Volvo V40 Distririem, autom nokkenas versteller en kleppen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Robbycat
Starter

Beste leden,

Even een korte inleiding (ondanks dat ik mezelf ook heb voorgesteld in het daarvoor bestemde forum onderdeel)
Ik rij in een Volvo V40 1.8 uit 2000. Een fijne auto op LPG met een kmstand van bijna 315.000.
Ik bezit deze Volvo nu bijna 2 jaar maar hij heeft nu echt wat onderhoud nodig. Normaal doe ik dit zelf met een vriend van me maar voor het huidige lijstje is speciaal gereedschap nodig wat wij niet hebben. Daarom mijn oproep.

Wat staat er op de lijst?

- Kleppen stellen.
Omdat de auto op gas rijdt kan het uiteraard geen kwaad om de kleppen een keer te stellen. Hiervoor is een speciaal stuk gereedschap nodig waarmee de nokkenas op zijn plaats kan worden gehouden(??)
Dit stukje reparatie valt eigenlijk een beetje samen met.....
- Tandwiel van de automatische nokkenasversteller.
Deze schijnt vaker kapot te gaan en ik heb me laten vertellen dat dat bij mij ook zo is. Het schijnt niet echt een probleem te zijn maar als de boel voor de kleppen toch los moet dan kan dit wellicht ook meteen opgelost worden.
- Distributieriem.
Deze is bij 218.000 vervangen. Volgens mij moet deze na 120.000 weer vervangen worden? Het is dus nog niet keihard nodig maar zo langzamerhand begint het wel tijd te worden.

Mijn vraag is eigenlijk.... zijn er mensen op dit forum die in hun vrije tijd aan auto's (willen) sleutelen? Zo ja, heeft er iemand belang bij om bovenstaande klussen voor mij uit te voeren?

Als laatste zit ik nog met een vraagstuk over de koude start (altijd automatisch op benzine, niet op LPG). Bij een koude start 's ochends heb ik eigenlijk altijd dat mijn motor management lampje gaat branden. Ik merk er qua motor niks van. Hij hikt niet of wat dan ook maar toch gaat hij aan. Meestal staat hij dan dagen achtereen aan totdat ik een dag heb waarbij ik de auto bovengemiddeld vaak moet starten, dan wil hij wel eens uit gaan. Meestal van korte duur want bij de eerstvolgende koude start (de volgende ochtend) gaat hij weer aan. Is er iemand die een idee heeft waarom?
De foutcodes zijn misfire (meestal cilinder 1 of 3).
Bobine's en accukabels zijn vervangen, bougies zijn ook meerdere keren vervangen. Niets van dit lost het probleem op. Het is geen ernstig probleem want mijn Volvo brengt me getrouw overal waar ik heen wil maar toch zou ik het fijn vinden als dit opgelost zou worden. Het hoort niet dat ik continue tegen dat oranje lampje aan zit te kijken.

Nou, dat was een heel verhaal. Ik hoop dat de verlossende tip voor het motormanagement verhaal er tussen zit. Uiteraard maak je me ook erg blij als je voor mij de reparaties/onderhoud kan uitvoeren zoals beschreven.

Ik hoor graag.

Met vriendelijke groet,

Rob.
MarioC70
6th Gear member

Dat gereedschap is om de nokkenassen af te stellen,bij kleppen stellen moet je de nokkenassen compleet demonteren.
Ik ben in het bezit van het benodigde gereedschap en onderdelen daar voor.
Is een vrij dure ingreep,kleppen stellen plus een nieuw nokkenastandwiel.
Het lampje gaat branden,meestal omdat het mengsel te arm is.
Kan zijn dat inderdaad de kleppen te strak staan,of het lpg filter zit verstopt.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Robbycat
Starter

Hallo Mario,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb je even een pm gedaan.

Over het management lampje.
Deze gaat al aan voordat hij op LPG is overgeschakeld. Meestal binnen een minuut na het starten brandt het lampje al en dan loopt hij nog op benzine. Het verstoppen van het LPG filter zou, mijns inziens, dus niet de reden kunnen zijn van het branden van het lampje.
De kleppen misschien wel, maar zou hij dan sowieso niet erg slecht op beide brandstoffen lopen?
Overigens is laatst de compressie gemeten, deze zat op zo'n beetje 10bar voor elke cilinder. Geen idee wat zo'n blok normaal scoort in de gemiddelde compressie test.

Nogmaals dank voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Rob.
Robbycat
Starter

Hallo Mede forummers,

Hierbij even een collectieve reactie en tevens de melding dat deze op slot mag.

Alles is inmiddels verholpen.
Kleppen zijn gesteld, nokkenastandwiel is vervangen en er zit een nwe distrikit op.

Motorlampje gaat niet meer aan, geen ellende bij het rijden op LPG en een motortje die weer klinkt als een naaimachientje.
Kortom, een blije bestuurder.

Voor die paar mensen die via PM of het forum gereageerd hebben, bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,

Rob.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”