Ervaringen/advies XC70 3.2 AWD

V70 AWD
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 30.10.2008 - 22:28

Hallo,

Sinds een tijdje kijk ik uit naar een XC70 in benzineuitvoering. Ik heb nu een XC70 3.2 AWD op het oog die mij wel wat lijkt (rij hooguit 10-15000 p/j dus diesel niet echt interessant). Momenteel rijd ik in een V70 2.4T AWD bj 2002.
Enkele vragen;

1. Meermaals heb ik testen gelezen dat de automaat niet zo soepel werkt. Hoe zijn jullie (rij)ervaringen?
2. Klopt het dat de 3.2 geen distributieriem heeft maar een ketting (en dus niet vervangen hoeft te worden)?
3. Is een verbruik van 1 op 8 realistisch/haalbaar?
4. Hebben jullie verdere punten waarop ik moet letten (wil binnenkort gaan kijken)?

Bij voorbaat dank voor antwoorden,

Leon
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

In algemene zin: ik zou die 3.2 lekker laten staan. Hij slurpt net zoveel als de veel snellere, fijnere T6. De Geartronic automaat gooit idd wat roet in het eten, deze schakelt op zich wel soepel maar komt wat traag op gang en schakelt niet altijd op de meest ideale momenten. Overigens is dit subjectief, er zijn ook genoeg mensen die er prima mee kunnen leven; het is maar net wat je zoekt en wat je gewend bent. Voor de GT's geldt wel: hoe recenter, hoe beter.
V70 AWD
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 30.10.2008 - 22:28

Bedankt voor je antwoord. Zou liever ook een T6 willen hebben maar daar zijn er nog minder van op de markt en de prijs ligt meestal ook wat hoger. Heb nu een scherp geprijsde XC70 op het oog die paar duizend euro goedkoper is dan de eerste beste T6 die aangeboden wordt, dus behoorlijk verschil...
BMW 330D Touring 2001
Volvo V70 2.4T AWD 2002
Volvo XC70 D5 AWD Summum 2007
Volvo V70 2.4 2005
BMW 535D Touring 2014
Porsche 911 Targa 4S 2016
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Automaat wordt erg overdreven, het is gewoon niet de beste op de markt, maar er valt prima mee te leven. Proefrijden en je zult het zelf ervaren. 3.2 heeft inderdaad een ketting. Volgens spritmonitor.de is 1:8 realistisch.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gewoon eens gaan rijden met zo'n auto en de combinatie motor/geartronic zelf ervaren. Het is niet een bak die snel schakelt maar zoals al eerder gezegd de meest recente versies van de geartronic schakelen sneller.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Overigens zijn van de 3.2 2 versies geleverd, de 3.2 met 238 pk en degene met 243 pk. De laatste zou volgens Volvo zuiniger moeten zijn.
Ook nog leuke info: http://www.amt.nl/PageFiles/13592/002_2 ... otoren.pdf
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Met 1:8, de huidige benzineprijs en 10-15k per jaar lijkt me een D5 nog steeds voordeliger...
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21179
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Thom schreef:Met 1:8, de huidige benzineprijs en 10-15k per jaar lijkt me een D5 nog steeds voordeliger...
+2 maar het kan zijn dat TS niet van een dieselbrom houd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Met mijn diesel doe ik 1:10, ligt het omslagpunt weer net iets anders ::?
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

In dat geval zal de benzineversie het bij jou ook vast niet voor minder dan 1op7 doen... Kortom, valt te bezien... :lol:
Een dergelijk dieselverbruik kan ik met geen mogelijkheid reproduceren, zelfs niet op de autobahn of met aanhanger.
Verder geen echt advies aan ts, behalve dan zelf rijden, maar vooral ook goed (laten) nakijken op evt addertjes. Zo niet en zelf tevreden? Dan gewoon doen en lekker genieten!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
V70 AWD
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 30.10.2008 - 22:28

