Lek bij injectors V50

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
AtroX
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 05.05.2013 - 21:27
Locatie: De Panne

Hoi,

sinds vorige week is er een verbrande geur waarneembaar. Dan maar eens de motorkap opengetrokken en de beschermkap van de motor afgedaan.

Bij de rechtse injector (?) was er allemaal olie te zien. Ik veronderstel dat er daar een lek is. Je hoort ook een blazend geluid wanneer de motor draait.

Afbeelding

Afbeelding

Is dit iets wat je zelf kunt herstellen? Ik denk aan een dichtingsring...

mvg,
Bart
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

brandplaat lekt.
AtroX
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 05.05.2013 - 21:27
Locatie: De Panne

Hoe ernstig is dit?

Kan ik daar nog even mee rondrijden zonder verdere schade of moet ik holderdebolder naar de garage?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Echt niet mee blijven rijden. Kans op grote problemen is zeer reeel, plus dat de injector zo vast kan gaan zitten dat je hem er niet meer uit krijgt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
AtroX
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 05.05.2013 - 21:27
Locatie: De Panne

edraket schreef:Echt niet mee blijven rijden. Kans op grote problemen is zeer reeel, plus dat de injector zo vast kan gaan zitten dat je hem er niet meer uit krijgt.
Ongelooflijk. Ik vroeg hetzelfde in de garage en die zei dat het geen kwaad kon om er nog even mee te blijven rijden. Een officiële Volvo-garage dan nog wel!

In de garage vertelden ze me ook dat ze alle verstuivers zouden moeten vervangen. Enkel de lekkende brandplaat opsporen en eventueel (bij schade door oververhitting bvb) ook de verstuiver vervangen, denk ik dan?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het zou kunnen dat de bevestiging van de injector los is gekomen. Dat wil wel eens gebeuren. Er is dan meestal meer schade, dus goed (laten) controleren. Ik zou eerst de verstuiver demonteren en controleren op zichtbare schade. Brandplaatje vervangen en verstuiver testen op retourlek en retour correctie (Laatste via uitlees apparatuur). Als dat allemaal goed is kun je verder km's maken.

Nogmaals, je kunt serieuze schade krijgen door hiermee verder te rijden. Opmerkelijk advies van een dealer in mijn ogen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
AtroX
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 05.05.2013 - 21:27
Locatie: De Panne

Beste edraket. Het lijkt mij dat een handige persoon perfect zelf de verstuiver kan demonteren mits het in acht nemen van een aantal richtlijnen. Ik ben geen technieker maar ben toch vrij handig :wink: en werk graag minutieus.

Is er hier iemand die reeds deze stappen beschreven heeft in het forum?

Ik moet opletten voor de hd-leiding wanneer ik de wartel losmaak. Maar wat bij het opnieuw bevestigen? Moet ik de diesel opzuigen voor ik de wartel terug bevestig? Ik heb ook al gelezen dat iemand de wartel eerst maar half aangespannen had zodat de lucht kon ontsnappen.

Moet de verstuiver met een momentsleutel worden aangespannen?

mvg,
Bart
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

De zitting van de injector moet zeer zorgvuldig worden gereinigd met een tooltje,anders komt het probleem weer snel terug.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”