruwweg je budget? Kijk graag mee

selekt.volvocars.be/nl-BE/selekt-search-results/Volvo-V70-5003959/

http://www.volvocars.com/de/sales-servi ... S=77653991 (handbak)

Geplaatst: 03.05.2013 - 12:05
door Jacco K.
Beste forumleden,

Ik heb een inschattingsfout gemaakt tov diesel.
Ik heb eens goed gekeken naar omslagpunt benzine naar diesel.
We rijden gemiddeld per jaar 15.000 kilometer.
Het goedkoopste mbt wegenbelasting en brandstof is een uitvoering op benzine het beste.

Voorkeur gaat uit naar een S80 of een V70.
Ik heb al verschillende gezien op marktplaats en voorkeur gaat toch uit naar een S80.
Ik zal een en ander vragen op de S80 rubriek.

In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie adviezen!

Groet,

Jacco.

Geplaatst: 03.05.2013 - 14:32
door wim de jong
Ik heb in het verleden, toen ik een andere auto overweeg, eens alles op een rijtje gezet wat het gunstigst is; diesel, LPG (G3) of benzine.
Alle variabelen kan je invullen, en dan in de tabel en grafiek zie je precies wat er gebeurd.
RAR file uitpakken en je hebt een EXCELL sheet.

Je kan de diverse brandstofprijzen invullen.
Je kan het verbruik invullen.
Je kan de wegenbelasting invullen die in je provincie geldt.
De prijs van een (onderhouds)beurt kan je invullen, is ook afhankelijk wat je zelf kan doen, of je laat alles bij de dealer doen.
Als je een tweede hands auto koopt, waar een LPG installatie inzit, is de LPG installatie natuurlijk op 0 gezet, maar ja kan ook invullen als je de wagen koopt, en er wordt dan een LPG installatie ingebouwd.
Kortom, alles in invulbaar, en er rollen dan interessante dingen uit bij de tabel. de eerste kolom is dan de afgelegde km per jaar, deze loopt van 2500 km tot 65000 km per jaar.

Er komt ook uit dat LPG altijd goedkoper is dan diesel: houderschapsbelasting is goedkoper, prijs is ongeveer de helft, maar het verbruik is bij lange na niet het dubbele.
Het enige waar ik geen rekening mee (kan) houden is......hoeveel rijdt je ook op benzine als je een LPG auto hebt? (je start sowiezo op benzine, en soms kun je in bepaalde landen moeilijk of geen LPG kopen, zoals scandinaviƫ) dus een paar tankjes benzine heb je al gauw op jaarbasis.

Geplaatst: 03.05.2013 - 17:15
door Laguna-S60
Dit zijn toch wel een paar standaard punten bij de S60, S80 en V70N.

D-riem elke 10 jaar/160DKM.
Magneet koppeling (valt de airco uit naar 10 min?)
Condensor van de Airco (even door het gat van de voorbumper kijken of ie nog een beetje strak is..)
Ophanging is slijtage gevoelig, dus let op kraakjes en bonkjes onder de auto.
Handrem voering wil wel eens los laten, let dus op gebonk bij de achter remmen en of je handrem heel hoog kan trekken en/of moeilijk wil terugkomen.
Bij de benzine versies van My 2000/My 2001/My2002 wil de ETM het nog wel eens af laten weten (heel kleine kans, maar dit zou je kunnen nakijken, originele heeft witte sticker, nieuwe heeft gele sticker, zit aan de onderkant).

Verder zou ik even bellen met de garage's dealers in het boekje om de O.H historie na te trekken.

Onze vorige S60 had 343.000km op de teller, dit was een 2.4 140pk benzine, was niks aan de auto te merken. (km stand bleek teruggedraaid, wij dachten met 200.000km te rijden..)

170pk merk je echt in de hele hoge toerentallen, wil je echt een auto die gewoon onderin lekker op pakt wil ik de 140pk aanraden, die heeft z'n koppel en pk's veel eerder (handig voor trailer trekken) en zijn natuurlijk ook veel makkelijker te vinden.

Geplaatst: 05.05.2013 - 12:43
door Thijs
Jacco K. schreef:Beste forumleden,

Ik heb een inschattingsfout gemaakt tov diesel.
Ik heb eens goed gekeken naar omslagpunt benzine naar diesel.
We rijden gemiddeld per jaar 15.000 kilometer.
Het goedkoopste mbt wegenbelasting en brandstof is een uitvoering op benzine het beste.

Voorkeur gaat uit naar een S80 of een V70.
Ik heb al verschillende gezien op marktplaats en voorkeur gaat toch uit naar een S80.
Ik zal een en ander vragen op de S80 rubriek.

In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie adviezen!

Groet,

Jacco.
100% dat een diesel bij 15000 per jaar goedkoper is. Omslagpunt V70 diesel/benzine ligt rond de 10000 per jaar.

Geplaatst: 05.05.2013 - 13:48
door CoertVolvo
Thijs schreef:
Jacco K. schreef:Beste forumleden,

Ik heb een inschattingsfout gemaakt tov diesel.
Ik heb eens goed gekeken naar omslagpunt benzine naar diesel.
We rijden gemiddeld per jaar 15.000 kilometer.
Het goedkoopste mbt wegenbelasting en brandstof is een uitvoering op benzine het beste.

Voorkeur gaat uit naar een S80 of een V70.
Ik heb al verschillende gezien op marktplaats en voorkeur gaat toch uit naar een S80.
Ik zal een en ander vragen op de S80 rubriek.

In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie adviezen!

Groet,

Jacco.
100% dat een diesel bij 15000 per jaar goedkoper is. Omslagpunt V70 diesel/benzine ligt rond de 10000 per jaar.
En dan hebben we het nog niet over de langere levensduur!

Geplaatst: 06.05.2013 - 22:18
door Bakboord1
De 2.4 blokjes gaan anders ook erg lang mee..
Het omslagpunt ligt echt verder van de 10dkm vandaan dan het lijkt.
Niet voor niets rijden er steeds meer lease-auto's op benzine bij mensen die vroeger diesel reden.

Ik ben zelf ivm gezinsuitbreiding ook aan het kijken naar iets ruimers (3 stoelen op de achterbank) en met mijn 12-15 dkm kom ik nog altijd bij benzine uit.

Geplaatst: 06.05.2013 - 22:46
door wim de jong
Hoewel LPG nagenoeg altijd goedkoper is dan diesel puur gebruik, heb ik voor mijn tweede V70 toch voor diesel gekozen....
- Je rijdt altijd toch 3-4-5 tankjes benzine minimaal per jaar
- De vroegere VOLVO motoren zijn toch wat soepeler met LPG, dan de moderne motoren.
- De restwaarde van een diesel ligt toch beduidend hoger dan een wagen met LPG met dezelfde km standen.

Dus in de praktijk is LPG niet altijd goedkoper dan diesel, pas bij ruime km/jaar (ongeveer > 30000).