Hallo,
Mijn S80 2.4 automaat van 1999 heeft al geruime tijd last van een soort hobbelingen tussen de 80 en 90 km per uur. Zowel accelererend als gewoon rijdend, alleen lijkt het bij accelereren een fractie erger te zijn. Auto is al een aantal keer tot 0 uitgebalanceerd, ook aan de auto gebeurd. Daarnaast is de uitlijning ook al goed gebeurd. Alle rubbers zijn vernieuwd, inclusief de draagarmen (origineel) en letterlijk alles van de voorwielophanhing. Ik denk inmiddels dat ik die trillingen in de aandrijflijn moet zoeken.
Daarnaast is er sinds kort een gonzend 'helicopter-achtig'geluid te horen bj bijna alle snelheden, dat veel duidelijker wordt in een bocht naar links. Hoe harder ik rij, hoe 'sneller' het geluid is, het hangt samen met de omwentelingen van de wielen/assen. Het trillen is er echter ook nog steeds.
Nu heb ik vanavond de aandrijfassen geïnspecteerd op speling, en ze met de wielen van de grond laten draaien. Ik kan radiale speling voelen, vooral aan de passagierskant in de buurt van het knikstuk in het midden van de as. Een metaalachtig geluid was aan beide assen te horen wanneer ik de as daar heen en weer wiebelde (van links naar rechts, niet de bak in en uit), echter leek dit rechts wat meer dan links.
Daarnaast zag ik dat de assen (vond ik) niet mooi gecentreerd draaiden; er was een soort van slag zichtbaar in beide aandrijfassen. Hoort dit alles of hoort een aandrijfas perfect gecentreerd te draaien met de wielen van de grond?
Daarnaast gaf ik gas, om de trillingen en het geluid op te wekken. Bij lage 'snelheden' was er niks te merken, het leek erop dat toen enkel de linkeras draaide of iets dergelijks. Zodra de rechter aandrijfas ook sneller ging draaien, wat te merken was aan meer weerstand, begon deze te rillen/trillen en deze begon duidelijk erbij te brommen (in de auto duidelijk merkbaar).
Mijn vraag is nu: wat van deze bevindingen is normaal en wat niet? Hoort zo'n as in deze situatie wat laterale speling te hebben en niet mooi rond te draaien? En dan het geluid; of het van het wiellager of een aslager afkomt kon ik niet goed beoordelen. Zo nee, dan weet ik wat me te wachten staat denk ik... Ik kijk uit naar jullie suggesties!
Rens
Gonzend 'helicopter'geluid en trillingen tussen 80-90km/h
-
- 2nd Gear member
- Musicus
- 4th Gear member
Lijkt mij dat je rechter wiellager kapot is. Omdat deze meer weerstand heeft en je hoort het geluid sterker bij een bocht naar links.
Over je aandrijfas kan ik helaas niets zeggen.
Over je aandrijfas kan ik helaas niets zeggen.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 2nd Gear member
Hoi,
Bedankt voor je antwoord. Ik ben van plan om het lager, maar ook de complete assen te vervangen om op die manier de trillingen te minimaliseren.
Nu heb ik bij Rima een prijsopgave gekregen van twee aandrijfassen inclusief montage, die mij persoonlijk behoorlijk meeviel. Alleen, is het lonend om mijn assen te vervangen tegen twee andere (jongere) aandrijfassen? Ze zijn volgens Rima gecontroleerd op speling, eventueel opnieuw ingevet en er zit een maand garantie op. Zo ja, dan ben ik toch van plan ook dit te gaan vervangen, samen met het wiellager rechts.
Rens
Bedankt voor je antwoord. Ik ben van plan om het lager, maar ook de complete assen te vervangen om op die manier de trillingen te minimaliseren.
Nu heb ik bij Rima een prijsopgave gekregen van twee aandrijfassen inclusief montage, die mij persoonlijk behoorlijk meeviel. Alleen, is het lonend om mijn assen te vervangen tegen twee andere (jongere) aandrijfassen? Ze zijn volgens Rima gecontroleerd op speling, eventueel opnieuw ingevet en er zit een maand garantie op. Zo ja, dan ben ik toch van plan ook dit te gaan vervangen, samen met het wiellager rechts.
Rens
- edraket
- 7th Gear member
Je vervangt je assen dan voor tweedehands onderdelen? Lijkt me geen goed uitgangspunt. Weet jij hoeveel die assen hebben gedraaid en of ze nog fris zijn? Je rolt dan van het ene probleem in het andere.
Hoeveel heeft jouw auto gelopen?
De assen hebben altijd een beetje speling in de bak, dat is normaal. De rechter as is een stuk langer dus daar zullen eerder trillingen optreden.
Wat Musicus aangeeft ben ik het mee eens: eerst je wiellager controleren, denk dat je het daarin moet zoeken om te beginnen.
Hoeveel heeft jouw auto gelopen?
De assen hebben altijd een beetje speling in de bak, dat is normaal. De rechter as is een stuk langer dus daar zullen eerder trillingen optreden.
