"Storing Motormanagement" niet te vinden

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
EPCL
2nd Gear member

Vrijdag mijn V70 gebracht naar de Volvodealer. De aircopomp en de condensor zijn defect (slijtage??!!) en worden vervangen. Heb ongeveer 150 km met een defecte pomp en condensor gereden.
Nu is de pomp en condensor vervangen, maar geeft de computer de melding: storing motormanagementsysteem. Tevens heeft de motor verminderd vermogen om normaal te rijden. De dealer wil het systeem afpompen en bijvullen etc. maar krijgt dan de melding. Dealer kan oorzaak niet vinden, systeem is niet te resetten. Volvo NL geeft aan gaspedaal vervangen en/of motorregeleenheid vervangen. Op dit moment wordt de regeleenheid in een gelijksoortige motor (zelfde typenummer) geplaatst om te kijken of daar eveneens de melding verschijnt.

Wie kent deze storing en kon het ook niet resetten? Welke oplossing is gevonden?

Auto is V70 van sept. 2000, 190.000km gelopen, schakeltransmissie.
NOS
7th Gear member

ik heb wel iets soortgelijks gehad, dat zat in de stuurkolom.
nieuwe software mischien?
blacklizard
2nd Gear member

Wat krijg je dan van melding? Gaat er een lampje branden? Zoja welke?
NOS
7th Gear member

blacklizard schreef:Wat krijg je dan van melding? Gaat er een lampje branden? Zoja welke?
geen melding op de BC, maar de hele auto viel uit, dwz. alle elektrische dingen, de motor deed het zowaar nog. maar dit lijkt niet overeen te komen met de klacht van EPCL
Ramon&Ramon
7th Gear member

Wat ik denk is,dat ze bij het vervangen van de pomp de accupool niet verwijderd hebben en daar door kortsluiting gemaakt hebben,de startmotor met die dikke pluskabel zit daar precies boven.
Is maar een idee hoor.
Heb dit probleem al meerdere keren gehad.
Maar dat zullen ze, als het zo is nooit toegeven.
EPCL
2nd Gear member

De storing in het display op het dashboard was: langzaam rijden service spoed. Dit blijkt een volgens de volvo dealer een 'permanente storing' te zijn. De melding wordt dus niet verholpen/verwijderd door het resetten van het systeem. In mijn eigen niet technische redenering gaat het dan dus niet om een software storing maar om een technische / mechanische storing. De toelichting op de storing is: verminderd vermogen.
Morgen wordt een nieuw gaspendaal geprobeerd om na te gaan of het huidige gaspendaal geen/onvoldoende signaal doorgeeft waardoor het verminderd vermogen wordt opgelost. Wanneer dat niet het geval is dan ligt de oorzaak volgens Volvo NL bij de motorregeleenheid.

Nog steeds benieuwd naar jullie reacties of serieuze tips/adviezen!
Gast

Volgens mij dezelfde vraag op 2 plekken?
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5651

Ik heb dit ooit ook eens gehad. Spoed service en langzaam rijden.
Na 5 á 10 minuten van contact was alles weer normaal.
Diagnose was toen; gasklephuis. Kon wel gereset worden

Reageert de auto nog op het gaspedaal?
Alle stekkers wel weer goed inelkaar nadat de airopomp is vervangen?
Kabel van het gasklephuis loopt achter de startmotor langs.

En als het verhaal van Ramon waar is........
Trouwens Ramon;hoezo al meerdere keren gehad? Gezien of ervaren?
Computer opgeblazen?
EPCL
2nd Gear member

AlexV70 schreef:Volgens mij dezelfde vraag op 2 plekken?
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5651

Ik heb dit ooit ook eens gehad. Spoed service en langzaam rijden.
Na 5 á 10 minuten van contact was alles weer normaal.
Diagnose was toen; gasklephuis. Kon wel gereset worden

Reageert de auto nog op het gaspedaal?
Alle stekkers wel weer goed inelkaar nadat de airopomp is vervangen?
Kabel van het gasklephuis loopt achter de startmotor langs.

En als het verhaal van Ramon waar is........
Trouwens Ramon;hoezo al meerdere keren gehad? Gezien of ervaren?
Computer opgeblazen?
Alex: inderdaad op twee plekken. Hoe meer bereik hoe meer antwoorden. Ik zit er nogal mee in mijn maag.
De auto reageert met pauzes op het gaspedaal, maar ik dacht dat dit werd veroozaakt doordat de motor in de veilige stand is gezet. Ook ik heb de motor 15 minuten van het contact gehad toen de storing ontstond, maar dat bood geen oplossing.
Ramon&Ramon
7th Gear member

je kunt beter eerst het verhaal van de dealer afwachten,alvorens je overspoeld wordt met loze kreten!
Gast

Ramon&Ramon schreef:Wat ik denk is,dat ze bij het vervangen van de pomp de accupool niet verwijderd hebben en daar door kortsluiting gemaakt hebben,de startmotor met die dikke pluskabel zit daar precies boven.
Is maar een idee hoor.
Heb dit probleem al meerdere keren gehad.
Maar dat zullen ze, als het zo is nooit toegeven.

je kunt beter eerst het verhaal van de dealer afwachten,alvorens je overspoeld wordt met loze kreten!
Ik ben ook benieuwd waar de dealer mee komt, want aan loze kreten hebben we inderdaad niets.
EPCL
2nd Gear member

De V70 is gereed!! De dealer heeft vanmorgen het gaspedaal vervangen voor en nieuwe. Ook dat bood geen oplossing. Volgens Volvo Nederland was bij een correcte vervanging van de aircopomp en condensor het enige alternatief nog het vervangen van de regelunit/motormanagementsysteem. Voordat daarop overgegaan zou worden heeft de dealer alle onderdelen van de reparatie nog eens doorlopen. Wat bleek: een zekering van het aircopomp/condensor bleek nog defect. Waarschijnlijk doorgebrand als gevolg van de storing. Nadat die zekering vervangen was, is ook de melding verdwenen. De multiriem is ook nog vervangen omdat die door de vastgelopen aircopomp behoorlijk versleten was. Kosten van vervangen aircopomp, condensor, multiriem en onderzoekskosten: € 1.800,-

Nu schijnt alles weer goed te functioneren. Ik hoop dat het volgende bezoek aan de garage pas voor periodiek onderhoud zal zijn en er voortijdig geen andere storingen optreden.

!!!Alle leden die tips en adviezen en meegedacht hebben wil ik daarvoor hartelijk bedanken!!!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”