Detroit Motorshow 2005
De Volvo 3CC is een aërodynamisch gelijnde auto die door een unieke 2+1-configuratie plek biedt aan drie Detroit Motor Show 2005
Volvo 3CC: compact met grote veiligheid
- Realistisch studiemodel voor duurzame mobiliteit
- Compacte auto met de veiligheid van een grote auto
- Unieke 2+1-configuratie
- Uniek Safety Ride Down Concept
- Aantrekkelijke, sportieve styling
- Zeer krachtige elektrische aandrijving
Beesd, 10 januari 2005 - Op de Motor Show van Detroit is Volvo's meest recente studiemodel te zien, de Volvo 3CC. Dit prototype toont Volvo's visie op het gebied van duurzame mobiliteit in het segment van compacte auto's. Daarnaast ging de aandacht uit naar het veiligheidsaspect van compacte auto's en de impact van botskrachten bij een frontale aanrijding.
volwassenen of twee volwassenen en twee kinderen. Het prototype is uitgerust met een krachtig elektrisch aandrijfaggregaat dat de 3CC een top van 135 kilometer per uur bezorgt, zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Door zijn lage zwaartepunt, zijn lage gewicht en zijn onderstel met dubbele, boven elkaar geplaatste draagarmen reageert de 3CC als een echte sportauto. Het studiemodel is een vervolg op de Tandem Concept Car; een energiezuinige tweezitter die 50 procent minder ruimte inneemt dan een reguliere auto. Zowel de 3CC als de Tandem is ontwikkeld door het Volvo Monitoring and Concept Center (VMCC) in Californië.
"Uitgangspunt was de ontwikkeling van een auto voor de toekomst", licht Lex Kerssemakers, Senior Vice President Brand, Business en Product Strategy van de Volvo Car Corporation, toe. "Een auto die het milieu zo min mogelijk belast en weinig ruimte in beslag neemt. Uiteraard heeft hij daarnaast prettige rijeigenschappen, een aantrekkelijk uiterlijk en is hij op-en-top veilig. De Volvo 3CC toont al met al aan dat auto's in de toekomst tegelijkertijd schoon, veilig en efficiënt kunnen zijn."
Unieke details
Van binnen oogt de 3CC ruim, vanwege de ergonomische, op ooghoogte geplaatste bedieningselementen, de smalle voorruitstijlen en de drie transparante dakpanelen. Bij het openen van de omhoog scharnierende deuren schuift het "zwevende" instrumentenpaneel naar voren om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. Tot de unieke details behoren speciale schakelaars op het instrumentenpaneel voor de verlichting, de klimaatregeling en het audiosysteem. De afstandssensoren waarmee de schakelaars zijn uitgerust, worden geactiveerd zodra een vinger ze dichter dan 5 millimeter benadert.
Botsing: interieur schuift naar voren
Uiteraard is bij de ontwikkeling van de 3CC veel aandacht besteed aan het aspect veiligheid. Daartoe is onder meer gebruik gemaakt van een ultrasterk stalen spaceframe en een daarop gelijmde carrosserie die bestaat uit een eendelige schaal van koolstofvezel. Het grootste probleem waarmee de ontwikkelaars van de compacte Volvo 3CC tijdens het proces te maken kregen, was het feit dat de botskrachten die vrijkomen bij een frontale aanrijding door een relatief kleine kreukelzone moesten kunnen worden opgevangen. Een compacte auto heeft immers weinig vervormingsruimte. Tevens moest worden voorkomen dat de inzittenden bij een dergelijke botsing te ver naar voren zouden schieten. Uiteindelijk kwam men uit op het revolutionaire Volvo Safety Ride Down Concept; een unieke oplossing waarbij het gehele interieur bij een frontale aanrijding naar voren schuift. Dat klinkt misschien paradoxaal, maar door de elkaar tegenwerkende krachten van de impact van de botsing (naar achteren) en die van het naar voren schuivende interieur mét zijn inzittenden wordt de botsenergie al voor een groot deel geabsorbeerd, waardoor een relatief kleine kreukelzone geen bezwaar meer is. Het principe is eenvoudig: in het geval van een frontale aanrijding schuiven alle stoelen (zowel voor- als achterbank) over een railsysteem iets naar voren. Adaptieve schokbrekers vangen vervolgens de botskracht op; de mate waarin is afhankelijk van de kracht van de botsing en het aantal en gewicht van de inzittenden.
Ook het stuur en het 'zwevende' instrumentenpaneel schuiven bij een crash voorwaarts, waardoor de bestuurder meer bewegingsruimte krijgt. Het schuifsysteem treedt ook in werking bij een aanrijding van achteren, zij het dat de stoelen dan in omgekeerde richting over de rails bewegen. Het Volvo Safety Ride Down Concept wordt al meer dan drie jaar actief getest. In gewijzigde vorm is het al zo'n veertig jaar te zien geweest in diverse Volvo-conceptstudies.
Adaptieve schokbrekers
De adaptieve schokbrekers die voor het eerst in Volvo's R-modellen werden toegepast zijn aangepast, zodat ze nu in de 3CC kunnen worden gebruikt om de kracht van de verschuiving van het inzittendencompartiment af te remmen. Ze zijn hydraulisch en werken volledig elektronisch, waardoor ze elke twee milliseconden op basis van informatie van diverse sensoren kunnen worden aangepast. "Het Volvo Safety Ride Down Concept betekent een veelbelovende stap in onze ontwikkelingen op het gebied van veiligheid", verklaart Ingrid Skogsmo, Director Volvo Cars Safety. "Gedurende de ontwikkelingsfase hebben we veel geleerd, en de logische volgende stap is het verder ontwikkelen van de technologie, zodat hij geschikt wordt voor de consumentenmarkt."
