Pagina 1 van 2

Motormanagement lampje dat maar niet uit wil blijven....

Geplaatst: 28.05.2013 - 08:57
door Niels S80
Goedemorgen,

Juli vorig jaar heb ik mijn fijne Volvo S80 ingeruild voor een Volvo V70 (wegens gezinsuitbreiding) bij een Volvo specialist. Het is een 2.4t automaat op LPG. Vanaf het begin dat we hem hebben brandt er een motor storingslampje welke code 261A Lambda regeling bovengrens geeft (zoiets igg). Ik ben al heel vaak terug geweest om het te laten oplossen, maar tot op heden is het nog steeds een probleem wat me steeds meer begint te ergeren. De Volvo specialist valt niets te verwijten aangezien zij blijven proberen om het op te lossen. Sterker nog; ik ben er uiterst tevreden over, super service! Daar kunnen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen.

Veel oplossingen die beschikbaar zijn voor deze code zijn reeds vervangen of gecontroleerd. Hierbij een opsomming;
  • Voorste lambda sensor vervangen (origineel)
  • Lekkage gecontroleerd aan inlaatzijde en uitlaatzijde
  • Katalysator vervangen
  • Luchtmassameter vervangen
Verder doet het zich voor op zowel LPG als op benzine en heeft de auto een AC-tronics gasklephuis.

Hebben jullie nog suggesties?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Niels

Geplaatst: 28.05.2013 - 11:19
door MarioC70
Te arm mengsel,waarschijnlijk klepspeling te strak of lpg druk te laag door vervuiling van filter of pomp..

Geplaatst: 28.05.2013 - 11:48
door sbv
Kapotte kabel naar de sonde toe ?

Geplaatst: 28.05.2013 - 12:03
door ferretje
als de auto verder goed functioneert, lampje loskoppelen?

Geplaatst: 28.05.2013 - 12:22
door Niels S80
Bedankt voor jullie reacties.
MarioC70 schreef:Te arm mengsel,waarschijnlijk klepspeling te strak of lpg druk te laag door vervuiling van filter of pomp..

Het probleem doet zich voor op zowel benzine als op LPG. Ik weet niet of ze de klepspeling hebben gecontroleerd, maar ik weet wel dat ze de compressie hebben gecontroleerd, ook geen afwijkingen.
sbv schreef:Kapotte kabel naar de sonde toe ?
Schijnt soms een probleem te zijn door olielekkage toch?
ferretje schreef:als de auto verder goed functioneert, lampje loskoppelen?
Niet echt handig voor mogelijke toekomstige problemen...

Geplaatst: 28.05.2013 - 13:03
door MarioC70
Plakbandje op het lampje,dan zie je het niet,sorry voor het domme antwoord..

Geplaatst: 28.05.2013 - 13:16
door wim de jong
Tsja, ik had zoiets ook heel vaak met de classic V70, liep ook met LPG.
Zomaar dat lampje aan op LPG, en bleef branden met benzine. Na verloop ging deze weer uit, en dan een weekje later spontaan weer aan voor een week. Ook ging wel eens het lampje aan als de LPG bijna op was.

Het bleek later dat de LPG pomp in de LPG tank aan het overlijden was, waardoor de druk niet meer voldoende was. Dus het mengsel te arm. Na verloop de pomp toch maar vervangen, en het lampje ging nooit meer aan.

Ik weet niet of dit probleem ook bij jouw speelt, maar wie weet!

Geplaatst: 28.05.2013 - 13:53
door Niels S80
wim de jong schreef:Tsja, ik had zoiets ook heel vaak met de classic V70, liep ook met LPG.
Zomaar dat lampje aan op LPG, en bleef branden met benzine. Na verloop ging deze weer uit, en dan een weekje later spontaan weer aan voor een week. Ook ging wel eens het lampje aan als de LPG bijna op was.

Het bleek later dat de LPG pomp in de LPG tank aan het overlijden was, waardoor de druk niet meer voldoende was. Dus het mengsel te arm. Na verloop de pomp toch maar vervangen, en het lampje ging nooit meer aan.

