Downsizen van Volvo motoren en de markt

In dit board spypics en ander niet-officieel nieuws over Volvo
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1935
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Nee, Volvo wil alleen nog maar downsizen, dus die hoop hebben we al een tijd geleden opgegeven Bart....
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

welke hoop Marc?
Downsizen is minder CO2 uitstoot, dat betekend een lagere BPM, dat betekend goedkopere Volvo's en dat betekend meer omzet, doe mij die hoop dan maar.
Voor dikke 5 of meer cilindermotoren is met het huidige belastingstelsel iig in NL geen markt meer
Volvo for life
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1935
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Bart, keep on dreaming, er komt niet meer omzet voor Volvo
1) De Volvo's worden niet goedkoper. CO2 wordt gewoon meer belast, dus per saldo betaal je voor een auto even veel, overheid kan die inkomsten niet missen
2) Alle automotive boeren downsizen, Volvo gaat er echt niet meer door verkopen.
Alleen Audi/BMW zullen zich kunnen veroorloven veel langer 4+ cilinder motoren te voeren naast de naaimachientjes met 4 of minder cilinders.
Er gaat een gedeelte van de Volvo rijders naar die merken, want voordat er een echte volwaardige vervanger is van de fossiele brandstoffen zijn we nog wel minimaal 10+ jaar verder, en tot die tijd zullern een een aantal petrol heads 4+ cilinder willen rijden.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Beste marc, kom gewoon met feiten niet met aannames...

Alles draait om CO2 en BPM vandaag, een D3 verkoop je niet op een V40 maar van een D2 heb ik er meer dan 80 in backorder.. wat hebben Audi en BMW aan 14%'s auto's? (die lopen in jouw termen gesproken dus achter de feiten aan, Volvo doet er zijn voordeel iig mee)
Een benzine V40 verkoop je iig door de uitstoot en de BPM vrijwel niet meer, daar zitten we te springen om een 3 cilinder, jammer dat die 1.0 3 cilinder eco boost van Ford niet komen gaat
Volvo for life
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1935
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Wil je feiten Bart?
1) De V60 PHIV gaat niet 0% in de bijtelling volgend jaar, niet 7 maar waarschijnlijk 8%. Waarom?
Omdat er ander te weinig geld binnenkomt in Den Haag.
Verder zie bijgevoegde pdf
2) Wat voor feiten wil je hebben over dat alle automotive merken aan het downsizen zijn?
Ergo, ik zie vanuit jouw kant 0.0 onderbouwing (laat staan feiten, die heb je niet, ik wel, wereldwijd verkoopt Volvo steeds minder auto's ipv meer) dat die fijne kleinere motoren van Volvo tot meer omzet gaan leiden
3) Audi en BMW hebben itt Volvo nog niet hun 4+ cilinders teruggetrokken of aangegeven wanneer dat gebeurd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24371
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

niet zo raar dat er minder belasting binnen komt als de hele markt fiscaal gedreven is... Men koopt goedkopere auto's met kleinere motoren doordat daar via een lagere bpm een lagere prijs aan vast zit. Lagere prijs betekent ook lagere btw. Zuinige auto's zijn belastingvrij of voordelig in de bijtelling. Een D5 wordt zelden nog verkocht in NL, laat staan een T6. Waar de dealer voorheen V70's van 60-70.000 euro verkocht (inlc. 45,2% bpm en 19% btw), verkoop dezelfde dealer ze nu rond de 45.000 (Limited, Nordic, etc). V40 verkoop nu is voor 99% D2. En V70 D2 verkopen voorheen waren op 1 hand te tellen, nu deze 20% bijtelling heeft, worden ze wel besteld.

Hoeveel meer feiten wil je hebben Marc? BS en ondergetekende zitten beiden al jaren dagelijks in de materie rond Volvo's verkopen, ervaring kan ook een feitelijk stukje kennis zijn
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24371
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1935
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Toch even goed lezen Walter. Volgens Bart leiden de kleinere motoren van Volvo ertoe dat de modellen van Volvo goedkoper worden, en dat daardoor Volvo meer omzet .
Dat probeer ik te ontkrachten met een aantal stellingen, Bart vraagt om feiten aangaande mijn stellingen
Die geef ik.
Het enige dat ik vraag zijn feiten van Bart om te onderbouwen dat volvo meer omzet gaat maken met de kleine motoren en dat de modellen goedkoper worden, dat worden ze namelijk niet omdat de CO2 heffing verandert.....

Niet proberen te verwarren met een ander gegeven dat Volvo die 5 cilinders eruit gooit en anderen de 4+ cilinders er (nog) niet uitgooien zoals Audi en BMW. Ik poneer alleen de stelling tav het laatste dat er dus een aantal petrol heads naar AUdi/BMW zullen gaan
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1935
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

En ik mag weliswaar niet veel technische kennis van auto's hebben, maar loop zelf ook meer dan 20 jaar rond in de productie faciliteiten van o.a. DAF, Volvo en Fiat als supply chain adviseur, dus weet er wel wat van...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24371
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Volvo (VCC) maakt omzet zonder bpm, btw en dergelijke. Hebben ze nieuwere, modernere motoren kun je er in de huidige markt wel van uit gaan dat zij een groei in verkoopaantallen kunnen realiseren. Dat levert dan meer omzet op, ondanks de lagere omzet per unit.