Duurzame mobiliteit
Met studies als de 3CC en Tandem maakt Volvo een grote stap op het gebied van duurzame mobiliteit. Modellen die niet alleen energiezuinig en schoon zijn, maar ook minder ruimte in beslag nemen, er krachtig uitzien en met goede prestaties en een zeer hoog veiligheidsniveau. "Volvo hecht net zoveel waarde aan het milieu als aan veiligheid en kwaliteit", verduidelijkt Anders Kärrberg, Environmental Director Volvo Car Corporation Governmental Affairs. "We willen een belangrijke rol spelen in de mobiliteit, zonder daarbij tekort te doen aan ecologische factoren. De Volvo 3CC neemt in dit streven een vooraanstaande positie in. Hopelijk zetten we met dit studiemodel iedereen aan het denken over de toekomst van mobiliteit."
Persberichten Detroit Motorshow
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24629
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24629
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Detroit Motorshow 2005
Volvo streeft naar milieuleiderschap
- Zorg voor het milieu heeft topprioriteit bij Volvo Cars
- Volvo's doel: een toppositie op het gebied van milieu in premiumsegment
- Innovatieve technologie voor een schone auto en een gezond interieur
Beesd, 10 januari 2005 - Al sinds het allereerste begin staat bij Volvo de zorg voor het milieu hoog in het vaandel. Geen wonder dan ook dat Volvo vandaag de dag tal van milieuvriendelijke toepassingen in haar modellengamma voert. De milieufilosofie is veelomvattend en garandeert dat Volvo ook in de toekomst haar prominente positie op milieugebied zal continueren.
Langdurige en verantwoorde mobiliteit is een van Volvo's topprioriteiten. "Dertig procent van de Volvo-rijders associeert Volvo met het voorkomen van vervuiling. Dit uitgangspunt vormt voor ons de basis van onze uitgebreide milieufilosofie. Niet voor niets is ons streven om in het premiumsegment de absolute leider te worden op het gebied van milieu", aldus Hans-Olov Olsson, President en CEO van Volvo Car Corporation. "Onze betrokkenheid bij veilige mobiliteit moet worden uitgebreid van de bescherming van de inzittenden en andere weggebruikers tot persoonlijke gezondheid voor iedereen."
Een lange traditie
Volvo erkent al lange tijd dat auto's weliswaar bijdragen aan de sociaal-economische ontwikkeling van onze maatschappij, maar ook de nodige ongewenste neveneffecten met zich meebrengen. Of, zoals het Zweedse merk het in 1972 verwoordde: 'auto's veroorzaken vervuiling, lawaai en afval'. Volvo Car Corporation heeft dan ook een lange traditie waar het de ontwikkeling van veiligheids- en milieusystemen betreft. Zo introduceerde Volvo in 1976 de driewegkatalysator met Lambdasonde. Een innovatie die op milieugebied als even belangrijk mag worden beschouwd als de veiligheidsgordel op het gebied van persoonlijke veiligheid. Vanaf dat moment heeft Volvo verschillende innovaties op de markt gebracht die de schadelijke invloed van de auto op het milieu moeten verkleinen.
De uitdagingen
Vandaag de dag wil Volvo zich vooral op drie grote uitdagingen concentreren:
Terugdringing van het broeikaseffect. Het broeikaseffect is tegenwoordig een van de grootste milieubedreigingen. Het minimaliseren van de uitstoot van kooldioxide is dan ook een belangrijk uitgangspunt voor Volvo.
Beperking van de milieuvervuiling. Vooral in de stedelijke omgeving is de vervuiling voor ons een punt van grote zorg, omdat een slechte luchtkwaliteit negatieve gevolgen heeft voor de gezondheid van de mens.
Betere mobiliteit in de stad. Dit omdat filevorming in veel steden voor veel weggebruikers een hinderlijke last is.
De oplossingen
Volvo is ervan overtuigd dat een geavanceerde technologie voor de toekomst noodzakelijk is, maar dat ook het creëren van alternatieve oplossingen voor dit moment essentieel is. "Om de uitstoot van kooldioxide te verminderen, denken we dat biogas op de korte termijn een positief effect op het milieu kan hebben. Deze brandstof wordt gewonnen uit organisch materiaal", legt Anders Kärrberg uit, Environmental Director van Volvo Car Corporation. ?Volvo ziet een toekomst voor zich waarin verschillende oplossingen mogelijk zijn. We onderzoeken op dit moment diverse 'groene' alternatieven als biobrandstoffen en hybriden?, vervolgt hij. "Volvo heeft daarnaast ook de 3CC Concept Car gelanceerd; een aantrekkelijke en milieuvriendelijke kleine auto." Dit studiemodel past een aantal mogelijke toekomstige toepassingen toe. Hij werd in het Volvo Monitoring and Concept Center in Californië ontwikkeld, en zijn unieke ontwerp biedt ruimte aan drie volwassenen of twee volwassenen en twee kinderen. "Om de ozonproblematiek aan te pakken, zijn de meeste Volvo's momenteel uitgerust met PremAir®; een katalysator die het smog-vormende ozon omzet in zuurstof. Daarnaast brengt Volvo auto's met PZEV-motoren (Partial Zero Emissions Vehicles) op de markt, die voldoen aan de strengste milieueisen ter wereld", besluit Kärrberg.
Methaan: de brandstof voor de toekomst
Volvo heeft milieuvriendelijke modellen ontwikkeld die worden aangedreven door methaangas. De uitstoot van kooldioxide van een Bi-Fuel Volvo op Compressed Natural Gas (CNG), bijvoorbeeld, ligt ongeveer 25 procent lager dan die van een benzinemotor. Een auto die op biogas loopt, draagt zelfs vrijwel niet bij aan het broeikaseffect. Bi-Fuels zijn even veilig, krachtig en ruim als 'reguliere' Volvo's, maar dragen daarnaast dus op een positievere manier bij aan het milieu.
