Help ! Welke keuze voor een v70 moet ik maken??

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Dueporte
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13.06.2013 - 19:32

Hallo, mijn naam is jeroen uit het zuiden des lands. In het dagelijks leven rijd ik een maserati ghibli Gt, maar voor de familiewagen zoek ik een auto met wat meer ruimte....Ik ben op zoek naar een v70 van het voorlaatste type. Een diesel. Omdat er zoveel type aanduidingen zijn ben ik benieuwd of jullie mij van goed advies kunnen voorzien.
Ik zoek een rijk uitgeruste versie. Ik heb al wat rondgekeken en wat advies ingewonnen. Ik begrijp dat de 2.4d een goede keuze zou kunnen zijn? Is dat het zelfde al een d5? Od geeft dit alleen een serie nr aan? De 2.4 schijnt aardig te zijn in verbruik. En de 163 PKK schijnt net zo goed te zijn, zo niet beter dan de 185 Pk?
Automaat of handbak maakt mij niet zoveel uit. Een automaat slurpt over het algemeen iets meer meen ik?
Zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten bij aankoop van de v70?
Bij een automaat?

Wat is jullie advies over de km stand? Bij 250dkm begrijp ik ontstaan er problemen die aardige kosten met zich mee kunnen brengen. Is het juist beter om er een te zoeken met meer km?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Hoi,
Volgens mij zoek je de V70 met 'heupen', aangezien je ook een D5 noemt? Dan zit je net in het forumdeel van de generatie ervoor (met de verticale zijkant zonder heupen).

Maar van de V70 met heupen heb je verschillende motoren:

- de 'oudere' motor 2.5 diesel, zelfde blok als de generatie ervoor, zat zelfs al in 850 dus jaren 90-blok, 140 pk.

- de D5 (vanaf circa 2001-2004?) >> vind ik fantastisch: circa zelfde verbruik, maar wel modernere motor en veel koppel, 163 pk

- de 2.4 diesel , 130 pk. (ca 2002-2004) Voordeel van deze is dat de auto belastingtechnisch net in een goedkopere klasse valt dan de andere V70's van dezelfde generatie of later. In verbruik fractie meer dan de D5 van hierboven

- nieuwe D5 (na 2004 tot ?) met 185 pk, fractie meer verbruik dan de D5 ervoor.


Als ik me de cijfers herinner, verbruikt de automaat beduidend veel meer dan handgeschakeld.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

En zo is dat. Over het verbuik van die dingen:
* 130/131 PK (ligt aan de afronding) en later de 126 PK kan 1 : 19 - 20 doen mits je a la Volvo rolt. Dus niet trappen, CC er op, mooi laten rollen en genieten van de 5 cylinder.

* 163/185 PK doet 1 : 15-16 afhankelijk van de rijstijl. Indien met roetfilter en automaat zal het om en bij de 1 : 13-14 hangen.

Met de juiste tuning kan dat enigszins zuiniger trouwens.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Dueporte
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13.06.2013 - 19:32

dank je wel voor jullie adviezen.

ik zoek een V70 van de jaren 2006-2007. dat matcht met hetgeen ik zo'n beetje wil uitgeven. in de verkoopteksten wordt zowel D5 gebruikt alswel 2.4 D. Vandaar mijn verwarring.

dan nog de verschillen. Edition II (is dat om de periode aan te geven ?), classic, , momentum en summum? Is het zo dat in volgorde van sober naar rijk de uitrusting vormt?

wat zou jullie tip zijn wat betreft de km stand? Ikzelf dacht ergens rond de 250dkm te zoeken, maar is dat verstandig of kun je naar een jaar problemen verwachten van slijtageonderdelen?
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4855
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Je vraag staat nu in het V70 "Classic" forum, dat was de eerste generatie, gebouwd tot 2000 en feitelijk slechts een gefacelifte 850. Wellicht kan een moderator het topic even verplaatsen, zodat je mmeer relevante antwoorden kunt verwachten.

De V70 die jij zoekt is de V70 met "heupen", onder kenners ook wel aangeduid met V70N, en gebouwd van 2000 t/m 2007. In de laatste bouwjaren van die serie had de D5 185pk en de 2.4d circa 130pk.

Qua uitvoeringsvarianten had je de Kinetic, Momentum en Summum. Inderdaad oplopend qua luxeniveau. Daarnaast zijn er in de laatste jaren nog actiemodellen geleverd onder de namen Edition I, Edition II en Edition Sport. Voor de precieze uitrustingsdetails adviseer ik je even te kijken op de site van volvocars.nl, daar kun je prijslijsten van oudere bouwjaren terugvinden met alle details.

Succes met je zoektocht. En mocht je er niet uitkomen kun je altijd nog een nieuwe Maserati Ghibli (4-deurs!) bestellen....wat een mooi apparaat is dat! (Als budget even geen rol speelde...)


Afbeelding
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

en die staat nu bij een Volvodealer in Oceanrace-uitvoering?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29614
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Was dat maar waar!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Aad van Eersel
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.06.2013 - 13:49

Ik zelf heb een xc70 d5 summum gehad met 100.000 gelopen.
Qua verbruik 1:16 met geartronic....
Zalige auto uit 2006.
Maar let op de wervelkamer,die moet weleens vervangen worden...
kosten tussen de 5 a 700 euro...
V70 d3 2012
960 3.0 1995
Dueporte
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13.06.2013 - 19:32

Haha, tja mijn ghibli ziet er iets hoekiger uit! Hij ziet er inderdaad mooi uit de nieuwe, maar het blijft een beetje een mix van een Audi achterkant en Italiaanse schoonheid.

Over het verbruik lees ik verschillende verhalen. Sommige geven aan 1:13 hier 1:16 ( dat lijkt mij wel heel erg zuinig!). Heeft misschien ook te maken met het productie jaar? Ik zoek wat rond 2006.

En ja over kosten van auto's kan ik wel meepraten. De onderhoudskosten van mijn ghibli liggen in sommige jaren zo hoog als de aanschafwaarde.....en dat doet altijd zeer.......
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21180
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dueporte schreef:Haha, tja mijn ghibli ziet er iets hoekiger uit! Hij ziet er inderdaad mooi uit de nieuwe, maar het blijft een beetje een mix van een Audi achterkant en Italiaanse schoonheid.

Over het verbruik lees ik verschillende verhalen. Sommige geven aan 1:13 hier 1:16 ( dat lijkt mij wel heel erg zuinig!). Heeft misschien ook te maken met het productie jaar? Ik zoek wat rond 2006.

En ja over kosten van auto's kan ik wel meepraten. De onderhoudskosten van mijn ghibli liggen in sommige jaren zo hoog als de aanschafwaarde.....en dat doet altijd zeer.......
Dat kan de ideale mix zijn de techniek van de duitsers met de flair en schoonheid van een italiaanse auto.
Je maakt best een statement door ipv een A8, Sklasse of 7 serie voor een qauttroporte te gaan.
Vorige jaar zomervakantie een stukje met 1 op gereden totdat hij mij zat was en even gas gaf, machtige V8.

Edit @Summum ik had je foto nog niet gezien..man, man wat een ding zet hem maar op de drive.
V6 met een diesel voor een lekker verbruik.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”