Het is een D5 Summum geworden - 30.000km p/j diesel of lpg?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Dimitri-Turbo
2nd Gear member
Berichten: 238
Lid geworden op: 22.02.2010 - 17:51

Ik heb al gezocht maar kom niet echt de juiste topics tegen waarin ik mijn antwoorden kan vinden.... dus hier maar even een nieuwe topic aangemaakt.

Het zit zo.. ik rij zo'n 25.000 tot 30.000 km per jaar (zakelijk en prive). Zo af en toe moet ik een caravan trekken van 1600kg op vakanties en voor het werk een aanhanger.
Met mijn budget (rond de 5000 euro) zal de zoektocht ergens in de bouwjaren 2000 - 2005 zijn.

Nu zit ik te rekenen wat voordeliger is ed. diesel of LPG.... mijn reken som; (buiten onderhoud, banden ed. om)

Diesel V70 2.4D
wegenbelasting 1680 per jaar
Verbruik 1:14 .... 30.000:14 = 2143 L/diesel x 1,45 euro = 3107 euro
Totaal 4787 euro


LPG V70 2.4T
wegenbelasting 1332 per jaar
Verbruik 1:9 ..... 30.000:9 = 3333 L/lpg x 0,75 euro = 2500 euro
Totaal 3832 euro

Zoals ik het zo berekend heb is diesel rijden bijna 1000,00 euro duurder... Maar wat zijn dan de voor en tegens diesel/lpg? Wat is jullie advies met deze kilometers per jaar? (liefst onderbouwd)


Alvast mijn dank.... :P
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41054
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Met LPG sta je véél vaker aan de pomp maar je krijgt wel meer Airmiles.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
CoertVolvo
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 13.05.2011 - 16:44

Persoonlijk zou ik gaan voor diesel. Vooral om de betrouwbaarheid en levensduur.
Zo af en toe een caravan trekken van 1600kg, en regelmatig een aanhanger? De D5 heeft een fantastisch koppel, waardoor je amper merkt dat je iets achter je hebt hangen!
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

zowiezo geen LPG die word veel heter en als je ook nog eens met de nodige aanhangers aan de haal gaat, weet ik het wel. komt bij dat een lpg om de nodige km (weet zo niet hoeveel) de kleppen van gesteld moet worden ,wat een kostbare zaak is
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27439
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Betrouwbaarheid, geweldige D5 blok en het regelmatig wat met de auto trekken zeg ik zonder twijfel dieselen!
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Dimitri-Turbo
2nd Gear member
Berichten: 238
Lid geworden op: 22.02.2010 - 17:51

Bedankt voor de input... dus diesel is een betere optie. Zal eens rond gaan kijken op het net...
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

Ook ik rij 30.000 op jaarbasis, en ik rij in een S60 BI-FUEL en ben daar zeer tevreden mee. Een V70 Bi-FUEL zou ik dan ook zelf gewoon durven aanschaffen. Op het forum word je gek gemaakt met lpg problemen.
De lpg problemen die ik heb kunnen vinden qua kleppen was vooral bij achteraf inbouw.
Meen gelezen te hebben dat de Bi-Fuel varianten een aangepaste kop hebben voor gasgebruik. Vandaar dat ik een af fabriek lpg systeem heb gezocht en gevonden.

Moet wel zeggen dat de 140pk wel een beetje netaan is voor deze auto. Leeg rijd hij fantastisch en lekker vlot. (maar haalt het niet bij mn oude 850 met 175pk) Maar op vakantie volbeladen en met 5 personen en dakkoffer is hij toch wel een beetje traag. Je merkt het extra gewicht gewoon.

Dus ik denk dat icm een caravan inderdaad de diesel de betere keuze is.
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

qua kosten per km zou je eigenlijk het totaalplaatje moeten pakken:
- onderhoud: diesel iets goedkoper dan gas>
- afschrijving: idem, hoge km-standen is bij diesel beter verkoopbaar lijkt me
- verbruik: had je al, is 1:9 haalbaar met deze motoren op lpg?
- belasting: had je al
- verzekering: marginaal verschil lijkt me

Ik denk dat de totaalkosten op jaarbasis best dicht bij elkaar komen te liggen, en dat andere zaken doorslaggevend worden (zoals persoonlijke voorkeur, koppel, aantal keer tanken, etc)
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

En met de D5 kun je makkelijk 1 op 16, 1 op 17 halen, als je ten minste veel buiten de bebouwde kom rijdt. (kan ik bij jou natuurlijk niet inschatten). Maar met 30k aan km's/j moet dat haast wel.