PremAir® en PZEV
Ozon laag bij de grond wordt gevormd wanneer stikstofoxides en koolwaterstofverbindingen afkomstig van het verkeer worden blootgesteld aan zonlicht. Samen met andere schadelijke chemicaliën in de lucht vormt het ozon smog. Het probleem doet zich sterker voor in de zomer, vooral in de grote steden. Volvo was de eerste autofabrikant die haar modellen uitrustte met PremAir®. Een speciale katalytische coating om de radiateur, die ozon laag bij de grond tijdens het rijden omzet in zuurstof. Onderzoek wijst uit dat 75 procent van de ozon die door de radiateur stroomt op deze manier in zuurstof wordt omgezet. PZEV is een van de strengste uitstootnormen die er op dit moment wereldwijd bestaan. De emissies van koolwaterstofverbindingen en stikstofoxides van auto?s met een PZEV-motor zijn dan ook extreem laag. De nieuwe Volvo S40 en de Volvo?s V50, S60 en V70 zijn in bepaalde Amerikaanse staten nu leverbaar met een PZEV-krachtbron.
Veilig en gezond interieur
Het interieur van een Volvo is veilig en gezond, zelfs voor mensen met astma of allergieën. Er is veel aandacht besteed aan het gebruik van milieuvriendelijke materialen. Het interieur voldoet daarnaast aan de Öko-Tex 100-norm. Deze certificering omvat onderdelen als de bekleding, veiligheidsgordels en vloermatten. Ook het eventueel gebruikte leer is geverfd op een chroomvrije manier, met gebruik van natuurlijke plantenextracten. Andere onderdelen als de knop van de handrem en bijvoorbeeld het embleem op het stuur zijn ontwikkeld op hun antiallergene eigenschappen.
Interior Air Quality System (IAQS)
Volvo doet haar uiterste best om de auto ook vanbinnen zo schoon mogelijk te maken. Een koolstoffilter voorkomt dat stof, kleine deeltjes en pollen door het ventilatiesysteem naar binnen komen. Ook kunnen alle modellen worden voorzien van het Interior Air Quality System (IAQS). Dit bestaat uit een elektronische sensor die de hoeveelheid koolmonoxide in de inkomende lucht in de gaten houdt en de luchtinlaten sluit als dit niveau te hoog wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan filesituaties en tunnels. Een speciaal filter beschermt de inzittenden verder tegen vrijwel alle onprettige geurtjes van bijvoorbeeld uitlaatgassen, ruitensproeiervloeistof, olie en diverse andere schadelijke gassen.
Netwerkverbindingen
Tot slot dit: geen enkele autofabrikant kan volledig autonoom de volledige milieuproblematiek aanpakken. Volvo Cars maakt dan ook deel uit van een internationaal netwerk van overheden, onderzoekers, fabrikanten en andere ondernemingen dat onder meer werkt aan nieuwe technologische oplossingen. Daarnaast neemt Volvo deel in diverse initiatieven en projecten, zoals:
Biogas Cities: een project van Volvo Cars, AB Volvo, lokale gemeenten en brandstofleveranciers, dat het gebruik van bio- en aardgas wil aanmoedigen.
Volvo Adventure: een internationaal milieu-educatieproject voor jongeren dat wordt uitgevoerd in samenwerking met UNEP; de United Nations Environment Programme.
De Volvo Environment Prize: een prijs van 200.000 dollar, die wordt uitgereikt aan personen of instellingen die een significante bijdrage leveren aan onderzoek op het gebied van milieu.
Volvo streeft naar milieuleiderschap
- Zorg voor het milieu heeft topprioriteit bij Volvo Cars
- Volvo's doel: een toppositie op het gebied van milieu in premiumsegment
- Innovatieve technologie voor een schone auto en een gezond interieur
Beesd, 10 januari 2005 - Al sinds het allereerste begin staat bij Volvo de zorg voor het milieu hoog in het vaandel. Geen wonder dan ook dat Volvo vandaag de dag tal van milieuvriendelijke toepassingen in haar modellengamma voert. De milieufilosofie is veelomvattend en garandeert dat Volvo ook in de toekomst haar prominente positie op milieugebied zal continueren.
Langdurige en verantwoorde mobiliteit is een van Volvo's topprioriteiten. "Dertig procent van de Volvo-rijders associeert Volvo met het voorkomen van vervuiling. Dit uitgangspunt vormt voor ons de basis van onze uitgebreide milieufilosofie. Niet voor niets is ons streven om in het premiumsegment de absolute leider te worden op het gebied van milieu", aldus Hans-Olov Olsson, President en CEO van Volvo Car Corporation. "Onze betrokkenheid bij veilige mobiliteit moet worden uitgebreid van de bescherming van de inzittenden en andere weggebruikers tot persoonlijke gezondheid voor iedereen."
Een lange traditie
Volvo erkent al lange tijd dat auto's weliswaar bijdragen aan de sociaal-economische ontwikkeling van onze maatschappij, maar ook de nodige ongewenste neveneffecten met zich meebrengen. Of, zoals het Zweedse merk het in 1972 verwoordde: 'auto's veroorzaken vervuiling, lawaai en afval'. Volvo Car Corporation heeft dan ook een lange traditie waar het de ontwikkeling van veiligheids- en milieusystemen betreft. Zo introduceerde Volvo in 1976 de driewegkatalysator met Lambdasonde. Een innovatie die op milieugebied als even belangrijk mag worden beschouwd als de veiligheidsgordel op het gebied van persoonlijke veiligheid. Vanaf dat moment heeft Volvo verschillende innovaties op de markt gebracht die de schadelijke invloed van de auto op het milieu moeten verkleinen.
