940 of 850

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dickies940
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 19.02.2011 - 08:02

Goedemorgen!

Vele zijn op vakantie, maar ik hoop dat er een kenner bij zit, het volgende, we gaan een Volvo bijkopen welke zou ik het beste kunnen pakken, een 940 met een 2.3i benzine, station, van 1992, 313.000 gereden kilometers, goede staat van onderhoud! Of een 850 2.5 GLE uit 1996, met 238.000 km, benzine!? Ik wil met 1 van de 2 nog 10 jaar voorruit kunnen :P
Hej Volvo entusiaster ....
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24662
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

dat is zo lastig te zeggen zonder meer info, beide auto's moeten dat makkelijk kunnen mits ze een goede staat (gedocumenteerd!) van onderhoud hebben. En je niet van plan bent 130000 km per jaar te rijden natuurlijk.

850 is de dynamischer van de twee, heerlijke rijauto met meesterlijk geluid. In alles gewoon moderner dan een 940. Maar ja, die 940 heeft een klassieke uitsraling, zoeft lekker over de weg en deint meer. Ik zou gaan rijden en kijken welke het beste bij je past en bij welke van de twee je het beste gevoel hebt
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29484
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een moeilijke keuze, het zijn beide erg goede auto's maar met een verschillend karakter.
Zoals al is aangegeven, ga proefrijden met beide auto's en dan kan je en betere keuze maken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Dickies940
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 19.02.2011 - 08:02

Maar welke motor is het beste een 2.3i of een 2.5?
Hej Volvo entusiaster ....
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24662
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

zijn totaal verschillende motoren, beide onverwoestbaar en beide met een ander karakter. Je kan niet zeggen welke de beste is, gaat gewoon niet. Tenzij de ene al jaren niet onderhouden is en de ander wel.

2.3 (redblock, B230F) is een ouderwetse viercilinder van gietijzer waar de injectie opgebouwd is.

2.5 10V is een 140 pk sterke volledig aluminium vijfcilinder, ook als 6 pitter (960) en 4 pitter (S/V40) gebouwd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Dickies940
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 19.02.2011 - 08:02

Redblock komt me wel bekend voor schijnt een oerdegelijke te zijn?!
Walter schreef:zijn totaal verschillende motoren, beide onverwoestbaar en beide met een ander karakter. Je kan niet zeggen welke de beste is, gaat gewoon niet. Tenzij de ene al jaren niet onderhouden is en de ander wel.

2.3 (redblock, B230F) is een ouderwetse viercilinder van gietijzer waar de injectie opgebouwd is.

2.5 10V is een 140 pk sterke volledig aluminium vijfcilinder, ook als 6 pitter (960) en 4 pitter (S/V40) gebouwd.
Hej Volvo entusiaster ....
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Onderhoud, daar draait het om bij een oudere auto.

Een goed onderhouden 940 is beter dan een slecht onderhouden 850.
Een goed onderhouden 850 is beter dan een slecht onderhouden 940.

In de praktijk worden veel oudere auto's slecht onderhouden, af en toe een litertje olie plus de verplichte APK, daar houd het dan mee op. Wil je zo'n auto technisch weer netjes maken dan moet je flink aan de knip rammelen.

Wil je zelf sleutelen, dan is dat bij een 940 vaak makkelijker dan bij een 850.
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Ongeacht het model, koop er een met aantoonbare onderhoudshistorie (niet alleen stempeltjes maar ook facturen met daarop kilometerstanden). Bij voorkeur een die altijd dealeronderhouden is geweest. Niet omdat ik per definitie meer vertrouwen heb in dealers, maar omdat voor beurten bij de dealer per beurt is vastgelegd welke punten bekeken en preventief vervangen worden. Je weet dan in ieder geval zeker op welke punten de Volvo bij is met onderhoud. En het zegt natuurlijk iets over de onderhouds-mentaliteit van de vorige eigenaar/eigenaren.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21392
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik zeg 940. Een beetje ouderwets maar heel makkelijk om te sleutelen als je dat zelf zou willen doen. En minder ingewikkelde techniek.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1037
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Ik zeg ook 940, en wel om de volgende redenen:

- Een benzinemotor die langer meegaat dan een redblock zul je niet vinden (mits goed onderhouden);
- De combinatie redblock + achterwielaandrijving draagt bij aan zijn lange leven (minder slijtage omdat je niet stuurt met de aangedreven wielen);
- De techniek is simpeler maar oerdegelijk & beter geschikt voor zelf klussen door een zee van ruimte onder de motorkap (verlaagt ook aantal benodigde arbeidsuren bij de garage);
- Onderdelen zijn uitstekend verkrijgbaar en relatief gezien niet duur (ik weet niet hoe dat bij de 850 zit);

Voor de beste betrouwbaarheid moet je uitkijken naar de laatste series 940 (vanaf 1996): de 2.3 low-pressure turbo (LPT) of high-pressure turbo (HPT). Deze hebben ook de sterkste versnellingsbak (M90). Ook zijn ze vanaf die tijd uitgerust met airbags (ook zij-airbags!) en SIPS). De auto's uit 1998 zijn volgestouwd met alle mogelijke extra's en vallen 1 wegenbelastingklasse hoger.

Zoals al gezegd, een 940 deint heerlijk en is echt ontworpen voor rijcomfort, niet voor het snelle bochtenwerk ;)
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Voor wat het je waard is:
Ik heb een 945 (B230FT motor op LPG-G3) bijna op gereden, ingeruild met een km stand van 783000 km. Hij was bijna 10 jaar oud.

De kleppen waren uitgesteld, koppeling was op en achterdiff slecht.
Dus ingeruild voor een V70, ik had geen zin in extra kosten..

Maar er zijn waarschijnlijk ook zat verhalen over een 850 met een behoorlijke km stand.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1037
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Beste Dickies940, ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat het uiteindelijk is geworden na al dit advies... ;)
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
tip
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 04.12.2011 - 16:11
Locatie: Prov. Utrecht

Ik had een '98 lpt die goed aangekleed was. Een geweldige reiswagen. Comfort, rust, kracht en vooral heel veel ruimte. Aanrader!
V70 2.5T 2008
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”