Pagina 1 van 1

Aankoop V50 Diesel

Geplaatst: 14.05.2013 - 20:04
door LlukeK
Beste,

Ik was op zoek naar een Audi A4, BMW 3-Serie (touring) of iets in die richting. Sinds kort is mijn oog gevallen op een V50, had niet aan Volvo gedacht.

Nu heb ik een Volvo V50 2.0D Summum gevonden die mij aanspreekt. Ik heb gelezen dan een V50 1.6D erg gevoelig is voor uitgesteld onderhoud. (o.a. turbo die dan kapot kan gaan) Daarnaast denk ik dat de 1.6D net niet het vermogen heeft voor mij. De D5 vind ik een prima motor (heb vaak een XC90 D5 gereden en de motor voelde hierin prettig aan) helaas is de aanschafprijs een stuk hoger en het verbruikt schijnt redelijk hoog te zijn. Vandaar een 2.0D. Het zou fijn zijn als ik met de auto een paardentrailer inclusief paard mee kan slepen.

Advertentie van de auto:
http://www.autoscout24.de/DetailsGTM.as ... rc=st%7cas (Ik woon in Duitsland en het zal ook een Duits gekentekende auto worden)

Voor de mensen die geen Duits kunnen: de verkoper geeft aan dat het om de Summum-uitvoering gaat (zegt voor de meeste genoeg). Enige "min"-punt dat beschreven wordt is een scheur in het leer van de bestuurdersstoel (helaas geen foto van)

Nu is mijn vraag waar ik bij deze auto op moet letten. Is de motor, net als de 1.6 ook gevoelig voor uitgesteld onderhoud? Wat zijn veel voorkomende problemen bij deze auto's? Ik heb iets gelezen over de EGR.

Ik begrijp dat niet iedereen op de hoogte is van handelsprijzen in Duitsland maar is er iemand die iets kan zeggen over de juistheid van de prijs? De prijs van €5000,- is onderhandelbaar.

Is er ook iemand die het typenummer van de 2.0D motor weet of documentatie van de motor heeft?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Geplaatst: 14.05.2013 - 21:39
door Longone
De 2.0D is evenals de 1.6D een Franse PSA motor, maar inderdaad een stuk steviger met veel minder kans op turboproblemen.

De auto is van 2004 en de distributieriem mag max. 10 jaar / max. 240.000 km, dus volgend jaar ben je daarvoor aan de beurt.

Roetfilter is iedere 120.000, dus je kunt nog 69.000 km.

Ik haalde met het nieuwe rijden en veel snelweg 1:20 met mijn S40-2.0D en nu met dezelfde rijstijl 1:18 met mijn S40-D5. 10% verschil dus als je rustig aan doet. Als je gaat racen, 150 met airco aan, dan gaat een D5 wel behoorlijk zuipen hoor ik van diverse collega's.

Voor de rest, tja, iedere tweedehands auto blijft een gok als je niet precies weet wat er allemaal mee gebeurd is.

Geplaatst: 14.05.2013 - 22:38
door wim de jong
Hier zit nog geen trekhaak onder, dus dat komt er nog bij.
Ik weet niet hoeveel een paardentrailer met 1 paard erin weegt, maar je mag met een V50 - 2.0D maar 1500 kg trekken. En diverse sites zeggen dat voor deze auto eigenlijk maar 1275 kg het max is.
http://www.caravantrekker.nl/adviestrek ... hp?id=1174

En volgens mij, maar dat kan in Duitsland anders zijn, kweet het niet, heeft een V50 uit 2004 niet standaard een roetfilter.

Geplaatst: 15.05.2013 - 13:55
door LlukeK
Allereerst bedankt voor de reacties.

Dat de distributieriem volgend jaar al vervangen moet worden had ik nog niet op gelet. Is er iemand die een idee heeft wat dit kost bij een universeelgarage/dealer. Ik zie zeer uiteenlopende prijzen voorbij komen. Ik heb wel technische kennis en wat sleutelervaring maar het vervangen van een distributieriem gaat me te ver.

Deze auto in de advertentie is als voorbeeld van wat ik ongeveer zoek. De prijs lijkt mij wel passend bij deze auto. Iemand die het modelnummer van dit motorblok weet?

Geplaatst: 15.05.2013 - 17:04
door wim de jong
Hier kun je zelf van alles opzoeken wat je wilt vwb motorcodes:

http://www.onderdelenlijn.nl/wiki/motor ... eker/volvo

Vul je model in, en kijk in de tabel.
Dus een V50 - 2.0D is motorcode: D4204T

Geplaatst: 15.05.2013 - 21:25
door Longone
Distributieriem voor de 2.0D kost op mijngarage.nl inclusief waterpomp, spanrol en montage 367,=

Of het verhaal van het roetfilter van toepassing is, weet ik overigens niet zeker.