Distibutieriem vervangen of niet?

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
G.Th.B.
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.07.2011 - 16:05

De kilometerteller van mijn V50 1.6d staat op 240.000km, tijd dus om de distibutieriem te vervangen. Maar, ik heb er bij 169.000km een nieuwe motor ingekregen die ongeveer 30.000km minder heeft gelopen. De km-stand van deze motor is dus 210.000km.

Kan ik controleren of de ik de distibutieriem van de 'oude' motor heb of van de 'nieuwe'? Oftewel, moet ik nu de distibutieriem vervangen of kan ik wachten tot over 30.000km?

Ik weet namelijk niet of motor en distributieriem onlosmakelijk bij elkaar horen in geval van vervangen van de motor.

Gosse
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29451
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je een gebruikte motor hebt gekregen zal die compleet, dus ook met distributieriem, zijn ingebouwd.
Overigens de 240000 km grens wordt door deskundigen niet als heilig gezien en er wordt dan ook geadviseerd om de distributieriem eerder te vervangen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Het lijkt me aannemelijk dat bij de motorwissel er voor de zekerheid een nieuwe distributie op gegaan is?
Tenminste,zo doen wij het wel.
Even navragen????
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29451
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is wel zo slim om de distributieriem te vervangen bij een motorwissel.
Als de motorwissel low budget is uitgevoerd wordt vaak alleen de motor ingebouwd zonder extra werkzaamheden te verrichten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
G.Th.B.
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.07.2011 - 16:05

Hij is onder garantie vervangen (niet Bovag), dus ik neem aan lowbudget....men vertelde me destijds wel dat de distributieriem vervangen moest worden bij 240.000km....

Dit alles zou dus betekenen dat ik de km-stand van de 'nieuwe' motor aan zou kunnen houden?

Zou me deze maand weer een paar honderd Euri schelen ;-)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29451
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Maar nogmaals die 240000 km is de uiterste grens, die riemen willen wel eens eerder breken en dan heb je aanzienlijke motorschade.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Degene die al eens eerder een motor gekocht hebben bij een demontagebedrijf weten dat de garantie alleen geldt als de distributie vervangen is. De km. stand doet niet ter zake. Toen ik een motor kocht zei het bedrijf heel duidelijk als er geen nieuwe set op gelegd wordt en je start alleen nog maar de motor de garantie onmiddellijk vervalt.
Dus je hoeft niet te vernieuwen het is dan alleen voor eigen risico.
G.Th.B.
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.07.2011 - 16:05

@jan, ik heb de motor niet gekocht. Hij is onder garantie vervangen door de verkopende partij (garagebedrijf).

Na andere topics over motorvervanging en distibutieriem hier op het forum te hebben gelezen, ga ik dus uit van de km-stand van de 'nieuwe' motor.

Kortom, het wordt nu (240.000km.'oude' motor en 210.000 'nieuwe' motor) een 'gewone' 60.000km beurt, want het roetfilter was al vervangen bij 180.000 (en die moet elke 120.000km). Bij de volgende beurt, 230.000km 'nieuwe' motor ga ik dan voor de distributieriem.
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

Indien je dergelijke zaken niet zeker weet (de opgegeven km stand van de nieuwe motor is ook maar wat men zegt, niet te controleren), beter vervangen. Wanneer ie knapt ben je verder van huis
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Oké, ik had het anders begrepen. Je hebt toch gewoon garantie dan van bedrijf die je auto geleverd heeft. Als het mijn auto was zou ik gelijk vervangen gewoon voor het zekere gevoel. De intervallen zijn al zo lang. Bij mij had ik vervangen bij 200.000 en bij demontage zag de riem er zeer goed uit, maar toch..
G.Th.B. schreef:@jan, ik heb de motor niet gekocht. Hij is onder garantie vervangen door de verkopende partij (garagebedrijf).

Na andere topics over motorvervanging en distibutieriem hier op het forum te hebben gelezen, ga ik dus uit van de km-stand van de 'nieuwe' motor.

Kortom, het wordt nu (240.000km.'oude' motor en 210.000 'nieuwe' motor) een 'gewone' 60.000km beurt, want het roetfilter was al vervangen bij 180.000 (en die moet elke 120.000km). Bij de volgende beurt, 230.000km 'nieuwe' motor ga ik dan voor de distributieriem.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Gewoon vervangen. Ford geeft overigens 200.000 km op als interval bij hetzelfde motorblok.
G.Th.B.
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.07.2011 - 16:05

Na een nachtje slapen toch besloten om er een nieuwe distributieriem om te laten leggen....
A) better save then sorry....
B) stel dat de auto vervangen wordt bij 300.000-350.000km, moet ik er toch een keer aan....

Eenieder, dank voor de inzichten!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29451
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Verstandig besluit!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

De kosten zijn het niet,mits je goed oplet..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
G.Th.B.
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.07.2011 - 16:05

@mario, want....

Planning is e.e.a. bij de dealer (arnhem) te laten uitvoeren. Hij heeft daarnaast nog wat kwaaltjes die verholpen moeten worden.

Of zijn er andere goede ideeën?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

die kun je op het forum opdoen die ideeen toch?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
G.Th.B.
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.07.2011 - 16:05

Deze is zelfs mij niet duidelijk.....

Goede ideeën vind je op het hele forum, net als minder goede...

Kortom, wees eens wat concreter....of niet....
Tempelier
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 31.03.2011 - 20:56

Ik moet zeggen Mario, ik ben ook erg benieuwd.
Doel jij op een kit zelf bestellen via forum sponsor en zelf er op leggen? Voor mij is dat helaas geen optie, ten zij jij een goed alternatief weet? Persoonlijk denk ik dat dit toch geen kwaad kan? Anders graag een PM, dan ben ik je erg dankbaar :)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

G.Th.B. schreef:Deze is zelfs mij niet duidelijk.....

Goede ideeën vind je op het hele forum, net als minder goede...

Kortom, wees eens wat concreter....of niet....
Ik heb je afgelopen middag al een PM gestuurd,dat je die niet leest,daar kan ik natuurlijk niets aan doen,dus niet een schuldige aanwijzen terwijl je zelf niet op let.
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”