De uitdagingen
Vandaag de dag wil Volvo zich vooral op drie grote uitdagingen concentreren:
Terugdringing van het broeikaseffect. Het broeikaseffect is tegenwoordig een van de grootste milieubedreigingen. Het minimaliseren van de uitstoot van kooldioxide is dan ook een belangrijk uitgangspunt voor Volvo.
Beperking van de milieuvervuiling. Vooral in de stedelijke omgeving is de vervuiling voor ons een punt van grote zorg, omdat een slechte luchtkwaliteit negatieve gevolgen heeft voor de gezondheid van de mens.
Betere mobiliteit in de stad. Dit omdat filevorming in veel steden voor veel weggebruikers een hinderlijke last is.
De oplossingen
Volvo is ervan overtuigd dat een geavanceerde technologie voor de toekomst noodzakelijk is, maar dat ook het creëren van alternatieve oplossingen voor dit moment essentieel is. "Om de uitstoot van kooldioxide te verminderen, denken we dat biogas op de korte termijn een positief effect op het milieu kan hebben. Deze brandstof wordt gewonnen uit organisch materiaal", legt Anders Kärrberg uit, Environmental Director van Volvo Car Corporation. ?Volvo ziet een toekomst voor zich waarin verschillende oplossingen mogelijk zijn. We onderzoeken op dit moment diverse 'groene' alternatieven als biobrandstoffen en hybriden?, vervolgt hij. "Volvo heeft daarnaast ook de 3CC Concept Car gelanceerd; een aantrekkelijke en milieuvriendelijke kleine auto." Dit studiemodel past een aantal mogelijke toekomstige toepassingen toe. Hij werd in het Volvo Monitoring and Concept Center in Californië ontwikkeld, en zijn unieke ontwerp biedt ruimte aan drie volwassenen of twee volwassenen en twee kinderen. "Om de ozonproblematiek aan te pakken, zijn de meeste Volvo's momenteel uitgerust met PremAir®; een katalysator die het smog-vormende ozon omzet in zuurstof. Daarnaast brengt Volvo auto's met PZEV-motoren (Partial Zero Emissions Vehicles) op de markt, die voldoen aan de strengste milieueisen ter wereld", besluit Kärrberg.
Methaan: de brandstof voor de toekomst
Volvo heeft milieuvriendelijke modellen ontwikkeld die worden aangedreven door methaangas. De uitstoot van kooldioxide van een Bi-Fuel Volvo op Compressed Natural Gas (CNG), bijvoorbeeld, ligt ongeveer 25 procent lager dan die van een benzinemotor. Een auto die op biogas loopt, draagt zelfs vrijwel niet bij aan het broeikaseffect. Bi-Fuels zijn even veilig, krachtig en ruim als 'reguliere' Volvo's, maar dragen daarnaast dus op een positievere manier bij aan het milieu.
PremAir® en PZEV
Ozon laag bij de grond wordt gevormd wanneer stikstofoxides en koolwaterstofverbindingen afkomstig van het verkeer worden blootgesteld aan zonlicht. Samen met andere schadelijke chemicaliën in de lucht vormt het ozon smog. Het probleem doet zich sterker voor in de zomer, vooral in de grote steden. Volvo was de eerste autofabrikant die haar modellen uitrustte met PremAir®. Een speciale katalytische coating om de radiateur, die ozon laag bij de grond tijdens het rijden omzet in zuurstof. Onderzoek wijst uit dat 75 procent van de ozon die door de radiateur stroomt op deze manier in zuurstof wordt omgezet. PZEV is een van de strengste uitstootnormen die er op dit moment wereldwijd bestaan. De emissies van koolwaterstofverbindingen en stikstofoxides van auto?s met een PZEV-motor zijn dan ook extreem laag. De nieuwe Volvo S40 en de Volvo?s V50, S60 en V70 zijn in bepaalde Amerikaanse staten nu leverbaar met een PZEV-krachtbron.
Veilig en gezond interieur
Het interieur van een Volvo is veilig en gezond, zelfs voor mensen met astma of allergieën. Er is veel aandacht besteed aan het gebruik van milieuvriendelijke materialen. Het interieur voldoet daarnaast aan de Öko-Tex 100-norm. Deze certificering omvat onderdelen als de bekleding, veiligheidsgordels en vloermatten. Ook het eventueel gebruikte leer is geverfd op een chroomvrije manier, met gebruik van natuurlijke plantenextracten. Andere onderdelen als de knop van de handrem en bijvoorbeeld het embleem op het stuur zijn ontwikkeld op hun antiallergene eigenschappen.
Interior Air Quality System (IAQS)
Volvo doet haar uiterste best om de auto ook vanbinnen zo schoon mogelijk te maken. Een koolstoffilter voorkomt dat stof, kleine deeltjes en pollen door het ventilatiesysteem naar binnen komen. Ook kunnen alle modellen worden voorzien van het Interior Air Quality System (IAQS). Dit bestaat uit een elektronische sensor die de hoeveelheid koolmonoxide in de inkomende lucht in de gaten houdt en de luchtinlaten sluit als dit niveau te hoog wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan filesituaties en tunnels. Een speciaal filter beschermt de inzittenden verder tegen vrijwel alle onprettige geurtjes van bijvoorbeeld uitlaatgassen, ruitensproeiervloeistof, olie en diverse andere schadelijke gassen.
Netwerkverbindingen
Tot slot dit: geen enkele autofabrikant kan volledig autonoom de volledige milieuproblematiek aanpakken. Volvo Cars maakt dan ook deel uit van een internationaal netwerk van overheden, onderzoekers, fabrikanten en andere ondernemingen dat onder meer werkt aan nieuwe technologische oplossingen. Daarnaast neemt Volvo deel in diverse initiatieven en projecten, zoals:
Biogas Cities: een project van Volvo Cars, AB Volvo, lokale gemeenten en brandstofleveranciers, dat het gebruik van bio- en aardgas wil aanmoedigen.
