Pagina 1 van 1

940 of 850

Geplaatst: 22.07.2013 - 10:43
door Dickies940
Goedemorgen!

Vele zijn op vakantie, maar ik hoop dat er een kenner bij zit, het volgende, we gaan een Volvo bijkopen welke zou ik het beste kunnen pakken, een 940 met een 2.3i benzine, station, van 1992, 313.000 gereden kilometers, goede staat van onderhoud! Of een 850 2.5 GLE uit 1996, met 238.000 km, benzine!? Ik wil met 1 van de 2 nog 10 jaar voorruit kunnen :P

Geplaatst: 22.07.2013 - 11:14
door Walter
dat is zo lastig te zeggen zonder meer info, beide auto's moeten dat makkelijk kunnen mits ze een goede staat (gedocumenteerd!) van onderhoud hebben. En je niet van plan bent 130000 km per jaar te rijden natuurlijk.

850 is de dynamischer van de twee, heerlijke rijauto met meesterlijk geluid. In alles gewoon moderner dan een 940. Maar ja, die 940 heeft een klassieke uitsraling, zoeft lekker over de weg en deint meer. Ik zou gaan rijden en kijken welke het beste bij je past en bij welke van de twee je het beste gevoel hebt

Geplaatst: 22.07.2013 - 11:37
door lint
Dat is een moeilijke keuze, het zijn beide erg goede auto's maar met een verschillend karakter.
Zoals al is aangegeven, ga proefrijden met beide auto's en dan kan je en betere keuze maken.

Geplaatst: 22.07.2013 - 11:41
door Dickies940
Maar welke motor is het beste een 2.3i of een 2.5?

Geplaatst: 22.07.2013 - 11:46
door Walter
zijn totaal verschillende motoren, beide onverwoestbaar en beide met een ander karakter. Je kan niet zeggen welke de beste is, gaat gewoon niet. Tenzij de ene al jaren niet onderhouden is en de ander wel.

2.3 (redblock, B230F) is een ouderwetse viercilinder van gietijzer waar de injectie opgebouwd is.

2.5 10V is een 140 pk sterke volledig aluminium vijfcilinder, ook als 6 pitter (960) en 4 pitter (S/V40) gebouwd.

Geplaatst: 22.07.2013 - 11:58
door Dickies940
Redblock komt me wel bekend voor schijnt een oerdegelijke te zijn?!
Walter schreef:zijn totaal verschillende motoren, beide onverwoestbaar en beide met een ander karakter. Je kan niet zeggen welke de beste is, gaat gewoon niet. Tenzij de ene al jaren niet onderhouden is en de ander wel.

2.3 (redblock, B230F) is een ouderwetse viercilinder van gietijzer waar de injectie opgebouwd is.

2.5 10V is een 140 pk sterke volledig aluminium vijfcilinder, ook als 6 pitter (960) en 4 pitter (S/V40) gebouwd.

Geplaatst: 22.07.2013 - 12:35
door DawnBlueED
Onderhoud, daar draait het om bij een oudere auto.

Een goed onderhouden 940 is beter dan een slecht onderhouden 850.
Een goed onderhouden 850 is beter dan een slecht onderhouden 940.

In de praktijk worden veel oudere auto's slecht onderhouden, af en toe een litertje olie plus de verplichte APK, daar houd het dan mee op. Wil je zo'n auto technisch weer netjes maken dan moet je flink aan de knip rammelen.

Wil je zelf sleutelen, dan is dat bij een 940 vaak makkelijker dan bij een 850.

Geplaatst: 22.07.2013 - 13:09
door glenfiddich1983
Ongeacht het model, koop er een met aantoonbare onderhoudshistorie (niet alleen stempeltjes maar ook facturen met daarop kilometerstanden). Bij voorkeur een die altijd dealeronderhouden is geweest. Niet omdat ik per definitie meer vertrouwen heb in dealers, maar omdat voor beurten bij de dealer per beurt is vastgelegd welke punten bekeken en preventief vervangen worden. Je weet dan in ieder geval zeker op welke punten de Volvo bij is met onderhoud. En het zegt natuurlijk iets over de onderhouds-mentaliteit van de vorige eigenaar/eigenaren.

Geplaatst: 22.07.2013 - 21:36
door Msuidgeest
Ik zeg 940. Een beetje ouderwets maar heel makkelijk om te sleutelen als je dat zelf zou willen doen. En minder ingewikkelde techniek.

Geplaatst: 22.07.2013 - 22:01
door MU
Ik zeg ook 940, en wel om de volgende redenen:

- Een benzinemotor die langer meegaat dan een redblock zul je niet vinden (mits goed onderhouden);
- De combinatie redblock + achterwielaandrijving draagt bij aan zijn lange leven (minder slijtage omdat je niet stuurt met de aangedreven wielen);
- De techniek is simpeler maar oerdegelijk & beter geschikt voor zelf klussen door een zee van ruimte onder de motorkap (verlaagt ook aantal benodigde arbeidsuren bij de garage);
- Onderdelen zijn uitstekend verkrijgbaar en relatief gezien niet duur (ik weet niet hoe dat bij de 850 zit);

Voor de beste betrouwbaarheid moet je uitkijken naar de laatste series 940 (vanaf 1996): de 2.3 low-pressure turbo (LPT) of high-pressure turbo (HPT). Deze hebben ook de sterkste versnellingsbak (M90). Ook zijn ze vanaf die tijd uitgerust met airbags (ook zij-airbags!) en SIPS). De auto's uit 1998 zijn volgestouwd met alle mogelijke extra's en vallen 1 wegenbelastingklasse hoger.

Zoals al gezegd, een 940 deint heerlijk en is echt ontworpen voor rijcomfort, niet voor het snelle bochtenwerk ;)

Geplaatst: 22.07.2013 - 22:07
door wim de jong
Voor wat het je waard is:
Ik heb een 945 (B230FT motor op LPG-G3) bijna op gereden, ingeruild met een km stand van 783000 km. Hij was bijna 10 jaar oud.

De kleppen waren uitgesteld, koppeling was op en achterdiff slecht.
Dus ingeruild voor een V70, ik had geen zin in extra kosten..

Maar er zijn waarschijnlijk ook zat verhalen over een 850 met een behoorlijke km stand.

Geplaatst: 29.07.2013 - 21:34
door MU
Beste Dickies940, ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat het uiteindelijk is geworden na al dit advies... ;)

Geplaatst: 30.07.2013 - 09:22
door tip
Ik had een '98 lpt die goed aangekleed was. Een geweldige reiswagen. Comfort, rust, kracht en vooral heel veel ruimte. Aanrader!