Bedankt voor jullie antwoorden. Hoop binnenkort eens proefrit te kunnen maken. Vind dat er relatief weinig vermogen uit een 3.2 blok wordt gehaald. Of is dat om het verschil met een T6 niet te klein te maken?
Mocht het tot een koop komen dan laat ik weer wat horen...
BMW 330D Touring 2001
Volvo V70 2.4T AWD 2002
Volvo XC70 D5 AWD Summum 2007
Volvo V70 2.4 2005
BMW 535D Touring 2014
Porsche 911 Targa 4S 2016
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Ik roep ook niet zomaar dat je die 3.2 beter kan laten staan :wink:. T'is een slurpend blok zonder fut, even cru gezegd.
V70 AWD
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 30.10.2008 - 22:28

Heb ondertussen nog wat op de autoweek site zitten spelen en daar de kosten vergeleken tussen een XC70 3.2 en XC70 D5. En wat blijkt, zoals Thom hierboven al eerder schreef; kosten 3.2 en D5 bij 10000km p/r nagenoeg gelijk. Dus ga mijn zoektocht uitbreiden naar de XC70 D5....

Weet iemand trouwens of een D5 een distributie riem of ketting heeft? En igv riem, bij welke km.stand deze vervangen moet worden (en kosten)?

Groet
BMW 330D Touring 2001
Volvo V70 2.4T AWD 2002
Volvo XC70 D5 AWD Summum 2007
Volvo V70 2.4 2005
BMW 535D Touring 2014
Porsche 911 Targa 4S 2016
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De D5 motor heeft een distributieriem met een vervangtermijn van 160.000km of op leeftijd, ik dacht 10 jaar maar dat weet ik niet zeker.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2387
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

lint schreef:De D5 motor heeft een distributieriem met een vervangtermijn van 160.000km of op leeftijd, ik dacht 10 jaar maar dat weet ik niet zeker.
Inderdaad een riem, maar bij mijn weten is de vervangtermijn voor de D5 vanaf medio 2006, MY07 dus, opgetrokken naar 180000km (in ieder geval is dat de voorgeschreven interval voor onze D5, MY07)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 AWD
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 30.10.2008 - 22:28

Wederom bedankt voor de informatie.
Hoop over 3 weken een proefrit te kunnen maken in XC70 maar dit keer een diesel...
BMW 330D Touring 2001
Volvo V70 2.4T AWD 2002
Volvo XC70 D5 AWD Summum 2007
Volvo V70 2.4 2005
BMW 535D Touring 2014
Porsche 911 Targa 4S 2016
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Weet uw budget niet, maar ik zou -indien mogelijk- opteren voor een exemplaar met de twinturbo D5 (vanaf MY2010). Dit is een erg fijn blok, gecultiveerder dan de 185pk en de Geartronic is fors verbeterd.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Thom schreef:Weet uw budget niet, maar ik zou -indien mogelijk- opteren voor een exemplaar met de twinturbo D5 (vanaf MY2010). Dit is een erg fijn blok, gecultiveerder dan de 185pk en de Geartronic is fors verbeterd.
Dat kan ik alleen maar onderschrijven. De D5 van205/215 PK is echt enorm veel zuiniger dan de 185PK versie.....
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Marc Apeldoorn schreef:
Thom schreef:Weet uw budget niet, maar ik zou -indien mogelijk- opteren voor een exemplaar met de twinturbo D5 (vanaf MY2010). Dit is een erg fijn blok, gecultiveerder dan de 185pk en de Geartronic is fors verbeterd.
Dat kan ik alleen maar onderschrijven. De D5 van205/215 PK is echt enorm veel zuiniger dan de 185PK versie.....
Inderdaad de D5 twinturbo is een veel prettiger motor, loopt mooier, minder geluid en zuiniger.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Over budget gesproken, denk dat er heel leuke , jonge karretjes zijn te vinden van het kaliber xc70, voor niet teveel centen. Was gister bij dealer, praatje maken, kwam ook nog even de belachelijk lage inruil op dit moment om de hoek. Hij liet me wat taxaties zien van oa een jong gebruikte v70r design... nog geen 3 jaar 115k en nu al 60 procent afgeschreven...?
Indien mogelijk gewoon doorrijden zei hij, er wordt zo weinig nieuw verkocht, dat moet zich wel weer een beetje herstellen...ook al is de markt voor grote zwaardere ( diesel ) auto's natuurlijk wel een heel stuk gekrompen.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”