Inmiddels is het alweer ruim een jaar na mijn eerste aanstalten om een 940 te kopen, maar de komende weken moet het gebeuren.
Ik heb besloten te gaan voor een late 940 estate (na 1996) en in een goede staat, aangezien mijn monteurskills verwaarloosbaar zijn.
Onlangs voor het eerst een proefrit gemaakt in een schakelbak en ik ontdekte een paar puntjes:
- De auto remt schokkerig. Het lijkt erger wanneer de koppeling wordt ingedrukt, maar zonder koppeling voel je het ook. Heeft dat te maken met het lang stilstaan van de auto?
- Bij het sturen voel je duidelijk een tikje in het stuur. Stuurkolomprobleem?
- De vloerbedekking aan de bestuurderskant is lelijk gescheurd, en de voering is deels kapot. Is vervanging van zoiets kostbaar?
Verder een nette auto, waarbij veel onderdelen het prima deden, zoals de airco. Hoewel die in eerste instantie flink loeide als ie wordt aangezet zonder dat de motor draait...
Als deze punten relatief makkelijk op te lossen zijn, is het een goede kandidaat. Hoewel ik eigenlijk nog liever een automaat heb...
Proefrit 940 - wat denken jullie?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
Op marktplaats staat een prachtige 940 automaat HPT uit 1998 op LPG te koop van een lid van de v700 vereniging. Niet de goedkoopste, maar een eerlijke auto in perfecte staat.
http://link.marktplaats.nl/691574706
Piet
http://link.marktplaats.nl/691574706
Piet
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40990
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Daar zou ik een auto niet voor laten staan.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
En die koplampwissers zijn meestal ergelijk....als je een handgeschakelde zoekt: 1997 en 1998 dan is de M90 bak sterker. meestal krijg je dan wel een handbediende airco, maar die werkt prima. En zoek een goed onderhouden 940, die zijn duurder, maar de goedkope hebben vaak achterstallig onderhoud en dat kan in de papieren lopen, zodat je de centjes toch kwijt bent, alleen gefaseerd. De goedkope verdwijnen trouwens op vrij grote schaal naar het buitenland: afrika, daar hebben ze kennelijk ontdekt dat ze sterk zijn..
Ik kocht die zilveren bijna ongezien hoor.....
Ik kocht die zilveren bijna ongezien hoor.....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Max
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
- Locatie: Leusden
Ik ook zeker nietBen schreef:Daar zou ik een auto niet voor laten staan.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
sokrates schreef:Had 'm al zien staan Piet. Inderdaad een prima bak, voor een stevige maar waarschijnlijk terecht hoge prijs. Grootste minpunt: geen wissers op de koplampen. Die horen er imho nu eenmaal bij...
Ik denk dat de eigenaar de wissers eraf heeft gehaald want de meningen erover zijn verdeeld. De bedrading zal nog wel aanwezig zijn dus eventueel zitten ze er zo weer op.
Een hpt - automaat op lpg in deze staat komt niet vaak voor.
Piet
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12.06.2012 - 15:46
- Locatie: Zuid-Holland
Sorry, dat was een flauwe opmerking van me...Ben schreef:Daar zou ik een auto niet voor laten staan.
De echte reden waarom ik hem niet overweeg is niet de prijs of de wissers. Ik krijg mijn vrouw nooit overtuigd om die kleur te kiezen, en ik heb niks met de volleder bekleding.
Maar terug ontopic; weet iemand de antwoorden op mijn oorspronkelijke vragen?
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Schokkerig remmen kan duiden op kromme remschijven (voor) of dat de achterremmen aan vervanging toe zijn, dat was bij mij het geval. Reken op 350 euro aan materiaal voor remschijven voor en achter plus de blokken. En dan moeten ze er nog onder natuurlijksokrates schreef:Inmiddels is het alweer ruim een jaar na mijn eerste aanstalten om een 940 te kopen, maar de komende weken moet het gebeuren.
