Ochtendje proefrijden :)

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Meneer Broekhuis had deze regenachtige ochtend uitgezocht om een heel arsenaal aan Volvo's klaar te zetten voor wie maar wilde komen kijken en rijden.
Stond uiteraard als één van de eersten op het stoepje. Nadat er een kopie van het rijbewijs gemaakt is krijg ik de sleutel mee van een mooie XC70. Ingestapt blijkt het een automatische D5 te zijn. Trekken als een beest maar de automaat overtuigd niet echt. Het voelt alsof de koppelomvormer constant aan het slippen is, bedenktijd is ook lang. Verder heeft de XC70 ook behoorlijke dode hoeken. Na 20 minuten auto weer teruggebracht. Heel mooi maar mijn verwachtingen qua rijbeleving lagen hoger.
Volgende auto, een S60. Weer een D5 en weer een automaat. Schakelverhaal hoef ik niet te herhalen maar de S60 valt me echt tegen in interieurruimte. Ook zit de B-stijl me danig in de weg bij het omkijken. Autootje voor kleine kereltjes dus Wink
Stap drie, toch maar eens in het rijdende hondenhok gesprongen, een XC90 met V8 blok. En wéér een automaat... Je hebt mooi uitzicht in zo'n hoog ding maar je merkt niks meer van het rijgedrag van de auto. Het voelt allemaal heel doods aan. Ook de V8 die je wel lekker hoort grommen voel je niet echt geweldig trekken. Kan door de automaat komen maar misschien ook wel door het hoge eigen gewicht van de XC90 en de AWD. Ben niet overtuigd (was ik ook al niet trouwens). Interieur is ook niet mijn smaak, radio die bijna plat ligt.
Tot slot een V70 Ocean Race D5 met handbak. Voor mij de absolute winnaar van de dag!! Kan een goeie zitpositie vinden, de D5 doet precies wat ik wil, lekker zuinig rijden op de snelweg maar wel vermogen leveren voor korte tussensprintjes.

Als ik het geld zou hebben zou er nu een bestelling voor een V70 D5 gedaan zijn.

Maar het leukste vond ik nog toen ik terugstapte in m'n eigen roffeltje. Heel gek veel anders voelde die niet aan, wat meer geruis van de banden in het interieur maar voor de rest... Grin
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33122
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Leuk even je ervaringen zo te horen,
hebben vrijdag proefrit gemaakt in de XC90 D5 185pk, meer mijn vader ik had er al in gereden; maar het viel hem allemaal erg tegen.
Hij zit al geruime tijd te denken aan een diesel, omdat hij 50k per jaar rijdt is dat beetje duur in een T5. Maar die power mis je meteen, dat doet zo'n pijn als je dan even iemand wil inhalen....
Maar XC90 viel dus meteen af eigenlijk en ook omdat hij TE groot is, zeker als je er ook doordeweeks veel korte stukjes in moet rijden in een dorp werkt gewoon niet.
Vervolgens ook naar de XC70 D5 gekeken, maar daar nog niet echt in gereden, ik wel in Lapland en werkelijk fantastische auto. Maar weet niet of mijn vader daar erg van overtuigd is, misschien met eeh chipje erin. En voor het geld van zo'n nieuwe XC70 heb je een hele mooie V70R met max 40k erop .... dus tsja...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40970
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Raar Reitse dat je in de V70 beter zit dan in de XC70.
Zijn toch dezelfde auto's.
En heb je de geartronic nog uitgeprobeerd?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

Dat van die B-stijl herken ik, was voor mij bijna reden om geen S60 te kopen, maar uiteindelijk valt het enorm mee en heb ik er bij het rijden geen last van. Waar jij ook tegenaan gelopen bent zijn proefrit-autos met automaat. Het lukte mij bijna niet om niet in een automaat te rijden. En dat is toch anders als je handgeschakeld gewend ben en wilt. Wat is de reden dat ze zo op automaten zitten - is dat toch de doelgroep?

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ja geartronic ook geprobeerd. Sorry maar vond het niks.
Naar mijn persoonlijke smaak reageert het gewoon te langzaam. Maar goed, ik ben totaal gewend aan een handbak :)
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14792
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ha Reitse,

Nou ik rij al jaaaren volvo automaat, maar die geartronic is het niet.
Ik heb nu een V70 D5 automaat zonder schakelmogelijkheid en die schakelt voor mijn gevoel prettiger.

