Vorig jaar is bij 160000km bij mijn V70 170pk Benzine de gehele koppeling en DM-vliegwiel vernieuwd. Echt een hele verademing , rijd werkelijk als nieuw...echter, ik heb toch twee zaken die ik niet helemaal kan rijmen met of het iets met de koppeling/vliegwiel te maken kan hebben of het de versnellingsbak of met iets anders.
Huidige stand is 164000 km.
Waar gaat het om.
Als ik het gaspedaal los laat om terug te zakken in snelheid (bijv. van 80km/h naar 50km/h) , de koppeling dan ook ingedrukt houd en vervolgens in de buurt van de 50 km/h een versnelling lager ga (bijv. van de 4e naar 3e of van de 3e naar 2e) en vervolgensde de koppeling heel langzaam op laat komen dan trilt de koppeling?, Motor? en hoor ik soms een resonantie in de carrosserie.
Aanvankelijk waren er goede aanwijzingen dat de rechter-aandrijfas de boosdoener was, die lekte vet. Maar na vervanging is het fenomeen nog steeds daar. De motor ophangrubbers zijn OK.
Verder valt mij op dat als ik soms licht tegen de versnellingspook aanduw er een resonantie doorgegeven wordt. Niet altijd.
Tot slot, als de motor aan het opwarmen is dan loopt deze niet mooi, er zitten ruwe momenten in en pas als de motor op temperatuur is loopt deze als een zonnetje.
Wie heeft er, al lezende, tips waar ik eens naar zou kunnen kijken ?
Bijv, Bobine(s), Onderdruksensor, onderste motorrubber.
En is er een test methode om uit te sluiten of dit met de koppeling en/of tweemassa vliegwiel te maken heeft ?
Of moet de koppeling nog meer slijten om dit alles te stabiliseren ?
Opgelost, trillingen rondom motor/bak/koppeling
- modiniro
- 2nd Gear member
Dat is reeds gedaan door middel van Volvo diagnosetool.
Tester -> ECM_Bosch_5-cyl: 7A AE 1B/ AE-Read DTC/1B-Request 2 byte DTC with counter 1, 3-7
Complete Response: 7F AE 12 = Geen fouten in de ECM`
In de overige CAN nodes zaten geen fouten (althans, geen fouten gerelateerd aan de motor/aandrijflijn)
Tester -> ECM_Bosch_5-cyl: 7A AE 1B/ AE-Read DTC/1B-Request 2 byte DTC with counter 1, 3-7
Complete Response: 7F AE 12 = Geen fouten in de ECM`
In de overige CAN nodes zaten geen fouten (althans, geen fouten gerelateerd aan de motor/aandrijflijn)
- josas1
- 3rd Gear member
Ik heb sinds n paar weken ook irritante vibraties trillingen.
In gaspedaal en ook stuur.
Vorige week bougies laten vervangen, wielen perfect gebalanceert...
Zwaar k!!
twee weken voordat het optrad was n ashoes gescheurd en heb ik deze laten vervangen.
Resonanties rond 1400 toeren bij 50 km u.
En rond 1600 toeren bij 80 km u.
Gas loslaten vermindert het tot nagenoeg niet meer voelbaar.
Het lijkt alsof de motor iets meer bromt.
Stationair vind ik m meer brommen en trillen. Echter voel ik niet veel in t gaspedaal
Monteur kon niks voelen, alles nagekeken, terwijl als ik ermee rij, na n half uurtje, de rechtervoet tintelt.
Geen motorstoring gezien op vida vorige week.
Had gehoopt met nieuwe bougies dat t euvel weg zou zijn.
Zou het n aandrijfas kunnen zijn?
En wat kost zoiets?
Dinsdag weer naar garage...
In gaspedaal en ook stuur.
Vorige week bougies laten vervangen, wielen perfect gebalanceert...
Zwaar k!!
twee weken voordat het optrad was n ashoes gescheurd en heb ik deze laten vervangen.
Resonanties rond 1400 toeren bij 50 km u.
En rond 1600 toeren bij 80 km u.
Gas loslaten vermindert het tot nagenoeg niet meer voelbaar.
Het lijkt alsof de motor iets meer bromt.
Stationair vind ik m meer brommen en trillen. Echter voel ik niet veel in t gaspedaal
Monteur kon niks voelen, alles nagekeken, terwijl als ik ermee rij, na n half uurtje, de rechtervoet tintelt.
Geen motorstoring gezien op vida vorige week.
Had gehoopt met nieuwe bougies dat t euvel weg zou zijn.
Zou het n aandrijfas kunnen zijn?
En wat kost zoiets?
Dinsdag weer naar garage...
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
V40 1.8 automaat my 2003
- modiniro
- 2nd Gear member
In mijn geval zijn er geen resonanties bij het accelereren, rijden, snel opschakelen en snel terugschakelen.