Volvo Adventure: een internationaal milieu-educatieproject voor jongeren dat wordt uitgevoerd in samenwerking met UNEP; de United Nations Environment Programme.
De Volvo Environment Prize: een prijs van 200.000 dollar, die wordt uitgereikt aan personen of instellingen die een significante bijdrage leveren aan onderzoek op het gebied van milieu.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24629
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Detroit Motorshow 2005
Volvo's focus op preventieve veiligheid
Niet alleen nadruk op de auto, ook op het verkeer én de bestuurder zelf
BLIS - einde aan de dode hoek dankzij ingenieus camerasysteem
IDIS - hightech informatiesysteem als beschermengel
Adaptieve Cruise Control
Waarschuwings- en automatisch remsysteem bij botsgevaar
Lane Departure Warning, Lane Keeping Aid en Emergency Lane Assist
Volvo CoDriver - de intelligente bijrijder als persoonlijke assistent
Beesd, 10 januari 2005 - Tijdens de Detroit Motor Show toont Volvo haar nieuwste veiligheidssystemen, die alle bijdragen aan een nog veiliger en plezieriger rijgedrag. Met deze nieuwe vondsten verstevigt Volvo haar leidende positie op het gebied van veiligheid.
Een leidende rol spelen op het gebied van veiligheid; dat is altijd Volvo's belangrijkste doelstelling geweest. Elk nieuw model moet dan ook een stap voorwaarts betekenen waar het de bescherming van de inzittenden betreft, en dit heeft altijd tot uitstekende resultaten geleid. Echter, de focus louter op "veiligheid achteraf" - dus als een ongeval al heeft plaatsgevonden - is voor Volvo niet voldoende; ook aandacht voor systemen die ongelukken kunnen "zien aankomen" en voorkomen is essentieel.
Personal safety
'Personal safety' - ofwel de bescherming van de mens en zijn bezittingen - heeft vandaag de dag een hoge prioriteit, aangezien het een belangrijke rol speelt in de totale veiligheidsbeleving. "In veel landen staan het voorkomen van ongelukken en de vermindering van het aantal doden en gewonden in het verkeer hoog op de agenda. Omdat we op het gebied van veiligheid een belangrijke rol spelen, neemt Volvo hierbij graag een prominente plek in", aldus Ingrid Skogsmo, Director Volvo Cars Safety. "Toch is de auto zelf slechts een van de vele factoren die in het veiligheidsproces van belang zijn. Willen we het verkeer veiliger maken, dan moeten we ook de infrastructuur en het rijgedrag van automobilisten aanpakken."
Sinds het ontstaan van de auto, zo'n honderd jaar geleden, is er veel gebeurd. Het verkeer is steeds drukker geworden, snelheden zijn toegenomen en auto's zijn tegenwoordig een stuk vernuftiger. De snelle opmars van de informatietechnologie en de opkomst van efficiënte en compacte elektronica hebben ook op het gebied van preventieve veiligheid de nodige deuren geopend. Volvo's uitgangspunt? Een auto ontwerpen die de bestuurder in staat stelt gevaarlijke situaties tijdig op te merken en die ertoe bijdraagt dat er op kritieke momenten razendsnel wordt gereageerd. De laatste jaren heeft Volvo op dit gebied aan aantal systemen op de markt gebracht, bijvoorbeeld in de geavanceerde Volvo Safety Concept Car (SCC) die tijdens de Detroit Motor Show van 2001 zijn primeur beleefde. Vandaag de dag worden ruim vijftig van de destijds gepresenteerde veiligheidssystemen al in bestaande modellen toegepast of zullen in de nabije toekomst in nieuwe Volvo's worden verwerkt.
Optimaal resultaat
Een van de grootste uitdagingen op dit moment is om alle nieuwe veiligheidssystemen op een dusdanige manier met elkaar te integreren, dat ze als één geheel voor een optimaal resultaat zorgen. De bestuurder moet daartoe op het juiste tijdstip de juiste informatie ontvangen, zonder te worden afgeleid door op dat moment onnodige informatie. De meeste functionaliteiten worden inmiddels al elektronisch aangestuurd, en de verschillende onderdelen communiceren via een ingenieus netwerk met elkaar. Volvo heeft hiervoor IDIS ontwikkeld; het Intelligent Driver System, dat in 2003 zijn primeur beleefde in de nieuwe Volvo S40. IDIS houdt voortdurend bepaalde door de bestuurder uitgevoerde handelingen in de gaten, zoals de stuurbewegingen en het gebruik van het rem- en gaspedaal en de richtingaanwijzers. Deze informatie wordt elektronisch verwerkt en bij een bepaald normniveau wordt info die op dat moment voor de veiligheid niet van belang is tijdelijk tegengehouden. Denk bijvoorbeeld aan binnenkomend telefoonverkeer of een SMS-bericht. In de toekomst zal IDIS worden verwerkt in een uitgebreider systeem dat een groter aantal factoren in de gaten kan houden, waardoor de bestuurder onderweg nog minder stress ondervindt.
Op dit moment in ontwikkeling...
De systemen en functionaliteiten die op dit moment worden ontwikkeld, richten zich op drie uitgangspunten: de auto, de verkeerssituatie en de mens. Om de verkeerssituatie beter te kunnen inschatten, heeft Volvo een aantal geavanceerde toepassingen ontwikkeld die de situatie buiten de auto in de gaten moeten houden.