Wat Musicus aangeeft ben ik het mee eens: eerst je wiellager controleren, denk dat je het daarin moet zoeken om te beginnen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
Hoi,
Ja in de eerste instantie wel, maar ik lees hier dat dat wel vaker wordt gedaan, dus vandaar die vraag. Ik wist niet dat een wiellager voor trillingen kon zorgen.
Nog even een update: Net weer de auto opgekrikt en de wielen laten draaien tot ongeveer 80km/h (op de teller). Dan is duidelijk het loei-geluid te horen, en dan het hardste precies onder het dashboardkastje.
Aan de buitenkant van de auto hoor ik het niet, ook niet bij het rechter wiel. Ik heb nogmaals aan de aandrijfassen gevoeld; en vooral de rechteras heeft speling (dus van boven naar beneden/links naar rechts) op het binnenste scharnierstuk, dus waar de tripode in de schaal van de vaste as gaat (ca 2 tot 5 mm schat ik). Links is op hetzelfde scharnierstuk ook die speling voelbaar. Op die vaste as voel ik zo geen speling.
In welk opzicht mag zo'n as ergens speling hebben? Zit er nog een lager om de aandrijfassen?
Een wiellager blijkt zelf ook wel te vervangen, dus dat wil ik zoiezo doen.
Rens
Ja in de eerste instantie wel, maar ik lees hier dat dat wel vaker wordt gedaan, dus vandaar die vraag. Ik wist niet dat een wiellager voor trillingen kon zorgen.
Nog even een update: Net weer de auto opgekrikt en de wielen laten draaien tot ongeveer 80km/h (op de teller). Dan is duidelijk het loei-geluid te horen, en dan het hardste precies onder het dashboardkastje.
Aan de buitenkant van de auto hoor ik het niet, ook niet bij het rechter wiel. Ik heb nogmaals aan de aandrijfassen gevoeld; en vooral de rechteras heeft speling (dus van boven naar beneden/links naar rechts) op het binnenste scharnierstuk, dus waar de tripode in de schaal van de vaste as gaat (ca 2 tot 5 mm schat ik). Links is op hetzelfde scharnierstuk ook die speling voelbaar. Op die vaste as voel ik zo geen speling.
In welk opzicht mag zo'n as ergens speling hebben? Zit er nog een lager om de aandrijfassen?
Een wiellager blijkt zelf ook wel te vervangen, dus dat wil ik zoiezo doen.
Rens
-
- 2nd Gear member
Heeft er iemand nog tips/meningen hiervoor?
Rens
Rens
-
- 2nd Gear member
@Haasje: dat klopt, maar als de auto met de wielen van de grond is hoor je het geluid ook... Je lijkt dan ook iets te voelen als een resonantie bij gasgeven zodat de wielen sneller gaan draaien.
Rens
Rens
-
- 2nd Gear member
Hoi weer,
Oké, bedankt voor de tip, dat is ook waar ik de herrie het duidelijkste hoor. Ik ga de gok nemen en over een week of twee de aandrijfassen vervangen. Als het geluid er dan nog is, is het wiellager aan de beurt. Mocht het trillen dan nog niet weg zijn, is het enige wat nog over is de motorsteunen...maar of dat dan ook kan zorgen voor trillingen enkel en alleen tussen de 80 en 90 km per uur weet ik niet.
Rens
Oké, bedankt voor de tip, dat is ook waar ik de herrie het duidelijkste hoor. Ik ga de gok nemen en over een week of twee de aandrijfassen vervangen. Als het geluid er dan nog is, is het wiellager aan de beurt. Mocht het trillen dan nog niet weg zijn, is het enige wat nog over is de motorsteunen...maar of dat dan ook kan zorgen voor trillingen enkel en alleen tussen de 80 en 90 km per uur weet ik niet.
Rens
- josas1
- 3rd Gear member
Ik heb sinds n paar weken ook irritante vibraties trillingen.
In gaspedaal en ook stuur.
Vorige week bougies laten vervangen, wielen perfect gebalanceert...
Zwaar k!!
twee weken voordat het optrad was n ashoes gescheurd en heb ik deze laten vervangen.
Resonanties rond 1400 toeren bij 50 km u.
En rond 1600 toeren bij 80 km u.
Gas loslaten vermindert het tot nagenoeg niet meer voelbaar.
Het lijkt alsof de motor iets meer bromt.
Stationair vind ik m meer brommen en trillen. Echter voel ik niet veel in t gaspedaal
Monteur kon niks voelen, terwijl als ik ermee rij, na n half uurtje, de rechtervoet tintelt.
Geen motorstoring gezien op vida vorige week.
Had gehoopt met nieuwe bougies dat t euvel weg zou zijn.
Zou het n aandrijfas kunnen zijn?
En wat kost zoiets?
Dinsdag weer naar garage...
Wie heeft n idee?
In gaspedaal en ook stuur.
Vorige week bougies laten vervangen, wielen perfect gebalanceert...
Zwaar k!!
twee weken voordat het optrad was n ashoes gescheurd en heb ik deze laten vervangen.
Resonanties rond 1400 toeren bij 50 km u.
