Pagina 1 van 5

Racegaas ter bescherming van condensor is flauwekul?

Geplaatst: 01.08.2013 - 20:16
door Longone
Al Google'nd naar racegaas ter bescherming van de airco condensor lees ik dit op: http://www.autoweek.nl/autoreview/35030 ... entum-2007

"Blijkt dus dat de condensor van de airco niet direct achter het onderste gat in de voorbumper zit. Dus iedereen die het l*lverhaal over stenen krijgt te horen: laat ze maar eens uitleggen hoe steen dat tegen de condensor aan kan zijn getikt :) De condensors die Volvo gebruikt zijn gewoon van slechte kwaliteit. In ieder geval is mijn mooi gemaakte roostertje voor niks geweest (zie eerdere ervaringen)."

En ik was net van plan dit te gaan/laten doen ...

Geplaatst: 01.08.2013 - 20:26
door Oceanracer
Heb je al de moeite genomen om eerst door dat gapende gat heen te kijken alvorens deze post te plaatsen?

Geplaatst: 01.08.2013 - 20:59
door Longone
Jazeker, daar zit een radiator-achtig ding, maar degene die bovenstaande tekst geschreven heeft zegt ook:

"Achter het gapende gat in de bumper zit de radiator van de motor. Als je door het gat omhoog kijkt, kun je nog net de onderste rand van een tweede radiator ervoor zien zitten. Dat is de condensor van de airco. De vele verhalen over stenen die de condensor van de airco stuk slaan zijn gewoon niet waar, omdat een steen gewoon niet bij de condensor kan komen via het gapende gat. Er zijn dus slechte condensors ingebouwd, en die bescherm je niet met gaas. De mijne is ondanks het mooie gaas ook gewoon stuk gegaan."

Geplaatst: 01.08.2013 - 21:07
door evert65
tja, mijn Ervaring is anders
en ik vind het geen l*lverhaal,
een paar tientjes uitgeven om een kostenpost van om en nabij 400 euries te voorkomen,
bij mij werkt het , maar misscien is de v40 anders van construcie als de V70?

Geplaatst: 01.08.2013 - 21:27
door Richo
hoe gaat die condensor anders lekken behalve als steen of vuil met hoge snelheid tegenaan vliegt? hoe lang zat die condensor al in de auto toen desbetreffende persoon hem kapot had? 5-6 jaar zonder bescherming wat aardig wat schade kan aanrichten, daarnaast is 6 jaar toch een behoorlijke tijd voor een onderdeel dat onder alle weersomstandigheden zijn werk moet doen(wat voor maas had hij in het gaas?). Mijn tip als je er geen last van wilt hebben: 1. koop en andere auto zonder airco of gebruik hem niet als ie kapot gaat....
Persoonlijk kies ik voor optie 3 wat inhoud een racegaas te plaatsen met een fijne maaswijdte waardoor de steenslag en rotzooi voor tenminste een groot gedeelte wordt tegengehouden en afgeremd.
Longone schreef:J De vele verhalen over stenen die de condensor van de airco stuk slaan zijn gewoon niet waar, omdat een steen gewoon niet bij de condensor kan komen via het gapende gat.
kwaliteit is relatief. Dat gezegd te hebben, stel je eens voor hoeveel kracht en snelheid er vrijkomt als je met je band een steen naar achter slingert (ga hier niks berekenen, heb ik geen zin in atm), met 120 km/h schiet je een projectiel naar achteren (dat is 33,33 m/s), tel maar eens uit wat dat aan krachten zijn waarmee je een object naar de volgende auto achter je toe schiet die met een snelheid van 120 op de steen afkomt (dat is dus een object wat met 33,33 m/s zich verplaatst en dan nog de achterligger die het object nadert met 33,33 m/s, snelheid totaal is dus 66,66 m/s oftewel 240 km/h)

Geplaatst: 01.08.2013 - 21:28
door Oceanracer
Wel nee, bespaar je de moeite en ga gewoon uit van die ene ervaring van mijnheer Hendriks....

Geplaatst: 01.08.2013 - 21:49
door lint
Een beschermend gaas lijkt mij altijd beter dan niets voor de luchtinlaat maar als er mensen zijn die daar anders over denken is dat prima!