Ik weet niet of dit probleem ook bij jouw speelt, maar wie weet!
Om mogelijke LPG problemen uit te sluiten (wat niet ondenkbaar is natuurlijk) hebben 'we' de storing al eens gewist en vervolgens alleen op benzine gereden. De storing kwam net zo snel weer terug.

Ik zit me net te bedenken dat na het vervangen van de kat (tweedehands), de storing een hele tijd weg is geweest (weken in plaats van dagen). Kan dit er nog iets mee te maken hebben?

Geplaatst: 28.05.2013 - 16:19
door MarioC70
Zou de klepspeling ook controleren voor de zekerheid,mengsel is blijkbaar te arm,vandaar de verkeerde lambdawaarde,goed uitlezen eerst lijkt mij..
Met Vida..

Geplaatst: 28.05.2013 - 16:54
door Gast
Wat men al aangeeft, een te arm mengsel waarschijnlijk ten gevolge te weinig klepspeling.
Helaas ga je met een compressietest te weinig klepspeling er (meestal) niet uit halen.
Hoeveel km heeft de 2.4T al op gas gelopen?

Lees hier maar eens wat er dan moet gebeuren, heb ik ooit onder handleidingen gemaakt:
klepspeling controleren >>KLIK<<

Ik weet niet hoelang je er zo al mee rijdt, maar bij kwam dit er later over heen (ik was te laat):
cilinderkop revisie (hier klikken)
Een lek-test is nmm niet verkeerd, om lekke kleppen uit te sluiten.
Dus als je hem zo hebt gekocht is het zeker garantie, ik neem tenminste aan dat je vanaf het begin hebt geklaagd.

Geplaatst: 28.05.2013 - 21:41
door Niels S80
AlexV70 schreef:Wat men al aangeeft, een te arm mengsel waarschijnlijk ten gevolge te weinig klepspeling.
Helaas ga je met een compressietest te weinig klepspeling er (meestal) niet uit halen.
Hoeveel km heeft de 2.4T al op gas gelopen?

Lees hier maar eens wat er dan moet gebeuren, heb ik ooit onder handleidingen gemaakt:
klepspeling controleren >>KLIK<<

Ik weet niet hoelang je er zo al mee rijdt, maar bij kwam dit er later over heen (ik was te laat):
cilinderkop revisie (hier klikken)
Een lek-test is nmm niet verkeerd, om lekke kleppen uit te sluiten.
Dus als je hem zo hebt gekocht is het zeker garantie, ik neem tenminste aan dat je vanaf het begin hebt geklaagd.
Ik heb net door de topics zitten lezen, knap staaltje werk. Ik zal het morgen eens bespreken. Ik heb inderdaad vanaf dag één geklaagd. De auto heeft overigens iets van 70.000 km op LPG gelopen.

Ik moet zeggen dat na het lezen van je topics, ik er toch een onbehaaglijk gevoel van begin te krijgen....

To be continued...

Geplaatst: 28.05.2013 - 22:21
door M@rcel
Niels S80 schreef: Ik moet zeggen dat na het lezen van je topics, ik er toch een onbehaaglijk gevoel van begin te krijgen....
Mijn S80 draait inmiddels alweer bijna 200.000km (vande ruim 300.000km) op LPG. Geen centje pijn, draait prima.

Geplaatst: 28.05.2013 - 22:39
door Sjo
Misschien een oplossing.
mijn baas heeft een v70 2.4 170pk,hij heeft ook last van het lampje dat gaat branden,tenzij hij plus benzine tankt (v-power,bp ultimate of iets dergelijks)klinkt heel stom maar wij hebben meerdere klanten die na het tanken van deze benzine nergens meer last van hebben.
zelf heb ik eens hetzelfde gehad bij een vw polo,het bleek dat de koelvloeistof temperatuur sensor op sommige momenten een totaal verkeerde temperatuur doorgaf.na het vervangen van deze sensor heb ik er nooit meer last van gehad.

