Pagina 1 van 2
Dynamo poelie verdwenen, wat is hier gebeurd?
Geplaatst: 26.07.2013 - 10:10
door Doeke Dobma
Mijn zwager rijdt sinds anderhalve maand een S40 2 liter uit 2002. Na aankoop heeft hij de distributieriem en bijbehorende rollen laten vervangen omdat het niet duidelijk was wanneer dit gebeurd was.
Na een maand viel het hem op dat er een tikkend geluid zat in de motor. De motor presteerde verder goed, als vanouds, en omdat hij (toen) pas over 3 weken weer hier naar de garage kon (vaste garage) hebben we het risico genomen om nog even te wachten en de auto zo min mogelijk te gebruiken. En nu is er het volgende gebeurd:
Wie kan me vertellen wat er hier is gebeurd? Ik heb hem nog niet gesproken, kreeg deze foto via whatsapp, maar het lijkt me dat de poelie eraf gelopen is, maar de spie (ofzo) waar die overheen zit is helemaal weg gesleten. Aan de experts; wat is hier gebeurd en hoe kan dit hersteld worden? Nieuwe (gereviseerde) dynamo of komen we weg met enkel een nieuwe poelie?
Geplaatst: 26.07.2013 - 10:18
door Walter
het lijkt erop dat die as behoorlijk beschadigd is. Dan kom je niet weg met een nieuwe poelie, die zal niet strak komen te zitten. Maf is het wel. Zit er op een nieuwe dynamo niet gelijk een poelie?
Geplaatst: 26.07.2013 - 10:32
door Doeke Dobma
Jawel, maar als we alleen de poelie zouden kunnen vervangen, zou dat natuurlijk veel goedkoper zijn:)
Maar vraag, misschien weet jij daar wel antwoord op Walter, gezien je achtergrond. Als we een nieuwe dynamo kopen, wordt deze dan als ruildeel geaccepteerd, gezien de versleten as?
Geplaatst: 26.07.2013 - 10:33
door Doeke Dobma
Overigens is de poelie ook nog aanwezig, deze was er tijdens het rijden afgesprongen. De poelie is van binnen helemaal versmolten, ik kom zo met foto's.
Geplaatst: 26.07.2013 - 10:56
door lint
Een nieuwe poelie gaat nooit meer passen op die afgesleten as!
Dat wordt een nieuwe dynamo vrees ik.
Wellicht is er bij de vervanging van de distributieriem iets misgegaan maar normaal verwijder je alleen de multiriem en doe je niets met de poelie van de dynamo.
Geplaatst: 26.07.2013 - 11:05
door MarioC70
Die as is niet versleten,het lager van de poelie zit nog op de as zie ik,dus oude deel van de poelie verwijderen en een nieuwe vrijloop poelie monteren..
Zo te zien denk ik,als de bout nog in de as van de dynamo zit,zit alleen de binnenring van de poelie er nog op..
Je hebt geluk dat de multieriem niet door het distributiedeksel geslagen is..
Geplaatst: 26.07.2013 - 12:23
door Doeke Dobma
Bedankt voor de antwoorden. Enig idee hoe dit is ontstaan? In de poelie (die op de bodemplaat lag) zitten allemaal scheurtjes. Ook rook ie bij het stilvallen een sterke smeltgeur, er is dus iets erg heet geworden...
Geplaatst: 26.07.2013 - 13:13
door Walter
Doeke Dobma schreef:Jawel, maar als we alleen de poelie zouden kunnen vervangen, zou dat natuurlijk veel goedkoper zijn:)
Maar vraag, misschien weet jij daar wel antwoord op Walter, gezien je achtergrond. Als we een nieuwe dynamo kopen, wordt deze dan als ruildeel geaccepteerd, gezien de versleten as?
Tuurlijk is het goedkoper maar het is de vraag of je de poelie er zelf strak genoeg op krijgt. Maar Mario denkt dat je het lager ziet ipv een gesleten as en dat is een meevaller. Volgens mij moet het geen probleem zijn een dergelijke dynamo als ruildeel aan te bieden.
Geplaatst: 26.07.2013 - 13:13
door Doeke Dobma
De poelie:

Geplaatst: 26.07.2013 - 15:14
door mad
Nogal overleden lijkt me....
Geplaatst: 26.07.2013 - 15:28
door Walter
en knap warm geworden
Geplaatst: 26.07.2013 - 15:32
door MarioC70
Ja,dat wordt een andere dynamo..
Geplaatst: 26.07.2013 - 15:51
door Walter
MarioC70 schreef:Ja,dat wordt een andere dynamo..
toch niet een stuk van het lager dat nog op de as zit?
Geplaatst: 26.07.2013 - 17:12
door JeroenSpock
Had ik een paar maanden geleden ook,
hier het topic.
Bij Autorima een dynamo besteld voor 50 euro, en alles werkte weer. Losse poelie was niet te krijgen, misschien bij de dealer wel. Mijn multiriem was nog goed gelukkig, ik heb er maar een paar km (stationair) mee gereden zonder poelie.
Geplaatst: 26.07.2013 - 17:46
door Doeke Dobma
Bedankt voor de link Jeroen! En anderen bedankt voor het antwoorden. Dat wordt dus een nieuwe dynamo. Vraag: wordt deze dynamo met beschadigde as geaccepteerd als statiegeld dynamo??
Geplaatst: 26.07.2013 - 18:31
door JeroenSpock
De mijne wel bij de dealer, maar daar was een nieuwe/gereviseerde 400nogwat euro. Dus een gebruikte gekocht die 200.000 km gedraaid had voor 50 euro.
Geplaatst: 26.07.2013 - 18:35
door lint
Of even bij een dynamorevisiebedrijf langs gaan en vragen of je dynamo wordt geaccepteerd in deze staat als ruilobject.
Geplaatst: 29.07.2013 - 18:59
door game0ver
Losse vrijlooppoelie kost ook al goal over de 100 euro
Zou ook gewoon een gebruikte complete dynamo op de kop tikken.
Geplaatst: 29.07.2013 - 21:59
door MarioC70
Nieuwe dynamo kost 195 euro ex btw compleet met poelie..
Geplaatst: 29.07.2013 - 21:59
door MarioC70
game0ver schreef:Losse vrijlooppoelie kost ook al goal over de 100 euro
Zou ook gewoon een gebruikte complete dynamo op de kop tikken.
Losse poelie kost 55 euro..