4 Juli 2013 viert Volvo's Duett de zestigste verjaardag. De Duett was Volvo`s eerste Estate in serieproductie. In Nederland is Volvo een typisch Estatemerk. Vorig jaar was zelfs 1 op de 2 verkochte premium Estates een Volvo.
In 1944 toonde Volvo de rondvormige, compacte PV444 voor het eerst aan het publiek. Een grote stap van kleinschalige autoproducent tot een gerespecteerde speler op de wereldmarkt. De productie startte in 1947, toen tegelijkertijd de behoefte aan commerciële bedrijfswagens voor diverse doeleinden toenam. Volvo had in die tijd geen aanbod dat aansloot op die behoefte omdat de PV444 uit een gesloten constructie bestond en daardoor niet geschikt was om op te bouwen. Men koos destijds voor een commerciële versie van de PV, met een lichtgewicht, maar stevig onderstel.
De productie van dit onderstel startte in de zomer van 1949. Het was vergelijkbaar met de PV444 in formaat en prijs, maar ook in aanzicht. Onder andere de bumper en de motorkap kwamen direct van de PV444. De 445 was van de 444 te onderscheiden door de grille met vijf chrome horizontale lamellen in plaats van vier. Het maximaal toelaatbare gewicht was net boven de 500 kg (afhankelijk van de uitvoering).
Uitzonderlijk Stedelijk
De kleine 1,4 liter OHV vier met 40pk had genoeg kracht om zich efficiënt door het stadsverkeer te bewegen. De lage schakeling leverde een goede acceleratie maar maakte de auto luidruchtig en ‘dorstig' bij hoge snelheden en lange afstanden. Het mechanisme en de rest van de gehele uitrusting kwam van de PV444. Behalve de achteras. Deze werd gespannen door twee stijve semi ovale veren in plaats van de meer comfortabele spiraalvormige ophanging van de 444.
De 445 werd afgeleverd met een rijklaar onderstel zonder carrosserie achter de bestuurdersstoel. Er waren op dat moment meer dan 30 verschillende koetsbouwers in Zweden, die elk een ander carrosserie aanboden op het Volvo onderstel. De meeste waren busjes of pickups, slechts enkele bouwden een cabriolet chassis en sommige werden estates.
De meeste auto`s waren erg eenvoudig. Voor busjes, rouwkoetsen en ambulances werden houten frames met staalplaten gebruikt, zoals op de taxi`s en pickups. Er werden weinig carrosseries gebouwd van uitsluitend staal in verband met de tijd en kosten. Het interieur van deze voertuigen was vooral gefocust op praktisch gebruik in plaats van comfort. De auto was bedoeld om te werken, en dat was precies waar de bestuurders de auto voor gebruikten.
‘Ons eigen busje'
Na enkele jaren met de 445 realiseerde Volvo zich de auto simpelweg té goed was. Het model werd zelden ingeruild een nieuwe en belande zeker niet in de sloop. Begin 1952 stonden er bijna 1.500 niet verkochte 445`s naast de fabriek geparkeerd. De toenmalige Volvo directeur Assar Gabrielsson ergerde zich hieraan, want autoproducenten hadden het zwaar in die tijd. Toch moesten de auto`s worden verkocht, en waarom zou je een externe carosseriebouwer aannemen als je het ook zelf kunt?
"We bouwen ons eigen busje!" klonk het bevel van Gabrielsson en de Volvo Duett was geboren - Volvo`s eerste bus/estate model. De jonge ingenieur Erik Skoog en zijn kleine team gingen direct aan de slag. Zij ontwierpen een veelzijdig carrosserie voor het onderstel van de 445. Het was net zo geschikt voor transport van goederen als van mensen. Hij bestelde het benodigde gereedschap en 15 maanden later, op 4 juli 1953, werd de eerste 445 Duett aan de allereerste klant bezorgd, Volvodirecteur Assar Gabrielsson zelf.
