Versnellingsbak Service Spoed

Jankebek
Starter

Hallo,

Ik heb een XC90 T6 geartronic uit 2003. Ik ben op vakantie met de caravan door Frankrijk en Spanje. Gister kreeg ik de oranje melding:"Versnellingsbak Service Spoed". Ik stond in de file en de buitentemperatuur liep op naar over de 38 graden. De XC trekt een redelijk zware hobby caravan. Na de melding had ik het idee dat de automaat in de 2de of 3de versnelling bleef hangen. Langzaam optrekken en hoog in toeren blijven. Gestopt bij een benzinepomp en de auto zo'n 20 min uit gezet. Daarna bleef de melding, maar kon ik gewoon verder rijden. Schakelen geen enkel probleem en motor temperatuur blijft prima. Ik heb alleen het idee dat als ik op cruise controll de berg omhoog ga en de auto uit eindelijk 2x terug moet schakelen dat cruise controll vanzelf uitgaat zonder melding. Ik heb besloten mijn reis van 200 km te vervolgen. Morgen ben ik van plan om naar Spanje te gaan (+\- 500 km), maar weet niet of ik eerst langs een dealer moet gaan. Volvo service zei dat ik de pannage beter kon bellen. Niet echt een oplossing in mijn idee. Na het lezen van aardig wat topics op dit forum en de handleiding van de auto heb ik het idee dat de automaat in een veilige modus is geweest tijdens de file in de hitte met een zware caravan. Ik merk verder niets van geluiden, raar schakelen of hoge temperaturen op het dashboard o.i.d. Heeft iemand enig idee of dit beter direct na te kijken is bij een Franse dealer of kan ik beter de melding resetten door zekering of accu los halen voor 30 min en kijken of de melding terugkomt en eventueel bij mijn dealer in Den Haag na de vakantie langs te gaan???
Jankebek
Starter

Update: ik heb zojuist de accu 20 min los gekoppeld, maar melding is niet gewist of gereset. Iemand nog suggestie's of ideeen?
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Nee, niet echt... dealer en uitlezen toch wel heel verstandig even...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Oceanracer
Geartronic member

Ook niet onverstandig om de ATF te laten verversen. Want als die eenmaal te heet is geweest, is daar het goede wel vanaf...

En op de terugreis (eerder) handmatig terugschakelen zodat de motor meer toeren maakt en daardoor minder hoeft te zwoegen en beter koelt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Jankebek
Starter

ATF is olie in transmissie/automaat?
Oceanracer
Geartronic member

Ohw sorry, ja dat klopt.
Jankebek
Starter

Ok dank je. Ik ga eens kijken hoever ik met de Franse dealer kom. Ik kan het meestal niet zo goed vinden met het Franse volk. Ik ga meestal door Frankrijk heen om in Spanje te komen. Zal moeilijk uitleggen worden en ze zullen snel dingen willen vervangen ipv kijken of het niet makkelijker op te lossen is. En dan nog hopen dat ze morgen tijd hebben. Reservering in Spanje staat al vast :(
lint
Geartronic member

Klinkt als een te hete automaat. Met een zware caravan is het beter met de hand te schakelen en de motor meer toeren te laten maken. Ook rijden met de cruise control is niet aan te raden, motor maakt vaakt te weinig toeren.
Even laten uitlezen bij een dealer is wel verstandig.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
pimsam
3rd Gear member
Contacteer:

Ik ben bang dat je een van de vele slachtoffers bent van de GM automaat en durf te wedden dat je binnenkort aan een bakrevisie toe bent.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Oceanracer
Geartronic member

Je moet het inderdaad treffen met die Fransen. Ik lees hier elders dat iemand € 160,00 voor twee nieuwe 17" autobanden heeft betaald. Het kán dus wel...
Volvo-xc90
Starter

Wij zijn zaterdag teruggekomen uit Spanje.

Wij hebben dezelfde melding gekregen. Alleen onze auto reed alleen nog maar in de eerste en tweede versnelling. De versnellingsbak is vernieuwd in Figueras er snel en correct.

Onze auto is voor onze vakantie naar de euromaster geweest voor een grote beurt. Volgens de volvo garage in spanje was de oorzaak een verschoven temperatuursensor van de versnellingsbak.