Geplaatst: 01.08.2013 - 21:53
door Oceanracer
Slechts één mens en dan ook nog op het betrouwbare Autoweek, maar het staat een ieder inderdaad vrij te denken wat hij/zij wil.

Geplaatst: 01.08.2013 - 23:33
door JeroenSpock
Al die gezelligheid op de meerdere gaasmeetings was dus voor niks? :shock: Wel vreemd dat er zo veel volk op af kwam toen :P

Geplaatst: 01.08.2013 - 23:44
door lint
Als het gezellig was op de gaasmeetings is dat toch mooi!

Geplaatst: 01.08.2013 - 23:53
door dutchlimits
Bij mijn auto zit de condensor wèl voor de radiator dus bij het gapende gat.

Re: Racegaas ter bescherming van condensor is flauwekul?

Geplaatst: 02.08.2013 - 00:01
door Johan s60
Longone schreef:Al Google'nd naar racegaas ter bescherming van de airco condensor lees ik dit op: http://www.autoweek.nl/autoreview/35030 ... entum-2007

"Blijkt dus dat de condensor van de airco niet direct achter het onderste gat in de voorbumper zit. Dus iedereen die het l*lverhaal over stenen krijgt te horen: laat ze maar eens uitleggen hoe steen dat tegen de condensor aan kan zijn getikt :) De condensors die Volvo gebruikt zijn gewoon van slechte kwaliteit. In ieder geval is mijn mooi gemaakte roostertje voor niks geweest (zie eerdere ervaringen)."

En ik was net van plan dit te gaan/laten doen ...
De intercooler zit daar wel, en daarboven de airco condensor.
De condensor zit altijd voorop voor een goede werking, en is daarmee dus het kwetsbaarste.

De condensor van mijn vorige S60 heeft het 12 jaar en 4 ton uitgehouden dus zo slecht zijn ze denk ik niet

Geplaatst: 02.08.2013 - 09:02
door OotB
Ik moet de OP wel gelijk geven, heb net de condensor vervangen, en de unit die je ziet dit de onderste luchthapper, denk de intercooler, is niet vervangen. De unit die je ziet door de grill gezien wel. Wat vaak aangegeven wordt als oorzaak van een lekke condensor is ophoping van vuil, bladeren een daardoor dus vocht, tussen condensor en radiateur. En drenthe is natuurlijk niet uit te sluiten, maar minder waarschijnlijk, door een blokjes grill weer makkelijker dan door de originele waterval.

Slecht kwaliteit en brakke constructie, dat dan weer wel.

Geplaatst: 02.08.2013 - 09:19
door Oceanracer
Wellicht dat dáár dan het verschil zit! Ik heb bij een van de klusdagen een ongeblazen C30 gezien en daarbij zat de condensor toch echt tot aan de onderkant en dus ook recht achter het gapende gat. Ook bij de S60/V70/S80 loopt de condensor tot onderaan door. Je zou dus hooguit je vraagtekens kunnen zetten bij de dieselmodelen. En wellicht dat bij die C30/S40/V50 andere/slechtere onderdelen zijn gebruikt, want mijn condensor is na 11 jaar en 338.000 km nog steeds niet kapot.

Geplaatst: 07.08.2013 - 14:10
door Nomad
Ik heb bij de laatste keer bumper verwijderen het onderste rooster eruit geklikt om deze te voorzien van gaas, maar tot nu toe weinig goed gaas gevonden. Een automaterialenhandelaar vond dat kippengaas er ook wel achter kon.

Wie heeft de gouden tip in regio Eindhoven voor het benodigde gaas (en kit?)

Geplaatst: 07.08.2013 - 14:29
door lint
Wat is er mis met kippengaas?
Als je het in een leuke kleur spuit staat het best goed en is veel goedkoper dan het zogenaamde racegaas.

Geplaatst: 07.08.2013 - 14:43
door Nomad
lint schreef:Wat is er mis met kippengaas?
Omdat ik geen zin heb in een eindeloos project met spuiten enz. Ik zoek zwart gaas. Op maat knippen en erin.

Geplaatst: 07.08.2013 - 14:53
door lint
Misschien is er wel zwart kippengaas te koop!

Geplaatst: 07.08.2013 - 17:16
door V70/2.4D/2003
Racegaas is er in zwart.

Geplaatst: 07.08.2013 - 17:17
door lint
Zwart racegaas is duurder dan zwart kippengaas vrees ik.