Dynamo vervangen V70 D5 2002, gelukt!
Geplaatst: 16.07.2013 - 21:33
Beste forumleden,
Gisteren is na 340.000 km trouwe dienst de dynamo overleden. Een kort belrondje langs dealer en dynamorevisiebedrijven heeft me doen besluiten de vervanging zelf ter hand te nemen, en morgenochtend kan ik een gereviseerde dynamo ophalen.
Vandaag alvast even onder de motorkap gekeken en het ding blijkt aardig diep weggebouwd.
Zijn er leden die dit al eens bij de hand hebben gehad?
Als ik het goed inschat begint het met het losnemen van de multiriem en
vervolgens zal die dikke slang onderin aan de kant moeten (turbo luchttoevoer?).
Bovenop zit de pomp van de stuurbekrachtiging, en het lijkt erop dat die ook aan de kant moet, maar ik heb nog geen idee hoe dit aan te pakken. Alle slangen los? Verder zit de basis van de dynamo opgesloten tussen de aircopomp en het blok, dus ook die aircopomp moet aan de kant, maar is uitermate lastig bereikbaar als ik het zo zie. :?
Vandaag ook alvast een eerste demontagepoging gedaan en de rode accudraad van de dynamo losgenomen en geisoleerd weggebonden, ging goed. Maar het kleine (rood-witte?) draadje krijg ik niet los uit de achterzijde van de dynamo, de stekkerverbinding lijkt vast te zitten maar ik zie geen kliksysteem oid. Gewoon nog harder trekken? Als zo'n knullig stekkertje al niet los wil, hoe gaat het met de rest dan lopen... :oops: (terwijl ik toch aardig wat sleutelervaring heb vanuit mijn jeugd met brommertjes etc.).
Tips en tricks van harte welkom!
Gisteren is na 340.000 km trouwe dienst de dynamo overleden. Een kort belrondje langs dealer en dynamorevisiebedrijven heeft me doen besluiten de vervanging zelf ter hand te nemen, en morgenochtend kan ik een gereviseerde dynamo ophalen.
Vandaag alvast even onder de motorkap gekeken en het ding blijkt aardig diep weggebouwd.
Zijn er leden die dit al eens bij de hand hebben gehad?
Als ik het goed inschat begint het met het losnemen van de multiriem en
vervolgens zal die dikke slang onderin aan de kant moeten (turbo luchttoevoer?).
Bovenop zit de pomp van de stuurbekrachtiging, en het lijkt erop dat die ook aan de kant moet, maar ik heb nog geen idee hoe dit aan te pakken. Alle slangen los? Verder zit de basis van de dynamo opgesloten tussen de aircopomp en het blok, dus ook die aircopomp moet aan de kant, maar is uitermate lastig bereikbaar als ik het zo zie. :?
Vandaag ook alvast een eerste demontagepoging gedaan en de rode accudraad van de dynamo losgenomen en geisoleerd weggebonden, ging goed. Maar het kleine (rood-witte?) draadje krijg ik niet los uit de achterzijde van de dynamo, de stekkerverbinding lijkt vast te zitten maar ik zie geen kliksysteem oid. Gewoon nog harder trekken? Als zo'n knullig stekkertje al niet los wil, hoe gaat het met de rest dan lopen... :oops: (terwijl ik toch aardig wat sleutelervaring heb vanuit mijn jeugd met brommertjes etc.).
Tips en tricks van harte welkom!