Pagina 1 van 3
Ervaringen/advies XC70 3.2 AWD
Geplaatst: 21.05.2013 - 10:57
door V70 AWD
Hallo,
Sinds een tijdje kijk ik uit naar een XC70 in benzineuitvoering. Ik heb nu een XC70 3.2 AWD op het oog die mij wel wat lijkt (rij hooguit 10-15000 p/j dus diesel niet echt interessant). Momenteel rijd ik in een V70 2.4T AWD bj 2002.
Enkele vragen;
1. Meermaals heb ik testen gelezen dat de automaat niet zo soepel werkt. Hoe zijn jullie (rij)ervaringen?
2. Klopt het dat de 3.2 geen distributieriem heeft maar een ketting (en dus niet vervangen hoeft te worden)?
3. Is een verbruik van 1 op 8 realistisch/haalbaar?
4. Hebben jullie verdere punten waarop ik moet letten (wil binnenkort gaan kijken)?
Bij voorbaat dank voor antwoorden,
Leon
Geplaatst: 21.05.2013 - 16:26
door Thom
In algemene zin: ik zou die 3.2 lekker laten staan. Hij slurpt net zoveel als de veel snellere, fijnere T6. De Geartronic automaat gooit idd wat roet in het eten, deze schakelt op zich wel soepel maar komt wat traag op gang en schakelt niet altijd op de meest ideale momenten. Overigens is dit subjectief, er zijn ook genoeg mensen die er prima mee kunnen leven; het is maar net wat je zoekt en wat je gewend bent. Voor de GT's geldt wel: hoe recenter, hoe beter.
Geplaatst: 21.05.2013 - 17:02
door V70 AWD
Bedankt voor je antwoord. Zou liever ook een T6 willen hebben maar daar zijn er nog minder van op de markt en de prijs ligt meestal ook wat hoger. Heb nu een scherp geprijsde XC70 op het oog die paar duizend euro goedkoper is dan de eerste beste T6 die aangeboden wordt, dus behoorlijk verschil...
Geplaatst: 21.05.2013 - 18:14
door Discovery
Automaat wordt erg overdreven, het is gewoon niet de beste op de markt, maar er valt prima mee te leven. Proefrijden en je zult het zelf ervaren. 3.2 heeft inderdaad een ketting. Volgens spritmonitor.de is 1:8 realistisch.
Geplaatst: 21.05.2013 - 18:21
door lint
Gewoon eens gaan rijden met zo'n auto en de combinatie motor/geartronic zelf ervaren. Het is niet een bak die snel schakelt maar zoals al eerder gezegd de meest recente versies van de geartronic schakelen sneller.
Geplaatst: 21.05.2013 - 19:16
door Discovery
Overigens zijn van de 3.2 2 versies geleverd, de 3.2 met 238 pk en degene met 243 pk. De laatste zou volgens Volvo zuiniger moeten zijn.
Ook nog leuke info:
http://www.amt.nl/PageFiles/13592/002_2 ... otoren.pdf
Geplaatst: 21.05.2013 - 22:14
door Thom
Met 1:8, de huidige benzineprijs en 10-15k per jaar lijkt me een D5 nog steeds voordeliger...
Geplaatst: 21.05.2013 - 22:17
door diesel01
Thom schreef:Met 1:8, de huidige benzineprijs en 10-15k per jaar lijkt me een D5 nog steeds voordeliger...
+2 maar het kan zijn dat TS niet van een dieselbrom houd.
Geplaatst: 21.05.2013 - 22:39
door mjeuring
Met mijn diesel doe ik 1:10, ligt het omslagpunt weer net iets anders ::?
Geplaatst: 22.05.2013 - 00:25
door sanco
In dat geval zal de benzineversie het bij jou ook vast niet voor minder dan 1op7 doen... Kortom, valt te bezien...
Een dergelijk dieselverbruik kan ik met geen mogelijkheid reproduceren, zelfs niet op de autobahn of met aanhanger.
Verder geen echt advies aan ts, behalve dan zelf rijden, maar vooral ook goed (laten) nakijken op evt addertjes. Zo niet en zelf tevreden? Dan gewoon doen en lekker genieten!