Die groep petrolheads wordt steeds kleiner, ook die kiezen fiscaal voordeel voor hun geld. Hoeveel procent van de BMW's en Audi's is nog een 4+ cilinder? En hoe was dat pak em beet 5 jaar geleden? Een 520 is toch ook geen 6 cilinder meer. Ook zij verkopen goedkopere auto's. En als Volvo meer voordelige motoren kan gaan leveren, krijg je hetzelfde als bij de PIH rijders. Die kiezen voor de fiscale voordelen en dan schuift men graag principes opzij.

Hoe de CO2 heffing gaat wijzigen is nog onbekend en daarom kunnen we ons alleen houden aan de huidige waarden. En als de PIH van 7 naar 8% gaat, is dat in vergelijk met veel andere auto's nog steeds een schijntje. Oh je, 1% meer, laat ik nu maar een 20% BMW 3 serie kopen...
Marc Apeldoorn schreef:En ik mag weliswaar niet veel technische kennis van auto's hebben, maar loop zelf ook meer dan 20 jaar rond in de productie faciliteiten van o.a. DAF, Volvo en Fiat als supply chain adviseur, dus weet er wel wat van...
het gaat mij niet om de technische kennis maar meer om wat er dagelijks in dealerlandje gebeurd. Daar zitten wij toch iets dichter met de neus op en zou fijn zijn als men dat eens zou aannemen. Geen arrogantie, gewoon ervaring. Net als jij dat op jouw vakgebied hebt, al zit je op een heel ander niveau in de keten. Direct contact met de berijder als klant, daar heb ik het over
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1935
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Je kunt ergens vanuit gaan Walter, dat is mooi, alleen de feiten zijn dat alle merken downsizen, en dat daardoor de gem. verkoopprijs lager wordt, hoe kun je er dan meer omzetten???
Hoe komen jij en Bart bij de wijsheid dat als Volvo downsized ze meer auto's gaan verkopen????
Alle merken downsizen, dus is niet onderscheidend

En die laatste opmerking, hoeveel V60 hybrides worden er volgend jaar verkocht in NL, 5000, dat is toch geen volume?

En ja ik snap dat er zeer veel marge op deze hybrides zit voor Volvo (echt veel meer dan ieder ander model van Volvo) maar dat komt alleen door de milieu subsidie, als die er in 2015 vanaf is (en dat zal die zijn, er is geen geld meer...) dan wordt er direct vrijwel niets meer van verkocht...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

we zien in een dalende markt een enorm groeiende back order positie van juist auto's met een lage CO2 uitstoot, het ziet er naar uit dat Volvo hier een heel goed jaar gaat draaien, die verlaging van CO2 uitstoot heeft voor Volvo dus zeer directe volgen voor de verkopen.

Zou Marc vandaag een nieuwe Volvo gaan kopen en de keuze hebben bij een XC60 tussen de D5AWD en de T6AWD (die qua nettoprijs iets van € 1.000,-- schelen) en moet hij vervolgens puur door de CO2uitstoot bruto € 15.000,-- meer voor de T6 als voor de D5 gaan betalen is zijn petrolhead vast niet zo groot dat hij voor de T6 gaat...
Dat betekend ook dat die laatsten gebruikt steeds meer beschikbaar zullen gaan komen, de nieuwverkoop wordt zeker in NL vrijwel volledig door de CO2 uitstoot en door de BPM heffing gestuurd
Volvo for life
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24371
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

voor een merk als Volvo is 5000 auto's een behoorlijk volume als je nagaat dat het merk rond de 16.000 per jaar verkoopt. Ik weet echt niet hoe het met de margestructuur op de PIH zit bij Volvo, weet wel dat de marge voor de dealer minimaal is. En dat zal je van me aan moeten nemen.

Mijn verwachting is (en dat is dus een aanname) zal Volvo door de downsizing fiscaal aantrekkelijker worden en dat zal verder gaan dan de andere merken tot nu toe gedownsized hebben. Dus toch een beetje onderscheidend, heeft MBW, MB of Audi een tegenhanger voor de V70 of S80 automaat met 20% bijtelling? En je gaat meer auto's verkopen als ze fiscaal aantrekkelijker worden. Dus door volume meer omzet.