BLIS - Blind Spot Information System
Grote ruiten en effectieve achteruitkijkspiegels maken de gevreesde dode hoek zo klein mogelijk en zorgen zo samen voor een optimaal zicht. In 1979 was Volvo de eerste autofabrikant die haar modellen uitrustte met een achteruitkijkspiegel aan de bestuurderszijde met een extra grote zichthoek. BLIS gaat nog een stap verder en maakt gebruik van digitale camera's in de buitenspiegels, die het gebied langs en achter de auto in de gaten houden. Komt er een voertuig binnen het "blikveld" van de camera, dan gaat er in de betreffende spiegel een lichtje branden. Zo krijgt de bestuurder een duidelijk teken dat er een andere weggebruiker in zijn buurt is. Het systeem geeft informatie over verkeer dat van achteren komt, maar ook over voertuigen die door de automobilist worden ingehaald. Door deze informatie kan de bestuurder in elke situatie de juiste beslissing nemen. Stilstaande objecten zoals geparkeerde auto's worden door BLIS genegeerd.
Adaptieve Cruise Control
Huidige cruise control-systemen zorgen voor een ontspannen rijgedrag, maar helaas staat de verkeerssituatie het gebruik van een cruise control niet altijd toe. Om ook in minder vloeiende omstandigheden en in een file van het systeem te kunnen profiteren, heeft Volvo de Adaptieve Cruise Control ontwikkeld. Met behulp van een radarsensor houdt het systeem voortdurend de afstand tot de voorganger in de gaten en past hij de snelheid van de auto automatisch daarop aan. De bestuurder kan de Adaptieve Cruise Control activeren door de maximumsnelheid in te voeren en de minimale tijdsspanne tussen hem en zijn voorganger. Deze interval kan variëren tussen één en drie seconden. Een tijdsverschil van twee seconden bijvoorbeeld, betekent bij een snelheid van 100 kilometer per uur een afstandsverschil van circa 60 meter. Door het adaptieve karakter van dit type cruise control - de remweg neemt immers af als de snelheid lager ligt - is het verschil bij 70 kilometer per uur slechts ongeveer 40 meter.
Waarschuwingssysteem bij het remmen
Kop-staartbotsingen - zowel op rijdende als stilstaande voorliggers - komen erg veel voor. Vaak wordt de bestuurder dan afgeleid, waardoor hij niet op tijd kan reageren. Volvo heeft hiervoor een geavanceerd systeem ontwikkeld dat (ernstiger) schade kan voorkomen. Het gebied vóór de auto wordt hierbij door een radarsensor voortdurend in de gaten gehouden. Het systeem kan vervolgens op een aantal manieren worden geactiveerd. Komt de auto in de buurt van een obstakel en de bestuurder reageert niet, dan gaat er een waarschuwingslampje branden dat weerspiegelt in de voorruit. Tegelijkertijd klinkt er een zoemsignaal. Dit kan voldoende zijn om de aandacht van de bestuurder te herwinnen en een ongeluk te voorkomen. Het kan echter ook zijn dat de bestuurder remt (spontaan of geattendeerd door de waarschuwingssignalen), maar niet krachtig genoeg. Ook dan grijpt het systeem in. Het meet de remdruk, en wordt deze als te licht ervaren, dan vergroot het zelf de remkracht. Bij niet te hoge snelheden kan deze verhoogde remkracht een botsing voorkomen. In geval de bestuurder helemaal niet reageert, wordt de remfunctie automatisch geactiveerd. Wellicht is het dan te laat om een botsing te voorkomen, maar het risico van ernstige gevolgen neemt wel degelijk af. Om deze automatische-remfunctie te activeren, is de radarsensor uitgerust met een digitale camera met een groothoeklens, die aan de voorzijde van de binnenspiegel is gemonteerd.
Waarschuwing en hulp bij wisselen van rijbaan
Veel ongelukken komen voor bij relatief goed weer en gunstige verkeersomstandigheden, maar gebeuren omdat de bestuurder zijn concentratie verliest. Daarom ontwikkelt Volvo op dit moment een aantal functionaliteiten die de automobilist onder dergelijke omstandigheden bij kunnen staan.
Lane Departure Warning maakt gebruik van camera's in de buitenspiegels, die de weg in de gaten houden en registreren waar de auto zich op dat moment ten opzichte van de wegmarkering bevindt. Verliest de bestuurder zijn concentratie en bewegen de banden zich buiten de lijnen, dan attendeert een geluidssignaal hem hierop.
Lane Keeping Aid gaat nog een stap verder. Naast het geluidssignaal reageert het systeem actief door de auto terug in de goede richting te sturen. Deze stuurcorrectie is relatief beperkt en dient alleen om de bestuurder actie te laten ondernemen, zodat hij zijn voertuig binnen de lijnen kan houden. Lane Departure Warning en Lane Keeping Aid worden uitgeschakeld bij snelheden lager dan 70 kilometer per uur, zodat het niet in werking treedt in verkeerssituaties waarbij regelmatig van rijbaan wordt gewisseld. Het systeem kan daarnaast ook manueel worden uitgeschakeld.
Emergency Lane Assist is een ware doorbraak. Het maakt zowel gebruik van een camera als een radar, en ook dit systeem houdt auto's die van achteren komen in de gaten. Rijdt de bestuurder over een wegmarkering en reageert hij niet op het geluidssignaal, dan reageert het systeem door extra stuurkracht toe te passen, terug naar de oorspronkelijke rijbaan, waardoor de automobilist voelt dat hij 'fout zit' en actie kan ondernemen. Het systeem werkt bij alle snelheden.
Volvo CoDriver
Ook al is de auto en de verkeerssituatie nog zo onder controle, veiligheid hangt nog altijd erg af van de mens, oftewel de bestuurder. Hij moet dan ook te allen tijde alert blijven en de juiste beslissingen nemen. Om de bestuurder hierbij te assisteren, heeft Volvo de Volvo CoDriver ontwikkeld; een intelligent systeem dat alle informatie van de diverse systemen in de auto verzamelt, de actuele verkeerssituatie beoordeelt en zo de automobilist bijstaat in zijn beslissingen. Volvo CoDriver zal ook opmerken als de bestuurder niet alert genoeg is. Indien noodzakelijk kan het systeem de binnenkomende informatie beperken en slechts relevante functies in werking stellen. Volvo CoDriver maakt het rijden hierdoor een stuk veiliger.