Geplaatst: 22.05.2013 - 21:01
door V70 AWD
Bedankt voor jullie antwoorden. Hoop binnenkort eens proefrit te kunnen maken. Vind dat er relatief weinig vermogen uit een 3.2 blok wordt gehaald. Of is dat om het verschil met een T6 niet te klein te maken?
Mocht het tot een koop komen dan laat ik weer wat horen...
Geplaatst: 22.05.2013 - 21:05
door Thom
Ik roep ook niet zomaar dat je die 3.2 beter kan laten staan

. T'is een slurpend blok zonder fut, even cru gezegd.
Geplaatst: 27.05.2013 - 22:00
door V70 AWD
Heb ondertussen nog wat op de autoweek site zitten spelen en daar de kosten vergeleken tussen een XC70 3.2 en XC70 D5. En wat blijkt, zoals Thom hierboven al eerder schreef; kosten 3.2 en D5 bij 10000km p/r nagenoeg gelijk. Dus ga mijn zoektocht uitbreiden naar de XC70 D5....
Weet iemand trouwens of een D5 een distributie riem of ketting heeft? En igv riem, bij welke km.stand deze vervangen moet worden (en kosten)?
Groet
Geplaatst: 27.05.2013 - 23:01
door lint
De D5 motor heeft een distributieriem met een vervangtermijn van 160.000km of op leeftijd, ik dacht 10 jaar maar dat weet ik niet zeker.
Geplaatst: 27.05.2013 - 23:10
door Jers3n
lint schreef:De D5 motor heeft een distributieriem met een vervangtermijn van 160.000km of op leeftijd, ik dacht 10 jaar maar dat weet ik niet zeker.
Inderdaad een riem, maar bij mijn weten is de vervangtermijn voor de D5 vanaf medio 2006, MY07 dus, opgetrokken naar 180000km (in ieder geval is dat de voorgeschreven interval voor onze D5, MY07)
Geplaatst: 29.05.2013 - 08:59
door V70 AWD
Wederom bedankt voor de informatie.
Hoop over 3 weken een proefrit te kunnen maken in XC70 maar dit keer een diesel...
Geplaatst: 29.05.2013 - 20:24
door Thom
Weet uw budget niet, maar ik zou -indien mogelijk- opteren voor een exemplaar met de twinturbo D5 (vanaf MY2010). Dit is een erg fijn blok, gecultiveerder dan de 185pk en de Geartronic is fors verbeterd.
Geplaatst: 29.05.2013 - 20:44
door Marc Apeldoorn
Thom schreef:Weet uw budget niet, maar ik zou -indien mogelijk- opteren voor een exemplaar met de twinturbo D5 (vanaf MY2010). Dit is een erg fijn blok, gecultiveerder dan de 185pk en de Geartronic is fors verbeterd.
Dat kan ik alleen maar onderschrijven. De D5 van205/215 PK is echt enorm veel zuiniger dan de 185PK versie.....
Geplaatst: 29.05.2013 - 21:50
door lint
Marc Apeldoorn schreef:Thom schreef:Weet uw budget niet, maar ik zou -indien mogelijk- opteren voor een exemplaar met de twinturbo D5 (vanaf MY2010). Dit is een erg fijn blok, gecultiveerder dan de 185pk en de Geartronic is fors verbeterd.
Dat kan ik alleen maar onderschrijven. De D5 van205/215 PK is echt enorm veel zuiniger dan de 185PK versie.....
Inderdaad de D5 twinturbo is een veel prettiger motor, loopt mooier, minder geluid en zuiniger.
Geplaatst: 30.05.2013 - 00:30
door sanco
Over budget gesproken, denk dat er heel leuke , jonge karretjes zijn te vinden van het kaliber xc70, voor niet teveel centen. Was gister bij dealer, praatje maken, kwam ook nog even de belachelijk lage inruil op dit moment om de hoek. Hij liet me wat taxaties zien van oa een jong gebruikte v70r design... nog geen 3 jaar 115k en nu al 60 procent afgeschreven...?
Indien mogelijk gewoon doorrijden zei hij, er wordt zo weinig nieuw verkocht, dat moet zich wel weer een beetje herstellen...ook al is de markt voor grote zwaardere ( diesel ) auto's natuurlijk wel een heel stuk gekrompen.