Dat zelf schakelen bij automaat voelt in iede rgeval traag aan. En trouwens wanneer doe je dat nou zelf schakelen met een automaat?

Lijkt niet te kunnen verschil tussen de een of de ander, zegt de garage, omdat ongeveer dezelfde bakken zijn alleen de een zonder schakelmogelijkheid.
Tja theori en praktijk.....
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

"ongeveer dezelfde" jaja, maar toch met essentiele verschillen.

Maar ik snap dat je D5 rijdt Bob... :)
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33122
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja inmiddels is het ook bij volvo wat je al langer kent bij Mercedes en BMW dat de meeste auto's als Automaat worden verkocht! Zeker in de duurdere uitvoeringen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14792
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Reitse schreef:"ongeveer dezelfde" jaja, maar toch met essentiele verschillen.

Maar ik snap dat je D5 rijdt Bob... :)
He he sommige inzichten heb je geen studie voor nodig :D :D
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Reitse schreef:een XC90 met V8 blok. En wéér een automaat... Je hebt mooi uitzicht in zo'n hoog ding maar je merkt niks meer van het rijgedrag van de auto. Het voelt allemaal heel doods aan. Ook de V8 die je wel lekker hoort grommen voel je niet echt geweldig trekken. Kan door de automaat komen maar misschien ook wel door het hoge eigen gewicht van de XC90 en de AWD
Een goed ingereden V8 kan bij een stoplichtsprintje een R zeer goed bijhouden (een R van 300pk rijdt iig niet weg) dus, niet trekken? :shock: je had de handrem toch wel los staan?
Een XC90 (even in het midden laten of het je auto is natuurlijk) is zonder een automaat een onverkoopbare auto, dat is een XC70 feitelijk ook al..
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bart, de V8 rijdt inderdaad zeer vlot weg, de auto's die naast/achter me stonden bij het stoplicht waren zeer vlot uit beeld, maar je voelt er niks van. Het gaat allemaal langs je heen als bestuurder.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Dat moet toch ook in het comfort-tijdperk?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14792
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Een XC90 (even in het midden laten of het je auto is natuurlijk) is zonder een automaat een onverkoopbare auto, dat is een XC70 feitelijk ook al..[/quote]

Ha die Bart,
Uh, hoe bedoel bovenstaand Bart. Ik mis even iets geloof ik.
bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

In de wereld van de topklasse (en inmiddels ook al de sub-topklasse) is er nauwelijks vraag naar handgeschakelde bakken. De rijke mensen die zo'n auto kopen willen een beetje comfort en rust en willen met hun passagiers rustig gesprekken kunnen voeren in de auto. Met dat constante geruk aan die pook raak je uit je gespreksconcentratie.

Bovendien moet je het ook internationaal bekijken: in zeer veel landen met een grote markt (VS, Duitsland e.d.) rijdt men veel meer met automaat dan hier (de Nederlander is altijd een beetje conservatief bij technische vernieuwingen). En dus werkt de macht van de grote aantallen. Het liefst zouden de meeste autofabrikanten louter automaten verkopen, dat maakt de auto dan een stuk goedkoper.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14792
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tjonge jonge, ik rij automaat.........
Nu nog een top klasse bankrekening voor deze zelfstandige :D
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:Dat moet toch ook in het comfort-tijdperk?
ja en nee... ik hoef niet ieder losliggend tegelrandje te voelen maar wil toch wel iets meekrijgen van wat er gebeurt.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33122
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

de Rijke mensen, wat fantastisch...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Reitse schreef:Bart, de V8 rijdt inderdaad zeer vlot weg, de auto's die naast/achter me stonden bij het stoplicht waren zeer vlot uit beeld, maar je voelt er niks van. Het gaat allemaal langs je heen als bestuurder.
Het is niet snel goed :shock: dus het moet persé "oncomfortabel"gebeuren om het je maar vooral wel te laten voelen? koop dan een Kia Sorento :evil:
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33122
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik heb redelijke sprints gemaakt op ijs met die V8 en moet zeggen dat ik het een heel leuk snel ding vond, zeker voor wat hij weegt!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Bover schreef:Ha die Bart,
Uh, hoe bedoel bovenstaand Bart. Ik mis even iets geloof ik.
Een XC70 of XC90 "horen" een automaat te hebben qua concept, een handgeschakelde staat ongelofelijk lang te koop en brengt bij inruil ook doorgaans véél minder op dan het verschil in aanschafprijs was (vooral bij een XC90)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”