Ik haal zelf ook 1 op 16/ 1 op 17 en ik rijdt niet eens zuinig met mijn D5.
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9313
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Misschien heb je hier nog wat aan voor onderhoudskosten ed
Kosten S60 D5. Tabbladje 'Kosten' onderin

Ik ben eigenlijk geen dieselman maar zou toch weer voor een D5 gaan want hij rijdt wel erg lekker. Hij maakt alleen wat meer geluid dan een benzinemotor.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Nou ik nog even :)

Een advies kan ik je niet geven want ik heb maar ervaring met één 2.5T op lpg en geen ervaring met de D5. Ik kan je wel mijn ervaringen tot nu toe vertellen.

Mijn S80/2.5T heeft er nu bijna 310.000km opzitten. Ik heb de auto gekocht met een kilometerstand van 180.000. De lpg installatie was er bij 110.000km ingekomen. Inmiddels rijdt de auto dus zo'n 200.000 km op lpg. De auto is inmiddels 10 jaar oud, het gemiddelde is dus zo'n 30.000km/jaar.

Ik rij gemiddeld tussen de 1:9 en 1:10 op lpg (aan de pomp gemeten). De kleppen zijn nog nooit gesteld en de motor draait als een zonnetje. Ook nu weer in de bergen van Portugal. Wel een keer de lpgpomp moeten vervangen (lpg tank leegrijden is niet goed ;) ). Verder nul problemen.

Als het om trekkracht onderin gaat (aanhanger), heb je aan de 2.4T/2.5T een hele goeie. Deze motoren leveren juist al bij lage toerentallen (vanaf 1500) hun maximale koppel. Een plezierig gevolg van de Low Pressure Turbo.

De 2.4T/2.5T is een stuk stiller dan om het even welke diesel. Persoonlijk vind ik dat prettig.

Dat een motor op LPG VEEL heter wordt, is een achterhaald verhaal dat stamt uit de tijd van de lpg-verdamper systemen. Met de huidige (vanaf plm. 1996) injectie-systemen speelt dat nauwelijks meer.

Wel is het zo dat lpg de noodzakelijke toevoegingen ontbeert die de kleppen en klepzittingen moeten beschermen. Een "kleppensmeersyteem" (zoals bv FlashLube) is volgens mij noodzakelijk.
Gebruikersavatar
RonS60
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 30.05.2011 - 21:39

Alles heeft zijn voors en tegens...

Voordeel LPG: Het is vaak goedkoper dan diesel (als je alles mee telt)
Nadeel LPG: Je hebt wat minder koffer ruimte (ook met een onderbouw tank) het is wat moeilijker te verkrijgen (in Nederland alleen als de pomp bemand is, dus ook 's nachts is het niet te krijgen) in het buitenland is het ook vaak moeilijker, actieradius is kleiner dus je moet vaker tanken, minder koppel dus je moet meer schakelen en het gas dieper intrappen om vlot met het verkeer mee te komen (bij een motor zonder turbo)

Nadeel diesel: Duurder (als je alles mee telt)
Voordeel diesel: Grotere actieradius, meer koppel, grote kofferbak, makkelijker te verkrijgen.

Ik heb zelf 2 jaar en 60.000km een goed onderhouden S60 op LPG gehad zonder enig LPG gerelateerd mankement, ook mijn vader heeft zijn S60 op LPG 3 jaar en 100.000km zonder mankementen gehad.

LPG kan bij problemen duur uitpakken maar diesel ook!

Ik vond aan mijn LPG S60 (met 100 liter tank) 2 nadelen zitten

1. Te weinig koppel
2. Kleine kofferbak

Daarom ben ik een V70 D5 automaat gaan zoeken, gewoon vanwege het wat relaxtere rijden.

Dat het uiteindelijk een V70 R is geworden is gekomen omdat mijn vrouw een auto van de zaak kreeg en we prive nog maar 10.000km paar jaar gingen rijden.

Ons (ook mijn ouders) praktijk verbruik van de S60 2.4 140 PK met een Vialle LPI installatie was 1:9,5 (wij reden echt een mooie mix van alle soorten wegen, stad, snelweg, buitenweg)

Ik denk niet dat een 2.4 T of 2.5 T perse onzuiniger is want die kan het wat makkelijker doen dus je kan hem rustiger rijden.

Ik denk dat een D5 gemiddeld zeker 1:17 haalt bij een normale rijstijl en mix van wegen.

De laatste 2 dingen zijn aannames en kan ik niet staven met ervaringen.

Dus LPG is volgens mij het goedkoopste.
Diesel het fijnste.