Geplaatst: 29.05.2013 - 00:15
door Gast
M@rcel schreef:
Niels S80 schreef: Ik moet zeggen dat na het lezen van je topics, ik er toch een onbehaaglijk gevoel van begin te krijgen....
Mijn S80 draait inmiddels alweer bijna 200.000km (vande ruim 300.000km) op LPG. Geen centje pijn, draait prima.
Maar ik weet hoe jij rijdt, heel beschaafd. :wink:
De vraag is hoe die 70d km van @Niels S80 zijn bereden. Als daar een "jonge" hond in heeft lopen trappen?

Geplaatst: 29.05.2013 - 00:36
door Niels S80
AlexV70 schreef:
M@rcel schreef:
Niels S80 schreef: Ik moet zeggen dat na het lezen van je topics, ik er toch een onbehaaglijk gevoel van begin te krijgen....
Mijn S80 draait inmiddels alweer bijna 200.000km (vande ruim 300.000km) op LPG. Geen centje pijn, draait prima.
Maar ik weet hoe jij rijdt, heel beschaafd. :wink:
De vraag is hoe die 70d km van @Niels S80 zijn bereden. Als daar een "jonge" hond in heeft lopen trappen?
Hij doet het al vanaf dag 1, dus ik ben onschuldig.....Het LPG systeem is er 50dkm voor mij in gezet. Dat onbehaaglijke gevoel komt echter niet van de LPG, maar door de symptomen. Ik zal het morgen wel eens bespreken, de auto staat nu namelijk in de garage vanwege automaat problemen......Ik wilde eigenlijk geen automaat meer kopen, maar deze had een gereviseerde automaat. Ik dacht; Die verslijt ik niet meer......Ik ben hem al twee weken kwijt, maar opnieuw top service van de garage!

Geplaatst: 29.05.2013 - 12:32
door Gast
Ok dus ook problemen met automaat.
Nu willen AC-tronics gasklephuizen nog wel eens gevoelig zijn, zeker bij automaten.
Ik heb er 3 gehad van ACT, daarna (nieuwe) originele ETM van Volvo en de problemen waren over.
Ook toen ging het lampje branden. Bij automaten gaat ie dan zoeken bij het schakelen.

Dus jouw problemen kunnen ook nog komen door de ETM

Geplaatst: 29.05.2013 - 12:59
door Niels S80
AlexV70 schreef:Ok dus ook problemen met automaat.
Nu willen AC-tronics gasklephuizen nog wel eens gevoelig zijn, zeker bij automaten.
Ik heb er 3 gehad van ACT, daarna (nieuwe) originele ETM van Volvo en de problemen waren over.
Ook toen ging het lampje branden. Bij automaten gaat ie dan zoeken bij het schakelen.

Dus jouw problemen kunnen ook nog komen door de ETM
Het storingslampje is al een probleem van bijna een jaar oud, het probleem met de automaat is van 3 weken terug.

Ik heb begrepen dat ze de ETM gisteren hebben vervangen voor een originele en daarbij ook de toerentalsensoren(?) van de automaat hebben vervangen. Alles was weer in orde, maar ze wilden hem graag nog even houden om alles te controleren. Ik heb al vaker gehoord dat de ETM van AC-tronics niet altijd goed werkt.

Geplaatst: 29.05.2013 - 20:18
door Niels S80
Ik heb begrepen dat de originele ETM ook niet heeft geholpen. Hij schakelt weer 'aardig', maar hij geeft nog steeds storingen. Weer afwachten dus....

Twee weken terug is de auto nog bij Autrans geweest (die de bak gereviseerd had) en die geven aan dat het in ieder geval niet aan de bak kan liggen (solenoids en bekabeling zijn twee weken terug blijkbaar uit voorzorg wel vernieuwd). Dit heeft echter ook niet geholpen.

Geplaatst: 29.05.2013 - 20:43
door M@rcel
Je zegt dat de voorste lamba is vervangen. Maar het is toch juist de achterste die de controle uitvoert? En dus(?) het lampje laat oplichten?

Geplaatst: 29.05.2013 - 22:44
door Niels S80
M@rcel schreef:Je zegt dat de voorste lamba is vervangen. Maar het is toch juist de achterste die de controle uitvoert? En dus(?) het lampje laat oplichten?
Dat is een goeie, ik zal het nog eens navragen welke het is geweest.