Volvo's focus op preventieve veiligheid
Niet alleen nadruk op de auto, ook op het verkeer én de bestuurder zelf
BLIS - einde aan de dode hoek dankzij ingenieus camerasysteem
IDIS - hightech informatiesysteem als beschermengel
Adaptieve Cruise Control
Waarschuwings- en automatisch remsysteem bij botsgevaar
Lane Departure Warning, Lane Keeping Aid en Emergency Lane Assist
Volvo CoDriver - de intelligente bijrijder als persoonlijke assistent
Beesd, 10 januari 2005 - Tijdens de Detroit Motor Show toont Volvo haar nieuwste veiligheidssystemen, die alle bijdragen aan een nog veiliger en plezieriger rijgedrag. Met deze nieuwe vondsten verstevigt Volvo haar leidende positie op het gebied van veiligheid.
Een leidende rol spelen op het gebied van veiligheid; dat is altijd Volvo's belangrijkste doelstelling geweest. Elk nieuw model moet dan ook een stap voorwaarts betekenen waar het de bescherming van de inzittenden betreft, en dit heeft altijd tot uitstekende resultaten geleid. Echter, de focus louter op "veiligheid achteraf" - dus als een ongeval al heeft plaatsgevonden - is voor Volvo niet voldoende; ook aandacht voor systemen die ongelukken kunnen "zien aankomen" en voorkomen is essentieel.
Personal safety
'Personal safety' - ofwel de bescherming van de mens en zijn bezittingen - heeft vandaag de dag een hoge prioriteit, aangezien het een belangrijke rol speelt in de totale veiligheidsbeleving. "In veel landen staan het voorkomen van ongelukken en de vermindering van het aantal doden en gewonden in het verkeer hoog op de agenda. Omdat we op het gebied van veiligheid een belangrijke rol spelen, neemt Volvo hierbij graag een prominente plek in", aldus Ingrid Skogsmo, Director Volvo Cars Safety. "Toch is de auto zelf slechts een van de vele factoren die in het veiligheidsproces van belang zijn. Willen we het verkeer veiliger maken, dan moeten we ook de infrastructuur en het rijgedrag van automobilisten aanpakken."
Sinds het ontstaan van de auto, zo'n honderd jaar geleden, is er veel gebeurd. Het verkeer is steeds drukker geworden, snelheden zijn toegenomen en auto's zijn tegenwoordig een stuk vernuftiger. De snelle opmars van de informatietechnologie en de opkomst van efficiënte en compacte elektronica hebben ook op het gebied van preventieve veiligheid de nodige deuren geopend. Volvo's uitgangspunt? Een auto ontwerpen die de bestuurder in staat stelt gevaarlijke situaties tijdig op te merken en die ertoe bijdraagt dat er op kritieke momenten razendsnel wordt gereageerd. De laatste jaren heeft Volvo op dit gebied aan aantal systemen op de markt gebracht, bijvoorbeeld in de geavanceerde Volvo Safety Concept Car (SCC) die tijdens de Detroit Motor Show van 2001 zijn primeur beleefde. Vandaag de dag worden ruim vijftig van de destijds gepresenteerde veiligheidssystemen al in bestaande modellen toegepast of zullen in de nabije toekomst in nieuwe Volvo's worden verwerkt.
Optimaal resultaat
Een van de grootste uitdagingen op dit moment is om alle nieuwe veiligheidssystemen op een dusdanige manier met elkaar te integreren, dat ze als één geheel voor een optimaal resultaat zorgen. De bestuurder moet daartoe op het juiste tijdstip de juiste informatie ontvangen, zonder te worden afgeleid door op dat moment onnodige informatie. De meeste functionaliteiten worden inmiddels al elektronisch aangestuurd, en de verschillende onderdelen communiceren via een ingenieus netwerk met elkaar. Volvo heeft hiervoor IDIS ontwikkeld; het Intelligent Driver System, dat in 2003 zijn primeur beleefde in de nieuwe Volvo S40. IDIS houdt voortdurend bepaalde door de bestuurder uitgevoerde handelingen in de gaten, zoals de stuurbewegingen en het gebruik van het rem- en gaspedaal en de richtingaanwijzers. Deze informatie wordt elektronisch verwerkt en bij een bepaald normniveau wordt info die op dat moment voor de veiligheid niet van belang is tijdelijk tegengehouden. Denk bijvoorbeeld aan binnenkomend telefoonverkeer of een SMS-bericht. In de toekomst zal IDIS worden verwerkt in een uitgebreider systeem dat een groter aantal factoren in de gaten kan houden, waardoor de bestuurder onderweg nog minder stress ondervindt.
Op dit moment in ontwikkeling...
De systemen en functionaliteiten die op dit moment worden ontwikkeld, richten zich op drie uitgangspunten: de auto, de verkeerssituatie en de mens. Om de verkeerssituatie beter te kunnen inschatten, heeft Volvo een aantal geavanceerde toepassingen ontwikkeld die de situatie buiten de auto in de gaten moeten houden.
BLIS - Blind Spot Information System
Grote ruiten en effectieve achteruitkijkspiegels maken de gevreesde dode hoek zo klein mogelijk en zorgen zo samen voor een optimaal zicht. In 1979 was Volvo de eerste autofabrikant die haar modellen uitrustte met een achteruitkijkspiegel aan de bestuurderszijde met een extra grote zichthoek. BLIS gaat nog een stap verder en maakt gebruik van digitale camera's in de buitenspiegels, die het gebied langs en achter de auto in de gaten houden. Komt er een voertuig binnen het "blikveld" van de camera, dan gaat er in de betreffende spiegel een lichtje branden. Zo krijgt de bestuurder een duidelijk teken dat er een andere weggebruiker in zijn buurt is. Het systeem geeft informatie over verkeer dat van achteren komt, maar ook over voertuigen die door de automobilist worden ingehaald. Door deze informatie kan de bestuurder in elke situatie de juiste beslissing nemen. Stilstaande objecten zoals geparkeerde auto's worden door BLIS genegeerd.