Ik denk trouwens dat het verschil onderaan de streep maar een paar honderd euro in het voordeel van LPG is (met de bedragen die jij noemt maar dan het verbruik van 1:9,5 en 1:17)
V50 D5 GT Edition 2 MY08
Yamaha Fazer 2008
V50 1.8 Edition 1 MY08
V70 R AWD 2003
S60 2.4 140PK 2001 LPG
V70 2.4 170PK 1999
V70 2.5 20V 1997
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Ik heb een paar jaar geleden hetzelfde dilemma gehad als TS. Ik zal jullie mijn hele onderzoeksverhaal besparen waarin werkelijk alle factoren waren meegenomen. Uiteindelijk besloten tot de aanschaf van een diesel. Tot nu toe geen seconde spijt.
Gebruikersavatar
Dimitri-Turbo
2nd Gear member
Berichten: 238
Lid geworden op: 22.02.2010 - 17:51

Twijfel twijfel... het is dubbel. Maar als ik jullie ervaringen ed. lees dan neig ik toch over te stappen voor de zoektocht naar een Diesel.... zeker als ik de probleem vind hier op het forum omtrent LPG :( de LPG auto's die ik vind hebben bijna allemaal de installatie later ingebouwd en aanbod diesels is groter en dus ook de uitvoeringen ed.

RonS60 geeft aan dat het ook snachts moeilijker te verkrijgen is (LPG) en ik vertrek smorgens rond 5 uur van huis... vaak tank ik ook smorgens.... dus dat wordt dan al wat lastiger.
Het trekvermogen/koppel is wel belangrijk... de auto moet wel lekker rijden als de caravan oid. er achter hangt.

Auto moet bijvoorkeur uitgevoerd zijn met;
-leder
-opendak
-xenon
-trekhaak
-ed..

Tja veel eisend ik weet het maar daarom is de zoektocht ook moeilijk maar deste leuker... de voorpret! Een aantal dingen kunnen ook achteraf gemaakt worden. :P
Jan
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 19.10.2004 - 19:09
Locatie: Haarlem

Voor je begint met zoeken: er zijn twee verschillende modellen stoelen. Het model "sport" geeft meer zijdelingse steun. De één vindt dat prettig, de ander niet!

Succes en plezier met zoeken!
XC60 Polar+
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R, ATV70N 2.5T AWD,
Gebruikersavatar
Dimitri-Turbo
2nd Gear member
Berichten: 238
Lid geworden op: 22.02.2010 - 17:51

Er is zat moois te koop ..... heb al wat gezien wel iets hoger dan budget dus zou ik de 'pot' aan moeten vullen, heb geen inruil dus van de prijs is wat af te praten neem ik aan.

http://www.autotrader.nl/auto/volvo/lee ... e-en-prijs

Weet iemand hoe ik de link kan inkorten?

Mooie wagen... beige leer is gaaf... alleen dat alles beige is vind ik minder.. deurpanelen en stoffering.. waarom? gezien ik een hond heb die achterin af en toe mee moet en de achterbak wordt dagelijks gebruikt voor materieel/gereedschap.. dus erg besmettelijk.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Nou, ik vind anders de kleurstelling prachtig. Even zakelijk: Gezien het aantal kilometers, bouwjaar en de prijs is dit een interessante auto, vind ik.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27439
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kofferbakmat geen optie?

Zelf een S60 ook met licht interieur, wel expres de donkere vloermatjes erin zitten.
Heb laatst zelf met een plastic zeil achterin gereden toen er een hoop smerige spullen mee moesten, zou ik dat vaker hebben of zoals jij een hond is dat met een kofferbakmat volgens mij prima te doen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Dimitri-Turbo
2nd Gear member
Berichten: 238
Lid geworden op: 22.02.2010 - 17:51

fredhead schreef:Kofferbakmat geen optie?

Zelf een S60 ook met licht interieur, wel expres de donkere vloermatjes erin zitten.
Heb laatst zelf met een plastic zeil achterin gereden toen er een hoop smerige spullen mee moesten, zou ik dat vaker hebben of zoals jij een hond is dat met een kofferbakmat volgens mij prima te doen
tja... ik werk in de wegenbouw, zand, bagger noem maar op... dus ook soms vies en nat de auto in als het heeft geregent! Leder (stoelen) is makkelijk schoon te houden iedere week... doekje en sopje maar stof bekleding van de achterbak, vloerbekleding ed... :(
en zo gaat ook nat en heel vies gereedschap achterin.
Mijn vrouw zal weinig in de aanstaande V70 rijden aangezien ze zelf een auto heeft.... dus beige stoelen super alleen de rest in een donkere tint.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”