Ik heb besloten te gaan voor een late 940 estate (na 1996) en in een goede staat, aangezien mijn monteurskills verwaarloosbaar zijn.
Onlangs voor het eerst een proefrit gemaakt in een schakelbak en ik ontdekte een paar puntjes:
- De auto remt schokkerig. Het lijkt erger wanneer de koppeling wordt ingedrukt, maar zonder koppeling voel je het ook. Heeft dat te maken met het lang stilstaan van de auto?
- Bij het sturen voel je duidelijk een tikje in het stuur. Stuurkolomprobleem?
- De vloerbedekking aan de bestuurderskant is lelijk gescheurd, en de voering is deels kapot. Is vervanging van zoiets kostbaar?
Verder een nette auto, waarbij veel onderdelen het prima deden, zoals de airco. Hoewel die in eerste instantie flink loeide als ie wordt aangezet zonder dat de motor draait...
Als deze punten relatief makkelijk op te lossen zijn, is het een goede kandidaat. Hoewel ik eigenlijk nog liever een automaat heb...
Tik in het stuur kan duiden op een versleten stuurhuis, kijk ook of deze lekt, een revisie kost 350 ex BTW en met montage kost je dit al gauw 600 euro. Mijn 245 had een poosje stil gestaan en daar zat ook een soort van zwaar moment met sturen, heel kort maar na een paar keer sturen was het weg.
Vloerbedekking haal je uit een sloper die zijn er legio en zal de kop niet kosten. Ik heb zelf in mijn 940 estate moddermatten zitten die houden de vloerbedekking netjes.
Ik weet niet wat de auto moet kosten maar zo heb je in iedergeval een globaal overzicht wat nu de kosten zijn. En let ook op de radiateur die willen nog wel is gaan lekken bij het kunstof gedeelte aan de onderkant. Dit was bij mij ook zo. Kosten 146 euro. Recent heb ik deze reparatie's uit gevoerd enkel het stuurhuis heb ik laten doen.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29482
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Als de aanschafprijs van je beoogde 940 niet te hoog is kan je voor relatief weinig geld de auto zelf repareren.
Het is een sleutelvriendelijke auto met ook niet al te hoge onderdeelprijzen.
Het is een sleutelvriendelijke auto met ook niet al te hoge onderdeelprijzen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12.06.2012 - 15:46
- Locatie: Zuid-Holland
Dat heb ik begrepen, maar ik heb inmiddels geaccepteerd dat mijn kwaliteiten niet in auto-onderhoud zitten. Ik heb gelukkig wel een betrouwbare monteur een straat verder die met alle liefde het onderhoud wil verzorgen.lint schreef:Als de aanschafprijs van je beoogde 940 niet te hoog is kan je voor relatief weinig geld de auto zelf repareren.
Het is een sleutelvriendelijke auto met ook niet al te hoge onderdeelprijzen.
Maar toch: ik betaal liever iets meer voor een auto waarbij ik zelf geen toeren moet uithalen om reparaties uit te voeren, maar die gewoon met het juiste onderhoud en beurten blijft lopen.
Ik heb begrepen dat ik dan bij Volvo moet zijn

Zelf heb ik weinig met auto's, maar van zo'n rijdende baksteen wordt ik wel een beetje warm. En jullie kennen het vast allemaal: als dat idee zich eenmaal in je hoofd heeft vastgezet, moet je er nou eenmaal een hebben.
Bedankt voor de reacties trouwens. Daarmee kom ik bij de volgende testrit wat beter beslagen ten ijs.
Volgens een kenner die ik vandaag sprak ging het om een rubber bij de wielen, waarvoor ooit een recall is geweest. Deze auto is daar kennelijk niet geweest.
- Scotloop
- 3rd Gear member
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 24.07.2012 - 19:17
- Locatie: Breukelen
Volvo 740 GL 1986
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997