Dynamo vervangen V70 D5 2002, gelukt!

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
olav
3rd Gear member

Beste forumleden,

Gisteren is na 340.000 km trouwe dienst de dynamo overleden. Een kort belrondje langs dealer en dynamorevisiebedrijven heeft me doen besluiten de vervanging zelf ter hand te nemen, en morgenochtend kan ik een gereviseerde dynamo ophalen.
Vandaag alvast even onder de motorkap gekeken en het ding blijkt aardig diep weggebouwd.

Zijn er leden die dit al eens bij de hand hebben gehad?

Als ik het goed inschat begint het met het losnemen van de multiriem en
vervolgens zal die dikke slang onderin aan de kant moeten (turbo luchttoevoer?).
Bovenop zit de pomp van de stuurbekrachtiging, en het lijkt erop dat die ook aan de kant moet, maar ik heb nog geen idee hoe dit aan te pakken. Alle slangen los? Verder zit de basis van de dynamo opgesloten tussen de aircopomp en het blok, dus ook die aircopomp moet aan de kant, maar is uitermate lastig bereikbaar als ik het zo zie. :?

Vandaag ook alvast een eerste demontagepoging gedaan en de rode accudraad van de dynamo losgenomen en geisoleerd weggebonden, ging goed. Maar het kleine (rood-witte?) draadje krijg ik niet los uit de achterzijde van de dynamo, de stekkerverbinding lijkt vast te zitten maar ik zie geen kliksysteem oid. Gewoon nog harder trekken? Als zo'n knullig stekkertje al niet los wil, hoe gaat het met de rest dan lopen... :oops: (terwijl ik toch aardig wat sleutelervaring heb vanuit mijn jeugd met brommertjes etc.).

Tips en tricks van harte welkom!
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
MarioC70
6th Gear member

Dat stekkertje,daar moet je in het zwarte deel knijpen en los trekken,de dikke inlaat slang verwijderen die voor de radiateur langs loopt,twee bovenste bouten van de aircopomp er uit,de onderste een stuk losdraaien.
De bout aan de linkerkant van de dynamo er uit draaien en de dynamo er tussen uit halen,multiriem natuurlijk los halen ook.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
edraket
7th Gear member

En koppel je accu voor de zekerheid even los.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
olav
3rd Gear member

Vandaag dynamo vervangen, bleek appeltje-eitje te zijn.
Betreft een V70 D5 uitvoering uit 2002, en surfend op het internet en bladerend in de Haynes leek het erop dat ik de slang van de stuurbekrachtigingspomp en de slang van de intercooler zou moeten losmaken (en dus gedoe met lekkages van vloeistoffen), maar dat was niet nodig. Met een beetje beleid krijg je de dynamo er zo langs.

De stappen die ik heb gevolgd:

1) Revisiedynamo geregeld bij een revisiebedrijf voor dynamo's. Daarvoor het nummer op mijn dynamo doorgegeven (zorg dat je de juiste krijgt, in mijn geval een 140A Bosch met vertande poelie, maar dat wijst zich vanzelf uit het nummer) en na betaling van 240,- incl. BTW had ik een gereviseerd exemplaar thuis liggen (tel daar nog 50,- statiegeld bij op, maar dat krijg je terug wanneer je de oude dynamo weer teruggeeft).

2) Minkabel accu losmaken (contact stond al geruime tijd uit) en de neus van de auto afdekken met een oud kleed.

3) Multiriem demonteren. De riem wordt op spanning gehouden door een veerbelaste rol (deze zit direct achter de dynamo, het is de bovenste van de twee kleine rollen die boven elkaar pal achter de poelie van de dynamo zitten; let op, bij benzineuitvoeringen is dit volgens mij anders)en om de riem los te nemen zul je de rol naar de voorzijde van de auto moeten trekken. Kunststof kapje op de zijkant van de rol loswippen met een kleine schroevendraaier (dit was eigenlijk nog het lastigst bereikbare onderdeel met mijn grote handen) en dan zie je een torx 50 bout zitten. Wanneer je hier een haakse torxsleutel in steekt (neem er één van fatsoenlijke kwaliteit, niet zo'n bitje uit het voordeeldoosje) en die torxsleutel verlengt met een pijpje dat je eroverheen schuift (ik heb een pijpsleuteltje gebruikt), dan heb je genoeg hefboom om zonder veel moeite de spanrol naar de voorzijde van de auto te trekken en de multiriem van de bovenste poelie (stuurbekrachtingspomp) te halen. Laat de riem verder gewoon zitten, dat is bij het monteren alleen maar makkelijk. Bij het plaatsen van de torxsleutel duw je de slang van de stuurbekrachtigingspomp gewoon een stukje opzij.
Voor het demonteren van de multiriem heb ik een Scandia torxsleutelsetje gekocht voor 21,-.

