Dynamo upgrade mogelijk? (van 100A naar 210A)

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
General
3rd Gear member
Contacteer:

Iemand enig idee welke 210A dynamo ik kan gebruiken om mijn huidige 100A dynamo te vervangen?
(huidig onderdeelsnummer = 9130217)

Ik heb via/via al een 210A dynamo van een renault laguna weten te ritselen (onderdeelsnummer 8200654785) maar die past dus niet 1 op 1 vanwege andere bevestigingspunten.
Nu heb ik me laten vertellen dat er ook zware 210A dynamo's bestaan die dus wél zonder aanpassingen gemonteerd kunnen worden op mijn S40, maar ik weet niet welke...
Afbeelding
_________";Some people and performances are beyond words";________
General
3rd Gear member
Contacteer:

Oh, misschien handig om even de reden van deze geplande upgrade te vermelden;

Ik heb een zware geluidsinstallatie in mijn S40 waarmee ik niet alleen demo's draai, maar ook aan wedstrijden deelneem.
Hiervoor heb ik dan ook een hele rits aan batterijen in mijn kofferbak gelepeld om een grote buffer aan stroom te verkrijgen.
Mijn huidige dynamo krijgt echter gedurende een wedstrijd/demo dag de buffer niet snel genoeg op peil.
Ter info; de zwaarste versterker alleen al trekt bij 12V zo'n 800A.
Afbeelding
Bas1982
3rd Gear member

Volgens mij ia de grootste 150A.

maar 800A lijkt me wel een beetje heel erg veel. Zal misschien een piekje
zijn wat in de buurt komt, maar 800A bij 13,8v is 11.000W....
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Ik verwacht dat de Generaal een 120 A dynamo bedoelt en geen 210 A. Nogal een verschil ...

Even over die versterker: wat voor zekering zit daarvoor? En die 800 ampère moet door een polsdikke kabel en niet dunner in verband met warm worden.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
General
3rd Gear member
Contacteer:

Ik bedoel wel degelijk een 210A dynamo.

En de genoemde Kw's kloppen wel ongeveer.
Zoek even mijn eigen projecten topic, dan begrijp je deze vraag hier wel. ;)

Terug naar mijn vraag!
Afbeelding
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Even zoeken dan ...
Mark

[Installateurs gezocht:
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Niet de hele topic gelezen maar wel de strekking van de verhaallijn.

Vroeger op de MTS heb ik geleerd om elco's toe te passen als buffer en zo stroompieken op te leveren die de versterker vraagt. De reden was simpel: het geluid dat via de speakers wordt weergegeven is namelijk niet constant maar variabel. Dat betekent dat het uitgangsvermogen en dus de ingangsstroom om de versterker te voeden ook variabel is. Nu blijken elco's een heel aardige oplossing (en nog sneller ook dan een accu) om grote stroompieken te kunnen leveren.

Maar ik ga er ook een beetje van uit dat je dat al geprobeerd hebt, gezien de manier van bouwen en de materiaalkeuze. Het kan niet anders of je moet je erin verdiept hebben hoe het werkt.
Mark

[Installateurs gezocht:
Bas1982
3rd Gear member

Hij zal wel minstens 10F aan condensatoren hebben die de piekbelasting kunnen compenseren, alleen zoals ik zijn vraag lees is het probleem dat als de installatie flink aan staat, de Dynamo de accu's niet genoeg bijladen en dus leeglopen ondanks draaiende motor door de te zware belasting.

Alleen geloof ik nog steeds de 800A niet, ja misschien dat die 0,01ms bereikt wordt. Lang geleden tijdens mijn elektro opleiding ook bij signaaltechnieken over rms vermogen gehad. En dan blijft dat rms ook niet zo heel veel zegt omdat de fabrikanten zelf standaarden bepalen voor rms als ik het goed herinner. Daarom zit er zoveel verschil in boxen met hetzelfde vermogen. Maar heb al wat creaties gezien toen ik nog in de tunersmeetings zat en de allergrootste versterker van JBL, een klasse D monoblok van meer dan een meter lang draaide gewoon op een 200A voeding.

Praat nu wel over ff geleden en het wordt steeds gekker. en weet dat groundzero versterkers heeft van 10.000W maar die kosten ook €5000+
en dat die ook nog eens gekoppeld kunnen worden, maarja

In mijn vorige auto ook €2000+ geinvesteerd in audio (focal KRX2 serie boxen en veel te dure versterkers) en nu vind ik het premiumsysteem meer dan genoeg. Een Dynamo van zon Volvo moet je ook hebben. Van de grootste motor icm premiumsound. Alleen weet ik niks van jouw type Volvo af.
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
General
3rd Gear member
Contacteer:

Bedankt voor jullie replies.

Nee, ik heb geen condensatoren (die dingen leveren alleen maar narigheid op) maar juist een 4-tal extra accu's die als snelle buffer dienen. (ieder 3500CCA en kunnen dus op ieder moment 3500A loslaten)
Verder zijn de voedings en massa kabels ieder 50mm2 en dubbel uitgevoerd (dus 100mm2).
De voeding zit dus wel snor.

Echter, hoe groot de buffer dan ook mag zijn.... als de leverancier niet voldoet zal uiteindelijk de buffer leeg zijn.
Denk bijvoorbeeld aan een groot stuwmeer dat gevoed wordt door een klein slootje.
Als de sluizen van het meer worden opengezet is het slechts een kwestie van tijd voordat de bodem van het meer in zicht komt.

Wat betreft het bepalen van de RMS waardes...
Ja, de fabrikanten fantaseren er inderdaad behoorlijk op los, maar het is heel simpel zelf te berekenen; P = U x I
Daarom testen we iedere versterker zelf.
(en daarom ben ik ook van de genoemde GZ versterkers afgestapt en geswitched naar deze SPL-dynamics, want deze levert simpelweg meer vermogen)

Nou goed,
ondertussen heb ik contact gehad met een bedrijf in the UK die bekend staat om zijn modificaties en upgrades aan heavyduty dynamo's voor mijn doeleinden.
Er bestaan géén dynamo's die zonder aanpassingen op mijn volvo passen.
Ik moet dus een bevestigingsbeugel maken.

Komt goed!
Bedankt!
Afbeelding
Bas1982
3rd Gear member

owkee, succes met de aanpassing.
'04 S40 T5

Gast

Ik heb even je project gelezen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11701
Heel mooi wat je doet, maar had je van het geld wat je er in al die jaren in hebt gestoken ook een nieuwe V40 kunnen kopen?
Gelukkig heeft iedereen zo zijn hobby en dat is maar goed ook. :P

Oja, sorry ik heb geen antwoord op je vraag.
General
3rd Gear member
Contacteer:

Waarom zou ik in een nieuwe V40 willen rijden?
Deze doet het nog uitstekend! ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”