Begrijp me goed, trek absoluut jouw kennis ed niet in twijfel. Probeer je alleen de andere kant van het verhaal in te laten zien.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Marc Apeldoorn schreef:En ja ik snap dat er zeer veel marge op deze hybrides zit voor Volvo (echt veel meer dan ieder ander model van Volvo
dank voor deze schitterende voorzet, hier blijkt namelijk precies dat je er geen hout van snapt, dat hybride verhaal brengt iedere autofabrikant voorlopig nog veel verlies
Volvo for life
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1935
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Jij en Walter missen volledig wat ik probeer aan te geven.
1) Downsizen doet de hele markt., niet alleen Volvo
2) Volvo draait alleen in NL een goed jaar, vanwege V60 PHIV en de V40 D2, in Europa -11% of zo verleden jaar, dit jaar idem, wereldwijd ook al jaren achterop plan....
Dus als je een argument wil gebruiken, gebruik hem dan voor de wereldwijde verkoop en niet voor verkoop NL.
Als Bart daar even de feiten aub op een rijtje wil zetten en daaruit blijkt dat Volvo ook wereldwijd steeds meer verkoopt dan is bij deze de discussie geslecht...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

het is goed hoor.,...
Volvo for life
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1935
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Zeker Bart, dat is vaker kenmerkend aan jouw reacties.
Als jij om iets vraagt en de wedervraag komt dan geef je niet thuis.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1935
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

bart simpson schreef:
Marc Apeldoorn schreef:En ja ik snap dat er zeer veel marge op deze hybrides zit voor Volvo (echt veel meer dan ieder ander model van Volvo
dank voor deze schitterende voorzet, hier blijkt namelijk precies dat je er geen hout van snapt, dat hybride verhaal brengt iedere autofabrikant voorlopig nog veel verlies
Daarover wil ik wel eens een boompje opzetten Bart,
Volvo heeft een innovatie budget aangewend om hybride aandrijflijnen te ontwikkelen. Die kun je slechts gedeeltelijk in de kostprijs van de V60 versleutelen, tenzij je in de toekomstige modellen van Volvo geen gebruik gaat maken van de hybride techniek. Als je dat wel doet dan is de marge voor Volvo (niet de dealer maar of importeur en/of fabrikant) zeker veel groter dan de marge op een V40, maar goed ik snap er geen hout van
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

Marc Apeldoorn schreef:Jij en Walter missen volledig wat ik probeer aan te geven.
1) Downsizen doet de hele markt., niet alleen Volvo
2) Volvo draait alleen in NL een goed jaar, vanwege V60 PHIV en de V40 D2, in Europa -11% of zo verleden jaar, dit jaar idem, wereldwijd ook al jaren achterop plan....
Dus als je een argument wil gebruiken, gebruik hem dan voor de wereldwijde verkoop en niet voor verkoop NL.
Als Bart daar even de feiten aub op een rijtje wil zetten en daaruit blijkt dat Volvo ook wereldwijd steeds meer verkoopt dan is bij deze de discussie geslecht...
Volvo draait ook in België in verhouding goed : + 3% in eerste jaarhelft.
De zogenaamd betere cijfers in Nl toeschrijven aan onder andere de V60 PIH klopt uiteraard niet want die cijfers blijven marginaal in het geheel.
Dat Volvo nu in Nederland nu beter scoort dan vorige jaren is te wijten aan de kleinste uit het gamma : de V40. Als Volvo een kleiner gezinsmodel uitbrengt verkoopt dit nu eenmaal altijd in Nederland beter.
Maar de Volvoverkoop in Nederland is nog steeds verre van een hoogvlieger hoor :
Cijfers eerste jaarhelft 2013:
  • Nederland : 7812 stuks
  • België : 9173 stuks
Nederland heeft wel 1,5 x meer inwoners dan België !

Je slaat in je redeneringen helaas ook van alles door elkaar.
Als Volvo de nieuwe viercylinders op de markt gooit die een gepaste CO2-reductie met zich mee dragen zal onder andere de grootste afnemer, de fleetmarkt, daar snel opspringen en zal de omzet mijn inziens wel degelijk stijgen.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24371
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

misschien zit het verschil wel in het feit dat Marc kijkt naar de wereldmarkt. Ik heb daarmee niet zo veel van doen, kijk meer landelijk en eigenlijk zelfs voornamelijk regionaal. Net als de ontwikkeling van rechtsgestuurde auto's, hebben we hier helemaal niets aan. Mijn referentiekader aangaande de automarkt is en daar formuleer ik mijn reacties rondom.

Marc, jouw aanname is dat Volvo een grotere marge (procentueel of in SEK?) heeft dan op een V40. Ook vind je dat de investering niet terug verdiend mag worden op het model. Stel dat Volvo dat niet direct doet, dus de innovatie vooraf reserveert en het potje dan weer aanvult met een wat grotere marge op de verkoop, wat is daar mis mee? Of moet je die innovatiekosten maar als verloren beschouwen? Als jullie dat doen, ben je volgens mij bedrijfseconomisch niet verstandig bezig. Waar je kosten maakt in innovatie, probeer je die later weer terug te verdienen. Mag dat? Gebeurt weel meer, ROI, terugverdienmodel, etc. Zijn zelfs naampjes voor.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “Volvo SPY”