En rond 1600 toeren bij 80 km u.
Gas loslaten vermindert het tot nagenoeg niet meer voelbaar.
Het lijkt alsof de motor iets meer bromt.
Stationair vind ik m meer brommen en trillen. Echter voel ik niet veel in t gaspedaal
Monteur kon niks voelen, terwijl als ik ermee rij, na n half uurtje, de rechtervoet tintelt.
Geen motorstoring gezien op vida vorige week.
Had gehoopt met nieuwe bougies dat t euvel weg zou zijn.
Zou het n aandrijfas kunnen zijn?
En wat kost zoiets?
Dinsdag weer naar garage...
Wie heeft n idee?
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
V40 1.8 automaat my 2003
-
- 2nd Gear member
Het zou een aandrijfas kunnen zijn, maar ook je motorsteunen kunnen gaar zijn.
Ik ervaar hetzelfde als jij, vooral bij 90 km/h op de teller en ik vervang binnenkort m'n bovenste & onderste motorsteun. Mocht het lukken dan laat ik het je wel weten
Ik ervaar hetzelfde als jij, vooral bij 90 km/h op de teller en ik vervang binnenkort m'n bovenste & onderste motorsteun. Mocht het lukken dan laat ik het je wel weten

Volvo S60 2.4 140 PK uit 2001
+170k km. Alle opties behalve RTI & Telefoon.
- josas1
- 3rd Gear member
Heb je ook trillingen/vibraties in gaspedaal dan?Dentheman89 schreef:Het zou een aandrijfas kunnen zijn, maar ook je motorsteunen kunnen gaar zijn.
En is dit ook plots ontstaan?
Ik heb t bij de beurt,2weken geleden, al aangegeven, maar men kon niks geks ontdekken toen....
Wellicht niet goed genoeg gecontroleerd.
Wanneer ga je naar de garage? En hebben zij dit ook gevoeld?
Altijd vreemd dat monteurs niks voelen, ik voel t nog met werkschoenen aan...
V40 1.8 automaat my 2003
V40 1.8 automaat my 2003
- josas1
- 3rd Gear member
ik ben bang voor n duurdere ingreep; aandrijfassen.
Waar ik t meeste bang voor ben...van alles vervangen en niks opgelost.
Maar iets dat spontaan op komt zetten, moet toch te vinden zijn?
Waar ik t meeste bang voor ben...van alles vervangen en niks opgelost.
Maar iets dat spontaan op komt zetten, moet toch te vinden zijn?
V40 1.8 automaat my 2003
V40 1.8 automaat my 2003
Het zijn waarschijnlijk de binnenste homokineten. Deze zijn volgens Volvo niet te vervangen, dus zullen beide aandrijfassen vervangen moeten worden. Het kan er ook maar één zijn, maar dat is lastig te bepalen.
Een duur geintje, maar loste bij mij de trillingen op. Vergeet dan niet gelijk je keringen (as-bakkant) mee te vervangen. Dat voorkant later lekkage.
Een duur geintje, maar loste bij mij de trillingen op. Vergeet dan niet gelijk je keringen (as-bakkant) mee te vervangen. Dat voorkant later lekkage.
- josas1
- 3rd Gear member
Wat was je kwijt voor dat geintjesyswichers schreef:Het zijn waarschijnlijk de binnenste homokineten. Deze zijn volgens Volvo niet te vervangen, dus zullen beide aandrijfassen vervangen moeten worden. Het kan er ook maar één zijn, maar dat is lastig te bepalen.

En was dit voor je S80T6? Die assen daarvoor zijn misschien duurder?
V40 1.8 automaat my 2003
V40 1.8 automaat my 2003
Ja was voor de T6. De lange as heb ik ergens op een sloop kunnen vinden voor zo'n 150 eur. De korte as kon ik toen nergens gebruikt vinden. Deze heb ik toen nieuw besteld bij de Volvo besteld...koste ruim 400 eur.
-
- 1st Gear member
Ik heb een zelfde gelijkend probleem gehad. Het leek alsof je op een band rijdt met veel profiel, zo'n brommend rot geluid. Werd langzamerhand steeds erger. Ik heb vandaag een nieuw wiellager laten plaatsen en weg is het! Het rijdt weer als vanouds, zo lekker soepel ruisend langs 's Heeren wegen.... :8:
-
- 2nd Gear member
Motorsteunen vervangen en het gehobbel lijkt verdwenen te zijn, verder heb ik nog een velg die licht-krom is maar daar voel ik momenteel niks van.josas1 schreef:Heb je ook trillingen/vibraties in gaspedaal dan?Dentheman89 schreef:Het zou een aandrijfas kunnen zijn, maar ook je motorsteunen kunnen gaar zijn.
En is dit ook plots ontstaan?
Ik heb t bij de beurt,2weken geleden, al aangegeven, maar men kon niks geks ontdekken toen....
Ik heb alleen nog last van een 'whoep-whoep' geluid maar dat zijn gecupte banden vermoed ik.
Volvo S60 2.4 140 PK uit 2001