Het merendeel van de ontwikkeling werd gedaan in Volvo`s persfabriek in Olofström. De carrosserie werd ook in diezelfde fabriek gemaakt. De uiteindelijke assemblage werd uitgevoerd in de Volvo Lundby fabriek in Gotenborg.
Met de Duett was Volvo in staat om zowel een commerciële bus als een luxueuze familie georiënteerde auto te bieden. Tegelijkertijd was de Duett bedoeld om als twee auto`s te dienen; Voor het werk door de weeks en voor vrije tijd in het weekend. Vandaar de naam Duett.
Net zoals zijn voorganger kon de Duett ook geleverd worden met een kaal onderstel voor alternatief koetswerk, maar die versies werden steeds zeldzamer. De praktische en ruimtelijke standaard versie, met of zonder zijramen, was in staat om vrijwel alle kleine en middelgrote transportklussen aan te kunnen. De perfecte keuze voor kleine ondernemingen. De verschillende versies werden geclassificeerd als Delivery chassis, Estate car, Van, Passenger estate car en 210 Duett.
De Duett werd een op zichzelf staande legende in zijn eigen tijd en is tegenwoordig een van de meest geliefde Volvo`s voor verzamelaars en enthousiastelingen. Het was een echt werkpaard dat tegen vrijwel alles bestand was. Vandaag de dag zijn er nog steeds Duetts in gebruik; zowel door privébezitters als kleine bedrijven.
Laatste Volvo met een frame
De eerste Duetts waren 445`s (zoals de voorgangers) met een toegevoegde lettercombinatie welke het type aanduidde. Pas in 1960, nadat de auto een uit één stuk bestaande voorruit en viertraps transmissie kreeg, werd de naam veranderd in 210. Twee jaar later werd de auto voorzien van de B18 motor. De Duett behield ondanks alle technische verbeteringen altijd de typische jaren `40 look.
Tijdens het laatste productiejaar in 1969, introduceerde Zweden een nieuwe crash test wetgeving. Volvo realiseerde zich al snel dat het verouderde ontwerp zich niet staande zou houden in deze nieuwe testen. Hierdoor moest Volvo de productie stoppen en alle Duetts, behalve de laatste, werden geëxporteerd. Dit laatste model, met chassisnummer 97299, is te zien in het Volvo Museum. De auto is afgewerkt in een donkerblauwe kleur en een vinyl interieur. De totale Duett productie bedraagt ruim 97.000 stuks en met de separate chassis komt dat nummer op 101.492.
Nadat de productie in 1969 werd stopgezet, bood het Volvogamma twee andere praktische en elegante estates die ook vaak werden ingezet als werkpaard; De 220 Amazon en de 145. Ook deze auto`s zijn legendes geworden van zekere waarde en zijn trotste voordragers van de 60 jaar lange Volvo Cars estate traditie.
De Volvo Duett wordt 60 jaar
In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41420
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ben
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ FAQ over de werking van het forum
- ↳ Berichten van en over Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- Alleen voor leden
- ↳ Alleen voor leden
- ↳ Even Voorstellen
- ↳ Het fotoalbum
- ↳ Foto van mijn Volvo
- ↳ De Volvo Forum Trofee
- ↳ De projecten
- ↳ Persoonlijke weblogs
- ↳ Entertainment
- ↳ Familieberichten
- ↳ Banenbeurs
- ↳ Evenementen
- ↳ Volvo-Forum reizen
- ↳ Voorbije evenementen
- ↳ Evenementen zonder datum
- ↳ Volvo verzamelingen
- ↳ De miniaturen - Volvo modelauto's
- ↳ Publicaties
- ↳ Volvomobilia
- ↳ Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- ↳ VOLVO-Forum marktplaats
- ↳ Gevraagd
- ↳ Volvo (auto) te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo onderdelen te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo documentatie te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvomobilia te koop - met foto en prijs!
- ↳ Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Lynk & Co
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ De 480
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2006
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX60
- ↳ EX90
- ↳ ES90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- ↳ Volvo On Call
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- Berichten van Sponsors
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Berichten van Sponsors