Ik merk juist bij het terugschakelen in de lage toerengebieden en bij lage voertuigsnelheid dat het blok resoneert. En dan vooral het laatste stuk tussen 2000 en 1200 rpm met remmen op de motor dmv slippende koppeling. Ook heb ik kort na de koudstart het idee dat het blok wat meer beweegt (merkbare schokken naar de carrosserie). Wat ik zo lastig vind is om te kijken wat nu de werkelijke oorzaak is. Stel er zit een onbalans in het nieuwe twee-massa vliegwiel wat bij lage motortoerentallen merkbaar wordt, zal het dan versterkt worden als de motor ophangrubbers niet meer optimaal zijn? En als dat zo is, wat is het punt om te zeggen we nemen de bak weer los en wisselen het twee-massa vliegwiel uit om dat vast te (laten) stellen dat er niets mee mis is?
Ik ben gebaat bij een goede test methode om te bepalen of de motor ophangrubbers nog goed zijn en of het twee-massa vliegwiel wel of geen trilling initieert.
Tips?
Ik merk juist bij het terugschakelen in de lage toerengebieden en bij lage voertuigsnelheid dat het blok resoneert. En dan vooral het laatste stuk tussen 2000 en 1200 rpm met remmen op de motor dmv slippende koppeling. Ook heb ik kort na de koudstart het idee dat het blok wat meer beweegt (merkbare schokken naar de carrosserie). Wat ik zo lastig vind is om te kijken wat nu de werkelijke oorzaak is. Stel er zit een onbalans in het nieuwe twee-massa vliegwiel wat bij lage motortoerentallen merkbaar wordt, zal het dan versterkt worden als de motor ophangrubbers niet meer optimaal zijn? En als dat zo is, wat is het punt om te zeggen we nemen de bak weer los en wisselen het twee-massa vliegwiel uit om dat vast te (laten) stellen dat er niets mee mis is?
Ik ben gebaat bij een goede test methode om te bepalen of de motor ophangrubbers nog goed zijn en of het twee-massa vliegwiel wel of geen trilling initieert.
Tips?
- josas1
- 3rd Gear member
Heeft men de motorsteunen bij jou gecontroleerd?
Morgenvroeg ga ik naar mn garage.
Als ze niets vinden ga ik voorstellen om de twee motorsteunen te vervangen.
Alleen nog ff vragen wat dat gaat kosten:(
Morgenvroeg ga ik naar mn garage.
Als ze niets vinden ga ik voorstellen om de twee motorsteunen te vervangen.
Alleen nog ff vragen wat dat gaat kosten:(
V40 1.8 automaat my 2003
V40 1.8 automaat my 2003
- edraket
- 7th Gear member
Als je de grote motorsteunen bedoelt, die kosten een kleine 150 euro per stuk, en dan nog een kleine 2 uur montage (de achterste is lastig). Je bent dus tussen de 400 en 500 euro kwijt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- josas1
- 3rd Gear member
Achterste steun inmiddels vervangen, heeft niet tot gewenste resultaat geleid.
Men zoekt verder.... Ze gaan nu steun thv stuurhuis vervangen.
Gelukkig hebben ze inmiddels ook gevoeld wat ik al een tijd voel in vooral, het gaspedaal.
wordt vervolgd
Men zoekt verder.... Ze gaan nu steun thv stuurhuis vervangen.
Gelukkig hebben ze inmiddels ook gevoeld wat ik al een tijd voel in vooral, het gaspedaal.
wordt vervolgd

V40 1.8 automaat my 2003
V40 1.8 automaat my 2003
- modiniro
- 2nd Gear member
Vandaag verdere diagnose uitgevoerd.
Het motorblok roteert een stukje (vanaf boven gezien) bij het starten,
deze trilling is sterk voelbaar in het dashboard en stuur.
Vermoeden is dat de onderste motorophanging instabiel is, en daardoor
ook trillingen makkelijk doorgeeft.
Het motorblok roteert een stukje (vanaf boven gezien) bij het starten,
deze trilling is sterk voelbaar in het dashboard en stuur.
Vermoeden is dat de onderste motorophanging instabiel is, en daardoor
ook trillingen makkelijk doorgeeft.
- modiniro
- 2nd Gear member
Probleem lijkt nu echt opgelost.
De drie onderste motor-ophangrubbers (rechts, voorzijde en achterzijde) (115 Euro per stuk) zijn vernieuwd. Het rubber tussen het blok en het stuurhuis bleek compleet doorgescheurd. Omwille van onbalans zijn daarom alle drie onder het blok vervangen.
Ga er nu over een maandje mee naar midden Italië, dan kan ik alles gedurende 3500 km goed beoordelen. (Heb wel een slechte herinnering aan deze auto en Italië, stond vorig jaar met een lekkend hydraulisch druklager in de bak) Hopelijk dit jaar zonder problemen.
Heerlijke reis-auto !
De drie onderste motor-ophangrubbers (rechts, voorzijde en achterzijde) (115 Euro per stuk) zijn vernieuwd. Het rubber tussen het blok en het stuurhuis bleek compleet doorgescheurd. Omwille van onbalans zijn daarom alle drie onder het blok vervangen.
