Hallo,
Ik ben nieuw hier op het topic en vermeld maar meteen dat ik `de ballen` verstand heb van alles wat met auto`s te maken heeft!
Sinds een tijdje zit ik met het volgende probleem met mijn V50 D5 uit 2007 en ik hoop hier mensen te vinden die met mij mee kunnen denken (voordat ik wederom veel geld uitgeef aan zinloze reparaties)
Al een paar maanden merkte ik op dat het vermogen heel af en toe wat minder was. (er kwam alleen geen melding) Dit kwam steeds vaker voor en lampje uitlaatsysteem ging branden.
Daarop bleek dat het roetfilter erg vervuild was. Ik heb deze professioneel laten verwijderen (weet het, het mag geloof ik niet). Ook de EGR is dichtgezet (mechanisch en softwarematig uitgeschreven bij de tuner). Ik dacht dat het hiermee wel opgelost zou zijn, maar niets bleek minder waar:
Storing bleef. Na uitlezing blijkt het om een storing op de luchtmassameter te gaan. Deze is echter al ruim een half jaar eerder vervangen. (toen was er al sprake van licht vermogen verlies en was het na het vervangen van de lmm opgelost) Het kan toch niet weer zo zijn dat de luchtmassameter defect is?? (ik heb er veel over gelezen en kan de conclusie trekken dat deze eigenlijk nimmer defect raken) De dealer wilde al een nieuwe plaatsen, maar daarmee ga ik niet zomaar akkoord. Mijn gevoel zegt dat dit misschien weer voor niks is...
Tijdens het rijden merk ik soms niets, soms houdt hij vermogen in en kan hij ineens weer vermogen opbouwen. Het lampje blijft wel al die tijd branden. Kan het zo zijn dat er valse lucht wordt aangezogen ofzo? Waardoor er geen druk kan worden opgebouwd? Haarscheurtje in een slang misschien? Of is het mogelijk dat de tuner de EGR softwarematig niet correct heeft uitgeschreven? (ik heb begrepen dat een EGR storing kan geven op de luchtmassameter)
Ik weet het inmiddels ook niet meer, maar ben het beu veel geld uit te geven zonder dat het probleem wordt opgelost... Iemand advies??
Bvd
V50 D5 problemen in het uitlaatsysteem
- Jolly Breeze Racing
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Het kan een scheurtje in een slang zijn, of een defecte sensor.
Ik ben geen expert
Ik ben geen expert

Jolle
1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)
Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)
Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28409
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het is verstandig terug te gaan naar de tuner en daar laten controleren of de EGR klep nog wel softwarematig is weggeschreven.
Naar de dealer kan ook voor uitlezen van de auto maar als de tuner de software heeft veranderd en doordat het dpf is verwijderd geeft dat vast foutmeldingen.
Naar de dealer kan ook voor uitlezen van de auto maar als de tuner de software heeft veranderd en doordat het dpf is verwijderd geeft dat vast foutmeldingen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976