Adaptieve Cruise Control
Huidige cruise control-systemen zorgen voor een ontspannen rijgedrag, maar helaas staat de verkeerssituatie het gebruik van een cruise control niet altijd toe. Om ook in minder vloeiende omstandigheden en in een file van het systeem te kunnen profiteren, heeft Volvo de Adaptieve Cruise Control ontwikkeld. Met behulp van een radarsensor houdt het systeem voortdurend de afstand tot de voorganger in de gaten en past hij de snelheid van de auto automatisch daarop aan. De bestuurder kan de Adaptieve Cruise Control activeren door de maximumsnelheid in te voeren en de minimale tijdsspanne tussen hem en zijn voorganger. Deze interval kan variëren tussen één en drie seconden. Een tijdsverschil van twee seconden bijvoorbeeld, betekent bij een snelheid van 100 kilometer per uur een afstandsverschil van circa 60 meter. Door het adaptieve karakter van dit type cruise control - de remweg neemt immers af als de snelheid lager ligt - is het verschil bij 70 kilometer per uur slechts ongeveer 40 meter.
Waarschuwingssysteem bij het remmen
Kop-staartbotsingen - zowel op rijdende als stilstaande voorliggers - komen erg veel voor. Vaak wordt de bestuurder dan afgeleid, waardoor hij niet op tijd kan reageren. Volvo heeft hiervoor een geavanceerd systeem ontwikkeld dat (ernstiger) schade kan voorkomen. Het gebied vóór de auto wordt hierbij door een radarsensor voortdurend in de gaten gehouden. Het systeem kan vervolgens op een aantal manieren worden geactiveerd. Komt de auto in de buurt van een obstakel en de bestuurder reageert niet, dan gaat er een waarschuwingslampje branden dat weerspiegelt in de voorruit. Tegelijkertijd klinkt er een zoemsignaal. Dit kan voldoende zijn om de aandacht van de bestuurder te herwinnen en een ongeluk te voorkomen. Het kan echter ook zijn dat de bestuurder remt (spontaan of geattendeerd door de waarschuwingssignalen), maar niet krachtig genoeg. Ook dan grijpt het systeem in. Het meet de remdruk, en wordt deze als te licht ervaren, dan vergroot het zelf de remkracht. Bij niet te hoge snelheden kan deze verhoogde remkracht een botsing voorkomen. In geval de bestuurder helemaal niet reageert, wordt de remfunctie automatisch geactiveerd. Wellicht is het dan te laat om een botsing te voorkomen, maar het risico van ernstige gevolgen neemt wel degelijk af. Om deze automatische-remfunctie te activeren, is de radarsensor uitgerust met een digitale camera met een groothoeklens, die aan de voorzijde van de binnenspiegel is gemonteerd.
Waarschuwing en hulp bij wisselen van rijbaan
Veel ongelukken komen voor bij relatief goed weer en gunstige verkeersomstandigheden, maar gebeuren omdat de bestuurder zijn concentratie verliest. Daarom ontwikkelt Volvo op dit moment een aantal functionaliteiten die de automobilist onder dergelijke omstandigheden bij kunnen staan.
Lane Departure Warning maakt gebruik van camera's in de buitenspiegels, die de weg in de gaten houden en registreren waar de auto zich op dat moment ten opzichte van de wegmarkering bevindt. Verliest de bestuurder zijn concentratie en bewegen de banden zich buiten de lijnen, dan attendeert een geluidssignaal hem hierop.
Lane Keeping Aid gaat nog een stap verder. Naast het geluidssignaal reageert het systeem actief door de auto terug in de goede richting te sturen. Deze stuurcorrectie is relatief beperkt en dient alleen om de bestuurder actie te laten ondernemen, zodat hij zijn voertuig binnen de lijnen kan houden. Lane Departure Warning en Lane Keeping Aid worden uitgeschakeld bij snelheden lager dan 70 kilometer per uur, zodat het niet in werking treedt in verkeerssituaties waarbij regelmatig van rijbaan wordt gewisseld. Het systeem kan daarnaast ook manueel worden uitgeschakeld.
Emergency Lane Assist is een ware doorbraak. Het maakt zowel gebruik van een camera als een radar, en ook dit systeem houdt auto's die van achteren komen in de gaten. Rijdt de bestuurder over een wegmarkering en reageert hij niet op het geluidssignaal, dan reageert het systeem door extra stuurkracht toe te passen, terug naar de oorspronkelijke rijbaan, waardoor de automobilist voelt dat hij 'fout zit' en actie kan ondernemen. Het systeem werkt bij alle snelheden.
Volvo CoDriver
Ook al is de auto en de verkeerssituatie nog zo onder controle, veiligheid hangt nog altijd erg af van de mens, oftewel de bestuurder. Hij moet dan ook te allen tijde alert blijven en de juiste beslissingen nemen. Om de bestuurder hierbij te assisteren, heeft Volvo de Volvo CoDriver ontwikkeld; een intelligent systeem dat alle informatie van de diverse systemen in de auto verzamelt, de actuele verkeerssituatie beoordeelt en zo de automobilist bijstaat in zijn beslissingen. Volvo CoDriver zal ook opmerken als de bestuurder niet alert genoeg is. Indien noodzakelijk kan het systeem de binnenkomende informatie beperken en slechts relevante functies in werking stellen. Volvo CoDriver maakt het rijden hierdoor een stuk veiliger.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!