Ga er nu over een maandje mee naar midden Italië, dan kan ik alles gedurende 3500 km goed beoordelen. (Heb wel een slechte herinnering aan deze auto en Italië, stond vorig jaar met een lekkend hydraulisch druklager in de bak) Hopelijk dit jaar zonder problemen.
Heerlijke reis-auto !
- Nordwin
- 1st Gear member
- Contacteer:
Ander probleem qua onbalans-Wie herkent dit?
Ik ben vandaag naar de garage geweest om het volgende probleem te onderzoeken. Er is een onbalans in de achteras (zo lijkt het) van m.n V70. Op lagere en hogere snelheden merkbaar. Alsof je onregelmatig over flauwe hobbeltjes rijdt. Niet heftig, maar duidelijk merkbaar, in je stoel...oncomfortabel.
Alle wielen zijn gebalanceerd. Zowel bij zomer, als winterbanden...geen verschil.
Er is geen trilling in het stuur. Als ik 120 rijdt en zet de motor in zijn vrij, maakt geen verschil..hetzelfde onregelmatige heel lichte maar echt aanwezige hobbelgevoel. Alsof de achterwielen gebalanceerd moeten worden, maar dat zijn ze heel nauwkeurig. (op 0 gram!) De monteur weet het niet. Moet de wagen volgende week terugbrengen voor verder onderzoek. Vraagtekens.
Wie kan mij helpen? Alvast dank!
Ik ben vandaag naar de garage geweest om het volgende probleem te onderzoeken. Er is een onbalans in de achteras (zo lijkt het) van m.n V70. Op lagere en hogere snelheden merkbaar. Alsof je onregelmatig over flauwe hobbeltjes rijdt. Niet heftig, maar duidelijk merkbaar, in je stoel...oncomfortabel.
Alle wielen zijn gebalanceerd. Zowel bij zomer, als winterbanden...geen verschil.
Er is geen trilling in het stuur. Als ik 120 rijdt en zet de motor in zijn vrij, maakt geen verschil..hetzelfde onregelmatige heel lichte maar echt aanwezige hobbelgevoel. Alsof de achterwielen gebalanceerd moeten worden, maar dat zijn ze heel nauwkeurig. (op 0 gram!) De monteur weet het niet. Moet de wagen volgende week terugbrengen voor verder onderzoek. Vraagtekens.
Wie kan mij helpen? Alvast dank!
V70 D5 Edition Sport Geartronic 2006
V70 D5 aut, MY2003
940 polar
V70 D5 aut, MY2003
940 polar
- Nordwin
- 1st Gear member
- Contacteer:
Maar hoe kan dat dan bij zowel de zomer als winterwielen? De garage heeft gisteren alle zomerwielen eraf gehad (bij die wielen was het trilprobleem!) en na het verwisselen met de winterwielen was het probleem er nog steeds!Thijs schreef:Nordwin, Lijkt mij hoogteslag in de banden.
Meestal zijn het de banden, maar dit zou wel erg toevallig zijn!
Dus:
Geen trilling in stuur
Motor tijdens rijden op stationair (900 toeren) geen verschil in de trillingen
Alle wielen nauwkeurig gebalanceerd
Wagen is op brug door volvo geinspecteerd>niets gevonden.
Trilling lijkt echt van de achteras te komen.
Wat zien we over het hoofd??????
V70 D5 aut, MY2003
940 polar
V70 D5 aut, MY2003
940 polar
- Thijs
- 7th Gear member
Wat voor merk banden zitten er op de velgen voor zomer en winter? Een wiel waarvan de band hoogteslag heeft kan 100% gebalanceerd zijn. Als degene die het gedaan heeft niet onder de kap heeft gekeken kan het dus toch zomaar hoogteslag zijn. Danwel in de band, danwel in de velg.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 6th Gear member
Wat houdt hoogteslag in? Is de band dan niet perfect rond, op het omloopvlak? Zit er een soort bult op ofzo? En dat daardoor de band steeds een keer stuitert, als het ware?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Nordwin
- 1st Gear member
- Contacteer:
Was even offline. Zowel op de zomer als wintervelgen zitten michelins. Ik heb een afspraak gemaakt met profilecenter. Die kunnen een radiale (heet dat zo?) test doen. Dus niet de wielen op de auto latend, maar er af, maar daarmee kunnen ze kennelijk de afwijking van banden controleren. Wat ik dan niet begrijp is dat ze dan geen band of canvasproblemen ontdekken bij het balanceren. Dat is dus een beperkte diagnose. Ik laat het weten. En dan zou het zowel bij de winter als de zomerbanden aanwezig zijn? Maakt niet uit of je de banden voor en achter omwisselt? Vreemd. We gaan het meemaken. Dank voor je respons en meedenken.Thijs schreef:Wat voor merk banden zitten er op de velgen voor zomer en winter? Een wiel waarvan de band hoogteslag heeft kan 100% gebalanceerd zijn. Als degene die het gedaan heeft niet onder de kap heeft gekeken kan het dus toch zomaar hoogteslag zijn. Danwel in de band, danwel in de velg.
V70 D5 aut, MY2003
940 polar
V70 D5 aut, MY2003
940 polar