4) De dikke slang aan de voorzijde van de auto, lager dan de dynamo, die loopt vanaf onder de radiateur naar het onderste midden van het motorblok, demonteren. Dus twee slangklemmen losmaken en de dikke slang uit het motorcompartiment halen, zodat je wat meer ruimte krijgt.

5) Met een ringsleutelsetje en een doppenset met ratel verder om de stuurbekrachtigingspomp te demonteren. Aan de poeliezijde zitten vier bouten die door de gaten in de poelie bereikbaar zijn. Drie van deze bouten zijn wat langer en houden de pomp op zijn plaats, de vierde wat kortere bout houdt de beugel vast waarin de slang naar het reservoir van de stuurbekrachtigingspomp hangt. Aan de andere zijde van de pomp zit nog een vijfde bout die een stang die is bevestigd op het blok met de pomp verbindt. Na het losmaken van die vijfde bout ook die stang losmaken van het blok (opnieuw een bout) en het beugeltje dat de hogedrukleiding van de stuurbekrachtigingspomp vasthoudt ook losmaken (klein boutje). Nu kun je die hele stang naast de stuurbekrachtingspomp wegnemen en de stuurbekrachtigingspomp is nu alleen nog maar met de twee slangen met de auto verbonden. Lekker laten zitten, je kunt de pomp wel een beetje opzij bewegen indien nodig.

6) Maak nu de pluskabel op de dynamo los, isoleer deze goed met tape en bind deze met een tyrapje aan de kant. Ook het dunne draadje met de stekker kun je nu uit de dynamo trekken (ging bij mij wat zwaar, maar er zit geen klikverbidinding oid).

7) Nu kun je met ringsleutelset en doppenset verder om de aircopomp die onder de dynamo zit aan te pakken. De aircopomp zit met vier lange bouten vast. Deze bouten steken van voor naar achter, en twee bouten zitten aan de onderzijde en twee aan de bovenzijde van de cilindervormige pomp. De onderste twee bouten draai je een slagje los, maar laat je verder gewoon zitten. De bovenste twee bouten verwijder je helemaal. Deze twee bouten lopen door bevestigingsgaten van de aircopomp verder door twee gaten voor de bevestiging van de dynamo en dan door het motorblok in, dus om de dynamo straks weg te kunnen nemen moeten deze twee bovenste bouten echt eruit zijn.

Nu zit de dynamo alleen nog maar vast met een laatste bout aan de kant van de poelie. Met een dopsleutel maak je deze zo los en voor je het weet voel je de dynamo los komen. Je kunt de dynamo nu zonder problemen rustig naar boven halen en langs de slangen van de stuurbekrachtigingspomp en de intercooler schuiven, waarbij je de slangen iets aan de kant duwt.

En dan het hele spul in omgekeerde volgorde weer inbouwen. Vergeet niet die twee onderse bouten van de aircopomp weer vast te zetten (ze liggen niet naast de auto, dus ik zag ze in eerste instantie over het hoofd), en op het eind de minkabel op de accu weer aan te sluiten.

Starten, even de spanning meten tussen het forse aluminium oog boven de stuurbekrachtigingspomp en de plusaansluiting onder het kunststof klepje links in de motorruimte en als het goed is heb je daar weer een mooie laadspanning van rond de 14V. En meteen ruim 400 euro bespaard met zelf een dynamo regelen via een dynamorevisiebedrijf en een uurtje of twee rustig sleutelen... 8)
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”