Succes met je versnellingsbak. Als je in figeures naar de volvo garage gaat doe hem de groeten

Hugo
Jankebek
Starter

Ok. Vanmorgen nog een keer de accu los gekoppeld. Melding bleef staan. Ik ben daarna naar de dealer gereden. Toen vroeg iemand van de werplaats of ik het kon laten zien. En wat denk je???? Melding weg!!! Hij zei wel dat het een probleem kon veroorzaken dat de voor banden van een ander typen zijn dan de achter banden. Dat is erg spijtig aangezien ik in april bij Niham 1700 euro mocht aftikken. O.a. Voor een set nieuwe voorbanden. Je zou toch verwachten dat Niham dat ook had moeten weten. Maar goed, ze hebben hem uitgelezen en zagen geen problemen. Wel vroeg hij nog of ik eerder al nieuwe olie in had gedaan. Dat is voor zo ver ik weet niet het geval. Zijn advies was als ik de melding weer krijg ik de olie moet verversen. Komt het dan weer terug dan een compleet nieuwe bak omdat ze in ds bak zelf niets kunnen repareren. Laten we hopen dat het hierbij blijft. Nu nog 250 km naar Spanje. Iedereen bedankt voor het meedenken!
MarioC70
6th Gear member

Jankebek schreef:Ok. Vanmorgen nog een keer de accu los gekoppeld. Melding bleef staan. Ik ben daarna naar de dealer gereden. Toen vroeg iemand van de werplaats of ik het kon laten zien. En wat denk je???? Melding weg!!! Hij zei wel dat het een probleem kon veroorzaken dat de voor banden van een ander typen zijn dan de achter banden. Dat is erg spijtig aangezien ik in april bij Niham 1700 euro mocht aftikken. O.a. Voor een set nieuwe voorbanden. Je zou toch verwachten dat Niham dat ook had moeten weten. Maar goed, ze hebben hem uitgelezen en zagen geen problemen. Wel vroeg hij nog of ik eerder al nieuwe olie in had gedaan. Dat is voor zo ver ik weet niet het geval. Zijn advies was als ik de melding weer krijg ik de olie moet verversen. Komt het dan weer terug dan een compleet nieuwe bak omdat ze in ds bak zelf niets kunnen repareren. Laten we hopen dat het hierbij blijft. Nu nog 250 km naar Spanje. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Dit is echt een super diagnose geweest,als het dit of dat niet is,koop dan maar een nieuwe bak,valt mee dat ze niet zeggen,koop dan maar een andere auto...
gerardgrobben
1st Gear member

ik heb vandag de officiele bak-flush laten doen.
Voor die tijd was het wat problematisch van 2 naar 3 en terug, en wat trager en dromeriger schakelen. Dat is nu helemaal over. Hij pakt weer als een jonge meid.
Ik denk dat je een goeie flush ( en dat duurt echt een halve dag of zelfs nog langer- op de brug, met draaiende motor en wielen) je een eind op weg helpt.

En dat zou eigenlijk verplicht moeten zijn bij iedere 100 dkm.
If it ain't Dutch, it ain't much
Oceanracer
Geartronic member

Bij taxivervoer en zwaar gebruik schrijft Volvo dit ook voor, ik meen zelfs bij iedere 60.000 km.
Jankebek
Starter

Ok ga ik doen. Iemand een goed adres of gewoon bij de dealer? Ik moet wel opmerken dat voor de melding ik nooit probemen heb gehad met de versnellingsbak. Ging altijd prima. Overigens niet te vergelijken met een Mercedes Benz S classe (mijn vorige auto) dat ging echt vele malen soepeler en vlotter. Maar dit is dan ook een hele andere auto, motor en techniek.
gerardgrobben
1st Gear member

eh,. benz schrijft dat al jaaaren voor bij 60 dkm, en Ganzeboom transmissies Almelo heeft de mijne gedaan.
rammstein01
2nd Gear member

Flushen blijft altijd een gok. Pakte bij mijn S70 met 185K niet goed uit. Voor mij absoluut geen flush meer.

Maar het board staat er al vol mee, dus veel leesplezier.

Rob
2010 t/m 2013..S70 2.5T LPi MY 1999 98000 - 185500
2013 t/m .........XC90 2.5T LPi MY 2003 160000 -
Jankebek
Starter

Ja ik heb het gelezen. Vandaar mijn angst. Ik heb buiten die ene melding nooit gezeik gehad. Dus bang met flushen dat ik daarna gezeur krijg. Almelo is iets uit mijn richting (Den Haag). Benz zou best kunnen dat ze dat doen na elke 60d km, maar ik neem aan dat de Mercedes Benz stealer dat altijd deed zonder overleg. Gezien de rekening die ik daar kreeg.
gerardgrobben
1st Gear member

http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/614887-1307/anwb-laat-je-auto-lekker-veel-toeren-maken

enne:
schijnt dat die Ganzeboom ook in de rest van Nederland vestigingen heeft. Goeie mannen, dat zeker

edit : URL was anders dan de inhoud van de pagina..
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”