Aankoop V50 Diesel

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
LlukeK
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.05.2013 - 15:34
Locatie: Nijmegen

Beste,

Ik was op zoek naar een Audi A4, BMW 3-Serie (touring) of iets in die richting. Sinds kort is mijn oog gevallen op een V50, had niet aan Volvo gedacht.

Nu heb ik een Volvo V50 2.0D Summum gevonden die mij aanspreekt. Ik heb gelezen dan een V50 1.6D erg gevoelig is voor uitgesteld onderhoud. (o.a. turbo die dan kapot kan gaan) Daarnaast denk ik dat de 1.6D net niet het vermogen heeft voor mij. De D5 vind ik een prima motor (heb vaak een XC90 D5 gereden en de motor voelde hierin prettig aan) helaas is de aanschafprijs een stuk hoger en het verbruikt schijnt redelijk hoog te zijn. Vandaar een 2.0D. Het zou fijn zijn als ik met de auto een paardentrailer inclusief paard mee kan slepen.

Advertentie van de auto:
http://www.autoscout24.de/DetailsGTM.as ... rc=st%7cas (Ik woon in Duitsland en het zal ook een Duits gekentekende auto worden)

Voor de mensen die geen Duits kunnen: de verkoper geeft aan dat het om de Summum-uitvoering gaat (zegt voor de meeste genoeg). Enige "min"-punt dat beschreven wordt is een scheur in het leer van de bestuurdersstoel (helaas geen foto van)

Nu is mijn vraag waar ik bij deze auto op moet letten. Is de motor, net als de 1.6 ook gevoelig voor uitgesteld onderhoud? Wat zijn veel voorkomende problemen bij deze auto's? Ik heb iets gelezen over de EGR.

Ik begrijp dat niet iedereen op de hoogte is van handelsprijzen in Duitsland maar is er iemand die iets kan zeggen over de juistheid van de prijs? De prijs van €5000,- is onderhandelbaar.

Is er ook iemand die het typenummer van de 2.0D motor weet of documentatie van de motor heeft?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

De 2.0D is evenals de 1.6D een Franse PSA motor, maar inderdaad een stuk steviger met veel minder kans op turboproblemen.

De auto is van 2004 en de distributieriem mag max. 10 jaar / max. 240.000 km, dus volgend jaar ben je daarvoor aan de beurt.

Roetfilter is iedere 120.000, dus je kunt nog 69.000 km.

Ik haalde met het nieuwe rijden en veel snelweg 1:20 met mijn S40-2.0D en nu met dezelfde rijstijl 1:18 met mijn S40-D5. 10% verschil dus als je rustig aan doet. Als je gaat racen, 150 met airco aan, dan gaat een D5 wel behoorlijk zuipen hoor ik van diverse collega's.

Voor de rest, tja, iedere tweedehands auto blijft een gok als je niet precies weet wat er allemaal mee gebeurd is.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Hier zit nog geen trekhaak onder, dus dat komt er nog bij.
Ik weet niet hoeveel een paardentrailer met 1 paard erin weegt, maar je mag met een V50 - 2.0D maar 1500 kg trekken. En diverse sites zeggen dat voor deze auto eigenlijk maar 1275 kg het max is.
http://www.caravantrekker.nl/adviestrek ... hp?id=1174

En volgens mij, maar dat kan in Duitsland anders zijn, kweet het niet, heeft een V50 uit 2004 niet standaard een roetfilter.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
LlukeK
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.05.2013 - 15:34
Locatie: Nijmegen

Allereerst bedankt voor de reacties.

Dat de distributieriem volgend jaar al vervangen moet worden had ik nog niet op gelet. Is er iemand die een idee heeft wat dit kost bij een universeelgarage/dealer. Ik zie zeer uiteenlopende prijzen voorbij komen. Ik heb wel technische kennis en wat sleutelervaring maar het vervangen van een distributieriem gaat me te ver.

Deze auto in de advertentie is als voorbeeld van wat ik ongeveer zoek. De prijs lijkt mij wel passend bij deze auto. Iemand die het modelnummer van dit motorblok weet?
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Hier kun je zelf van alles opzoeken wat je wilt vwb motorcodes:

http://www.onderdelenlijn.nl/wiki/motor ... eker/volvo

Vul je model in, en kijk in de tabel.
Dus een V50 - 2.0D is motorcode: D4204T
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Distributieriem voor de 2.0D kost op mijngarage.nl inclusief waterpomp, spanrol en montage 367,=

Of het verhaal van het roetfilter van toepassing is, weet ik overigens niet zeker.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”